-

Algemeen

Meilandjes weigeren nieuwe auto ernstig zieke Nadège Coffinet: ´Wellicht is ze daarom boos´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het blijft rommelen tussen de Meilandjes en hun voormalige huishoudster Nadège Coffinet. Erica Meiland heeft nu onthuld dat Nadège hen om geld heeft gevraagd voor een nieuwe auto, maar dat verzoek hebben zij afgewezen. “Wellicht is ze daarom boos,” zegt de realityster.

Eindeloos klagen over de Meilandjes

Nadège Coffinet blijft in de media haar beklag doen over de manier waarop ze door de Meilandjes is behandeld. Hoewel ze in eerste instantie met open armen werd ontvangen in Chateau Meiland, lijkt de relatie compleet bekoeld. De huishoudster voelt zich kil aan de kant gezet, en dat laat ze in interviews regelmatig merken.

Volgens Erica is het inmiddels wel genoeg geweest. “Die vrouw heeft letterlijk niks anders te doen, dus elke roddelrubriek die opbelt krijgt direct een hele tirade over ons voorgeschoteld,” zegt ze in Weekend.

Erica is boos op Nadège

Een van de recente klachten van Nadège is dat ze slechts 100 euro zou hebben gekregen voor haar deelname aan een opname met de Meilandjes. Dat schoot bij Erica in het verkeerde keelgat. “Iemand tipte mij over die bewuste uitzending van Shownieuws, wij waren op dat moment in Italië. We hebben het later teruggekeken en ik was er erg boos om,” zegt ze.

Volgens Erica hebben de Meilandjes niets te maken met de vergoedingen voor optredens in hun programma. “Wij bemoeien ons niet met de vergoedingen, van wie dan ook. Dat wordt geregeld door de productie. Wij waren toevallig in de buurt en dachten: we gaan even gezellig bij haar langs.”

Bezoek aan Nadège was uit interesse

Het bezoek aan Nadège was puur vriendschappelijk bedoeld, benadrukt Erica. “Ze is verhuisd en heeft een nieuw hondje. We hebben haar eerst gebeld om te vragen of het oké was als we langs zouden komen, en ze was heel enthousiast.”

De vergoeding die ze kreeg, was volgens Erica simpelweg een gebaar van de productie. “We zijn een half uurtje bij haar geweest. Ze heeft het niet zo breed, dus de productie besloot haar na afloop geld te geven, als vergoeding voor de koffie en dergelijke. Wat is daar mis mee?”

Gebrek aan contact

Nadège beweert ook dat Erica haar negeerde toen ze vroeg hoe het met haar ziekteproces ging. Daar snapt Erica niets van. “Ik kijk nooit op Instagram of Facebook naar reacties, dus ik heb die van haar ook nooit gezien. Als ze mij had geappt of gemaild, dan had ik natuurlijk gereageerd! Het is toch aardig van haar om mij een berichtje te sturen?”

Geldverzoek voor een auto

Toch lijkt Erica er wel klaar mee te zijn. Ze onthult nu een opmerkelijk detail over hun relatie. “Martien en ik hebben haar tijdens haar ziekteperiode duizend euro gegeven om haar een beetje te steunen. Een paar maanden later zei ze dat ze een nieuwe auto nodig had, of we meer geld wilden geven. Dat heb ik afgewezen.”

Volgens Erica zou dat weleens de reden kunnen zijn waarom Nadège nu zo negatief over hen spreekt. “Wellicht is ze daarom boos,” concludeert ze.

Komt er ooit nog verzoening?

Het lijkt er niet op dat de band tussen de Meilandjes en Nadège nog te lijmen is. Terwijl Nadège blijft klagen in de media, laten de Meilandjes duidelijk merken dat ze er klaar mee zijn. De vraag is nu: hoe lang blijft deze vete nog doorgaan?

Algemeen

Sinterklaasjournaal-kijkers gaan helemaal los en wijzen allemaal naar hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ophef rond Het Sinterklaasjournaal: kijkers boos over actuele verhaallijn

Het nieuwe seizoen van Het Sinterklaasjournaal is pas drie afleveringen onderweg, maar zorgt nu al voor flink wat discussie. Waar het programma normaal gesproken garant staat voor vrolijke spanning en humor rond de intocht van de goedheiligman, vinden sommige kijkers de toon dit jaar te serieus. Op sociale media regent het reacties van ouders die vinden dat het programma “te politiek” of “te beladen” is geworden.


