-

Algemeen

Mensen pakken zwaar geld na overlijden Dieuwertje Blok: ´Een regelrechte schande´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het overlijden van Dieuwertje Blok heeft veel mensen diep geraakt. Als icoon van de Nederlandse televisie was ze een vertrouwd gezicht voor vele generaties. Toch komt er een schokkende waarheid naar boven: sommige omroepen lijken haar overlijden vooral als een kans te zien om de kas te spekken. In plaats van haar nalatenschap te eren met gratis toegankelijke beelden, worden er gewoon facturen uitgeschreven voor oude fragmenten. En dat tegen het volledige tarief.

Tv-analist Tina Nijkamp bracht deze pijnlijke waarheid aan het licht op haar kanaal. Ze werd geïnformeerd door een omroepspion die aangaf dat zowel NTR als KRO-NCRV geen uitzondering maken bij het rekenen voor aanvragen van beelden met betrekking tot Dieuwertje Blok. “Vandaag bizar genoeg weer zo NTR en KRO-NCRV rekenen volledige tarief voor alle aanvragen met betrekking tot Dieuwertje Blok,” aldus de bron. Dit is opvallend, vooral voor een icoon van haar formaat. Er lijkt weinig ruimte voor coulance, zelfs niet voor een geliefd en gerespecteerd gezicht zoals Dieuwertje Blok.

De reactie van Tina Nijkamp
Tina Nijkamp kan haar verbazing dan ook niet onderdrukken: “Oh wat raar blijft dat toch inderdaad. Blijft raar dat producenten omroepen/zenders kunnen verdienen aan de verkoop van fragmenten van overleden iconen.” Het is een situatie die helaas niet nieuw is, want eerder gebeurde hetzelfde al bij de overleden presentator Ron Brandsteder.

Ron Brandsteder: zelfde verhaal, andere naam
Bij Ron Brandsteder ontstond er een soortgelijke discussie. RTL 4 kreeg kritiek omdat ze oude programma’s van hem niet herhaalden, maar volgens Tina was de situatie bij RTL 4 veel ingewikkelder dan gedacht. “Probleem bij RTL 4 is dat ze geen rechten hebben van de Ron-shows. NUL. Ze konden dus niks ZOMAAR uitzenden.”

Het verdienmodel van de omroepen
Hoe zit het dan precies? Het blijkt een weldoordacht verdienmodel te zijn, waarbij de rechten op de oude programma’s vaak verkocht zijn aan externe partijen. Tina legt uit: “Joop van den Ende en John de Mol waren destijds zo gehaaid om ALLE programmarechten voor vaak slechts vijf jaar te verkopen (en dan mocht een zender het bijvoorbeeld maximaal drie keer uitzenden in die periode). Mede daardoor zijn zij miljardair geworden.”

Geld verdienen aan televisiefragmenten
Het verkopen van oude televisiefragmenten blijkt dus een flinke goudmijn te zijn. Omroepen en productiemaatschappijen vragen bizarre bedragen voor het gebruik van dergelijke beelden. Tina vertelt: “De rechten van bijna alle Endemol-shows liggen dus bij inmiddels EndemolShine en Banijay. Ook van Wie Ben Ik en bijvoorbeeld All You Need, Peter R. de Vries en Hart in Aktie. EndemolShine vraagt nu zo’n 750 tot 2.000 euro per minuut voor elk fragment en verkopen niet zomaar hele afleveringen.”

Een eerbetoon of een verdienmodel?
Recent maakte Omroep MAX een eerbetoon aan Ron Brandsteder, maar de vraag blijft of ze daar grof geld voor moesten betalen. Tina heeft navraag gedaan bij EndemolShine, maar kreeg geen antwoord. “Dus waarschijnlijk wel,” voegt ze toe.

