-

Algemeen

Slecht nieuws uit het ziekenhuis: zo gaat het nu met prinses Margriet

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Prinses Margriet hard ten val tijdens schaatsevenement: armbreuk en z!ekenhuisopname

Op 82-jarige leeftijd is prinses Margriet vanmiddag met spoed naar het z!ekenhuis gebracht na een ongelukkige val op het ijs. Tijdens het sportevenement de Hollandse 100 kwam ze hard ten val tijdens haar schaatsrondes in Thialf. Haar zoon, prins Bernhard, bevestigt dat zijn moeder een armbreuk heeft opgelopen en hevige pijn ervaart.

Val tijdens sportieve uitdaging

De prinses was vanochtend aanwezig bij het schaatsevenement in Thialf, waar ze zelf meedeed aan een sportieve prestatie: tien kilometer schaatsen in het kader van de Hollandse 100. Dit evenement combineert een schaatstocht met een fietstocht en wordt georganiseerd door de stichting Lymph&Co. Margriet wist vrijwel de volledige afstand af te leggen, maar tijdens de laatste ronde ging het mis.

Ze verloor haar balans en kwam met flinke snelheid ten val op het gladde ijs. Ooggetuigen en opnamen van het incident tonen hoe prins Bernhard en enkele aanwezigen direct toesnelden om hulp te bieden. Margriet bleef op het ijs liggen en leek direct veel pijn te hebben. Niet lang daarna arriveerde een amb*lance, die haar naar het z!ekenhuis vervoerde voor nader onderzoek.

Medische diagnose: armbreuk

Uit eerste medische onderzoeken is gebleken dat prinses Margriet haar arm heeft gebroken. Volgens haar zoon is de pijn aanzienlijk. De breuk vereist naar verwachting een langere periode van rust en revalidatie. Hoewel de prinses bekend staat om haar vitaliteit en sportiviteit, zal ze het voorlopig rustig aan moeten doen.

Prins Bernhard deelde het nieuws met verslaggevers van Shownieuws en gaf aan dat zijn moeder erg is geschrokken, maar wordt omringd door goede zorg. “Ze heeft veel pijn, maar is in goede handen,” liet hij weten.

De Hollandse 100 en stichting Lymph&Co

De Hollandse 100 is een jaarlijks sportevenement dat zich inzet voor onderzoek naar lymfeklierk*nker. Deelnemers schaatsen en fietsen om geld in te zamelen voor onderzoek en bewustwording. Het evenement is opgericht door prins Bernhard, nadat hij in 2013 zelf werd getroffen door lymfeklierk*nker. Inmiddels is hij volledig hersteld.

Door het organiseren van dit sportevenement wil hij anderen helpen en bijdragen aan betere behandelmogelijkheden. Jaarlijks krijgen ongeveer 4.000 mensen in Nederland de diagnose lymfeklierk*nker. Ongeveer 1.000 mensen overlijden aan deze z!ekte. Met de opbrengst van de Hollandse 100 wordt wetenschappelijk onderzoek gefinancierd.

Dat prinses Margriet aan dit evenement meedeed, onderstreept haar betrokkenheid bij het goede doel en haar steun voor haar zoon. De valpartij maakt het moment des te schrijnender.

Een leven in dienst van het koningshuis

Prinses Margriet werd geboren op 19 januari 1943 in Ottawa, Canada, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar ouders, koningin Juliana en prins Bernhard, verbleven daar vanwege de oorlogssituatie in Nederland. Haar volledige naam is Margriet Francisca.

Margriets geboorte in Canada had een bijzonder karakter: het z!ekenhuis waarin zij werd geboren werd tijdelijk tot extraterritoriaal gebied verklaard, zodat het kind de Nederlandse nationaliteit kon verkrijgen. Hoewel ze dus in Canada ter wereld kwam, behield Margriet altijd haar Nederlandse nationaliteit. Ze heeft wel een sterke band met Canada gehouden en keerde later meerdere keren terug voor officiële bezoeken.

Als derde dochter van Juliana en Bernhard groeide Margriet op in een prominente koninklijke familie. Ze is de jongere zus van de voormalige koningin Beatrix en tante van de huidige koning Willem-Alexander. In 1967 trouwde ze met Pieter van Vollenhoven, met wie ze vier zonen kreeg: Maurits, Bernhard, Pieter-Christiaan en Floris.

Bekend om haar maatschappelijke betrokkenheid

Gedurende haar leven heeft prinses Margriet zich toegewijd aan tal van maatschappelijke en humanitaire doelen. Ze was jarenlang actief binnen het Nederlandse Rode Kruis, zette zich in voor de gezondheidszorg en vervulde talloze officiële verplichtingen. Haar betrokkenheid bij goede doelen is altijd groot geweest, en ook op gevorderde leeftijd blijft ze haar steentje bijdragen.

