-

Algemeen

Rechterhand Matthijs van Nieuwkerk doet boekje open: ´Hij moet écht bang zijn!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dieuwke Wynia, jarenlang eindredacteur en hoofdredacteur van De Wereld Draait Door, heeft besloten haar kant van het verhaal te vertellen. Met haar publicaties op de Amerikaanse website Substack geeft ze een inkijkje in de sfeer achter de schermen van het populaire programma. En dat belooft weinig goeds voor Matthijs van Nieuwkerk.

Explosieve onthullingen

Dieuwke begon twintig jaar geleden bij de start van De Wereld Draait Door als samensteller en groeide later uit tot een van de belangrijkste krachten achter het programma. Maar in die periode zag ze ook de schaduwzijde van de redactie.

,,Er is veel over mij gezegd en geschreven, maar míjn verhaal ontbrak. Daarom publiceer ik het hier (dieuwkewynia.substack.com). In Je mist meer dan je ziet post ik over mijn ervaringen achter de schermen,” schrijft ze.

Matthijs van Nieuwkerk

Eén van de eerste personen die ze bespreekt, is Ewart van der Horst, voormalig eindredacteur van het programma. Volgens Dieuwke stond hij bekend om zijn onvoorspelbare gedrag. ,,Van der Horsts leiderschapsstijl was grillig en onvoorspelbaar. Hij kon onverwachts in woede uitbarsten, schreeuwen of tegen prullenbakken schoppen. Dit zorgde regelmatig voor een ongemakkelijke en soms zelfs pesterige sfeer op de redactie.”

Zelfde fouten als voorgangers

Toen Van der Horst in 2008 vertrok, nam Dieuwke zijn functie over. Ze had zich voorgenomen het anders te doen, maar nu geeft ze toe dat ze in sommige valkuilen is getrapt.

,,Toen ik zelf aan het roer kwam te staan, nam ik me voor het anders te doen. Maar zonder het te beseffen had ik gewoontes overgenomen die ik juist afkeurde. Pas later drong tot me door dat collega’s onder mijn leiding vergelijkbare ervaringen hadden als ik destijds onder Van der Horst, Karel van de Graaf en vele anderen.”

Matthijs van Nieuwkerk

Deze bekentenis roept vragen op over de cultuur binnen De Wereld Draait Door. Als zelfs Dieuwke erkent dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag, hoe diep zat dit probleem dan verankerd in de redactie?

Wat betekent dit voor Matthijs?

Dieuwke heeft aangekondigd dat ze in de komende weken dieper zal ingaan op haar tijd bij De Wereld Draait Door en de werkcultuur binnen het programma. En dat is geen goed nieuws voor Matthijs van Nieuwkerk.

Matthijs van Nieuwkerk

Volgens weekblad Privé kunnen haar onthullingen ervoor zorgen dat hij definitief uit beeld verdwijnt. ,,Hij mag dan na zijn mislukte rentree bij RTL zeggen dat hij geen nieuwe plannen heeft om terug te keren op televisie, de kans is groot dat de komende onthullingen van zijn voormalige rechterhand Dieuwke dat ook onmogelijk maken,” schrijft het blad.

Einde carrière?

Na de eerdere beschuldigingen rondom zijn gedrag op de redactie heeft Matthijs van Nieuwkerk al een flinke klap gekregen. Zijn geplande comeback bij RTL mislukte en sindsdien is hij niet meer op televisie verschenen. Als Dieuwke nu met nieuwe details komt die zijn positie verder ondermijnen, lijkt een terugkeer helemaal uitgesloten.

Het is de vraag hoe diepgaand haar onthullingen zullen zijn en of ze direct naar Matthijs wijzen. Maar één ding is zeker: de komende weken beloven spannend te worden voor de ooit zo gevierde presentator.

Algemeen

Kerstgrap over Marco Borsato valt volledig verkeerd: ”Wat is dit kansloos zeg”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Marco Borsato vierde dit jaar de feestdagen in besloten kring met zijn familie. Na een lange periode waarin zijn privéleven en naam vrijwel dagelijks onderwerp van gesprek waren, kozen de Borsato’s voor een warme, huiselijke kerst. Op sociale media verschenen verschillende beelden van het samenzijn, bedoeld om te laten zien dat het gezin ondanks alles weer dichter bij elkaar is gekomen. Wat voor de familie voelde als een moment van rust en verbondenheid, kreeg echter onverwacht een scherpe bijsmaak door een opmerking van mediacommentator Rob Goossens.

Een kerst in het teken van saamhorigheid

De Telegraaf besteedde aandacht aan de kerstviering van de familie Borsato en sprak zelfs van een ‘nieuwe traditie’. Volgens de krant was het bijzonder om te zien hoe Marco samen met zijn kinderen en andere familieleden de feestdagen doorbracht, na jaren die volledig in het teken stonden van juridische onzekerheid en publieke aandacht. Voor veel lezers voelde het als een menselijk verhaal: een gezin dat probeert vooruit te kijken en de draad weer op te pakken.

Dat beeld riep bij veel mensen sympathie op. Niet omdat alles vergeten of vergeven zou zijn, maar omdat het duidelijk maakte dat ook bekende Nederlanders behoefte hebben aan rust, familie en normaliteit. Juist rond kerst, een periode die vaak draait om verzoening en nabijheid, werd die boodschap door veel volgers herkend en gewaardeerd.

De opmerking die verkeerd viel

Rob Goossens, die bekendstaat om zijn scherpe en soms cynische commentaar op media en showbizz, besloot op het artikel te reageren via X. Onder het bericht van De Telegraaf plaatste hij slechts twee woorden: “Naakt behangen?” Wat mogelijk bedoeld was als een grap of een sarcastische verwijzing, viel bij veel mensen volledig verkeerd.

