Algemeen
Rachel Hazes boycot Dries Roelvink na opmerking over familievete: ´Dat is dan maar zo´
Dries Roelvink rekent erop dat Rachel Hazes hem op de zwarte lijst heeft gezet na zijn kritische uitspraken in Shownieuws. De volkszanger uitte zijn ongenoegen over het feit dat Rachel haar zoon André Hazes jr. op kerstavond een sommatie stuurde. Ondanks de mogelijke gevolgen blijft Dries bij zijn standpunt: “Je moet altijd eerlijk blijven over wat je denkt en voelt.”

Steeds meer kritiek op Rachel Hazes
De publieke opinie rondom Rachel Hazes lijkt steeds negatiever te worden. Waar veel artiesten zich jarenlang afzijdig hielden, durven steeds meer mensen openlijk kritiek te leveren op haar gedrag. Dries Roelvink was één van de weinigen die zich tijdens de feestdagen uitsprak over haar actie richting André. Hij vond het ongepast dat Rachel haar zoon uitgerekend op kerstavond dagvaardde en sprak zijn steun voor André uit.

Waarom houden artiesten zich stil?
Volgens Dries is de angst voor represailles een belangrijke reden waarom veel artiesten zich niet openlijk uitspreken. “Ik ken Rachel al ruim 40 jaar, nog voordat ze met André senior was. Ik trad vroeger vaak op voor haar vader, Jan van Galen. Wat zich in die familie heeft afgespeeld, daar kun je een boek over schrijven,” vertelt hij in Weekend. Toch vindt hij dat er grenzen zijn. “Het is een heel slecht moment om je eigen kind te dagvaarden op de avond van de liefde. Daar ben ik gewoon eerlijk over geweest.”

‘Heel Nederland vindt dit een rare streek’
Dries benadrukt dat hij niet de enige is die het gedrag van Rachel vreemd vindt. “Heel Nederland vindt dat toch een nare streek? Ik kan moeilijk zeggen: ‘Nou, dat begrijp ik wel van Rachel. Dat heeft ze mooi getimed zeg.’ Natuurlijk niet.” Zijn woorden lijken ook te slaan op collega-artiesten zoals Jeroen van der Boom, die ondanks de kritiek op Rachel geen afstand van haar neemt.

Toekomst bij Holland Zingt Hazes onzeker
Door zijn uitspraken lijkt Dries zichzelf buiten spel te hebben gezet voor evenementen waar Rachel invloed op heeft, zoals Holland Zingt Hazes. “Ik denk dat ik met mijn opmerking de deur wel heb dichtgegooid voor Holland Zingt Hazes,” zegt hij. “Als je het me vorig jaar had gevraagd, had ik ja gezegd, want ik zing ook vaak Hazes-medleys tijdens mijn optredens.”

Boycot door Rachel?
Dries verwacht dat Rachel teleurgesteld is in hem en dat hij daardoor niet meer welkom zal zijn bij projecten waar zij zeggenschap over heeft. “Ik denk dat Rachel nu denkt: ‘Nou Dries, ik ken je al zo lang, dat valt me van je tegen.’ Dus dat verwacht ik niet meer.” Toch heeft hij geen spijt. “Ik kan moeilijk zeggen dat Rachel gelijk heeft, ‘want dan mag ik misschien een keer Holland Zingt Hazes doen’. Nee. Misschien is het niet tactisch, maar ik heb André hierin gesteund en dat blijf ik doen. Ik zie hem als een vriend.”

Steun voor André Hazes jr.
Dries Roelvink vindt het belangrijk om André te steunen, vooral omdat veel andere artiesten zich op de vlakte houden. “Hij heeft een paar jaar geleden mijn Engelstalige album uitgereikt en hij stuurt me ook vaak complimentjes via Instagram. Zoals: ‘Jeetje, je bent 66, wat zie je er nog goed uit! Ik teken ervoor!’”

