-

Algemeen

Eerste beelden: Honderden fans nemen afscheid van Rob de Nijs

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een laatste groet aan een icoon: Nederland neemt afscheid van Rob de Nijs

Vandaag staat Nederland stil bij het verlies van een muzikale grootheid. In het hart van Amsterdam, voor het DeLaMar Theater, verzamelen zich sinds de vroege ochtenduren honderden fans om afscheid te nemen van Rob de Nijs. De zanger, die vorige week zondag op 81-jarige leeftijd 0verleed, laat een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Zijn stem, zijn liedjes, zijn persoonlijkheid – het raakte generaties. En dat wordt vandaag zichtbaar in de lange rij mensen die hem hun laatste eer willen bewijzen.

Lange rijen voor het DeLaMar Theater

Vanaf 09.30 uur ging het theater open voor het publiek. Hoewel dit het geplande tijdstip was, bleek al snel dat de belangstelling zo groot was dat de deuren eerder open moesten. Honderden mensen stonden al klaar, sommigen met bloemen in de hand, anderen zichtbaar geëmotioneerd. Op beelden van onder andere het NOS Journaal en Hart van Nederland is de lange rij voor het theater duidelijk te zien. Mensen vertellen aan verslaggevers wat de muziek van Rob voor hen heeft betekend. Eén vrouw pinkt tranen weg als ze zegt: “Zijn muziek was alles. Hij was er altijd, op de radio, bij bijzondere momenten. Dit voelt als afscheid nemen van een vriend.”

Een nationale rouw

De sfeer rondom het DeLaMar Theater is ingetogen, maar warm. Er worden herinneringen opgehaald, liedjes zachtjes meegezongen en er heerst een gevoel van gedeeld verlies. Rob de Nijs was meer dan een artiest – hij was een vaste waarde in het leven van velen. Zijn liedjes als “Banger Hart”, “Malle Babbe” en “Zondag” zijn klassiekers geworden en worden vandaag opnieuw gezongen, als eerbetoon.

De organisatie verwacht dat er gedurende de dag duizenden mensen langskomen. Om alles in goede banen te leiden, is er veel beveiliging aanwezig en zijn er afgezette rijen langs de straat geplaatst. Binnen in het theater ligt Rob opgebaard in een serene ruimte, omringd door bloemen, foto’s en muziek die zachtjes speelt. Een waardige, ingetogen setting voor een indrukwekkend afscheid.

Besloten ceremonie voor vrienden en familie

Hoewel het publiek tot in de middag afscheid mag nemen, zal er om 14.30 uur een besloten plechtigheid plaatsvinden. Familieleden, intimi en goede vrienden van Rob de Nijs zullen dan in stilte afscheid nemen. Naar verwachting zal ook hier muziek een grote rol spelen – Robs leven was immers onlosmakelijk verbonden met zijn liedjes.

De plechtigheid wordt niet uitgezonden of gedeeld met de media. “Het is een moment voor de mensen die hem persoonlijk kenden,” aldus een woordvoerder van de familie. “Een gelegenheid om in kleine kring te rouwen, te herinneren en te vieren wat hij heeft betekend.”

Belinda Meuldijk en zoon Yoshi afwezig

Opvallend is de afwezigheid van Belinda Meuldijk, de ex-vrouw van Rob de Nijs, en hun zoon Yoshi. Hoewel ze waren uitgenodigd voor de plechtigheid, kiezen zij bewust voor een intiem, eigen moment van afscheid. Hun advocaat liet weten: “Belinda en Yoshi herdenken Rob op een persoonlijke wijze, op een plek en tijdstip dat voor hen goed voelt. Ze wensen iedereen vandaag een mooi en waardig afscheid toe.”

Belinda Meuldijk, zelf jarenlang nauw betrokken bij Robs carrière als tekstschrijver van vele hits, reageerde eerder al via Facebook op zijn 0verlijden. In een ontroerende post bedankte ze fans voor hun steun en bracht ze een bijzonder lied uit: “Ooit Zal Ik Een Herinnering Zijn.”

Het laatste lied

Het nummer werd speciaal voor Rob geschreven door Belinda en zou oorspronkelijk door Rob zelf gezongen worden. Helaas was hij daar fysiek niet meer toe in staat. De demo werd uiteindelijk ingezongen door Han Kooreneef, een goede vriend van het stel. Belinda noemde het lied een ‘laatste groet’ en een symbolisch afscheid van iemand die voor haar én voor velen zo belangrijk was.

