Algemeen
Mensen pakken zwaar geld na overlijden Dieuwertje Blok: ´Een regelrechte schande´
Het overlijden van Dieuwertje Blok heeft veel mensen diep geraakt. Als icoon van de Nederlandse televisie was ze een vertrouwd gezicht voor vele generaties. Toch komt er een schokkende waarheid naar boven: sommige omroepen lijken haar overlijden vooral als een kans te zien om de kas te spekken. In plaats van haar nalatenschap te eren met gratis toegankelijke beelden, worden er gewoon facturen uitgeschreven voor oude fragmenten. En dat tegen het volledige tarief.

Tv-analist Tina Nijkamp bracht deze pijnlijke waarheid aan het licht op haar kanaal. Ze werd geïnformeerd door een omroepspion die aangaf dat zowel NTR als KRO-NCRV geen uitzondering maken bij het rekenen voor aanvragen van beelden met betrekking tot Dieuwertje Blok. “Vandaag bizar genoeg weer zo NTR en KRO-NCRV rekenen volledige tarief voor alle aanvragen met betrekking tot Dieuwertje Blok,” aldus de bron. Dit is opvallend, vooral voor een icoon van haar formaat. Er lijkt weinig ruimte voor coulance, zelfs niet voor een geliefd en gerespecteerd gezicht zoals Dieuwertje Blok.

De reactie van Tina Nijkamp
Tina Nijkamp kan haar verbazing dan ook niet onderdrukken: “Oh wat
raar blijft dat toch inderdaad. Blijft raar dat producenten
omroepen/zenders kunnen verdienen aan de verkoop van fragmenten van
overleden iconen.” Het is een situatie die helaas niet nieuw is,
want eerder gebeurde hetzelfde al bij de overleden presentator Ron
Brandsteder.

Ron Brandsteder: zelfde verhaal, andere
naam
Bij Ron Brandsteder ontstond er een soortgelijke discussie. RTL 4
kreeg kritiek omdat ze oude programma’s van hem niet herhaalden,
maar volgens Tina was de situatie bij RTL 4 veel ingewikkelder dan
gedacht. “Probleem bij RTL 4 is dat ze geen rechten hebben van de
Ron-shows. NUL. Ze konden dus niks ZOMAAR uitzenden.”

Het verdienmodel van de
omroepen
Hoe zit het dan precies? Het blijkt een weldoordacht verdienmodel
te zijn, waarbij de rechten op de oude programma’s vaak verkocht
zijn aan externe partijen. Tina legt uit: “Joop van den Ende en
John de Mol waren destijds zo gehaaid om ALLE programmarechten voor
vaak slechts vijf jaar te verkopen (en dan mocht een zender het
bijvoorbeeld maximaal drie keer uitzenden in die periode). Mede
daardoor zijn zij miljardair geworden.”

Geld verdienen aan
televisiefragmenten
Het verkopen van oude televisiefragmenten blijkt dus een flinke
goudmijn te zijn. Omroepen en productiemaatschappijen vragen
bizarre bedragen voor het gebruik van dergelijke beelden. Tina
vertelt: “De rechten van bijna alle Endemol-shows liggen dus bij
inmiddels EndemolShine en Banijay. Ook van Wie Ben Ik en bijvoorbeeld All You Need, Peter R. de Vries en Hart in Aktie. EndemolShine vraagt nu zo’n 750
tot 2.000 euro per minuut voor elk fragment en verkopen niet zomaar
hele afleveringen.”

Een eerbetoon of een
verdienmodel?
Recent maakte Omroep MAX een eerbetoon aan Ron Brandsteder, maar de
vraag blijft of ze daar grof geld voor moesten betalen. Tina heeft
navraag gedaan bij EndemolShine, maar kreeg geen antwoord. “Dus
waarschijnlijk wel,” voegt ze toe.