De timing en context van de opmerking maakten dat de ‘grap’ bij velen overkwam als ongepast en kwetsend. Marco Borsato werd immers recent vrijgesproken in een zware ontuchtzaak, een dossier dat jarenlang enorme impact had op zijn leven en dat van zijn familie. Juist daarom vonden veel mensen dat een dergelijke woordspeling niet alleen flauw was, maar ook respectloos.

Golf van verontwaardiging op sociale media

Binnen korte tijd stroomden de reacties onder Goossens’ bericht binnen. Gebruikers van X waren massaal boos en spraken hun afkeuring uit. Voor hen ging het hier niet om humor, maar om het natrappen van iemand die al jaren onder een vergrootglas ligt.

Een gebruiker schreef: “Hoe voelt dat nou, iemand natrappen?” Een ander was nog explicieter: “Jij hebt echt geen niveau. Humor heeft een grens en jij bent zeker geen humorist.” Anderen spraken van “platte” en “humorloze” opmerkingen en vonden dat Goossens hiermee duidelijk over de schreef ging.

Wat vooral opviel, was dat de kritiek niet alleen kwam van fans van Marco Borsato, maar ook van mensen die juist benadrukten dat vrijspraak of niet, er grenzen zijn aan wat je kunt zeggen. De consensus onder veel reageerders was dat dit geen satire of scherpe observatie was, maar een opmerking die bewust inspeelde op een pijnlijk en beladen onderwerp.

Humor versus verantwoordelijkheid

De ophef rond de tweet van Goossens raakt aan een bredere discussie over humor, satire en verantwoordelijkheid in de media. Zeker in het tijdperk van sociale media kunnen opmerkingen razendsnel een groot publiek bereiken. Wat voor de één een onschuldige grap lijkt, kan voor een ander voelen als een persoonlijke aanval.

Mediacommentatoren bevinden zich daarbij in een lastige positie. Ze worden vaak juist gewaardeerd om hun scherpe tong en relativerende humor, maar diezelfde eigenschappen kunnen ook averechts werken. In dit geval vonden veel mensen dat Goossens de context volledig uit het oog verloor en geen rekening hield met de gevoeligheid van het onderwerp.

De rol van mediacommentatoren

Rob Goossens profileert zich al jaren als ‘mediakenner’ en duidt regelmatig het gedrag van BN’ers, tv-programma’s en showbizzontwikkelingen. Daarbij schuwt hij de scherpe oneliner niet. Voor een deel van zijn publiek hoort dat bij zijn stijl. Maar critici wijzen erop dat scherpe humor iets anders is dan het maken van toespelingen op zware beschuldigingen, zeker wanneer iemand juridisch is vrijgesproken.

De kritiek op Goossens raakt daarmee ook aan de vraag: wat is de verantwoordelijkheid van iemand met een groot bereik? Moet alles kunnen, of mag er worden verwacht dat er rekening wordt gehouden met context, timing en menselijke impact?

De impact op het publieke debat

De discussie rond deze ene tweet laat zien hoe verdeeld het publiek kan reageren op humor in de media. Waar sommigen vinden dat satire per definitie moet kunnen schuren, benadrukken anderen dat er grenzen zijn, vooral als het gaat om zaken die mensen en gezinnen diep hebben geraakt.

Voor Marco Borsato zelf kwam de opmerking op een moment waarop hij juist probeerde zijn leven weer enigszins normaal in te richten. Zijn kerst met familie was geen publieke stunt, maar een privé-moment dat via media-aandacht alsnog breed werd uitgemeten. Dat zo’n moment vervolgens wordt aangegrepen voor een cynische grap, voelde voor veel mensen als onnodig hard.

Stilte vanuit Goossens

Vooralsnog heeft Rob Goossens niet uitgebreid gereageerd op de kritiek. Dat zorgt ervoor dat de discussie vooral wordt gevoerd door het publiek zelf. Sommigen vinden dat hij excuses zou moeten aanbieden, anderen denken dat hij het incident bewust laat uitdoven.

Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat deze situatie opnieuw laat zien hoe snel een enkele opmerking kan escaleren tot een bredere maatschappelijke discussie. Het gaat niet alleen over Marco Borsato of Rob Goossens, maar over de vraag hoe we met elkaar omgaan in het publieke domein.

Kerstgedachte onder druk

Ironisch genoeg speelde dit alles zich af rond kerst, een periode waarin verbinding, mildheid en reflectie centraal zouden moeten staan. Juist daarom viel de opmerking bij veel mensen extra rauw. Waar de familie Borsato probeerde de feestdagen in rust door te brengen, werd het moment overschaduwd door een debat over fatsoen en grenzen.

Voor veel X-gebruikers was het duidelijk: humor mag scherp zijn, maar niet ten koste van menselijke waardigheid. De reacties laten zien dat het publiek steeds kritischer kijkt naar hoe bekende mediafiguren omgaan met hun woorden.

Een les in publieke gevoeligheid

Of deze kwestie nog een staartje krijgt, is onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de ‘grap’ van Rob Goossens bij een groot deel van het publiek verkeerd is gevallen. Het incident onderstreept hoe belangrijk context en timing zijn, zeker in gevoelige dossiers.

In een tijd waarin alles direct wordt gedeeld en beoordeeld, lijkt de ruimte voor ongenuanceerde opmerkingen kleiner te worden. Misschien is dat geen beperking van vrijheid, maar een uitnodiging tot meer zorgvuldigheid. Want soms zegt de manier waarop we reageren op andermans pijn meer over onszelf dan over degene die onderwerp van gesprek is.

Lees verder