Algemeen
Henny Huisman geweigerd bij uitvaart: Niet welkom

Henny Huisman (73) heeft in de nieuwste editie van Story gereageerd op het feit dat hij geen uitnodiging kreeg voor de uitvaart van Ron Brandsteder. Net als velen moest hij vanaf de zijlijn toekijken hoe de familie Brandsteder in besloten kring afscheid nam van de legendarische tv-persoonlijkheid. Hoewel Henny en Ron geen hechte vrienden waren, voelde hij zich geraakt door het 0verlijden van zijn generatiegenoot.
Het verschil tussen twee tv-iconen
Henny Huisman en Ron Brandsteder behoorden tot dezelfde generatie en hebben beiden een indrukwekkende carrière in de televisiewereld achter de rug. Terwijl Henny nog altijd de hoop koestert om op televisie terug te keren, had Ron zich al jaren geleden volledig teruggetrokken uit de schijnwerpers. Brandsteder leidde een teruggetrokken leven, waardoor er na zijn 0verlijden veel onduidelijkheid bleef bestaan over de exacte omstandigheden rondom zijn d00d.
In tegenstelling tot André van Duin, die vlak voor Brandsteders 0verlijden nog een laatste telefoongesprek met hem had, hoorde Henny helemaal niets. De twee hadden nauwelijks samengewerkt en onderhielden geen nauwe band. Toch raakte het nieuws van Ron’s 0verlijden hem diep. “Het voelt alsof een deel van mij geamputeerd is,” liet Henny in een emotionele reactie weten.
Speculaties over de d00dsoorzaak
Hoewel er geen officiële mededeling is gedaan over de d00dsoorzaak van Ron Brandsteder, besloot Henny Huisman in de media te speculeren over waaraan zijn collega zou kunnen zijn 0verleden. Dit werd hem niet in dank afgenomen en zorgde mogelijk voor ongemak bij de nabestaanden.
Het is opvallend dat Henny zich zo nadrukkelijk uitlaat over iemands 0verlijden, zeker gezien het feit dat de familie bewust heeft gekozen om geen details te delen. Dit heeft geleid tot gemengde reacties. Sommigen begrijpen dat Henny uit emotie spreekt, terwijl anderen vinden dat hij zich niet met dergelijke speculaties had moeten bezighouden.
Een besloten afscheid zonder media-aandacht
Vanaf het moment dat het 0verlijden van Ron Brandsteder bekend werd, was duidelijk dat de familie geen media-aandacht wenste. Dit kwam mede door eerdere ervaringen, zoals de uitvaart van Manuela Kemp, waar cameraploegen van RTL Boulevard zich hadden opgesteld om aanwezigen te filmen. De familie Brandsteder wilde koste wat het kost voorkomen dat iets dergelijks bij Ron’s afscheid zou gebeuren.
Daarom werd besloten de uitvaart in besloten kring te houden, zonder prominente mediafiguren of ongewenste aandacht. Henny Huisman ontving dan ook geen uitnodiging. Hoewel hij aangeeft hier ‘vrede mee’ te hebben, blijkt uit zijn uitspraken dat het hem toch raakt. “Kennelijk doet het me meer dan ik dacht,” gaf hij toe.
Herinneringen aan ‘De Grote Drie’
Ondanks het feit dat Henny en Ron niet veel samenwerkten, koestert Henny warme herinneringen aan de tijd waarin zij samen met André van Duin bekendstonden als ‘De Grote Drie’ van de Nederlandse televisie.
“Bij André vierden we altijd kerstavond, dan deden we spelletjes. Met een grote glimlach denk ik nu aan die momenten terug.” Dit soort anekdotes laten zien dat, hoewel hun paden zich uiteindelijk scheidden, er nog altijd een gedeeld verleden is dat telt.
Een tijdperk afgesloten
Met het 0verlijden van Ron Brandsteder verdwijnt opnieuw een groot tv-icoon uit het publieke leven. Henny Huisman blijft een van de weinige actieve presentatoren uit die gouden generatie. Zijn terugblik op Ron’s 0verlijden en het besef dat hij een van de laatste overgebleven tv-grootheden is, maken het verlies extra voelbaar.
Hoewel de twee nooit echt vrienden waren, staat Henny stil bij de impact van Brandsteders carrière en zijn nalatenschap. Het einde van een tijdperk, waarin De Grote Drie nog gezamenlijk de Nederlandse televisie domineerden, is hiermee definitief geworden.

Algemeen
Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.
Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer
Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.
Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval
Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.
Complexe achterdeurconstructie onder vuur
De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.
Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts
Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.
Oudere systemen mogelijk veiliger in nood
Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.
Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak
Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.
Aandacht voor noodmechanismen groeit
Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.