Conclusie
Het verlies van een iconisch gezicht zoals Dieuwertje Blok is
tragisch voor het publiek, maar voor sommige mediabedrijven lijkt
het vooral een kans om geld te verdienen. Hoewel het respect voor
deze iconen in de woorden van de omroepen misschien aanwezig is,
lijkt het voor sommige bedrijven vooral te draaien om de zakelijke
kant van zaken. Of dit nu een eerbetoon of gewoon een verdienmodel
is, blijft een vraag die nog niet beantwoord is.
Algemeen
Monique Hansler onder vuur na gelekte beelden dat ze een katje mishandeld

Monique Hansler opnieuw onder vuur: kritiek op dierenbehandeling zet discussie verder op scherp
De naam van Monique Hansler duikt de laatste tijd steeds vaker op in discussies online én in de media. Waar eerder vooral haar opvallende rol in Winter Vol Liefde en later in De Hanslers: van de Piste naar de Playa onderwerp van gesprek was, ligt ze nu opnieuw onder een vergrootglas. Deze keer komt dat niet door familieconflicten, scherpe opmerkingen of de dynamiek tussen haar en haar (voormalige) schoonfamilie, maar door beelden waarin te zien zou zijn dat haar kat tijdens een lange autoreis urenlang in een klein reiskooi verbleef. Een moment dat in eerste instantie misschien onschuldig leek, groeide uit tot een onderwerp dat massaal werd besproken — en dat de reputatie van Monique opnieuw onder druk zet.

Kritiek op dierenbehandeling leidt tot felle online reacties
In de aflevering waar de beelden te zien zijn, vertrekt de familie Hansler vanuit Oostenrijk richting Spanje, waar ze tijdelijk gaan wonen voor hun nieuwe realityserie. Bij het inladen van de auto is te zien hoe de huisdieren, waaronder een kat in een klein reismandje, worden vervoerd. Op sociale media ging deze scène niet onopgemerkt voorbij. Volgens veel kijkers was het onduidelijk hoe lang het dier precies in de mand zat, maar al snel ontstond de indruk dat dit langere tijd het geval was en dat het beestje tijdens de gehele rit weinig ruimte had om te bewegen.
Voor dierenvrienden en kritische kijkers is dat reden tot zorg. Online verschenen reacties waarin mensen aangaven dat het voor een dier stressvol kan zijn om langdurig in een kleine kooi te verblijven, zeker tijdens een reis van duizenden kilometers. Hoewel veel mensen weten dat dieren tijdens vervoer in een mandje moeten zitten, waren zij vooral bezorgd over de duur van de rit en de omstandigheden onderweg. De autorit vond immers plaats in een warme periode, waarbij extra alertheid rondom dierenwelzijn belangrijk is.
Op X, Instagram en Facebook kwamen reacties binnen variërend van verbazing tot scherpe kritiek. Mensen die eerder nog neutraal stonden tegenover Monique, schreven dat de beelden hen aan het denken zetten. Voor velen was deze scène de aanleiding om zich af te vragen of Monique soms te veel hooi op haar vork neemt, waardoor ze bepaalde dingen niet goed overziet.

Reputatie van Monique Hansler opnieuw onder druk
Dat Monique een uitgesproken persoonlijkheid heeft, is voor kijkers geen verrassing. Sinds haar eerste verschijning op televisie valt ze op door haar directheid, sterke meningen en bemoeizuchtige houding — een toon die door sommigen wordt gewaardeerd, maar door anderen juist als confronterend wordt ervaren. Vooral haar relatie met Denise, de ex-partner van haar zoon Mike, leidde tot veel discussie. Op sociale media gingen clips rond waarin Monique haar corrigeerde op kleine details — van manier van praten tot hoe ze uien sneed. Dat leverde haar eerder al de bijnaam “Nederlandse realitymoeder met het scherpste randje” op.
De nieuwe discussie over de kat past in dat bredere beeld: een vrouw die continu onder een vergrootglas ligt, waarbij elk detail in de serie aanleiding kan zijn tot nieuwe kritiek. Waar sommige kijkers zeggen dat het “bij een realityserie hoort” dat er wordt gelet op elk gedrag, vinden anderen dat de huidige situatie verder gaat dan dat. Dierenwelzijn is immers een gevoelig onderwerp, en mensen nemen het vaak sneller op voor dieren dan voor medemensen.
Het gevolg? De reputatie van Monique krijgt opnieuw een knauw, en de vraag rijst of deze storm overwaait of blijft hangen.