“Rob vond het een prachtig nummer. Daarom is het voor mij een dierbare herinnering,” schreef ze op Facebook. “Ik deel het nu met de wereld, in de hoop dat mensen het met aandacht beluisteren. Het is goed zo.” Het lied is inmiddels duizenden keren beluisterd en gedeeld, en roept bij velen heftige emoties op. In de reacties onder het Facebookbericht stromen de berichten van steun, bewondering en verdriet binnen. “Ik kon het niet droog houden”, schrijft een volger. Een ander reageert: “Wat een prachtig eerbetoon. Wat moet dat veel voor jullie hebben betekend.”

Een leven vol muziek

Rob de Nijs begon zijn muzikale carrière in de jaren zestig en groeide al snel uit tot een van de meest geliefde zangers van het land. Zijn repertoire besloeg tientallen jaren en generaties. Van tieneridool tot volwassen chansonnier, hij wist zich altijd opnieuw uit te vinden. Zijn samenwerking met Belinda Meuldijk leverde hem veel van zijn grootste hits op. Later vond hij opnieuw geluk bij zijn tweede vrouw Henriëtte, met wie hij een zoon kreeg: Julius.

Zijn diagnose van de ziekte van Parkinson in 2019 bracht zijn carrière langzaam tot een halt. Toch gaf hij nog meerdere afscheidsoptredens, waaronder een groots slotconcert in de Ziggo Dome, dat door duizenden fans werd bijgewoond. Tot het allerlaatste moment bleef Rob de Nijs verbonden aan muziek. “Zingen is ademen, het is leven,” zei hij ooit in een interview.

Een icoon voor altijd

Met zijn 0verlijden verliest Nederland een icoon. Maar de muziek blijft. En dat is precies wat vandaag zo tastbaar wordt in Amsterdam. In de straten rondom het DeLaMar Theater klinkt zijn stem, uit telefoons, draagbare radio’s en de speakers in het theater zelf. De mensen in de rij – jong en oud – bewijzen dat Rob de Nijs veel meer was dan een zanger. Hij was een onderdeel van het collectieve geheugen.

Zijn nalatenschap leeft voort in de platenkasten, op streamingdiensten, in herinneringen en – vandaag – in de tranen van een land dat afscheid neemt van een dierbare stem.

Rust zacht, Rob. Je bent niet alleen een herinnering. Je bent muziek geworden.

Algemeen

Tina Nijkamp werkt niet graag meer bij Reinout Oerlemans na vreselijke gebeurtenis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Tina Nijkamp over haar vertrek bij SBS: “Mijn hele basis viel weg”

Tegenwoordig kennen we haar als dé autoriteit op het gebied van kijkcijfers. Haar analyses over televisieprogramma’s worden op sociale media en in talkshows als leidend beschouwd, en haar dagelijke updates over het kijkgedrag van Nederland worden massaal gelezen en besproken. Maar Tina Nijkamp is veel meer dan alleen de ‘koningin van de kijkcijfers’. Ooit stond ze zelf aan het roer van een van de grootste commerciële zenders van het land. Als voormalig directeur televisie bij SBS6 was ze jarenlang een van de invloedrijkste vrouwen in Hilversum.

Haar vertrek in 2011 kwam dan ook als een verrassing. Wat weinigen wisten, was dat achter die abrupte exit een diep persoonlijke en aangrijpende reden schuilging. In een openhartig interview met Het Parool blikt Tina terug op een van de donkerste periodes in haar leven.


De hoogtijdagen bij SBS6

In de jaren voorafgaand aan haar vertrek zat Tina op het absolute toppunt van haar carrière. Ze was medeverantwoordelijk voor de programmering van SBS6, Veronica en Net5. In 2008 werd ze zelfs uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar – een erkenning voor haar scherpe visie en commerciële instinct. Ze wist met haar keuzes de zender naar grote hoogten te brengen.

Maar terwijl het professioneel voor de wind ging, begonnen in haar privéleven de eerste donkere wolken zich samen te pakken.


Een reeks tragedieën: “Mijn hele basis viel weg”

Tussen 2008 en 2010 werd Tina geconfronteerd met een niet te bevatten opeenstapeling van persoonlijke verliezen. In een tijdsbestek van slechts tweeënhalf jaar verloor ze haar moeder, zus én vader, allemaal aan de gevolgen van kanker.

“Mijn hele basis was weg,” vertelt ze in het interview. “Ik kon niet meer slapen, dacht dat ik zelf ziek was. Het ging gewoon niet meer.”

Ze stortte geestelijk volledig in. Uiteindelijk was het haar echtgenoot die de knoop doorhakte en contact opnam met haar werkgever.

“Mijn man heeft gebeld: Tina komt niet meer.”

Dat telefoontje betekende het einde van haar tijd bij SBS. Een gedwongen afscheid van een carrière waar ze jarenlang alles voor had gegeven.