Conclusie
Het verlies van een iconisch gezicht zoals Dieuwertje Blok is tragisch voor het publiek, maar voor sommige mediabedrijven lijkt het vooral een kans om geld te verdienen. Hoewel het respect voor deze iconen in de woorden van de omroepen misschien aanwezig is, lijkt het voor sommige bedrijven vooral te draaien om de zakelijke kant van zaken. Of dit nu een eerbetoon of gewoon een verdienmodel is, blijft een vraag die nog niet beantwoord is.

Algemeen

Mike Hansler breekt met mama Mo

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Mike Hansler wil eindelijk uit huis: moeder Monique reageert verbaasd, kijkers smullen en de spanningen lopen verder op

De Hanslers zijn terug in hun vertrouwde Seefeld, maar dit keer hangt er een andere sfeer dan voorheen. Wat normaal een soepele terugkeer naar het Oostenrijkse bergdorp is, voelt nu als het begin van een nieuwe fase. Niet alleen voor de familie, maar vooral voor Mike. De realityster, die jarenlang onder één dak leefde met zijn dominante moeder Monique, heeft aangekondigd dat hij klaar is om op eigen benen te staan. En dat nieuws zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen bij fans, volgers én bij Monique zelf.


Een “persalarmpje”: Mike Hansler wil uit huis

Het nieuws bereikte deze week Shownieuws, waar moeder Monique openhartig bevestigde dat haar zoon nadenkt over een eigen plek. Voor veel kijkers klinkt dat bijna onwerkelijk. Mike en Monique zijn in hun realityreeks zó hecht, zó verweven en zó afhankelijk van elkaar, dat het idee van een eigen woning bijna revolutionair voelt.

Toch geeft Monique toe dat het onvermijdelijk is:

“Hij wil dat ook graag. Ja, da’s logisch. Je moet niet eeuwig bij je ouders blijven zitten, toch? Da’s ook niet goed.”

De uitspraak klinkt verrassend nuchter voor iemand die haar zoon en voormalige schoondochter Denise constant corrigeerde, regisseerde en controleerde. Maar tegelijkertijd geeft ze toe dat Mike nog geen eigen woning heeft en dat er vooral “wordt gekeken”.

Die voorzichtigheid zegt genoeg: voor het eerst lijkt Mike een stap te nemen die hij zelf kiest — niet eentje die door Monique wordt bepaald.


De geruchten over een nieuwe vriendin: ontkennen is meestal bevestigen

Afgelopen week laaiden de geruchten op dat Mike een nieuwe liefde heeft. Volgens juicekanalen en bronnen in Spanje zou hij inmiddels smoorverliefd zijn op een Nederlandse vrouw die in het buitenland woont.

En wat zegt Monique? Precies wat iedereen verwachtte:

“Weetje, er wordt zoveel geschreven. Ze maken van een mug een olifant. Het is allemaal zo’n onzin.”

Maar fans weten inmiddels hoe het werkt bij de Hanslers:
✔️ Als Monique iets ontkent…
✔️ Dan is het meestal exact waar.

Het patroon is inmiddels klassiek. Toen er geruchten kwamen dat de relatie tussen Mike en Denise stuk was, ontkende Monique wekenlang dat er iets speelde. Niet veel later bleek de breuk al maanden oud.

Toen kijkers vermoedden dat de Spaanse beachclub nauwelijks open was, stelde Monique dat alles “prima draaide”. In de zomer bleek het restaurant volgens bronnen nauwelijks actief te zijn geweest.

Kortom: de ontkenning over een nieuwe liefde voelt voor veel kijkers als de bevestiging dat Mike inderdaad iemand anders in zijn leven heeft. En misschien — heel misschien — verklaart dat wél waarom hij nu uit huis wil.


Monique vs. Denise: de spanningen lopen opnieuw op

Hoewel de breuk tussen Mike en Denise in de realityserie al pijnlijk genoeg was, blijkt het drama nog lang niet voorbij. Eline de Ruig, deskundige bij Shownieuws, heeft al langere tijd contact met zowel Monique als Denise en weet wat er achter de schermen speelt.

