-

Algemeen

Ex-vriend haalt hard uit naar Rachel Hazes: ´Zielig wijf!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In een recent interview met weekblad Party heeft Jos van Zoelen, de voormalige bodyguard en vertrouweling van André Hazes, geen doekjes gewonden over zijn mening over Rachel Hazes. Hij beschuldigt haar van een “zielige” rol in de familieruzie, die zich momenteel afspeelt tussen haar en haar kinderen, André en Roxeanne. Jos, die jarenlang nauw betrokken was bij de Hazes-familie, deelt zijn visie zonder enige aarzeling.

Moeilijke keuzes voor Rachel Hazes

Volgens Jos heeft Rachel zich niet altijd correct opgesteld als moeder. “Als moeder zijnde moet je altijd achter je kinderen staan. Wat er ook gebeurt,” zegt hij stellig in het interview.

Van Zoelen suggereert dat Rachel, na het overlijden van André Hazes, dacht dat zij de controle over de situatie zou behouden. Ze zou ervan uit zijn gegaan dat haar kinderen voor haar zouden blijven optreden, zodat ze haar levensstijl kon blijven betalen. “Ze dacht dat haar kinderen wel voor haar zouden blijven zingen en optreden, zodat zij de huur kon blijven betalen. Maar zo werkt het natuurlijk niet,” voegt hij er met een kritische blik aan toe.

Juridische strijd en familieruzie

De Hazes-familie is al geruime tijd verwikkeld in een juridische strijd over de erfenis van de overleden André Hazes. Dit conflict heeft geleid tot een breuk tussen Rachel en haar kinderen, Roxeanne en André junior, die zich openlijk van haar hebben gedistantieerd. Jos van Zoelen begrijpt de houding van de kinderen goed. “Als je alles krampachtig voor jezelf probeert te houden, gaan mensen zich verzetten. Dat zag je vroeger al bij Kaïn en Abel,” zegt hij, waarmee hij verwijst naar de bijbelse geschiedenis van familieruzies.

Breuk tussen Jos en Rachel

De vriendschap tussen Jos van Zoelen en Rachel Hazes is inmiddels lange tijd verbroken. Jos stelt dat hij Rachel altijd tolereerde, maar dat er van echte vriendschap nooit sprake is geweest. “Ik tolereerde haar, maar van echte vriendschap was nooit sprake. Ik heb het gezien en ik weet hoe het werkt,” zegt hij. Volgens Jos lag de focus van Rachel altijd bij het versterken van haar eigen positie binnen de familie, wat leidde tot het uiteenvallen van hun relatie.

Mening van Jos over Rachel’s gedrag

Jos van Zoelen heeft weinig begrip voor de situatie waarin Rachel zich nu bevindt. Hij spreekt zich fel uit over haar handelen. “Een moeder hoort alles voor haar kinderen over te hebben,” benadrukt hij. “Maar als je koste wat het kost alles zelf in handen wilt houden, krijg je dit soort problemen.”

Hiermee maakt Jos duidelijk dat hij denkt dat Rachel haar prioriteiten niet op de juiste manier heeft gesteld, wat heeft geleid tot de huidige breuk binnen de familie.

Geen ruimte voor sympathie

Met zijn harde uitspraken toont Jos van Zoelen weinig sympathie voor de positie waarin Rachel Hazes zich nu bevindt. Hij gelooft niet dat haar gedrag heeft bijgedragen aan een gezonde gezinsdynamiek en vindt dat ze zich nu met de gevolgen moet confronteren. De situatie lijkt onomkeerbaar, en het is onduidelijk of Rachel haar familie nog kan verzoenen of haar situatie kan verbeteren.

Algemeen

Geheime Diana foto 40 jaar later vrijgegeven

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een foto kan soms meer zeggen dan duizend woorden. Dat geldt zeker voor een beeld dat jarenlang verborgen bleef: prinses Diana en rockicoon David Bowie, zij aan zij, lachend tijdens een concert in Londen. Decennialang kende vrijwel niemand dit moment, terwijl het werd vastgelegd op een avond die voor Diana zelf veel betekenis had. Pas nu, bijna veertig jaar later, komt het verhaal achter die foto naar buiten – en dat zegt misschien nog wel meer over het Britse koningshuis dan over de twee wereldsterren op het beeld.

Een avond in Wembley

We schrijven 1987. Prinses Diana is 25 jaar oud en bevindt zich in een fase van haar leven waarin ze steeds vaker haar eigen koers probeert te varen. Ze bezoekt een benefietconcert in Wembley Stadium, waar David Bowie die avond optreedt. Bowie is op dat moment al een gevestigde legende, met een carrière die zich uitstrekt over muziek, mode en kunst. Het concert trekt duizenden bezoekers en ademt een sfeer van vrijheid, creativiteit en emotie – precies de wereld waar Diana zich steeds meer toe aangetrokken voelt.

Het concert wordt georganiseerd door promotor Harvey Goldsmith, een bekende naam in de Britse muziekwereld. Voor de fotografie wordt Denis O’Regan gevraagd, een gerenommeerd fotograaf die al vaker met Bowie heeft gewerkt en bekendstaat om zijn intieme, ongeforceerde portretten van artiesten. O’Regan bevindt zich die avond backstage en rondom het podium, waar hij zowel de artiest als de bijzondere gasten vastlegt.

