Algemeen
André Hazes jr. heeft Monique verlaten voor deze andere bekende dame

André Hazes en Monique Westenberg hebben opnieuw een punt achter hun relatie gezet. Wat ooit begon als een intense liefdesgeschiedenis met pieken, dalen, terugkeer en hoop op een gezamenlijk toekomstpad, is nu definitief tot stilstand gekomen. Via Instagram deelden ze samen het nieuws met hun volgers. Op het moment van schrijven zijn ze nog samen op vakantie, maar dat weerhield hen er niet van om hun breuk kenbaar te maken: “We staan al even op een andere plek in elkaars leven,” aldus André.
Hun gezamenlijke boodschap klinkt vredig, berustend zelfs. “We hebben verschillende fases doorlopen, en inmiddels heeft alles een plek gekregen. We houden nog steeds veel van elkaar en hebben respect voor elkaar. Loslaten is groeien en eerlijk zijn naar jezelf én naar elkaar.” Het is een boodschap die meer zegt dan alleen ‘we zijn uit elkaar’. Het is een uitnodiging tot begrip, tot meebewegen met het leven zoals het komt – ongeacht verwachtingen van buitenaf.
Toch blijft het wrang. De timing verrast velen, want het stel bevindt zich nota bene op vakantie – samen, met hun zoon. Aan de buitenkant lijkt het plaatje nog even harmonieus als altijd, maar achter de schermen blijkt er iets geknapt.
Terug naar januari van dit jaar: toen sprak André nog openlijk over een mogelijk aanzoek aan Monique. In interviews liet hij doorschemeren dat Monique de vrouw van zijn leven was. “Als ik Moon ten huwelijk vraag op het podium, dan krijg ik een klap in m’n gezicht, denk ik,” grapte hij toen. Maar hij voegde er ook aan toe: “Als we het zouden doen… dan zou ik het dichter bij huis doen. Monique is alles voor mij en ik weet zeker dat dat de rest van mijn leven is.” Nog geen vier maanden later is dat beeld volledig veranderd. Het laat zien hoe snel dynamieken kunnen verschuiven, hoe onvoorspelbaar zelfs een ogenschijnlijk stabiele band kan zijn.
In talkshows werd er druk gespeculeerd. Entertainmentdeskundige Evert Santegoeds benadrukte dat het voor de fans van het stel een teleurstelling is. “Iedereen gunde Monique de titel ‘mevrouw Hazes’. Ze heeft jarenlang naast hem gestaan, hem gesteund in moeilijke periodes, én het gezinsleven draaiende gehouden. Dat het toch niet gebeurt, geeft aan dat er diepere scheuren zijn dan zichtbaar was.”
Ronald Molendijk, ook te gast in het gesprek, bracht een ander perspectief: “We horen nu vooral over André, maar het zou ook heel goed kunnen dat Monique degene is geweest die heeft gezegd: ‘Deze vorm werkt voor mij niet meer.’ En daar moeten we ook begrip voor hebben.”
De relatie tussen André en Monique is er altijd eentje geweest die het publiek in zijn greep hield. Niet alleen omdat André een Hazes is, maar ook omdat Monique jarenlang standhield in de maalstroom van roem, media-aandacht en relationele onrust. Ze stond hem bij tijdens zijn persoonlijke crises, doorbrak patronen, bleef moeder voor hun zoon en stond – telkens opnieuw – open voor verzoening. Het vraagt een bijzonder soort liefde en veerkracht om dat vol te houden.
En toch: elke terugkeer leek ook een beetje brozer dan de vorige. De vraag bleef hangen: hoeveel kansen kun je elkaar geven zonder jezelf te verliezen?
Op sociale media gaat het gerucht al snel dat André misschien opnieuw iemand anders op het oog heeft. Die verdenking lijkt haast standaard bij iedere breuk die hij doormaakt. Of het nu Bridget Maasland, Sarah van Soelen of een andere ‘Sarah 2.0’ is – telkens was er een nieuwe liefde in beeld vóór het stof van de vorige storm kon neerdalen. Vooral de naam Sarah van Soelen duikt opnieuw op in online commentaren. Er wordt zelfs gesuggereerd dat André nooit écht over haar heen is gekomen. Of zij überhaupt nog een rol in zijn leven speelt, is onduidelijk. Zijzelf heeft zich daar in elk geval niet publiekelijk over uitgesproken.
