Algemeen
Tim Hofman had slechte ervaring met Victor Reinier: ‘Greep me bij de keel’
In 2013 kwam het tussen presentator Tim Hofman en acteur Victor Reinier tot een behoorlijk c0nflict dat lange tijd stof deed opwaaien. Dit conflict werd onlangs weer opgehaald, toen bleek dat Victor Reinier na zijn ontslag bij de populaire serie Flikken Maastricht in opspraak was geraakt vanwege misdragingen op de set. Zijn breuk met collega Angela Schijf, waarin hij beschuldigd werd van grens0verschrijdend gedrag, kreeg veel aandacht. Tim Hofman, die zijn eigen slechte ervaring met Reinier heeft, gaf in een recent gesprek een onthullend kijkje achter de schermen van het conflict tussen de twee.

Victor Reinier ontslagen bij Flikken Maastricht
Victor Reinier was jarenlang een bekend gezicht op de Nederlandse televisie, vooral door zijn rol als rechercheur in Flikken Maastricht. Echter, zijn carrière kreeg een flinke klap toen hij recentelijk werd ontslagen van de set van de populaire p0litieserie. Volgens verschillende bronnen zou de reden van zijn ontslag te maken hebben met m!sdragingen tegen collega-actrice Angela Schijf. De details van het conflict worden niet openbaar gedeeld, maar het zou gaan om gedrag dat ver over de grenzen van wat acceptabel is op de set van een professionele productie. Zowel Reinier als Schijf hebben geweigerd zich hierover uit te laten, maar het feit dat beiden hun kant van het verhaal niet willen delen, doet vermoeden dat er iets ernstigs aan de hand is geweest.

Dit incident heeft niet alleen invloed gehad op Reinier’s carrière, maar ook de manier waarop mensen naar hem kijken. Ondanks zijn prestaties als acteur, blijkt zijn gedrag op de set nu voor velen onaanvaardbaar.

Tim Hofman en Victor Reinier: De confrontatie van 2013
De spanning tussen Tim Hofman en Victor Reinier dateert van een periode waarin Hofman zich als verslaggever bij het BNN-programma Spuiten en Slikken op de rode loper bevond. Het was de lente van 2013, toen Hofman Reinier confronteerde met een vraag die uiteindelijk voor een behoorlijke veeg uit de pan zorgde. Tim, die toen bezig was met het stellen van provocerende vragen aan bekende Nederlanders, stelde Reinier een vraag die veel te ver ging: “Nooit meer s*ks” of “s*ks met je moeder”.

Het antwoord van Reinier was allesbehalve vriendschappelijk. Hij greep Hofman bij de keel en bedreigde hem: “Als je het uitzendt, maak ik het persoonlijk.” Het incident kwam hard aan bij Tim, die het als een extreme vorm van gew*ld en ongepast gedrag beschouwde. In een reactie achteraf noemde Hofman Reinier “laf” en verweet hij hem een alc0holprobleem. “Dan vanachter komen en me bij mijn keel grijpen en dre!gen met gew*ld. Laffe l*l ben je, Victor Reinier. Met je alc0holbek. F*ck you.” Het was een duidelijk signaal dat Tim zich totaal niet kon vinden in het gedrag van de acteur.

Reacties op het incident
Hoewel Tim Hofman zich zeer onterecht behandeld voelde, was de publieke reactie op het incident gemengd. Een van de opmerkelijke reacties kwam van muziekproducent Eric van Tijn, die het incident vanuit een andere invalshoek beschouwde. Hij vond dat Tim’s vraag eigenlijk alleen maar bedoeld was om te choqueren. “Wat is het doel van zo’n vraag? Dat is toch alleen maar choqueren. Dan kan iemand een keer op tilt gaan. Ik vind het ook een vraag, kom op. Wie zou er niet kwaad om worden?” zei Van Tijn destijds.

Van Tijn en anderen suggereerden dat Tim, die bekend stond om zijn scherpe en soms ongemakkelijke vragen, zichzelf in een situatie had gemanoeuvreerd waarin hij het risico liep uitgedaagd te worden. Desondanks bleef het voor velen duidelijk dat het gebruik van fysiek geweld, zoals Reinier had gedaan, nooit gerechtvaardigd was, ongeacht de context van de vraag.

