-

Algemeen

Bekende Nederlandse actrice in haar slaap overleden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Petra Laseur (85) overleden: een laatste groet aan een toneellegende

In alle stilte is actrice Petra Laseur op 85-jarige leeftijd 0verleden. Haar zoon Andreas Oerlemans bevestigde het verdrietige nieuws via persbureau ANP. Laseur, een van de meest gerespecteerde toneelactrices van haar generatie, is in de nacht van donderdag op vrijdag in haar slaap 0verleden. Ze was al enige tijd ernstig z!ek, maar koos ervoor om geen medische behandelingen meer te ondergaan. Haar 0verlijden markeert het einde van een rijk gevulde carrière en een leven dat volledig in het teken stond van kunst, theater en familie.

Een laatste wens en een bonusjaar

In 2023 maakte Petra Laseur haar z!ekte bekend. Wat haar precies mankeerde, hield ze bewust buiten de openbaarheid. Wel gaf ze aan dat het ging om een ongeneeslijke aandoening. In overleg met haar familie besloot ze de medische molen niet meer in te gaan. Liever richtte ze zich op de tijd die ze nog had, in plaats van op z!ekenhuisbezoeken en behandelingen.

Volgens haar zoon Andreas Oerlemans heeft die beslissing haar uiteindelijk een waardevol en intens jaar opgeleverd. “We hebben nog een prachtig jaar beleefd,” vertelt hij in een interview met het ANP. “Ze wilde heel graag nog het huwelijk van haar oudste kleinzoon meemaken en de 60e verjaardag van mij vieren. Dat is allebei gelukt. We noemen het een bonusjaar, en het was waarschijnlijk niet gebeurd als ze zich had laten behandelen.”

Decennia op het podium

Petra Laseur werd in 1938 geboren als dochter van actrice Mary Dresselhuys en theaterproducent Cees Laseur. Het toneel werd haar letterlijk met de paplepel ingegoten. Na haar opleiding aan de Toneelschool in Amsterdam in 1959 begon Laseur haar carrière bij De Nederlandse Comedie, een van de toonaangevende gezelschappen van die tijd. Ze zou in de decennia daarna uitgroeien tot een gevierd actrice, die in vrijwel alle grote Nederlandse toneelgezelschappen speelde, waaronder Globe, Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel.

Met haar krachtige présence, heldere dictie en emotionele diepgang bracht ze generaties theaterpubliek in vervoering. Haar rollen in klassieke toneelstukken en moderne interpretaties werden steevast geprezen.

Bekroond met grote toneelprijzen

Petra Laseur was niet alleen geliefd bij het publiek, maar ook bij haar collega’s en de theaterkritiek. Haar talent bleef niet onopgemerkt. In 1969 won ze de Colombina voor haar bijrol in Oom Wanja, een klassieker van Anton Tsjechov.

In 1972 ontving ze haar eerste Theo d’Or, de hoogste Nederlandse toneelprijs voor een vrouwelijke hoofdrol, voor haar vertolking van Hedda Gabler. Negen jaar later, in 1981, ontving ze opnieuw deze prestigieuze prijs, dit keer voor haar rol in Groot en Klein, een stuk van de Duitse schrijfster Botho Strauß.

Met deze onderscheidingen trad ze definitief toe tot het rijtje van de allergrootsten binnen het Nederlandse toneel.

Van toneel tot televisie en film

Hoewel Laseur vooral bekend stond als toneelactrice, was ze ook te zien op televisie en in films. Zo speelde ze in de populaire tv-serie Dossier Verhulst (1987), waarin ze opnieuw bewees dat haar talent zich moeiteloos liet vertalen naar het kleine scherm.

In 2001 schitterde ze op het witte doek in de film Familie, een psychologisch drama dat haar veelzijdigheid nog eens onderstreepte. En in 2011 nam ze de rol van koningin Wilhelmina op zich in de langlopende musical Soldaat van Oranje. Zelfs op gevorderde leeftijd wist ze nog een krachtige indruk achter te laten.

Erfgoed van een theaterdynastie

Dat Petra Laseur op het podium thuishoorde, is geen toeval. Haar moeder, Mary Dresselhuys, wordt vaak aangeduid als de ‘grande dame’ van het Nederlandse toneel. Laseur trad in haar voetsporen, maar wist met haar eigen stijl en karakter een geheel eigen plek in het Nederlandse theaterlandschap te verwerven.