Wat opvalt, is dat Monique dit keer een stuk terughoudender is. Geen uitgebreide verklaring, geen interviews – alleen de gezamenlijke, zorgvuldig geformuleerde boodschap. Mogelijk heeft ze gekozen voor rust, bescherming van haar zoon en een vorm van waardigheid in een situatie die toch al veel publieke aandacht trekt.
En dat is begrijpelijk. Voor Monique draait het al lang niet meer om drama of roem. Haar focus ligt op stabiliteit, veiligheid en op haar rol als moeder. De oproep van het stel om hun zoon te beschermen tegen negatieve reacties op sociale media is daarin veelzeggend: “Hij is inmiddels op een leeftijd dat hij alles via (social) media mee krijgt.” Een duidelijke boodschap aan de buitenwereld: houd het respectvol.
Wat blijft er over na deze zoveelste breuk? Misschien wel inzicht. Dat liefde, zelfs als die groot is, niet altijd genoeg is. Dat mensen kunnen blijven houden van elkaar, maar toch uit elkaar kunnen groeien. En dat loslaten ook een vorm van liefde kan zijn – omdat je elkaar gunt om verder te gaan, op een manier die wél klopt.
Voor André en Monique zal dit ongetwijfeld weer een nieuwe periode van heroriëntatie worden. Voor hun zoon hopelijk een tijd van rust, met ouders die ondanks alles met respect en liefde samenwerken. Voor de buitenwereld rest alleen begrip – en het besef dat relaties complex zijn, zeker als ze zich afspelen onder een vergrootglas.
De liefde tussen André Hazes en Monique Westenberg heeft jaren standgehouden – tegen de stroom in, met vallen en opstaan. Nu lijkt het erop dat ze definitief voor een ander pad kiezen. Niet omdat de liefde weg is, maar omdat loslaten soms de eerlijkste keuze is.
Dit bericht op Instagram bekijken

Algemeen
Mannelijk Nederland weet het zeker na pikante onthulling van Katja Schuurman: ‘Katja is een nymfomane!’

Katja Schuurman op 50-jarige leeftijd nog altijd spraakmakend: van soapster tot sterke vrouw met een rijke carrière
Katja Schuurman, inmiddels 50 jaar, blijft een van de meest herkenbare gezichten van de Nederlandse showbizz. Haar naam roept bij velen nostalgische gevoelens op, mede dankzij haar iconische rol in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Maar Katja is veel meer dan alleen actrice of zangeres. Ze is een vrouw die zich door de jaren heen steeds opnieuw heeft uitgevonden, en nog altijd weet te verrassen – zowel op televisie als in persoonlijke interviews.
Doorbraak in GTST en als zangeres
Katja brak in 1994 door als Jessica Harmsen in de populaire soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, een rol die ze vijf jaar lang met verve vertolkte. Ze werd daarmee een van de bekendste gezichten van de Nederlandse televisie. Tegelijkertijd veroverde ze ook de hitlijsten, als onderdeel van het gelegenheidsmuziektrio ‘Linda, Roos & Jessica’, samen met collega’s Guusje Nederhorst en Babette van Veen. Hun debuutsingle ‘Ademnood’ werd een nummer 1-hit en groeide uit tot een klassieker in het Nederlandse poprepertoire.
De jaren die volgden stonden bol van het succes: van hits als ‘Alles of niets’ tot ‘Lange nacht’ en ‘Druppels’. En wie herinnert zich niet de opvallende solohits die Katja scoorde aan het eind van de jaren ’90, waaronder ‘Maar nu heb ik er een’ en ‘Totaal verkocht’? Destijds verrassend onderdeel van een marketingcampagne voor een Nederlands computermerk, maar muzikaal gezien minstens zo catchy.
Niet alleen glamour
Toch draaide Katja’s carrière nooit alleen om glitter en glamour. Ze combineerde haar muzikale talent en acteerwerk met een brede maatschappelijke betrokkenheid. Zo reisde ze als documentairemaker de wereld rond voor programma’s waarin ze aandacht vroeg voor kinderen in kwetsbare posities. Die kant van Katja – nieuwsgierig, oprecht en betrokken – raakte veel mensen diep.
