Algemeen
Jan Smit heeft ook ruzie met zijn vader: ´Geen felicitatie´
De afgelopen jaren heeft Jan Smit zijn vader altijd in het zonnetje gezet op zijn verjaardag, maar dit jaar is daar duidelijk niets van te zien. Waar we gewend zijn geraakt aan hartverwarmende berichten, foto’s en video’s waarin hij zijn vader vol trots feliciteert, ontbreekt dit jaar elke publieke erkenning van de zanger. Wat is er aan de hand?

Ruzie of een andere reden?
Op 25 februari 2025 vierde Ruud Smit, de vader van Jan en Monique, zijn 68e verjaardag. Terwijl Monique in de familie, en zeker bij haar volgers op Instagram, een uitgebreide ode bracht aan haar vader – compleet met een vrolijke foto op een terrasje, een welgemeend “Hieperdepiep hoera” en een toost op een toekomst vol gezamenlijke drankjes – bleef Jan Smit dit jaar opvallend stil.

Het feit dat hij niet zijn gebruikelijke felicitatie plaatste, doet al snel vragen rijzen. Is er iets gebeurd in de relatie tussen Jan en zijn vader? Of gaat het om een bewuste keuze om een andere toon aan te slaan?

Familiedynamiek en communicatie
Volgens berichten en recente interviews met Monique Smit is het niet zo dat er een flinke ruzie is uitgebroken tussen Jan en zijn vader. Monique geeft aan dat er wel eens misverstanden of verschillen in manier van communiceren zijn, maar dat dit nooit heeft geleid tot een open conflict.

“Wij zijn er te nuchter voor om dit op een mooie manier tegen elkaar te vertellen,” zegt ze in weekblad Privé. Zij legt uit dat Jan vaak op zijn eigen, ietwat subtiele wijze laat merken dat hij trots op haar is – bijvoorbeeld door te zeggen: “Mo, je bent lekker bezig.” Dit soort kleine complimenten zijn typisch voor hen; een warme omhelzing of een uitbundige felicitatie past niet in hun systeem.

Voor Jan Smit kan het zijn dat hij dit jaar op een andere manier wil omgaan met familiezaken. Misschien wil hij zijn vader niet teveel in de publieke schijnwerpers zetten, of speelt er iets persoonlijks dat hij liever privé houdt. Er kan sprake zijn van een periode waarin hij afstand wil nemen van de gebruikelijke familierituelen, zonder dat daar per se sprake is van een conflict.

De publieke reactie op het ontbreken van een felicitatie is dan ook gemengd. Fans en volgers vragen zich af wat er precies speelt en speculeren over mogelijke meningsverschillen. Anderen geven aan dat Jan Smit altijd al een andere manier van liefde tonen had, en dat een oprechte band niet altijd zichtbaar hoeft te zijn op social media.

Het blijft voor iedereen een raadsel waarom de zanger dit jaar zijn vader niet in de spotlight zet. Het contrast met de uitbundige en liefdevolle post van Monique zorgt voor extra vragen. Zou er iets zijn veranderd in de relatie tussen Jan en Ruud Smit, of kiest hij bewust voor discretie?

Wat wel duidelijk is, is dat familiebanden complex en veelzijdig zijn. Wat we als buitenstaander zien, is slechts een klein deel van het geheel. Jan Smit heeft in het verleden keer op keer laten zien dat hij zijn vader respecteert en waardeert, en het is goed mogelijk dat hij dit op een andere, meer persoonlijke manier doet.

Of er binnenkort meer duidelijkheid komt over deze situatie, is nog maar de vraag. Voor nu blijft het een mysterie dat fans en volgers in spanning houdt, terwijl de familie Smit – op hun eigen manier – blijft vieren en koesteren wat hen bindt.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.