-

Algemeen

Bekende Nederlandse actrice in haar slaap overleden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Petra Laseur (85) overleden: een laatste groet aan een toneellegende

In alle stilte is actrice Petra Laseur op 85-jarige leeftijd 0verleden. Haar zoon Andreas Oerlemans bevestigde het verdrietige nieuws via persbureau ANP. Laseur, een van de meest gerespecteerde toneelactrices van haar generatie, is in de nacht van donderdag op vrijdag in haar slaap 0verleden. Ze was al enige tijd ernstig z!ek, maar koos ervoor om geen medische behandelingen meer te ondergaan. Haar 0verlijden markeert het einde van een rijk gevulde carrière en een leven dat volledig in het teken stond van kunst, theater en familie.

Een laatste wens en een bonusjaar

In 2023 maakte Petra Laseur haar z!ekte bekend. Wat haar precies mankeerde, hield ze bewust buiten de openbaarheid. Wel gaf ze aan dat het ging om een ongeneeslijke aandoening. In overleg met haar familie besloot ze de medische molen niet meer in te gaan. Liever richtte ze zich op de tijd die ze nog had, in plaats van op z!ekenhuisbezoeken en behandelingen.

Volgens haar zoon Andreas Oerlemans heeft die beslissing haar uiteindelijk een waardevol en intens jaar opgeleverd. “We hebben nog een prachtig jaar beleefd,” vertelt hij in een interview met het ANP. “Ze wilde heel graag nog het huwelijk van haar oudste kleinzoon meemaken en de 60e verjaardag van mij vieren. Dat is allebei gelukt. We noemen het een bonusjaar, en het was waarschijnlijk niet gebeurd als ze zich had laten behandelen.”

Decennia op het podium

Petra Laseur werd in 1938 geboren als dochter van actrice Mary Dresselhuys en theaterproducent Cees Laseur. Het toneel werd haar letterlijk met de paplepel ingegoten. Na haar opleiding aan de Toneelschool in Amsterdam in 1959 begon Laseur haar carrière bij De Nederlandse Comedie, een van de toonaangevende gezelschappen van die tijd. Ze zou in de decennia daarna uitgroeien tot een gevierd actrice, die in vrijwel alle grote Nederlandse toneelgezelschappen speelde, waaronder Globe, Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel.

Met haar krachtige présence, heldere dictie en emotionele diepgang bracht ze generaties theaterpubliek in vervoering. Haar rollen in klassieke toneelstukken en moderne interpretaties werden steevast geprezen.

Bekroond met grote toneelprijzen

Petra Laseur was niet alleen geliefd bij het publiek, maar ook bij haar collega’s en de theaterkritiek. Haar talent bleef niet onopgemerkt. In 1969 won ze de Colombina voor haar bijrol in Oom Wanja, een klassieker van Anton Tsjechov.

In 1972 ontving ze haar eerste Theo d’Or, de hoogste Nederlandse toneelprijs voor een vrouwelijke hoofdrol, voor haar vertolking van Hedda Gabler. Negen jaar later, in 1981, ontving ze opnieuw deze prestigieuze prijs, dit keer voor haar rol in Groot en Klein, een stuk van de Duitse schrijfster Botho Strauß.

Met deze onderscheidingen trad ze definitief toe tot het rijtje van de allergrootsten binnen het Nederlandse toneel.

Van toneel tot televisie en film

Hoewel Laseur vooral bekend stond als toneelactrice, was ze ook te zien op televisie en in films. Zo speelde ze in de populaire tv-serie Dossier Verhulst (1987), waarin ze opnieuw bewees dat haar talent zich moeiteloos liet vertalen naar het kleine scherm.

In 2001 schitterde ze op het witte doek in de film Familie, een psychologisch drama dat haar veelzijdigheid nog eens onderstreepte. En in 2011 nam ze de rol van koningin Wilhelmina op zich in de langlopende musical Soldaat van Oranje. Zelfs op gevorderde leeftijd wist ze nog een krachtige indruk achter te laten.