Ondanks de veelzijdigheid van haar werk, blijft Katja regelmatig het gesprek van de dag. Niet per se vanwege de rollen die ze speelt of de projecten die ze leidt, maar juist door haar openhartigheid. Ze schuwt het niet om persoonlijke thema’s aan te snijden, en laat zich zelden van de wijs brengen door publieke reacties.
Openhartigheid in ‘De Klassenavond’
Een recent voorbeeld daarvan zagen kijkers tijdens een aflevering van het tv-programma ‘De Klassenavond’. Daarin worden bekende Nederlanders herenigd met hun klasgenoten van vroeger, wat vaak leidt tot bijzondere gesprekken over het verleden. Katja vertelde open over haar jeugd en de zoektocht naar volwassenheid, en sprak ook over de eerste keer dat ze verliefd werd en hoe ze haar eerste seksuele ervaring beleefde.
Hoewel sommige kijkers schrokken van haar directe woorden, was er ook veel bewondering voor de manier waarop ze zonder schaamte en met veel zelfspot vertelde over haar ervaringen. Katja blijft daarmee trouw aan wie ze is: een vrouw die leeft met het hart op de tong, en die haar verhalen niet filtert voor de buitenwereld.
Media-aandacht en reacties
Haar openheid werd uiteraard ook besproken aan andere talkshowtafels. Zo kwam het fragment voorbij bij ‘Vandaag Inside’, waar de mannen vaak met een knipoog en een scherpe mening reageren op opvallende televisiefragmenten. Hoewel sommige opmerkingen daar zorgden voor discussie onder kijkers, laat Katja zich zelden leiden door commentaar. Ze weet al jaren hoe ze met kritiek moet omgaan – en misschien juist daardoor blijft ze zo dicht bij zichzelf.
In plaats van zich terug te trekken of te reageren op elke uitspraak in de media, kiest Katja er meestal voor om het gesprek breder te trekken. In eerdere interviews benadrukte ze al vaker dat seksualiteit, zelfontdekking en vrijheid van expressie onderwerpen zijn die voor iedereen bespreekbaar moeten zijn – zonder dubbele standaarden.
Een vrouw van nu
Het is niet toevallig dat Katja nog steeds als een van de meest aansprekende vrouwelijke persoonlijkheden wordt gezien. In een wereld waarin bekende vrouwen vaak onder het vergrootglas liggen, laat zij zien dat het ook anders kan. Ze is zichtbaar ouder geworden, maar doet dat met stijl en zonder excuses. Ze is moeder, actrice, presentatrice, zangeres – maar vooral iemand die ruimte durft in te nemen, ook als dat spanning oproept.
En die kracht – het vermogen om jezelf te blijven temidden van verwachtingen en oordelen – is misschien wel haar grootste prestatie. Ze blijft trouw aan haar eigen verhaal, hoe ongewoon of onconventioneel dat ook mag zijn. Dat maakt haar tot een inspiratiebron voor velen: vrouwen én mannen, jong én oud.
Terugblikken met trots
Op 50-jarige leeftijd kijkt Katja terug op een indrukwekkende carrière die zich uitstrekt over bijna drie decennia. Van tieneridool tot volwassen rolmodel, van popzangeres tot documentairemaker: ze heeft altijd haar eigen weg gekozen. En dat doet ze nog steeds.
De fascinatie rondom Katja is dan ook niet alleen gebaseerd op uiterlijk of roem, maar vooral op haar lef. Het lef om keuzes te maken die niet altijd gemakkelijk zijn, om taboes te doorbreken en om telkens opnieuw op te staan – als moeder, als artiest, als mens.
Vooruitkijken
Wat de toekomst haar brengt? Katja zelf zegt daarover dat ze nog lang niet klaar is. Ze staat open voor nieuwe projecten, nieuwe rollen, en nieuwe inzichten. Misschien verschijnt er nog eens een muzikale comeback, misschien komt er een boek – of misschien kiest ze voor iets totaal onverwachts. Bij Katja weet je het nooit helemaal zeker, en dat maakt haar juist zo intrigerend.
Ze laat zich niet vangen in vaste kaders, en blijft zichzelf uitdagen. En juist dat maakt haar een unieke figuur in de Nederlandse entertainmentwereld. Iemand die niet alleen herinneringen oproept, maar ook telkens weer verrast.