-

Algemeen

Bekende filmster verdween uit Hollywood – tragisch ongeluk tekende haar

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Hollywood heeft altijd een overvloed aan sterren gekend. Sommigen blijven decennialang in de schijnwerpers, terwijl anderen slechts kort hun hoogtepunt beleven voordat ze weer verdwijnen. Door de jaren heen hebben we iconische actrices gezien zoals Marilyn Monroe, Brigitte Bardot, Jayne Mansfield, Raquel Welch en Jean Harlow, die dankzij hun talent en schoonheid veel aandacht kregen. Maar achter hen stonden altijd nieuwe talenten klaar om hun kans te grijpen. Een van die beloftevolle namen was de Amerikaanse actrice Sydne Rome, ook wel ‘het gouden meisje uit de Amerikaanse Midwest’ genoemd.

De vroege jaren van Sydne Rome

Sydne Rome werd geboren op 17 maart 1951 in Akron, Ohio. Haar vader was werkzaam in de plasticindustrie en haar moeder werd door Sydne omschreven als een ‘geboren hippie’. Rome groeide op in de kleine gemeenschap van Upper Sandusky, een stad met slechts 5.000 inwoners, maar met een van de hoogste inkomens per hoofd van de bevolking in de VS.

In tegenstelling tot veel andere Hollywoodacteurs had ze geen beroemde ouders of connecties binnen de entertainmentindustrie. “Er was niets in de familie dat me mijn drang naar acteren had moeten geven,” vertelde ze ooit in een interview. Toch wist ze al op jonge leeftijd dat ze actrice wilde worden.

Haar oorspronkelijke plan was om na de middelbare school naar de Northwestern University in Illinois te gaan. Maar na advies van haar omgeving koos ze voor de Carnegie Tech School of Acting aan de Universiteit van Pittsburgh, waar ze onder andere studeerde bij de gerenommeerde zangcoach Edith Skinner en regisseur Bern Stearn. Daar schitterde ze in toneelstukken als A Midsummer Night’s Dream en The Seagull van Anton Tsjechov.

Van toneel naar film

Na haar afstuderen sloot Rome zich aan bij het Pasadena Playhouse in Californië. Ze blonk uit in toneelstukken, maar haar eerste serieuze filmrol werd een teleurstelling. Na een mislukte auditie voor de film Candy probeerde ze haar geluk in Europa, waar ze al snel indruk maakte met haar blonde haar en blauwe ogen.

Haar schoonheid trok de aandacht, maar in de jaren ’70 was dat niet genoeg om door te breken. Rome herinnerde zich later hoe jonge Italiaanse regisseurs haar probeerden te overtuigen naaktrollen aan te nemen. “Ik had een vreselijke tijd in Rome met regisseurs die wilden dat ik naakt speelde,” vertelde ze in een interview. “Ik wilde dat niet. Nu kijk ik er anders tegenaan, maar destijds was het moeilijk.”

Toch zette ze door en speelde ze in verschillende Italiaanse films, wat uiteindelijk leidde tot haar grote doorbraak.

Vergelijkingen met Bardot en de doorbraak in Europa

In 1972 werkte Sydne Rome samen met regisseur Roman Polanski in de film What?, een controversiële maar invloedrijke film. Hoewel critici de film niet omarmden, betekende het een enorme stap vooruit voor haar carrière. Een jaar later trouwde ze met fotograaf en cameraman Emilio Lari.

Rond deze tijd werd ze vaak vergeleken met Brigitte Bardot en andere iconische actrices. In 1979 omschreef The Sunday Telegraph haar als ‘de nieuwe Jean Harlow of Raquel Welch, een tikkende seksbom van de jaren tachtig’.

Sydne zelf vond de vergelijking niet per se een compliment. “Brigitte is geweldig, heel open, vreselijk beschikbaar. Ze is de droom van iedereen. Misschien lijk ik minder beschikbaar, maar ik denk dat het publiek bij een tweede blik anders denkt. En ik ben een betere actrice dan Bardot,” verklaarde ze destijds.

Ondanks haar talent wist Rome nooit helemaal door te breken in Hollywood. In plaats daarvan speelde ze in Franse, Italiaanse en Duitse films. Ze kreeg in 1978 een rol in Just a Gigolo, waarin ze naast David Bowie speelde. Later bevestigde ze dat ze een tijdlang een romantische relatie had met de zanger.

Overgang naar muziek en documentaires

Met het einde van de jaren ‘70 richtte Rome zich op muziek en bracht ze verschillende albums uit. Helaas sloegen deze niet aan bij het grote publiek. Ze experimenteerde ook met documentaires en maakte onder andere een film over Formule 1 in Rio de Janeiro.

Toch bleef de acteerwereld trekken, en Rome speelde in diverse producties, waaronder L’uomo Puma (1980), een film die bekendstaat om zijn lage waardering op IMDb. Ondanks de tegenslagen bleef ze actief en koos ze ervoor haar carrière in Europa voort te zetten.