Sport is altijd een belangrijk onderdeel van haar leven geweest. Ze schaatst al van jongs af aan en heeft zich vaak laten zien bij sportieve evenementen, niet alleen als eregast maar ook als deelnemer. Haar inzet bij de Hollandse 100 past dan ook volledig bij haar karakter: betrokken, sportief en altijd bereid om bij te dragen.

Reacties vanuit het publiek en de media

Het nieuws over Margriets val werd snel opgepikt door binnenlandse media. Op sociale media stromen de beterschapswensen inmiddels binnen. Veel mensen prijzen haar sportieve instelling en wensen haar een spoedig herstel toe. “Wat een sterke vrouw,” schrijft iemand op X. “Zelfs op 82-jarige leeftijd schaatsen voor het goede doel. Heel veel respect.”

Ook binnen het Koninklijk Huis is er geschokt gereageerd. Het hof heeft nog geen officiële verklaring uitgegeven, maar insiders melden dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima op de hoogte zijn gesteld en nauw betrokken zijn bij de situatie.

Een periode van herstel

Voor prinses Margriet breekt nu een periode van herstel aan. Een armbreuk op hogere leeftijd is een serieuze blessure en vereist zorgvuldige revalidatie. Naar verwachting zal ze de komende weken haar publieke agenda moeten aanpassen. Of ze binnenkort weer zichtbaar zal zijn bij evenementen, is nog onzeker.

Toch is het niet ondenkbaar dat ze – zodra haar gezondheid het toelaat – opnieuw van zich zal laten horen. Haar vastberadenheid en doorzettingsvermogen zijn immers kenmerkend voor haar publieke leven.

Tot slot

De val van prinses Margriet tijdens het sportevenement Hollandse 100 is een pijnlijke herinnering dat ook de meest actieve en toegewijde leden van het Koninklijk Huis kwetsbaar zijn. Toch laat haar deelname aan het evenement op indrukwekkende wijze zien hoezeer zij zich nog altijd inzet voor maatschappelijke doelen – zelfs op 82-jarige leeftijd.

Het Nederlandse volk leeft met haar mee en hoopt op een voorspoedig en volledig herstel. Haar sportieve geest en betrokkenheid zijn inspirerend voor velen, en het is te hopen dat we haar binnenkort weer gezond en wel mogen zien bij toekomstige gelegenheden.

Voor nu rest er vooral bewondering voor haar moed, inzet en kracht. Beterschap, prinses Margriet!

Algemeen

Anne is de leukste vrachtwagenchauffeur van ons land: ”Ik wil gewoon uren maken”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Anne Wiendels: de stoerste vrachtwagenchauffeur van Nederland

Vrachtwagenchauffeur zijn is voor velen een jongensdroom. Maar voor Anne Wiendels is het werkelijkheid – én een levensstijl. De jonge Groningse bewijst dagelijks dat dit beroep niet alleen voor stoere mannen is weggelegd. Met haar tomeloze enthousiasme, vakmanschap en liefde voor het vak weet ze niet alleen ladingen van A naar B te brengen, maar ook menig vooroordeel te ontkrachten. In een openhartig interview vertelt Anne over haar weg naar succes in een wereld die nog steeds grotendeels door mannen wordt gedomineerd.

Van droom tot werkelijkheid

Voor Anne begon de liefde voor vrachtwagens al op jonge leeftijd. Als klein meisje mocht ze een keer mee met haar vader en opa, die beiden in de transportsector werkten. Die ervaring maakte diepe indruk. “Ik mocht toen de vrachtwagen wassen. Dat vond ik echt fantastisch. Vanaf dat moment wist ik: dit wil ik ook,” vertelt Anne met een grote glimlach.

Die jeugdige fascinatie groeide al snel uit tot een serieuze ambitie. Terwijl veel leeftijdsgenoten droomden van carrières als influencer, marketeer of verpleegkundige, zette Anne alles op alles om haar vrachtwagenrijbewijs te halen. En met succes. Inmiddels is ze fulltime actief in de transportwereld en geniet ze van elke rit die ze maakt.

Geen baan van negen tot vijf

Vrachtwagenchauffeur zijn is geen beroep voor mensen die op zoek zijn naar regelmaat of gemak. Anne werkt gemiddeld twaalf uur per dag en maakt wekelijks meerdere ritten van tien uur achter het stuur. Maar voor haar is het geen straf. “Ik hou van de vrijheid op de weg. Het buiten zijn, het gevoel van controle over zo’n grote machine, en de verantwoordelijkheid die erbij hoort – het past allemaal bij me,” legt ze uit.