Geen spijt van het incident
In de nasleep van de confrontatie gaf Victor Reinier aan geen spijt te hebben van zijn actie. Hij stelde dat hij zich in geen geval had laten leiden door de provocatie van Tim Hofman, maar eerder door een gevoel van bescherming voor zijn familie. Reinier verklaarde dat Bart de Graaff, de oprichter van BNN, zou hebben goedgekeurd dat maatschappelijke thema’s op een scherpzinnige manier werden aangesneden, maar dat dit niet betekende dat de vraag aan hem gerechtvaardigd was. Het was voor hem dan ook een kwestie van eigen eer en zelfrespect, wat hem ertoe bracht fysiek in actie te komen.

“Bart de Graaff zou zich denk ik in zijn graf omdraaien. Hij vond het leuk om maatschappelijke zaken op te schudden, en dat heeft niks te maken met het beledigen van mij of mijn moeder,” zei Reinier achteraf.

Tim Hofman, die altijd bekend stond om zijn bereidheid om grenzen te verkennen, reflecteerde jaren later op het incident. Hij gaf aan dat zijn benadering van beroemdheden soms te ver ging. “Ik heb een tijdje onbeschofte vragen aan bekende Nederlanders gesteld voor Spuiten en Slikken. Die aan Victor Reinier was de slechtste. Ik heb er geen spijt van, maar je schiet er niets mee op. Het was kijken waar de grens ligt. Nou, daar dus,” aldus Hofman. Hij erkende dat hij met zijn vragen weliswaar vaak een gesprek op gang bracht, maar dat dit keer zijn vraag misschien te veel was geweest.

Het gevolg voor Victor Reinier
Hoewel het incident met Tim Hofman niet het enige probleem was voor Victor Reinier, heeft het wel bijgedragen aan de negatieve publiciteit rondom de acteur. Het lijkt erop dat dit gedrag een patroon vormde dat uiteindelijk leidde tot zijn ontslag bij Flikken Maastricht. Zijn moeilijkheden met collega-actrices en zijn eigen manier van omgaan met conflict lijken een belangrijk onderdeel te zijn van zijn huidige situatie. Het blijft onduidelijk of Reinier in de toekomst nog een carrière in de Nederlandse media zal hebben, of dat dit voor hem het einde is van zijn loopbaan in de showbusiness.

Het is duidelijk dat Victor Reinier door zijn confrontaties en controverses niet alleen zijn imago heeft beschadigd, maar ook relaties met collega’s heeft verstoord. Dit zorgt ervoor dat zijn reputatie ernstig is aangetast en het publiek hem nu wellicht anders ziet dan voorheen.

De toekomst voor Tim Hofman en Victor Reinier
De toekomst voor Tim Hofman lijkt echter veelbelovender. Hij is inmiddels een van de bekendste presentatoren en journalisten in Nederland, en heeft zich weten te onderscheiden door zijn kritische houding en vermogen om grenzen op te zoeken in zijn programma’s. Of hij ooit nog contact zal hebben met Victor Reinier is onduidelijk, maar het lijkt erop dat Tim zijn ervaringen met de acteur achter zich heeft gelaten.

Victor Reinier daarentegen zal moeten werken aan het herstellen van zijn imago, mocht hij ooit nog willen terugkeren naar de publieke scène. Voor nu lijkt het erop dat zijn acties zowel zijn carrière als zijn relaties in de entertainmentindustrie behoorlijk hebben beschadigd. De tijd zal moeten uitwijzen of hij ooit nog in staat zal zijn om het vertrouwen van het publiek terug te winnen.

Algemeen
Wierd Duk lekt appje uit en toont ‘leugen’ van EO aan..

Wierd Duk slaat terug: hoe één talkshow-uitzending uitgroeide tot een nationale mediastorm
Wat begon als een ogenschijnlijk gewone talkshow-uitnodiging, groeide binnen enkele dagen uit tot een van de meest besproken mediagebeurtenissen van de week. Journalist Wierd Duk, bekend van zijn uitgesproken analyses en scherpe columns, zit opnieuw midden in een storm die niet alleen hemzelf raakt, maar ook de manier waarop talkshows werken — en hoe gasten daarover worden geïnformeerd.