Spannende start van het nieuwe seizoen

Het seizoen begon nog luchtig, met de traditionele problemen op de pakjesboot en vrolijke chaos in het pietenhuis. Maar sinds de tweede aflevering is er een nieuwe verhaallijn bijgekomen: de introductie van het ‘noodpakket’, een thema dat volgens veel kijkers opvallend veel lijkt op recente campagnes van de overheid.

In een van de afleveringen verloor presentatrice Merel Westrik de verbinding met de pakjesboot. De dag erna lukte het haar om opnieuw contact te krijgen met de Hoofdpiet, die haar geruststelde dat de cadeautjes voor de kinderen veilig waren. Toch klonk er tussen de regels door een boodschap over “voorbereid zijn op onverwachte situaties” – iets wat meteen veel aandacht trok.

“Iedereen zou eigenlijk een noodpakket in huis moeten hebben,” zegt de Hoofdpiet in de aflevering.

Het bleek niet bij woorden te blijven: via de website van het Sinterklaasjournaal konden kijkers ook daadwerkelijk zo’n pakket bestellen. Binnen één dag zouden er al meer dan 250.000 stuks zijn verkocht.


Kritiek van kijkers: “Te veel volwassen thema’s”

De keuze om het onderwerp noodpakketten in een kinderprogramma te verwerken, valt bij een deel van het publiek niet in goede aarde. Op X (voorheen Twitter) wordt het onderwerp breed besproken.

Een kijker schrijft:

“Een noodpakket in het Sinterklaasjournaal? Kinderen willen pepernoten en cadeautjes, geen overlevingslessen.”

Een ander reageert scherper:

“Waarom moet een kinderprogramma iets zeggen over maatschappelijke thema’s? Laat het feest gewoon een feest zijn.”

Er zijn ook ouders die aangeven dat hun kinderen onrustig werden van sommige scènes. Een ouder schrijft:

“Mijn dochter vroeg of er echt iets ergs ging gebeuren. Ze begreep niet waarom Pietjes bang waren voor ‘problemen in de grond’.”


Discussie over ‘staatsinvloed’

Naast zorgen over de toon, speelt er nog een andere discussie: sommige kijkers vinden dat de NTR, die het programma produceert, te veel maatschappelijke boodschappen zou verwerken in een kinderformat. Een aantal gebruikers spreekt zelfs van ‘staatspropaganda’, een term die inmiddels viraal is gegaan op X.

Een gebruiker schrijft:

“Waarom mag de NTR dit nog uitzenden? Stop met die politieke boodschappen in een kinderprogramma. Verplaats het desnoods naar een commerciële zender.”

Anderen vinden die kritiek overdreven en wijzen erop dat Het Sinterklaasjournaal altijd al maatschappelijke onderwerpen heeft verwerkt, zoals klimaat, duurzaamheid en sociale omgangsvormen.

“Elk jaar wordt er wel iets besproken wat in de samenleving speelt,” zegt een vaste kijker op Facebook. “Dat maakt het juist herkenbaar en leerzaam voor kinderen.”


Een traditie van actuele thema’s

Sinds de start in 2001 heeft Het Sinterklaasjournaal regelmatig actuele thema’s verweven in zijn verhaallijnen. Zo kwamen eerder onderwerpen voorbij als pakhuisbranden, zendingen die vastliepen in havens, en zelfs het verdwijnen van de stoomboot.

Volgens mediadeskundigen is dat precies de kracht van het programma: het weet spanning en humor te combineren met actuele knipoogjes die volwassenen ook herkennen.

Televisiewetenschapper Linda Duits verklaarde eerder dat dit onderdeel is van de charme van het format.

“Het Sinterklaasjournaal is een programma dat speelt met de werkelijkheid. Het is bedoeld voor kinderen, maar bevat vaak lagen die volwassenen herkennen. Dat zorgt voor gesprek aan tafel, en dat is op zich positief.”

Toch erkent ook zij dat de balans soms gevoelig kan liggen.