Een korte poging tot een nieuwe start bij Eyeworks

Na ongeveer een jaar van rust en rouw besloot Tina voorzichtig haar weg terug te zoeken naar het werkende leven. Ze ging aan de slag bij Eyeworks, het productiebedrijf van Reinout Oerlemans. Hoewel het werk inhoudelijk interessant leek en de collega’s vriendelijk waren, voelde ze zich totaal niet op haar plek.

“Ik zat op een vreselijk bedrijventerrein in Amsterdam-West,” zegt ze daarover. “Ik keek om me heen en dacht alleen maar: wat doe ik hier?”

De combinatie van het gebrek aan inspiratie, de zakelijke setting en het gevoel dat ze zichzelf kwijt was, zorgden ervoor dat Tina al snel besefte dat ze deze weg niet moest vervolgen.


De keuze voor het gezin: van topvrouw naar huismoeder

Na haar korte terugkeer in de mediawereld besloot Tina om het roer volledig om te gooien. Ze koos ervoor om huismoeder te worden, en richtte zich volledig op haar gezin. Een radicale keuze, maar voor haar een logische.

“Ik geniet ervan,” vertelt ze openhartig. “Wasjes draaien, er voor de kinderen zijn, met de hond wandelen. Het simpele leven is ook waardevol.”

In een wereld waarin ambitie vaak gelijk wordt gesteld aan carrièretijgeren, kiest Tina bewust voor rust, overzicht en verbondenheid met haar naasten. Ook financieel past ze zich aan. “Ik geef niet veel geld uit,” zegt ze. “Ik ga nergens heen en koop mijn kleding gewoon bij de HEMA of H&M.”

Het contrast met haar glamoureuze leven als televisiedirecteur is groot, maar Tina straalt tevredenheid uit. Ze heeft zichzelf opnieuw uitgevonden.


Het leven in Amsterdam: geen naoberschap

Hoewel ze geniet van het moederschap en haar nieuwe rol als analist en columnist, is er één aspect waar ze zich nog altijd aan stoort: de anonimiteit van de grote stad. Tina woont in Amsterdam-Zuid, tussen de BN’ers en de statige woningen, maar mist daar iets essentieels.

“Er is geen gemeenschapszin,” zegt ze. “Geen naoberschap zoals je dat in een dorp hebt. Hier kun je een maand dood in je huis liggen en niemand merkt het.”

De nuchtere en warme dorpsmentaliteit die ze waardeert, ontbreekt volgens haar volledig in de stad. Toch blijft ze er wonen — vooral vanwege haar kinderen.

“Mijn dochter wilde naar het gymnasium en werd aangenomen op haar eerste keuze, hier vlakbij. Dat soort onderwijs vind je in een dorp niet altijd.”


Een nieuwe invulling: televisiecommentator met invloed

Hoewel Tina haar functie als televisiedirecteur definitief heeft neergelegd, is ze bepaald niet uit de media verdwenen. Integendeel: de afgelopen jaren is ze uitgegroeid tot een veelgevraagd tv-commentator en kijkcijferanalist.

Op haar sociale media deelt ze dagelijks inzichten in de prestaties van tv-programma’s, met soms een vlijmscherpe analyse. Tina’s meningen over programma’s als De Oranjezomer, Kopen Zonder Kijken of Het Perfecte Plaatje worden breed opgepikt door pers en publiek.

Ze is voor velen een soort geweten van de Nederlandse televisie geworden. Onafhankelijk, deskundig, eerlijk én met gevoel voor nuance. Haar verleden als programmamaker maakt dat ze weet waar ze het over heeft.


Tina Nijkamp vandaag: krachtig én kwetsbaar

Het verhaal van Tina Nijkamp is er een van succes én verlies, van glamour én eenvoud. Het laat zien dat carrière en ambitie niet het hele verhaal zijn. Dat achter elke topvrouw ook een mens schuilgaat, met verdriet, twijfels en de behoefte aan verbinding.

Ze verloor in korte tijd haar hele gezin van herkomst, maar vond kracht in het moederschap, in het kleine dagelijkse leven en uiteindelijk in het terugvinden van haar eigen stem als commentator. Waar ze vroeger de koers bepaalde van grote zenders, bepaalt ze nu op haar eigen manier het televisiedebat in Nederland.


Conclusie: van kijkcijferkoningin tot levenswijze moeder

Tina Nijkamp bewijst dat impact niet altijd schuilt in een kantoor met een directiestoel. Soms zit invloed juist in de manier waarop je het leven herpakt, het roer omgooit en trouw blijft aan wat voor jou belangrijk is. Van het hoofdkantoor van SBS tot de wasmand thuis: Tina’s reis is er een van keuzes durven maken, ook als die niet populair of conventioneel zijn.

En ondertussen? Blijft ze ons elke dag voorzien van inzicht, scherpte en een dosis relativeringsvermogen over wat er op de buis gebeurt — én daarbuiten.

Lees verder