-

Algemeen

Volgers reageren heel naar op foto zoontje Yolanthe: ”Dit is een meisje”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Yolanthe Cabau diep geraakt door kritiek op uiterlijk van haar zoon Xess Xava: “Alleen maar liefde”

Yolanthe Cabau, actrice, ondernemer en moeder, is zichtbaar aangeslagen door de stroom aan negatieve reacties die ze ontving op Instagram. Niet over zichzelf – al is dat voor haar inmiddels dagelijkse kost – maar over iets veel kwetsbaarders: haar zoon Xess Xava, die ze samen heeft met voormalig profvoetballer Wesley Sneijder.

In haar Instagram Stories deelde Yolanthe onlangs een aantal pijnlijke opmerkingen die volgers over haar zoon achterlieten. Reacties als “Leuk meisje” en “Is dit je dochter?” kwamen keihard binnen bij de trotse moeder, die haar zoon juist vol liefde en trots op haar kanaal deelt.


Instagram: een plek voor liefde óf ongevraagde oordelen?

Social media kunnen prachtig zijn om herinneringen te delen, inspiratie te geven of anderen een kijkje in je leven te bieden. Maar ze kunnen ook een podium worden voor oordelen en ongevraagde meningen – zeker als je bekend bent.

Dat ondervond Yolanthe Cabau opnieuw aan den lijve. Toen ze een onschuldige foto van haar zoon Xess Xava deelde, volgden naast lieve reacties ook opmerkingen die, zacht uitgedrukt, grensoverschrijdend zijn. De suggestie dat Xess, vanwege zijn lange haar, “op een meisje lijkt”, raakte Yolanthe diep. Ze besloot er niet over te zwijgen en liet op haar platform zien wat er werkelijk gebeurt in haar inbox.

“Mijn DM stroomt vol met zoveel lieve berichten. Dat had ik niet zien aankomen. Dank jullie wel! Alleen maar liefde,” reageerde ze zichtbaar emotioneel.


Ondersteuning van volgers: “Laat ze maar haten”

Gelukkig was er ook veel steun. Verschillende volgers namen het op voor Yolanthe en haar zoon. Eén van hen schreef: “Belachelijk en triest. Laat ze maar haten.” Een ander voegde toe: “Wat een prachtig kind. Liefde voor jullie allebei.”

Voor Yolanthe betekende deze golf van positiviteit veel. Ze gaf aan dat de warme reacties haar kracht en vertrouwen gaven in een periode waarin ze als moeder vooral verdriet voelde om wat haar zoon werd aangedaan. Haar dankbaarheid was oprecht: “Alleen maar liefde,” herhaalde ze meermaals.


Niet de eerste keer: terugkerende kritiek op Xess Xava

Wat dit verhaal extra schrijnend maakt, is dat het niet de eerste keer is dat Yolanthe en haar zoon te maken krijgen met zulke negatieve aandacht. In augustus vorig jaar bevonden moeder en zoon zich op vakantie, waarbij Yolanthe een vrolijke foto deelde van hun tijd samen.

Bij de foto schreef ze destijds:

“Mijn beste vriendje wordt zo groot! Niet te doen hoor. Ik geniet dubbel en dwars van onze heerlijke avonturen samen. En stiekem hoop ik dat die over 10 jaar nog steeds lekker met mama op pad gaat! Misschien dan naar de Pacha… Maar dat is ook oké!”

Hoewel veel mensen positief reageerden, waren er opnieuw volgers die het nodig vonden om het uiterlijk van Xess te bekritiseren. Iemand reageerde met: “Beste vriendje of vriendinnetje?”

Yolanthe antwoordde direct, krachtig en duidelijk:

“Vriendje, anders zou ik vriendinnetje zeggen.”


Team Yolanthe: vol in de verdediging

Die reactie bleef niet zonder vervolg. Yolanthe kreeg steun van fans, volgers en andere bekende Nederlanders. Eén volger zei het treffend:

“Hoe diep kun je zinken om een kind te beledigen? Wat is er mis met mensen?”

Anderen wezen op het belang van representatie en vrijheid van expressie, zeker bij kinderen. Want dat een jongen met lang haar anno 2025 nog steeds onderwerp is van discussie, zegt veel over hoe bekrompen online gedrag soms kan zijn.


Gepest in Nederland

In een eerder interview met het tijdschrift LINDA. gaf Yolanthe al aan dat haar zoon in Nederland gewoon werd gepest vanwege zijn lange haar. Iets wat haar als moeder intens raakte. In plaats van zich te conformeren aan een bepaald schoonheidsideaal of gendernorm, kiest ze ervoor haar zoon te ondersteunen in wie hij wil zijn.

“Hij is wie hij is. En hij mag trots zijn op zichzelf. Dat is wat ik hem elke dag probeer mee te geven.”