Haar familienaam werd synoniem met kwaliteit, klasse en toewijding aan het vak. In interviews liet ze zich regelmatig uit over het belang van toneel als kunstvorm en de verantwoordelijkheid die acteurs voelen ten opzichte van hun publiek.

Een laatste groet aan een icoon

De familie van Petra Laseur heeft laten weten dat de uitvaart zal plaatsvinden op vrijdag 18 april, in besloten kring. Toch krijgen bewonderaars en collega’s de gelegenheid om afscheid van haar te nemen. In Theater DeLaMar in Amsterdam wordt op die dag de Mary Dresselhuys-zaal — vernoemd naar haar moeder — opengesteld voor publiek.

Hier kunnen mensen een laatste groet brengen aan de actrice die decennialang het Nederlandse toneel verrijkte met haar unieke talent. Het symbolische karakter van deze locatie spreekt boekdelen. Het is een eerbetoon aan een vrouw die haar leven wijdde aan het theater, én aan de generatie die haar voorging.

Een vrouw met inhoud en impact

Petra Laseur stond niet bekend om mediastunts of opvallende uitspraken. Ze was een vakvrouw pur sang. Haar focus lag altijd op het inhoudelijke werk, op het spelen van rollen die iets te zeggen hadden. Ze koos haar projecten met zorg en had een groot respect voor haar medespelers en publiek.

In interviews liet ze zelden het achterste van haar tong zien, maar áls ze sprak, had dat gewicht. Ze sprak over ouder worden in een sector die vaak gericht is op jeugd, over de kracht van stilte in spel, en over het belang van continu blijven leren als acteur.

Een inspiratiebron voor nieuwe generaties

Voor jongere acteurs en actrices was Laseur een voorbeeld. Niet alleen vanwege haar indrukwekkende loopbaan, maar ook vanwege haar bescheidenheid, discipline en liefde voor het vak. Theateropleidingen verwezen regelmatig naar haar stijl van spelen als toonbeeld van klasse.

Ze inspireerde met haar vermogen om klein te spelen in grote verhalen, en met haar diepe inleving in personages die vaak worstelden met de grote levensvragen. Petra Laseur wist te raken — zonder effectbejag.

Een nalatenschap om te eren

Met haar 0verlijden verliest Nederland een van zijn meest toonaangevende toneelactrices. Maar haar nalatenschap leeft voort. In archieven, in herinneringen van theaterbezoekers, in de verhalen van collega’s, en in de harten van haar familie.

De keuze om geen strijd aan te gaan met haar z!ekte, maar om bewust te genieten van het leven dat haar nog restte, getuigt van dezelfde kracht en waardigheid die ze altijd op het toneel toonde. Ze koos haar eigen einde zoals ze haar rollen koos: doordacht, respectvol en betekenisvol.

Slotgedachte

Petra Laseur laat een indrukwekkende carrière achter waarin ze keer op keer bewees dat kwaliteit, toewijding en liefde voor het vak tijdloos zijn. In een wereld die vaak vluchtig is, herinnerde zij ons aan de kracht van vakmanschap en emotionele diepgang.

Op 85-jarige leeftijd heeft ze het podium verlaten, maar haar aanwezigheid zal nog lang voelbaar blijven. Voor iedereen die van theater houdt, is Petra Laseur niet zomaar een actrice, maar een icoon. Een vrouw die van betekenis was — en dat altijd zal blijven.

Algemeen

Volkszanger Denny Braaf vertelt wat hij van de relatie van zijn dochter Noa met André Hazes vindt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

André Hazes bevestigt relatie met Noa Braaf – ook vader Denny reageert positief

André Hazes lijkt zijn geluk opnieuw gevonden te hebben, en dit keer aan de zijde van de 24-jarige Noa Braaf. Hoewel het stel hun relatie in eerste instantie ontkende, zijn de kaarten inmiddels open op tafel gelegd. Zowel André als Noa’s vader, volkszanger Denny Braaf, hebben nu bevestigd dat er sprake is van een prille maar serieuze liefde.