Een vaderfiguur voor André?
Volgens Dries heeft André hem ooit toevertrouwd dat hij graag een vader als Dries had gehad. “Dat heeft hij letterlijk eens tegen me gezegd. Dat raakte me. Dus als ik hem nu een keer kan steunen, doe ik dat. Dat heeft hij wel verdiend.” De vraag is nu hoe Rachel op zijn woorden zal reageren en of er inderdaad een boycot op hem afkomt.
Algemeen
Manager René Karst deelt afgrijselijk nieuws

Manager René Karst compleet overdonderd: nieuws van 0verlijden bereikte hem via journalisten
Het onverwachte 0verlijden van volkszanger René Karst op vrijdagochtend heeft niet alleen muziekminnend Nederland diep geraakt, maar ook geleid tot een chaotische en pijnlijk verlopen nieuwsstroom. Waar de familie en het management nog bezig waren de eerste schok te verwerken, circuleerde het nieuws al op sociale media. Dat leidde tot een uiterst trieste en verwarrende situatie, vooral voor Karsts manager Marcel Wentink, die zelf nog van niets wist toen journalisten contact met hem opnamen.

Juicekanaal RealityFBI onthulde later hoe dit precies is gegaan — en de details schetsen een schrijnend beeld van hoe snel informatie rondgaat, nog voordat de naasten van een geliefd persoon de tijd krijgen om zelf iets te delen.
John West deelt nieuws te vroeg
De verwarring begon op vrijdagochtend, toen collega-zanger John West op Facebook een bericht plaatste waarin hij liet weten dat René Karst was 0verleden. Het nieuws leidde tot grote verbazing, omdat er op dat moment nog geen enkel officieel statement was vanuit de familie of het management — iets dat bij dit soort gevoelige gebeurtenissen normaal gesproken eerst gebeurt.
In zijn bericht schreef West:
“R.I.P René Karst 😢 Rust zacht lieve vriend. Dat ‘liever te dik in de kist’ was nog lang niet de bedoeling. Bedankt voor de liedjes die je voor me hebt geschreven.”
De post zorgde voor veel vragen en nog meer speculaties. Omdat het bericht zo onverwacht kwam, en omdat het eerder gedeeld werd dan elk officieel kanaal, doken volgers meteen op de vraag: Klopt dit wel?
West verwijderde zijn post later, wat de onduidelijkheid alleen maar versterkte.

RealityFBI onderzoekt de situatie
Het Instagramkanaal RealityFBI, dat vaker nieuws brengt over entertainment en mediafiguren, merkte het vroege bericht van John West op en besloot navraag te doen bij de manager van Karst.
Die reactie bleek allesbepalend: manager Marcel Wentink gaf aan dat hij zelf geen enkel bericht had ontvangen over een 0verlijden, en er op dat moment dus geen enkele bevestiging was.
RealityFBI citeerde hem als volgt:
“Het klopt niet. Het bericht is inmiddels verwijderd bij John West.”
Daarmee leek de situatie voor even afgezwakt — totdat later bleek dat de realiteit anders in elkaar zat dan de manager op dat moment kon vermoeden.