Dat zulke uitspraken nog steeds nodig zijn, laat zien dat we als maatschappij nog een lange weg te gaan hebben.


Waarom deze reacties zoveel pijn doen

Kritiek op uiterlijk is altijd gevoelig, maar bij kinderen raakt het een extra gevoelige snaar. Zeker wanneer die kritiek afkomstig is van volwassenen. Het feit dat volwassen mensen het nodig vinden om de genderexpressie van een kind online in twijfel te trekken, is zorgwekkend.

Yolanthe staat als moeder in de frontlinie. Niet alleen om haar kind te beschermen, maar ook om een boodschap uit te dragen: dat liefde, respect en vrijheid belangrijker zijn dan vooroordelen en hokjesdenken.


Een bredere boodschap: stop met oordelen

Wat Yolanthe meemaakt, is helaas niet uniek. Veel ouders – bekend en onbekend – herkennen het patroon. Je deelt iets moois, iets persoonlijks, en wordt vervolgens geconfronteerd met oordelen van mensen die je niet kennen, maar wel denken te mogen zeggen hoe jij je kind opvoedt of hoe je kind eruit moet zien.

Het verhaal van Yolanthe en Xess is daarmee meer dan een incident. Het is een spiegel voor onze samenleving. En een oproep tot meer menselijkheid, respect en empathie, zeker online.


Yolanthe: krachtige moeder, kwetsbare mens

De manier waarop Yolanthe omgaat met de situatie verdient respect. Ze kiest ervoor om openheid te tonen, haar verdriet te delen en tegelijk ruimte te maken voor liefde. Niet door te vechten met de haters, maar door zich te richten op de steun en positiviteit van haar volgers.

In haar woorden klinkt geen boosheid, maar vooral verwondering over hoe mensen kunnen oordelen over iets dat zo persoonlijk en onschuldig is als het uiterlijk van een kind. En in haar reactie zie je vooral wat voor moeder ze is: beschermend, liefdevol, en vol overtuiging dat haar zoon goed is zoals hij is.


Conclusie: meer liefde, minder oordeel

Het incident rondom de negatieve reacties op de foto van Xess Xava laat zien hoe snel onschuldige momenten op sociale media kunnen worden verstoord door kritiek. Maar het laat ook iets anders zien: de kracht van positieve steun, van volgers die opstaan tegen onrecht, en van een moeder die haar kind onvoorwaardelijk steunt.

Yolanthe’s boodschap is helder: liefde overwint altijd. En misschien is dat precies wat we vandaag nodig hebben.

Algemeen

Linda de Mol maakt pijnlijke blunder over Suzan en Freek: ‘Heel ongepast!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

LINDA in opspraak door artikel over Suzan & Freek: “Ongemakkelijk en pijnlijk moment”

Het tijdschrift LINDA, bekend van hoofdredactrice Linda de Mol, is in opspraak geraakt door een ongelukkig geplande publicatie. In de nieuwste editie van het populaire magazine staat een uitgebreid interview met Suzan & Freek – geschreven vóór het ingrijpende nieuws over Freeks gezondheid naar buiten kwam. Inmiddels is bekend dat Freek Rikkerink kampt met een ongeneeslijke vorm van longk*nker. Het luchtige en toekomstgerichte interview staat daardoor in schril contrast met de realiteit van nu. Een pijnlijk moment dat veel lezers niet ontgaat.

Positief verhaal in zwaar contrast

In het bewuste artikel spreken Suzan en Freek vol enthousiasme over hun toekomstplannen, muziek en onderlinge band. Het is een liefdevol en optimistisch portret van het duo, dat normaal gesproken perfect in het zomerse magazine past. Maar de toon voelt nu wrang. Want amper twee weken vóór het verschijnen van de LINDA maakten Suzan en Freek bekend dat Freek ongeneeslijk z!ek is en dat hun toekomst er plots heel anders uitziet.

De timing van het interview heeft dan ook tot verbazing geleid. Juist nu de twee artiesten hun fans proberen mee te nemen in een uiterst moeilijke en kwetsbare fase, ligt er een blad in de winkel waarin nog niets te merken is van die nieuwe werkelijkheid. Ondanks dat er een disclaimer aan het artikel is toegevoegd waarin staat dat het interview is afgenomen vóór het nieuws over Freeks z!ekte, blijft het voor veel mensen ongemakkelijk aanvoelen.

Redactie reageert: “Artikel lag al bij de drukker”

De redactie van LINDA heeft naar aanleiding van de ophef laten weten dat het magazine al bij de drukker lag toen het verdrietige nieuws over Freek bekend werd gemaakt. “We hebben ervoor gekozen het artikel toch te publiceren, maar met een heldere toevoeging waarin wordt uitgelegd dat het interview vóór het nieuws heeft plaatsgevonden,” aldus een woordvoerder van de redactie. “We willen op die manier respectvol omgaan met de situatie, zonder te doen alsof het leven van Suzan en Freek nog hetzelfde is als ten tijde van het gesprek.”