Van ontkenning naar bevestiging

De geruchten begonnen kort nadat André en Monique Westenberg, met wie hij jarenlang een knipperlichtrelatie had, in april hun breuk bevestigden. Volgens beiden stonden ze inmiddels op een “andere plek” in elkaars leven. Toch kwam het nieuws over een nieuwe liefde opvallend snel: al drie weken later werd André in verband gebracht met Noa Braaf.

Aanvankelijk ontkenden alle betrokkenen de relatie. André hield vol dat het om ‘gezellig daten’ ging, en Denny Braaf liet weten dat zijn dochter “zeker niet met André” zou zijn. Maar inmiddels blijkt dat de zanger en de dochter van Denny elkaar wel degelijk vaker zien – en dat er meer speelt dan vriendschap.

Een band die teruggaat in de tijd

Wat het verhaal extra opvallend maakt, is dat André en Noa elkaar al jaren kennen. Naar verluidt begon het contact al toen Noa pas vijftien was. Hoewel er toen niets speelde, groeide de band door de jaren heen. In de tussentijd was André nog samen met Monique – en sprak hij in interviews openlijk over een toekomst met haar. Hij noemde Monique zelfs “de liefde van zijn leven” en hintte meermaals op een toekomstig huwelijksaanzoek.

Voor fans van André en Monique komt de snelle overgang naar een nieuwe relatie dan ook als een schok. Vooral omdat Monique tot voor kort nog een centrale rol leek te spelen in zijn leven – zowel privé als op sociale media.

Meerdere keren samen gespot

Sinds de officiële bevestiging zijn André en Noa al meerdere keren samen gezien. Ze lijken niet langer geheimzinnig te doen over hun relatie. Hoewel het nog pril is, lijkt er een ontspannen sfeer tussen de twee te hangen. Beelden van het stel verschenen in diverse media, waarbij ze hand in hand liepen of samen uit eten gingen.

Denny Braaf breekt het stilzwijgen

Ook Noa’s vader, volkszanger Denny Braaf, werd door de media om een reactie gevraagd. Hij had in eerste instantie gezegd dat er niets speelde tussen zijn dochter en André, maar inmiddels heeft hij zijn woorden bijgesteld. Voor de camera van Shownieuws sprak Denny positief over André en liet hij weten dat hij hem al jaren kent.

“Hij is gewoon een goede jongen,” aldus Denny. “Ik ken André als een warme gast. Natuurlijk, hij heeft zijn levenspad, zoals iedereen dat heeft. Maar ik weet dat hij oprecht is.” Over hun relatie zei hij met een glimlach: “Als mijn dochter gelukkig is, ben ik dat ook.”

Nieuwe liefde, nieuwe koers?

Het lijkt erop dat André Hazes opnieuw een hoofdstuk begint, dit keer met Noa aan zijn zijde. Voor Monique zal dit ongetwijfeld een bittere pil zijn, gezien hun jarenlange band en gedeelde geschiedenis. Zeker nu duidelijk wordt dat het contact met Noa al liep tijdens zijn relatie met Monique, roept dat vragen op over loyaliteit en timing.

Toch is het voor André zelf vooral een tijd van vooruitkijken. Na een periode van persoonlijke groei, herstel en afstand van de schijnwerpers, lijkt hij nu weer ruimte te maken voor liefde – zij het op zijn eigen, onverwachte manier.

Publieke reacties verdeeld

De publieke opinie over zijn nieuwe relatie is verdeeld. Sommigen vinden dat André zijn eigen geluk moet volgen en zijn blij dat hij opnieuw liefde heeft gevonden. Anderen vinden het pijnlijk voor Monique, vooral omdat zij jarenlang een stabiele factor in zijn leven leek te zijn – en omdat zij vaak op de achtergrond bleef tijdens zijn roerige periodes.

Conclusie: nieuwe liefde, oude bekendheid

De relatie tussen André Hazes en Noa Braaf bevestigt opnieuw dat het privéleven van de zanger allesbehalve voorspelbaar is. Wat begon als een gerucht is inmiddels een feit. Voor Noa betekent dit een stap in de schijnwerpers, voor André een nieuw begin. En voor de buitenwereld? Een nieuw hoofdstuk in een verhaal dat al jarenlang blijft boeien.

Lees verder