Een tragisch ongeval en blijvende littekens

Sydne Rome’s leven veranderde drastisch in 2009 toen ze betrokken raakte bij een zwaar auto-0ngeluk. Ze reed samen met haar achtjarige dochter in een auto die net drie weken uit de garage kwam. Tijdens de rit verloor ze de controle en botste tegen een boom. De airbag explodeerde in haar gezicht en veroorzaakte blijvende schade.

“Ik ging naar het ziekenhuis en ze hechtten mijn gezicht,” vertelde Rome in een interview. “Maar later realiseerden de artsen zich dat mijn gezichtsspieren ook beschadigd waren.”

Ze onderging jarenlang fysiotherapie en gaf toe dat haar gezicht aan de rechterkant nooit meer hetzelfde werd. “Als ik naar oude foto’s kijk, weet ik dat ik het ben, maar het voelt alsof ik een ander persoon zie.”

Heden en nalatenschap

Ondanks haar tegenslagen bleef Sydne Rome actief in de entertainmentindustrie. In 2023 verscheen ze in de Italiaanse film La Quattordicesima Domenica Del Tempo Ordinario. Daarnaast speelde ze tussen 2021 en 2022 een terugkerende rol in de Italiaanse televisieserie Don Matteo.

Hoewel ze nooit de volgende Brigitte Bardot werd, vond Rome haar eigen weg. Ze bouwde een gezinsleven op met haar tweede echtgenoot, arts Roberto Bernabei, en adopteerde twee dochters uit Brazilië. Haar echtgenoot werd een gerespecteerde medische professional en in 2021 benoemde paus Franciscus hem tot zijn persoonlijke arts.

Sydne Rome’s carrière had misschien niet de sterstatus van haar tijdgenoten, maar ze bleef altijd trouw aan haar passie. Ondanks de obstakels en het tragische ongeval bleef ze doorgaan en maakte ze een blijvende indruk in de Europese filmwereld.

Deel dit artikel als je ook gelooft dat je altijd je dromen moet volgen!

Algemeen

Enorme ophef om schokkende gebeurtenis bij begrafenis Diogo Jota: ”Respectloos!”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Grote ophef rond begrafenis Diogo Jota en zijn broer: rustplaats tijdelijk afgesloten na onbegrijpelijk gedrag bezoekers

Wat een ingetogen en respectvol afscheid had moeten zijn, is overschaduwd door een incident dat diepe verontwaardiging oproept. Tijdens de begrafenis van voetballer Diogo Jota (28) en zijn broer Andre Silva (26), afgelopen maandag in het Portugese Gondomar, ging het mis op de begraafplaats. Wat begon als een ingetogen ceremonie in het bijzijn van familie, vrienden en collega-voetballers, liep al snel uit op een situatie waarbij de autoriteiten moesten ingrijpen.

Respectvol afscheid

De twee broers kwamen vorige week om het leven bij een tragisch verkeersongeval in Spanje. Hun auto raakte bij een inhaalmanoeuvre van de weg, waarna het voertuig in brand vloog. De klap en de brand bleken fataal. De verslagenheid in Portugal en de internationale voetbalwereld was enorm.

Maandag vond de uitvaart plaats in de Igreja Matriz de Gondomar, een kerk niet ver van de plek waar Jota twee weken eerder nog trouwde met zijn grote liefde Ruta. Na de plechtige dienst werden Diogo en Andre in besloten kring begraven. Onder de aanwezigen waren prominente namen uit de voetbalwereld. Zo legde Virgil van Dijk, ploeggenoot van Jota bij Liverpool, persoonlijk een bloemenkrans. Ook Andy Robertson, en verschillende Portugese internationals, betuigden hun medeleven.

Ophef op de begraafplaats

Hoewel de plechtigheid zelf in een serene en ingetogen sfeer verliep, was het bij de begraafplaats helaas andere koek. Kort nadat de ceremonie was afgelopen, werd het kerkhof in Gondomar – volgens gebruik – weer opengesteld voor publiek. Maar wat volgde, leidde tot publieke verontwaardiging en woede op sociale media.

Volgens Britse krant Mirror duurde het slechts enkele minuten voordat een groep mensen zich bij de vers gedolven graven verzamelde. Wat daar gebeurde, ging lijnrecht in tegen de wens om in alle rust afscheid te nemen: tientallen bezoekers begonnen selfies te maken bij de rustplaatsen van de broers. Sommigen gebruikten zelfs flitslicht, terwijl anderen livebeelden deelden op sociale media.

Omstanders spraken van “onbegrijpelijk en respectloos gedrag”. De situatie escaleerde snel, waarop de politie genoodzaakt was om tussenbeide te komen. De begraafplaats werd korte tijd later volledig afgesloten voor publiek. “We konden niet anders”, verklaarde een lokale agent tegenover Portugese media. “Het werd ongepast en storend voor de nabestaanden.”