Erfgoed van een theaterdynastie

Dat Petra Laseur op het podium thuishoorde, is geen toeval. Haar moeder, Mary Dresselhuys, wordt vaak aangeduid als de ‘grande dame’ van het Nederlandse toneel. Laseur trad in haar voetsporen, maar wist met haar eigen stijl en karakter een geheel eigen plek in het Nederlandse theaterlandschap te verwerven.

Haar familienaam werd synoniem met kwaliteit, klasse en toewijding aan het vak. In interviews liet ze zich regelmatig uit over het belang van toneel als kunstvorm en de verantwoordelijkheid die acteurs voelen ten opzichte van hun publiek.

Een laatste groet aan een icoon

De familie van Petra Laseur heeft laten weten dat de uitvaart zal plaatsvinden op vrijdag 18 april, in besloten kring. Toch krijgen bewonderaars en collega’s de gelegenheid om afscheid van haar te nemen. In Theater DeLaMar in Amsterdam wordt op die dag de Mary Dresselhuys-zaal — vernoemd naar haar moeder — opengesteld voor publiek.

Hier kunnen mensen een laatste groet brengen aan de actrice die decennialang het Nederlandse toneel verrijkte met haar unieke talent. Het symbolische karakter van deze locatie spreekt boekdelen. Het is een eerbetoon aan een vrouw die haar leven wijdde aan het theater, én aan de generatie die haar voorging.

Een vrouw met inhoud en impact

Petra Laseur stond niet bekend om mediastunts of opvallende uitspraken. Ze was een vakvrouw pur sang. Haar focus lag altijd op het inhoudelijke werk, op het spelen van rollen die iets te zeggen hadden. Ze koos haar projecten met zorg en had een groot respect voor haar medespelers en publiek.

In interviews liet ze zelden het achterste van haar tong zien, maar áls ze sprak, had dat gewicht. Ze sprak over ouder worden in een sector die vaak gericht is op jeugd, over de kracht van stilte in spel, en over het belang van continu blijven leren als acteur.

Een inspiratiebron voor nieuwe generaties

Voor jongere acteurs en actrices was Laseur een voorbeeld. Niet alleen vanwege haar indrukwekkende loopbaan, maar ook vanwege haar bescheidenheid, discipline en liefde voor het vak. Theateropleidingen verwezen regelmatig naar haar stijl van spelen als toonbeeld van klasse.

Ze inspireerde met haar vermogen om klein te spelen in grote verhalen, en met haar diepe inleving in personages die vaak worstelden met de grote levensvragen. Petra Laseur wist te raken — zonder effectbejag.

Een nalatenschap om te eren

Met haar 0verlijden verliest Nederland een van zijn meest toonaangevende toneelactrices. Maar haar nalatenschap leeft voort. In archieven, in herinneringen van theaterbezoekers, in de verhalen van collega’s, en in de harten van haar familie.

De keuze om geen strijd aan te gaan met haar z!ekte, maar om bewust te genieten van het leven dat haar nog restte, getuigt van dezelfde kracht en waardigheid die ze altijd op het toneel toonde. Ze koos haar eigen einde zoals ze haar rollen koos: doordacht, respectvol en betekenisvol.

Slotgedachte

Petra Laseur laat een indrukwekkende carrière achter waarin ze keer op keer bewees dat kwaliteit, toewijding en liefde voor het vak tijdloos zijn. In een wereld die vaak vluchtig is, herinnerde zij ons aan de kracht van vakmanschap en emotionele diepgang.

Op 85-jarige leeftijd heeft ze het podium verlaten, maar haar aanwezigheid zal nog lang voelbaar blijven. Voor iedereen die van theater houdt, is Petra Laseur niet zomaar een actrice, maar een icoon. Een vrouw die van betekenis was — en dat altijd zal blijven.