Een spontane ontmoeting

Tijdens de avond ontstaat het idee om prinses Diana en David Bowie samen op de foto te zetten. Volgens O’Regan verliep dat moment verrassend ontspannen. Diana zou zelfs hebben gevraagd of Bowie het wel goed vond om samen gefotografeerd te worden. Bowie, die bekendstond om zijn open houding en charme, stemde zonder aarzeling toe.

Het resultaat is een warme, spontane foto: twee iconen uit totaal verschillende werelden, verbonden door muziek en een gedeeld moment van plezier. Diana straalt, Bowie lacht, en niets aan het beeld lijkt controversieel of ongepast. Integendeel: het toont Diana zoals veel mensen haar later zouden leren kennen – benaderbaar, geïnteresseerd in cultuur en zichtbaar op haar gemak buiten de formele kaders van het hof.

Het paleis grijpt in

Toch zou deze foto nooit in de kranten verschijnen. De volgende dag ontvangt O’Regan een verzoek vanuit het paleis: het beeld mag niet gepubliceerd worden. Niet omdat Bowie erop stond, en niet vanwege de inhoud van de foto zelf. De reden lag elders.

Prinses Diana was die avond namelijk niet alleen. Ze werd vergezeld door majoor James Hewitt, een man met wie ze op dat moment een hechte band had. In 1987 waren er nog geen openbare bevestigingen of mediaberichten over hun relatie, maar binnen de koninklijke kringen waren de geruchten al aanwezig. Het paleis was uiterst beducht voor alles wat die speculaties zou kunnen aanwakkeren.

Hoewel Hewitt bewust buiten beeld bleef en zich afzijdig hield van fotografen, vreesde men dat publiciteit rondom Diana’s privéleven, hoe indirect ook, het zorgvuldig opgebouwde imago van de prinses zou kunnen schaden. In een tijdperk waarin elk detail van het leven van een royal onder een vergrootglas lag, koos het hof voor maximale controle.

prinses Diana

De keuze van de fotograaf

Denis O’Regan besloot zich te schikken naar het verzoek van het paleis. Hij publiceerde de foto niet en bewaarde het negatief. Achteraf staat hij nog steeds achter die beslissing. In interviews benadrukt hij dat hij zich destijds niet bewust was van de volledige context rondom Diana en Hewitt, en dat hij geen sensatie wilde veroorzaken.

“Niemand wist wie hij was,” zei O’Regan later over Hewitt. “Er was op dat moment geen reden om hem te fotograferen, en al helemaal niet om iets te suggereren.” Voor de fotograaf draaide het om respect: voor zijn onderwerp, voor de situatie en voor de afspraken die hij had gemaakt.

Kritiek op haar uitstraling

De foto was niet het enige punt van zorg voor het paleis die avond. Diana’s kledingkeuze zorgde eveneens voor gefronste wenkbrauwen. Ze droeg een leren broek, iets wat destijds als ongebruikelijk – zelfs ongepast – werd gezien voor een prinses. Binnen de koninklijke familie werd daar kritisch naar gekeken.

Diana zelf verdedigde haar keuze later in haar biografie. Ze wilde er niet afstandelijk of formeel uitzien, maar juist aansluiten bij het publiek. Ze wilde jong zijn, modern, en zich even niet laten beperken door ongeschreven regels. Het concert was voor haar geen plicht, maar een moment van ontspanning en zelfexpressie.

Controle achter de schermen

Het feit dat zowel de foto als haar kleding onderwerp van discussie waren, illustreert hoe sterk het koningshuis destijds probeerde te sturen hoe Diana werd gezien. Elk beeld, elk detail, elke associatie werd afgewogen. De prinses mocht wel zichtbaar zijn, maar alleen binnen vooraf bepaalde kaders.

Juist dat spanningsveld zou later een belangrijk thema worden in Diana’s leven: de strijd tussen wie ze was en wie ze moest zijn. Haar liefde voor muziek, mode en informele momenten botste steeds vaker met de verwachtingen van het hof.

Een foto die eindelijk het licht ziet

Nu, bijna veertig jaar later, is de foto alsnog vrijgegeven. Hij maakt deel uit van een nieuwe biografie over David Bowie, waarin het werk van Denis O’Regan centraal staat. Het boek bevat een schat aan beelden uit Bowie’s carrière, waaronder dit ene, lang verborgen moment met prinses Diana.

Vandaag vormt de foto geen bedreiging meer voor het imago van de koninklijke familie. De context is bekend, de betrokkenen zijn onderdeel geworden van de geschiedenis, en de samenleving kijkt anders naar publieke figuren en hun privéleven. Wat overblijft is een warm, menselijk beeld van twee iconen die elkaar even ontmoetten buiten de schijnwerpers.

Een blijvende herinnering

De foto herinnert ons eraan hoe zorgvuldig het leven van prinses Diana werd geregisseerd, maar ook hoezeer ze probeerde zichzelf te blijven. Het is een stille getuige van een tijdperk waarin controle en imago centraal stonden, en waarin persoonlijke vrijheid vaak op de tweede plaats kwam.

Vandaag zien we in dat ene beeld niet alleen een prinses en een rockster, maar ook een jonge vrouw die even ontsnapt aan verwachtingen – lachend, ontspannen en precies zoals ze wilde zijn.

Lees verder