Ze doet alvast een voorspelling over aflevering twee van De Hanslers: Van de Piste naar de Playa:

“Het wordt er niet beter op. Mo ergert zich weer groen en geel aan Denise. Denise wordt wederom niet gespaard.”

Dat de irritaties hoog oplopen, was tijdens de eerste aflevering al duidelijk. Van kritiek op hoe Denise uien sneed tot commentaar op haar manier van praten: werkelijk alles werd door Monique bekritiseerd.

Het is een dynamiek die kijkers verdeelt.
– De ene helft vindt het “fantastisch irritainment”.
– De andere helft vindt het “onprettig, grensoverschrijdend en ongemakkelijk om te kijken”.

Maar wat je er ook van vindt, de realiteit is duidelijk: het levert kijkcijfers op.


De aantrekkingskracht van het drama: kijkcijfers gaan door het dak

Ondanks de stortvloed aan negatieve reacties online, blijkt de serie een schot in de roos voor SBS6. Waar duizenden mensen op X (voorheen Twitter) riepen dat ze “nooit zouden kijken”, zette heel Nederland alsnog de televisie aan.

Ruim 700.000 huishoudens stemden in op de eerste aflevering. Daarmee overtrof De Hanslers zelfs de verwachtingen van mediakenners.

Waarom kijken mensen dan toch?

1. De serie is pure guilty pleasure

Mensen kijken soms niet omdat ze iets leuk vinden, maar omdat het zo ongemakkelijk is dat je tóch wil weten hoe het verder gaat.
Zoals Johan Derksen al zei:

“Het is zó irritant dat je automatisch volgende week weer kijkt.”

2. Mike en Monique vormen een “onbedoeld duo”

Het moeder-zoon duo zorgt voor constante frictie, humor en ongemak. Het voelt soms alsof Monique de regie heeft over het hele gezin — en dat maakt het fascinerend om naar te kijken.

3. Denise wordt hét middelpunt van het verhaal

Hoewel zij inmiddels uit beeld is in het echte leven, blijft ze in de serie een belangrijk personage. En dat levert emotie op — zowel bij kijkers als bij Monique zelf.


Is het vertrek van Mike een keerpunt?

Het nieuws dat Mike uit huis wil, zou symbool kunnen staan voor een nieuwe levensfase:

  • Loskomen van moeder Monique
    Iets waar kijkers al seizoenen om smeken.

  • Ruimte voor een nieuwe relatie
    Al ontkent Monique dit, maar het patroon is bekend.

  • Meer zelfstandigheid voor Mike
    Iets wat hij zelf al langer lijkt te willen, maar nooit durfde te doen.

Maar wie de Hanslers een beetje kent, weet dat geen enkel plan soepel verloopt. Het is bijna traditie dat elke verhuizing, elke relatie en elke keuze gepaard gaat met discussies, chaos en meningsverschillen.

De vraag is dan ook:
Gaat Monique Mike écht loslaten?
Of ziet ze hem alsnog weer opduiken in haar woonkamer zodra het even tegenzit?


Conclusie: drama, verhuizen en een nieuw hoofdstuk voor de Hanslers

Het nieuwe seizoen van De Hanslers lijkt pas net begonnen, maar is nu al hét gespreksonderwerp in showbizzland. Het vertrek van Mike, de geruchten over een nieuwe vriendin, de oplopende spanningen met Denise en de steeds terugkerende controle van Monique vormen samen een cocktail die kijkers niet kunnen laten staan.

Het maakt niet uit hoe vaak mensen roepen dat ze het “nooit meer gaan kijken” — zodra de aftiteling start, zitten ze toch klaar voor de volgende aflevering.

Eén ding is in ieder geval zeker:
Als Mike écht het nest verlaat, wordt dat waarschijnlijk de meest besproken verhuizing van heel Nederland.

Lees verder