Algemeen

Pikante onthulling over MAFS-Femke en Olof, Femke slaat keihard terug

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De spanning rondom het koppel Femke en Olof uit het huidige seizoen van Married at First Sight is de afgelopen dagen flink opgelopen. Waar de kijkers eerst vooral bezig waren met hun ogenschijnlijke klik tijdens de eerste afleveringen, verschuift de aandacht nu naar geruchten, roddels en uitspraken buiten het programma om. De nieuwste editie van het tijdschrift Story wakkert deze onrust verder aan, met suggestieve koppen en beschuldigingen. Reden genoeg voor Femke om al voor de publicatie fel van zich af te bijten.

Van romantische start naar onrustige weken

Toen Femke en Olof elkaar voor het eerst ontmoetten op hun bruiloft, leek het een match met potentie. Olof was zichtbaar onder de indruk van zijn bruid en ook Femke straalde aanvankelijk. Tijdens hun huwelijksreis in Albanië begon het echter al snel te schuren. Kleine irritaties, verschillen in tempo en verwachtingen kwamen aan de oppervlakte. Toch leek er nog hoop te zijn dat het tweetal elkaar beter zou leren kennen en begrijpen. Maar terwijl het programma nog volop bezig is, nemen de spanningen buiten de uitzendingen om nu ook toe.

De Story-cover die alles aanwakkert

Deze week komt het weekblad Story met een opvallende cover waarop Femke en Olof prominent afgebeeld staan. Daarboven staat in grote letters: “Ons kent ons in trouwshow”. Volgens het blad komen de twee kandidaten uit dezelfde vriendenkring, wat zou suggereren dat hun deelname aan het programma vooraf al minder ‘blind’ was dan men dacht. Ook wordt er gespeculeerd over connecties met bekende namen, zoals voormalig topzwemster Inge de Bruijn. Olof zwom immers zelf jarenlang op hoog niveau en zou via die weg met De Bruijn bevriend zijn geraakt. Wat opvalt: ook Femke blijkt Inge te kennen.

Een gedeelde vriendenkring?

De suggestie dat Femke en Olof elkaar mogelijk al via-via kenden, of in ieder geval dezelfde sociale kringen deelden, roept veel vragen op bij kijkers. Want hoe ‘blind’ is een Married at First Sight-huwelijk als beide deelnemers misschien al van elkaars bestaan wisten? De eerlijkheid van het proces en de betrouwbaarheid van de matchmakers wordt daardoor voor sommigen in twijfel getrokken. Toch nuanceert Femke deze lezing meteen.

Op haar Instagram Stories reageert ze fel op de geruchten. “Morgen komt dit roddelblaadje uit. Dank aan degene die deze aan mij gelekt heeft. Nou staan ze er niet om bekend dat ze heel betrouwbaar zijn, toch zal ik even reageren op wat er gezegd wordt,” schrijft ze. Vervolgens gaat ze in op het gerucht dat ze uit dezelfde vriendenkring als Olof zou komen: “Nee, ik had Olof nog nooit gezien en ook zijn vrienden op de bruiloft niet. Wel kennen we een paar dezelfde mensen, waaronder Inge.”

Bekende ex-partner laat van zich horen

Een andere opvallende naam in het verhaal is die van Piet Velthuizen, de ex van Femke en voormalig doelman van onder meer Vitesse en het Nederlands elftal. Femke en Piet hebben samen twee kinderen en hoewel Femke eerder al meldde dat haar ex op de hoogte was van haar deelname aan het programma, laat hij nu ook zijn kant van het verhaal horen.

In een interview met Story wordt Piet geciteerd met de woorden: “Wat ze zegt is niet waar.” Wat hij daarmee precies bedoelt blijft in het artikel nog enigszins vaag, maar duidelijk is dat hij zich niet helemaal kan vinden in hoe Femke bepaalde zaken naar buiten brengt. Het lijkt erop dat hij twijfels heeft over de manier waarop zij haar deelname en hun gezamenlijke verleden presenteert.