Manager hoort het via journalisten
Enkele uren later kwam RealityFBI met een nieuw bericht, waarin zij de situatie verduidelijkten. De kern: de manager had nog géén enkele officiële melding gekregen op het moment dat journalisten hem vroegen of het nieuws klopte.
De d00d van Karst was dus al in de openbaarheid gebracht door collega-artiesten, terwijl zijn eigen manager nog in totale onwetendheid verkeerde.
Volgens RealityFBI:
“De realiteit is dat andere artiesten het 0verlijden van René al hadden gedeeld, terwijl de manager op dat moment van niets wist. Het belletje om te vragen of het klopte, was voor de manager juist het allereerste moment dat hij hoorde over de situatie.”
De shock moet enorm zijn geweest. Een situatie waarin je het nieuws van het verlies van een artiest waarmee je vaak dagelijks samenwerkt — iemand die je kent, begeleidt en steunt — te horen krijgt via een journalist, is voor niemand te bevatten.
RealityFBI benadrukte daarom dat Wentink helemaal niets te verwijten valt:
“Die man moet zich kapot zijn geschrokken en reageerde met de kennis die hij op dat moment had. De manager valt dus echt niets kwalijk te nemen.”
Hoe kon het misgaan?
Later kwam aan het licht hoe deze miscommunicatie tot stand was gekomen. Volgens RealityFBI zou een boeker, die met verschillende artiesten werkt, het nieuws al vroegtijdig hebben gecommuniceerd naar meerdere zangers en collega’s van Karst. Mogelijk gebeurde dit op een interne manier die niet bedoeld was om openbaar gedeeld te worden — maar sommige artiesten hebben dat toch gedaan.
Het gevolg was dat het nieuws sneller online stond dan bij de directe betrokkenen bekend was. Daarmee werd de familie geconfronteerd met een situatie waarin ze niet meer zelf de regie hadden over hoe en wanneer ze Karsts 0verlijden naar buiten wilden brengen.
RealityFBI schreef hierover:
“Een boeker heeft het 0verlijden voortijdig richting artiesten gecommuniceerd, die het vervolgens iets te snel op social media deelden.”
Dat zorgde ervoor dat de familie zich genoodzaakt voelde het nieuws eerder te bevestigen dan ze eigenlijk van plan waren — puur omdat het inmiddels al wijdverspreid was.
Een pijnlijke les voor artiesten en social media
RealityFBI sloot hun bericht af met een duidelijke boodschap richting artiesten en influencers die veel volgers hebben:
“Hopelijk een goede leerschool voor artiesten om niet meteen alles in de ether te slingeren voordat de familie de kans krijgt dit nieuws zelf te bevestigen.”
Het is een boodschap die steeds relevanter wordt in een tijd waarin social media razendsnel kan zorgen voor verspreiding van gevoelige informatie. Nog voordat de inner circle goed en wel is geïnformeerd, kan nieuws wereldwijd rondgaan — met alle gevolgen van dien.
Het is niet de eerste keer dat dit in Nederland gebeurt. In het verleden zijn er vaker situaties geweest waarin het 0verlijden van een bekende Nederlander vroegtijdig uitlekte, tot grote schrik en pijn bij familie, vrienden en collega’s.
Maar de situatie rond René Karst is extra wrang:
-
Zijn manager wist het nog niet.
-
Zijn familie had nog geen kans gehad om het nieuws rustig te verwerken.
-
Artiesten deelden het nieuws in een opwelling van verdriet.
-
Het openbare gesprek liep sneller dan de privé-informatievoorziening.
Het illustreert hoe lastig en pijnlijk de balans is tussen persoonlijke r0uw en publieke bekendheid.
Een ochtend vol misverstanden, verdriet en verwarring
Voor fans van René Karst — een zanger die bekend stond om zijn warme uitstraling, vrolijke hits en grote gevoel voor humor — was het nieuws al hard genoeg.
Maar voor zijn manager was de ervaring dubbel zo heftig:
-
hij werd geconfronteerd met speculaties,
-
moest ontkennen zonder dat hij wist wat er speelde,
-
en hoorde het echte nieuws pas toen journalisten hem ermee confronteerden.
De empathie voor hem is begrijpelijk groot.
Zoals RealityFBI terecht opmerkte:
“Hopelijk schept dit wat duidelijkheid.”
René Karst: een geliefde artiest, een hard verlies
Het verdriet om het verlies van René Karst is enorm binnen de Nederlandse muziekwereld. Zijn liedjes, persoonlijkheid en warmte maakten hem tot een volkslieveling. Zijn management, collega’s en fans delen nu allemaal dezelfde schok en r0uw — maar ook een enorme hoeveelheid liefdevolle herinneringen.
De manier waarop het nieuws verspreid werd, is niet hoe iemand het zou willen. Maar wat overblijft, is de impact van zijn muziek en de verbondenheid tussen mensen die geraakt zijn door zijn werk.