Het is een keuze die de redactie met zorg heeft afgewogen, maar toch blijft de kritiek aanhouden. Want hoewel er begrip is voor de planning en productie van een maandblad, vinden veel mensen dat juist in dit geval een uitzonderlijke maatregel op zijn plaats was geweest.

Johan Derksen: “Je haalt zo’n editie gewoon uit de schappen”

Een van de felste reacties kwam van mediapersoonlijkheid Johan Derksen. In zijn podcast Groeten uit Grolloo is hij uitgesproken kritisch op de beslissing van LINDA om het interview tóch te publiceren. “De redactie verontschuldigt zich met: ‘Het lag al bij de drukker.’ Maar als je een fatsoenlijke onderneming bent, dan trek je zo’n hele editie terug,” aldus Derksen. “Het is niet professioneel en vooral niet respectvol richting Suzan & Freek.”

Derksen is zelf jarenlang hoofdredacteur geweest van een muziekblad en weet hoe de besluitvorming binnen een redactie kan lopen. Volgens hem had het in dit geval voor zich moeten spreken dat het artikel niet langer paste in de context van de actualiteit. “Je weet dat lezers met andere ogen naar zo’n interview kijken als het verdrietige nieuws al bekend is. Dan moet je ingrijpen. Niet alleen voor de betrokkenen, maar ook voor de geloofwaardigheid van je medium.”

Volgens Derksen schuurt de publicatie omdat journalistieke normen ondergeschikt zijn gemaakt aan commerciële belangen. “Zodra dat gebeurt, krijg je dit soort situaties. Het voelt als onbedoelde sensatie, terwijl het onderwerp juist vraagt om empathie en terughoudendheid.”

Van verdriet naar hernieuwde kracht

Toch lijkt Suzan & Freek zelf een opmerkelijke veerkracht te tonen. Na hun aankondiging dat ze voorlopig zouden stoppen met optredens en zich wilden terugtrekken om deze periode samen door te komen, maakten ze vorige week onverwacht bekend dat ze tóch weer het podium zullen betreden. De aankondiging kwam via Instagram, waar ze hun beslissing op een oprechte en hoopvolle manier toelichtten.

“Waarom zouden we stoppen met leven en thuis op een stoel gaan zitten wachten, terwijl we ook samen kunnen doen wat we het allerliefst doen?” schreven ze. Het duo liet weten dat Suzan zich goed voelt tijdens haar zwangerschap en dat Freek op dit moment baat heeft bij de medicatie die hij krijgt. Deze medicijnen zijn gericht op het remmen van de z!ekte en hebben er mede voor gezorgd dat Freek zich momenteel voldoende fit voelt om weer muziek te maken.

Festivalzomer krijgt bijzondere betekenis

Het optreden van Suzan & Freek op onder andere Concert at SEA later deze maand wordt daarmee meer dan zomaar een festivalshow. Het wordt een moment van samenzijn, van hoop, en van muziek als troost. “We willen niet bij de pakken neerzitten,” aldus het duo. “We kiezen ervoor om samen te blijven doen wat ons gelukkig maakt.”

Fans reageren massaal positief op het besluit. Op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen, waarbij velen hun bewondering uitspreken voor de moed van Suzan en Freek. Hun keuze om ondanks alles te blijven optreden wordt gezien als een krachtig signaal: het leven hoeft niet stil te staan wanneer je te maken krijgt met tegenslag – soms is doorgaan juist een vorm van heling.

Een les voor de media?

De situatie rond het LINDA-artikel werpt ook vragen op over de rol van de media bij persoonlijke verhalen van publieke figuren. Waar ligt de grens tussen actualiteit en privacy? En wanneer wordt goedbedoelde journalistiek ongemakkelijk, puur door de context die buiten de redactie om verandert?

Het incident laat zien hoe snel de werkelijkheid kan omslaan, en hoe moeilijk het is om in de mediawereld altijd het juiste moment en de juiste toon te vinden. In dit geval heeft LINDA onbedoeld een gevoelige snaar geraakt, ondanks de verklaring en het excuus.

Wat kunnen we meenemen?

De situatie is misschien het best samen te vatten met een les in empathie. Het laat zien hoe belangrijk het is om zorgvuldig te blijven in hoe verhalen worden gebracht – vooral wanneer het gaat over mensen die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Voor Suzan & Freek is de liefde, muziek en het leven belangrijker dan ooit. En voor de media is dit een kans om opnieuw stil te staan bij de impact van hun keuzes.

Of het nu om een festivaloptreden gaat of een artikel in een tijdschrift – soms is het goed om even stil te staan bij de mensen achter het nieuws. Juist dan ontstaat er ruimte voor verhalen die ertoe doen, op een manier die recht doet aan de menselijkheid achter de roem.

Lees verder