Zaterdagavond liep het flink mis toen Duk tijdens een live-uitzending van het EO-programma Dit is de Week abrupt opstond en de studio verliet. Zijn vertrek werd binnen minuten gedeeld op sociale media en ontplofte binnen een uur op X. De kritiek, steunbetuigingen, meningen en tegenmeningen volgden elkaar razendsnel op. Maar nu, enkele dagen later, heeft Duk zelf de lont nog dieper in het kruitvat gestoken door een appgesprek openbaar te maken dat volgens hem bewijst dat hij verkeerd is voorgelicht vóór zijn deelname.
De kwestie raakt een gevoelige snaar: hoe eerlijk zijn talkshows over hun bedoelingen? En hoe gaan redacties om met gasten die niet vermoeden dat er een stevige confrontatie op hen wacht?
Wat gebeurde er in de uitzending?
De uitzending waar alles mee begon, had volgens Duk een duidelijk thema: de joods-christelijke cultuur in Nederland en de manier waarop die cultureel en maatschappelijk onder druk staat. Een onderwerp waarover hij vaker schrijft, spreekt en debatteert.

Toen hij de studio binnenkwam, verwachtte hij volgens eigen zeggen een serieus, inhoudelijk gesprek. Maar dat draaide anders uit.
Naast hem aan tafel zat opiniemaker Ronit Palache, die bekendstaat om haar scherpe observaties en uitgesproken mening. In plaats van een filosofisch debat over cultuur en waarden, opende ze vrijwel direct met kritiek op Duk zelf. Ze haalde uitspraken uit zijn podcasts aan, legde de nadruk op zijn toonzetting en stelde dat hij “apocriefe verhalen” verspreidt, onder meer over een eerder door hem genoemd risico in Moerdijk.
De toon was confronterend en voor Duk zichtbaar onverwacht. Binnen een paar minuten voelde hij zich, naar eigen zeggen, aangevallen in plaats van uitgenodigd tot gesprek. Zijn irritatie liep op, hij brak in, uitte zijn ongenoegen en zei uiteindelijk:
“Hier ben ik niet voor gekomen.”
Daarna stond hij op, liep de studio uit en liet presentatrice Margje Fikse en de rest van de tafel verbijsterd achter.

De online ontploffing — steun én kritiek
Binnen minuten werd het fragment gedeeld op sociale media. De hashtag #WierdDuk begon te trenden. Kijkers reageerden massaal, en het viel op hoe verdeeld de meningen waren.
Een greep uit de reacties:
-
“Volkomen terecht dat hij opstond. Dit was een hinderlaag.”
-
“Als journalist moet je tegen kritiek kunnen. Dit was niet professioneel.”
-
“Duidelijk dat hij niet wist wat hem te wachten stond.”
-
“Dit hoort bij het debat. Je weigert toch niet zomaar een gesprek?”
Die verdeeldheid zorgde ervoor dat het onderwerp niet bleef hangen bij het incident zelf, maar uitgroeide tot een bredere discussie over media, transparantie en vertrouwen.