Massale verontwaardiging op sociale media

Online barstte de verontwaardiging vrijwel direct los. Onder hashtags als #RespectForJota en #AndreSilva verschenen duizenden reacties van mensen die niet konden bevatten hoe sommigen zich gedroegen. “Wat is er mis met mensen?”, vraagt een Twitter-gebruiker zich af. Een ander schrijft: “De familie is nog niet eens thuis, en mensen staan al foto’s te maken op het graf.”

Ook enkele oud-voetballers en journalisten spraken zich uit. “Deze jongens verdienen rust. Laat hen met rust. Laat de familie rouwen,” aldus een Portugese sportcommentator. Liverpool FC heeft nog niet officieel gereageerd op het incident, maar fans hebben inmiddels een online condoleanceregister geopend waarin ze niet alleen hun verdriet uitspreken, maar ook oproepen tot respect.

Een indrukwekkende loopbaan

De commotie rond de begrafenis doet niets af aan de indrukwekkende voetbalcarrière van Diogo Jota. Hij groeide op in Gondomar en begon zijn professionele loopbaan bij Paços de Ferreira, een kleinere Portugese club. Zijn talent viel al snel op en in 2016 werd hij opgepikt door het Spaanse Atlético Madrid. Hij speelde echter geen officiële wedstrijd voor de club, omdat hij meteen werd uitgeleend aan FC Porto.

De echte doorbraak volgde bij Wolverhampton Wanderers in Engeland. Daar ontwikkelde Jota zich razendsnel tot een gevaarlijke aanvaller met veel scorend vermogen. Zijn overstap naar Liverpool FC in 2020 betekende het hoogtepunt van zijn clubcarrière. Onder leiding van coach Jürgen Klopp speelde hij een sleutelrol in meerdere topwedstrijden, waaronder Champions League-wedstrijden en titelkansen in de Premier League.

Jota was ook actief in het Portugese nationale elftal. Hij kwam in totaal 49 keer uit voor zijn land en was een vaste waarde onder bondscoaches Fernando Santos en diens opvolgers.

Zijn broer Andre Silva stond op het punt om zijn eigen sportieve dromen waar te maken. Hij speelde op het tweede niveau van Portugal voor FC Penafiel en had de ambitie om door te groeien naar de Primeira Liga, de hoogste Portugese voetbalcompetitie.

Een leven vol liefde en toewijding

De d00d van Diogo Jota raakt niet alleen collega’s, supporters en journalisten, maar vooral zijn jonge gezin. Diogo was slechts twee weken getrouwd met zijn jeugdliefde Ruta, met wie hij drie kinderen had. Volgens bronnen dichtbij de familie is Ruta “volledig gebroken” door het verlies. De kerk waar de uitvaart plaatsvond, is dezelfde plek waar het koppel onlangs nog hun jawoord gaf.

De liefde tussen Diogo en Ruta begon al in hun tienerjaren. Ze groeiden samen op, doorliepen lief en leed, en vormden een hecht gezin. “Hij was niet alleen een briljante voetballer, maar ook een warme, zorgzame vader,” aldus een familievriend.

Liverpool toont medeleven

Liverpool FC heeft zich sinds het nieuws van het ongeval volop ingezet om de familie van Jota te ondersteunen. De club heeft laten weten dat het contract van de aanvaller volledig zal worden uitgekeerd aan de nabestaanden. Met nog twee jaar op zijn contract te gaan, zou dat neerkomen op een bedrag van ongeveer 16 miljoen euro.

“Diogo was een geliefd lid van onze club, niet alleen als speler, maar ook als mens. Zijn lach, zijn inzet en zijn liefde voor het spel zullen enorm gemist worden,” aldus een officiële verklaring van Liverpool.

Nood aan reflectie

Het incident op de begraafplaats roept een bredere vraag op over hoe we omgaan met rouw en herdenking in het tijdperk van smartphones en sociale media. Voor velen voelt het delen van beelden misschien als een manier van meeleven, maar voor nabestaanden kan het grensoverschrijdend en pijnlijk zijn.

Lokale autoriteiten in Gondomar overwegen nu om tijdelijke beperkingen op te leggen voor bezoekers van de begraafplaats, zodat de familie van de broers in alle rust de plek kan bezoeken.


Een oproep tot respect

Wat er maandag gebeurde in Gondomar maakt duidelijk hoe belangrijk het is om momenten van rouw met empathie en terughoudendheid te benaderen. De familie van Diogo Jota en Andre Silva verdient ruimte om in alle rust te herdenken – zonder camera’s, zonder drukte, en zonder verstoring.

Laten we vooral niet vergeten dat achter het grote voetbalverhaal een diep menselijk verlies schuilt. Een jonge vader, een broer, een vriend en een inspiratiebron voor velen is er niet meer. In plaats van selfies, verdienen zij stilte. In plaats van aandacht, verdienen ze vrede.

Lees verder