Hoewel het fysiek en mentaal veeleisend is, ervaart ze haar werk niet als zwaar. “Je moet wel stevig in je schoenen staan en doorzettingsvermogen hebben. Maar als je van het vak houdt, voelt het als een avontuur. Elke dag is anders.”

Vooroordelen? Laat maar komen

Anne is zich er terdege van bewust dat ze in een mannenwereld opereert. Toch laat ze zich daar allerminst door tegenhouden. “Soms zie je wel eens een verbaasde blik als ik uitstap. Dan denken ze: ‘Een vrouw achter het stuur van zo’n bakbeest?’ Maar zodra ze zien hoe ik rijd, is het respect er meteen,” vertelt ze nuchter.

Ze krijgt weleens opmerkingen, maar laat zich daardoor niet uit het veld slaan. “Ik hoor weleens iets als ‘Dat wordt niks met zo’n vrouw achter het stuur.’ Maar als ik vervolgens soepel inparkeer of een moeilijke route zonder moeite rijd, is de toon meestal ineens anders.”

Volgens Anne is het belangrijk om zelfverzekerd te zijn en te blijven presteren. “Als je je werk goed doet, verdien je respect. Punt.”

Liefde voor het vak

Wat Anne zo aantrekt in het vak, is de combinatie van vrijheid, techniek en verantwoordelijkheid. “Je hebt veel zelfstandigheid, je bent veel onderweg, je komt op plekken waar je anders nooit zou komen. En het is ook gewoon gaaf om zo’n groot voertuig te mogen besturen.”

Ze benadrukt dat het vak veel meer inhoudt dan alleen maar ‘een beetje sturen’. “Je moet je lading goed kennen, weten hoe je moet laden en lossen, omgaan met onverwachte situaties op de weg. Het is echt een vak waar je trots op kunt zijn.”

Die trots deelt ze ook met haar volgers op sociale media. Regelmatig plaatst ze foto’s en video’s van haar werk, waarbij ze een kijkje achter de schermen geeft. Dat levert haar niet alleen een groeiende schare fans op, maar ook bewondering van collega’s in het vak.

Rolmodel voor een nieuwe generatie

Met haar zichtbaarheid op sociale media, haar nuchtere aanpak en haar indrukwekkende rijstijl is Anne uitgegroeid tot een rolmodel. Niet alleen voor vrouwen die twijfelen of ze wel passen in de transportwereld, maar ook voor jonge mensen in het algemeen die op zoek zijn naar een beroep waarin ze zich echt thuis kunnen voelen.

Ze krijgt regelmatig berichten van meisjes die geïnspireerd zijn door haar verhaal. “Ze zeggen dan: ‘Dankzij jou durf ik ook die stap te zetten.’ Dat vind ik geweldig om te horen. Want uiteindelijk gaat het erom dat je doet wat je leuk vindt, ongeacht wat anderen daarvan denken.”

Geen makkelijk pad, maar wel de moeite waard

Anne benadrukt dat het vak uitdagingen kent. Lange dagen, fysieke arbeid, files en soms ook eenzaamheid op de weg zijn zaken waar je mee moet kunnen omgaan. Maar de voldoening die het oplevert, maakt het voor haar allemaal de moeite waard.

“Je moet het echt willen. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar als je hart bij het vak ligt, dan is er geen beter beroep.”

Op weg naar de toekomst

Anne heeft geen spijt van haar keuzes en kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Ze overweegt zelfs om op termijn haar eigen transportbedrijf te beginnen. “Ik wil blijven groeien. Misschien ooit mijn eigen vrachtwagen kopen, of andere vrouwen begeleiden die ook deze wereld in willen stappen.”

Met haar vastberadenheid en passie lijkt niets haar in de weg te staan. Ze bewijst dat je met inzet en liefde voor het vak alles kunt bereiken – zelfs in een wereld waar je niet meteen wordt verwacht.

Conclusie: Anne rijdt recht het hart van Nederland in

Anne Wiendels is veel meer dan een chauffeur. Ze is een pionier, een rolmodel en een ambassadeur voor vrouwen in de transportsector. Met haar passie, vakmanschap en positieve uitstraling laat ze zien dat vrachtwagen rijden niet alleen draait om spierballen, maar vooral om hart voor het vak.

Vooroordelen? Die laat ze moeiteloos achter zich in de achteruitkijkspiegel. Met haar blik op de horizon en haar handen stevig aan het stuur, is Anne klaar voor nog vele kilometers op de weg én in de harten van het Nederlandse publiek.

Lees verder