EO verklaart: ‘Hij wist dat dit eraan zat te komen’
Omdat de ophef bleef groeien, bracht de EO al snel een verklaring naar buiten. Volgens de omroep was er wél duidelijk gecommuniceerd dat Palache stevige kritiek had op Duk en dat ze die wilde uiten aan tafel.
De redactie benadrukte dat Duk vooraf was geïnformeerd over de aard van het gesprek en dat hij dus niet verrast kon zijn door de persoonlijke wrijving. Sterker nog: volgens de EO was dat precies de reden om hem en Palache samen uit te nodigen.
De verklaring klonk als een poging om rust te creëren, maar zorgde voor het tegenovergestelde.
Want niet veel later kwam Duk zelf met tegenbewijs.
Wierd Duk deelt appgesprek: ‘Dit klopt niet wat jullie zeggen’
Duk plaatste op X screenshots van de uitnodiging die hij had ontvangen. In dat gesprek werd hem een “mooi, uitgebreid gesprek over de verdediging van de christelijke cultuur” beloofd. Palache werd slechts genoemd als iemand met een andere achtergrond en een aanvullende blik.
Nergens, zo benadrukt Duk, stond dat hij zich moest voorbereiden op scherpe persoonlijke kritiek of op een debat over zijn journalistieke integriteit. Volgens hem was het gesprek totaal anders gepresenteerd dan het in werkelijkheid bleek te zijn.
Duk schreef:
“Bij volledige informatie was ik nooit gekomen. Ik was uitgenodigd onder valse voorwendselen.”
Hij noemde de EO-reactie daarop “een onwaarheid” en benadrukte dat hij normaal gesproken privécommunicatie nooit deelt, maar nu geen andere keuze zag omdat hij zich slachtoffer voelde van verdraaiing.
Een groter vraagstuk komt bovendrijven
Het incident rond Duk staat niet op zichzelf. De afgelopen jaren zijn er vaker discussies geweest over de manier waarop talkshows gasten benaderen. Vooral wanneer het gaat om gevoelige thema’s — politiek, cultuur, religie — lopen gasten soms in situaties die niet overeenkomen met hun verwachting.
Het geval-Duk raakt precies aan dat pijnpunt:
-
Hoe eerlijk moeten redacties zijn over de invalshoek?
-
Moet een gast altijd weten dat hij een confrontatie tegemoet gaat?
-
Wanneer wordt kritische journalistiek een hinderlaag?
-
En hoever mag een talkshow gaan in het verrassen of “uitlokken” van reacties?
Kijkers zien steeds vaker dat talkshows leunen op spanning, botsing en virale fragmenten. Voorstanders noemen dat dynamiek. Kritische kijkers noemen het onveilig en manipulatief.
In dit geval lijkt de kloof tussen omroep en gast groter dan ooit.
Waarom Duk zo fel reageert
Wierd Duk is niet iemand die snel terugdeinst voor debat. Hij heeft veel discussies gevoerd, ook met tegenstanders, en is vertrouwd met stevige kritiek. Juist daarom viel het velen op dat hij deze keer opstond en wegliep.
Volgens hem zit daar een principiële reden achter.
Hij zegt dat een discussie alleen zin heeft als alle partijen weten waar het gesprek over gaat, en als er geen sprake is van vooraf ingestelde valkuilen. Zijn vertrek was volgens hem een reactie op het gevoel dat het gesprek niet eerlijk was opgezet.
Daarnaast voelde hij zich persoonlijk aangevallen op een manier die volgens hem niets meer te maken had met het topic.
Zijn woorden:
“Ik was uitgenodigd voor een inhoudelijk gesprek. In plaats daarvan werd er karaktermoord gepleegd.”
Dit is een leugen van @DIT_eo Mij was verteld dat Palache het niet eens is met mijn nadruk op het belang van onze joods-christelijke wortels. Mij is niets gezegd over haar eventuele bezwaren tegen mijn ‘werkwijze’. In dat geval was ik niet eens gekomen. Dus get your act together… pic.twitter.com/NfmG26nWpU
— Wierd Duk ܦܝܪܬ ܕܘܟ (@wierdduk) November 24, 2025
De weg vooruit — of een ruzie die nog niet voorbij is
De storm rond de uitzending lijkt nog lang niet te zijn gaan liggen. Zowel de EO als Duk blijven bij hun versie van het verhaal. En doordat Duk privé-apps deelde, is er nu nóg meer voer voor discussie.
Wat opvalt:
-
Journalisten debatteren onderling over de grenzen van talkshowjournalistiek.
-
Politici mengen zich in de kwestie, vaak met grote woorden over framing, transparantie of polarisatie.
-
Kijkers twijfelen wat ze moeten geloven, want beide kanten vertellen een compleet ander verhaal.
Het incident laat zien hoe broos het vertrouwen is tussen talkshows en hun gasten — en hoe snel een verkeerd ingeschat gesprek kan uitmonden in landelijke ophef.
Slot: het gesprek dat nooit gevoerd werd
Ironisch genoeg ging de uitzending maar nauwelijks over het oorspronkelijke onderwerp: de joods-christelijke cultuur. In plaats daarvan werd het een voorbeeld van hoe datzelfde maatschappelijke debat vastloopt door miscommunicatie, onderlinge vurigheid en verschillen in verwachtingen.
Of er een vervolg komt? Dat is nog niet duidelijk.
Maar één ding staat vast:
De manier waarop dit ging, zal nog lang worden besproken — niet alleen vanwege Wierd Duk, maar vooral vanwege de vraag hoe open, eerlijk en respectvol talkshows moeten zijn in een tijd waarin de hele wereld meekijkt.