“Als een onderwerp te veel doet denken aan actuele angst of onzekerheid, kan dat bij jonge kijkers verwarring oproepen. Dan moet je als producent extra voorzichtig zijn.”


Spannende scènes zorgen voor onrust

In de aflevering van donderdag liep de spanning verder op. Pietje Paniek kreeg te maken met onverwachte problemen rond de pakjesopslag, waardoor een aantal scènes behoorlijk onrustig verliep. Voor volwassenen was het duidelijk bedoeld als humor, maar sommige kinderen schrokken ervan.

Een kijker twitterde:

“Er lag een ‘gevaarlijk pakketje’ bij het huis van Sinterklaas. Mijn zoontje vroeg of het echt was. Dat zegt genoeg.”

Anderen vinden de kritiek overdreven en benadrukken dat Het Sinterklaasjournaal al meer dan twintig jaar werkt met precies dit soort verhaallijnen — waarin er altijd iets misgaat, maar uiteindelijk alles goedkomt.

“Dat hoort bij de magie,” schrijft iemand op Facebook. “Kinderen leren juist dat er soms problemen zijn, maar dat die worden opgelost.”


De NTR reageert

Hoewel de omroep zelf nog geen officiële verklaring heeft gegeven over de ophef, benadrukte de NTR eerder al dat Het Sinterklaasjournaal bedoeld is als fictieprogramma met een educatieve ondertoon.

In een verklaring uit 2022 stelde de redactie:

“We volgen actuele thema’s, maar altijd met het oog op verwondering, humor en fantasie. Het is en blijft een kinderserie.”

Volgens bronnen rondom de productie wordt elk script zorgvuldig beoordeeld door kinderpsychologen, zodat de inhoud geschikt blijft voor jonge kijkers.


Verkoop van noodpakketten loopt storm

Ondertussen lijkt de commotie weinig invloed te hebben op de populariteit van het programma. De ‘noodpakketten’ die via de website van het Sinterklaasjournaal worden aangeboden, zijn massaal besteld. Volgens cijfers van de NTR zijn er binnen 24 uur ruim 250.000 pakketten verkocht — een record.

Of dat te danken is aan nieuwsgierige ouders, enthousiaste kinderen of slimme marketing, blijft onduidelijk. Maar het zorgt wel voor extra aandacht rond het programma, dat traditiegetrouw richting de intocht piekt in kijkcijfers.


Ouders verdeeld: traditie of grensoverschrijding?

Het debat over de koers van Het Sinterklaasjournaal lijkt vooral te draaien om één vraag: hoeveel realiteit hoort er in een kinderprogramma?

Een groep ouders vindt het goed dat kinderen op een speelse manier kennismaken met thema’s als voorbereiding, veiligheid en verantwoordelijkheid.

“Als mijn kinderen via Sinterklaas leren dat het handig is om een zaklamp in huis te hebben, is dat prima,” zegt een ouder in een reactie op NU.nl.

Anderen willen juist dat het programma volledig terugkeert naar de fantasiewereld van cadeautjes, pepernoten en pieten.

“Laat kinderen lekker geloven in Sinterklaas. De grote mensenproblemen komen later wel.”


Historisch kijkcijferfenomeen

Ondanks de ophef blijft Het Sinterklaasjournaal een van de meest bekeken programma’s van de publieke omroep. Jaarlijks volgen miljoenen kijkers de avonturen van Sinterklaas en zijn Pieten, met pieken rond de intocht en pakjesavond.

Volgens Kijkonderzoek trok de eerste aflevering van dit seizoen meer dan 1,4 miljoen kijkers. Daarmee blijft het programma een belangrijke pijler van de Nederlandse decembertraditie.


Conclusie

De ophef rond Het Sinterklaasjournaal laat zien hoe gevoelig het kinderfeest is in de huidige tijd. Waar sommigen het programma prijzen om zijn humor en maatschappelijke knipoogjes, vinden anderen dat het te veel meegaat in volwassen thema’s.

Feit blijft dat het programma na ruim twintig jaar nog steeds gespreksonderwerp nummer één is zodra Sinterklaas in het land is. En of de discussie nu gaat over pieten, pakjes of noodpakketten — één ding is zeker: Het Sinterklaasjournaal weet elk jaar weer het hele land aan de praat te krijgen.

Lees verder