Femke reageert: “Ik ben er klaar mee”

In haar reactie op Instagram laat Femke weten zich te storen aan het feit dat er uit de context getrokken verhalen worden gepubliceerd. Ze benadrukt dat er veel onzin rondgaat en dat ze zich vooral ergert aan het feit dat dit haar ervaring in het programma overschaduwt. “Mensen zijn zo snel met oordelen, terwijl ze maar een fractie zien van wat er écht speelt,” schrijft ze. Ook benadrukt ze dat ze helemaal geen behoefte had aan media-aandacht en juist open het avontuur in ging.

“Het is en blijft een experiment,” aldus Femke. “Je weet nooit van tevoren hoe iets uitpakt. Ik heb nooit gezegd dat ik perfect ben, en ja, ik ben kritisch. Maar dat maakt mij geen slecht mens.”

Kwestie van framing?

De manier waarop realitydeelnemers worden neergezet in weekbladen als Story is al vaker onderwerp van discussie geweest. Ook nu lijkt de presentatie van feiten te zijn vervlochten met suggestieve koppen en halve waarheden. De framing dat Olof en Femke elkaar mogelijk al kenden, blijkt volgens Femke gebaseerd te zijn op het simpele feit dat ze beiden enkele mensen kennen uit het (kleine) wereldje van sport en media.

In een land als Nederland, waar het medialandschap en bekende Nederlanders elkaar vaak kruisen, is het niet ongebruikelijk dat mensen elkaar via-via kennen. De vraag is dan ook of het fair is om daaruit vergaande conclusies te trekken over de oprechtheid van iemands deelname aan een realityprogramma als Married at First Sight.

Wat betekent dit voor hun match?

De ophef rondom Femke en Olof kan ook gevolgen hebben voor hun relatie in het programma. De druk van buitenaf, de kritische kijkers en nu ook de bemoeienis van exen en media kunnen het vertrouwen tussen twee mensen die elkaar net leren kennen, behoorlijk beïnvloeden. Zeker als er — zoals eerder in de afleveringen al bleek — al spanningen zijn in communicatie en verwachtingen.

Het blijft de vraag of het koppel dit alles samen weet te overleven, of dat de ophef het laatste zetje zal zijn richting een vroegtijdig einde. In eerdere seizoenen van Married at First Sight zagen we vaker dat mediadruk en online meningen hun tol kunnen eisen.

Reality met een prijs

Deelnemen aan een programma als Married at First Sight betekent tegenwoordig meer dan alleen op zoek gaan naar liefde. Het is een sprong in het diepe, niet alleen emotioneel, maar ook publiekelijk. Elk woord, elke blik en elk oud contact kan door media en kijkers worden opgeblazen tot een verhaal dat groter wordt dan de persoon zelf. Femke lijkt zich hiervan bewust, maar laat zich niet zomaar uit het veld slaan.

“Ik wil niet dat mijn deelname aan dit mooie experiment wordt bepaald door roddels of onwaarheden,” schrijft ze afsluitend. “Wat er ook gebeurt, ik weet dat ik dit avontuur met een open hart ben aangegaan.”

Tot slot

Wat er precies waar is van alle beweringen in Story en de reactie van Piet Velthuizen, zal wellicht nooit helemaal duidelijk worden. Wat we wel weten, is dat het pad van Femke en Olof allerminst vlekkeloos verloopt. Of dat komt door een mismatch, externe druk of simpelweg door botsende persoonlijkheden, dat zal de tijd moeten leren.

Maar één ding is zeker: het verhaal van Femke en Olof is nog lang niet klaar. En met elke nieuwe aflevering én elk nieuw artikel in de bladen, lijkt het drama alleen maar groter te worden.

Lees verder