Realityserie De Hanslers zorgt voor voortdurende commotie
Toen De Hanslers: van de Piste naar de Playa werd aangekondigd, stond centraal dat de familie een nieuw avontuur zou aangaan. Het idee: een vrolijke serie over verhuizingen, nieuwe plannen, het opzetten van een beachclub en het navigeren van een nieuw leven onder de zon. Maar nog voor de eerste aflevering kwam er al zoveel ophef dat de serie automatisch in een ander licht kwam te staan.
De breuk tussen Mike en Denise, die vlak voor de première bekend werd, zorgde voor een ongemakkelijke start. Veel kijkers vroegen zich af hoe de serie moest worden bekeken, nu een deel van het verhaal achteraf anders bleek te zitten dan vooraf werd getoond. Daarbovenop kwam de kritische ontvangst van Moniques gedrag in de eerste beelden die SBS6 deelde.
Met de dierenkwestie komt er een nieuwe dimensie bij. Nu is het niet langer enkel de dynamiek binnen de familie die wordt besproken, maar ook de manier waarop Monique haar verantwoordelijkheden als huisdiereigenaar invult. De sfeer rondom de serie is inmiddels minder luchtig dan het oorspronkelijke format voor ogen had, en dat roept steeds meer vragen op.

Kijkers verdelen zich in kampen
Interessant genoeg lijkt de kwestie rondom de kat de kijkers in drie kampen te verdelen:
-
Kijkers die het onverantwoord vinden wat ze zagen
Zij vinden dat iedereen die dieren heeft verplicht is om tijdens transport extra goed op hun welzijn te letten. Volgens deze groep moet iemand die een realityserie draait juist een voorbeeld stellen. -
Kijkers die het overdreven vinden
Zij wijzen erop dat veel dieren in reismandjes vervoerd worden, en dat we niet precies kunnen zien hoe lang het duurde of hoe het verder geregeld was. Deze groep vindt dat Monique op elk detail wordt aangevallen. -
Kijkers die hopen dat Monique leert van de kritiek
Een middenweg waarbij men niet per se kwaad spreekt, maar wél verwacht dat dit onderwerp serieus wordt genomen.
Het feit dat er zulke uiteenlopende reacties zijn, laat zien hoe gevoelig het thema dierenwelzijn ligt — én hoe ingewikkeld het voor een realitygezin kan zijn wanneer alles wordt gefilmd.
Gaat deze discussie gevolgen hebben voor de serie?
Het is op dit moment onduidelijk wat de gevolgen zijn voor De Hanslers. Dierenwelzijnsorganisaties hebben op sociale media gereageerd, maar officiële stappen zijn nog niet bekendgemaakt. Wel is het zo dat omroepen steeds meer letten op maatschappelijke gevoeligheden. Realityseries lopen bij dit soort kwesties het risico om ongewenste media-aandacht te krijgen, en dat kan de koers van een programma beïnvloeden.
Voor SBS6 is het even afwachten. Kijkcijferanalisten voorspelden eerder dat de reeks veel bekeken zou worden vanwege de spanningen, maar dat een realityserie die te veel wrijving oproept na verloop van tijd kijkers kan verliezen. De komende afleveringen zullen bepalen of kijkers de serie blijven volgen uit nieuwsgierigheid, of dat de kritiek te veel gewicht krijgt.
De storm is nog niet gaan liggen
Wat wel duidelijk is: de discussie rondom de familie Hansler is nog niet voorbij. En opnieuw staat Monique in het middelpunt. Waar het eindigt, weet niemand — maar dat ze in Nederland een polariserende tv-persoonlijkheid is geworden, staat vast.