-

Algemeen

Zo nipt was het voor Tom Waes: 40 minuten behandeld op snelweg en een politiewagen vanuit Nederland voor zijn zoon

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Zo Nipt Was Het Voor Tom Waes: 40 Minuten Behandeling op de Snelweg en Hulp uit Nederland Voor Zijn Zoon

De zware cr*sh van Tom Waes (56) afgelopen weekend heeft diepe indruk gemaakt. De Vlaamse televisiepresentator reed met zijn oldtimer Porsche frontaal tegen een botsabsorbeerder, een pijlwagen met een stootkussen, op de Antwerpse snelweg. Het 0ngeval vond plaats ter hoogte van kilometerpaal 13.3, en de situatie was dusdanig ernstig dat h*lpdiensten maar liefst veertig minuten nodig hadden om hem te stabiliseren. Toch lijkt Tom, bekend om zijn vele avonturen, het 0ngeluk te 0verleven. Dit is een reconstructie van de nacht die bijna fataal afliep voor Vlaanderens bekendste tv-gezicht.


Het 0ngeval

Het ging mis op de Antwerpse Ring, richting Gent, net na middernacht. Tom Waes reed met zijn geliefde oldtimer Porsche, een wagen die hij al jaren koestert, toen hij plotseling op een pijlwagen knalde. De botsabsorbeerder stond daar vanwege wegwerkzaamheden, maar het lijkt erop dat Tom de wagen te laat opmerkte.

Volgens getuigen reed de Porsche op dat moment niet met overdreven snelheid, maar de klap was desondanks enorm. Het voertuig werd volledig verwoest, en Tom zat bekneld in het wr*k. De h*lpdiensten arriveerden snel en troffen een kritieke situatie aan. “Tom was buiten bewustzijn en zijn toestand was levensbedre!gend,” aldus een woordvoerder van de federale p0litie.


40 Minuten op de Snelweg

De h*lpdiensten waren maar liefst veertig minuten bezig om Tom uit zijn auto te bevrijden en zijn situatie te stabiliseren. Het dak van zijn Porsche moest volledig worden verwijderd om hem uit de wagen te halen. Ter plekke begonnen de h*lpverleners met rean!matie, terwijl een tra*mahelikopter standby werd gehouden. “We hebben alles op alles gezet,” vertelde een van de br*ndweermannen later. “Zijn toestand was kritiek, maar we wisten dat snelheid essentieel was.”

Eenmaal bevrijd werd Tom met spoed naar het Universitair Z!ekenhuis Antwerpen gebracht. Zijn familie werd direct op de hoogte gesteld, en de ernst van de situatie werd duidelijk gemaakt. De eerste berichten spraken van meerdere b0tbreuken en intern l*tsel. Ondanks de ernst van zijn verw0ndingen werd zijn toestand in de loop van de ochtend als stabiel omschreven.


Hulp uit Nederland voor Zijn Zoon

Naast de medische inspanningen werd ook een emotionele 0peratie op gang gezet. Toms oudste zoon bevond zich op dat moment in Nederland en kreeg ’s nachts het nieuws te horen. Omdat de situatie aanvankelijk levensbedre!gend leek, werd besloten dat hij zo snel mogelijk naar Antwerpen moest worden gebracht.

De Belgische p0litie schakelde hiervoor hun Nederlandse collega’s in. Een p0litiewagen bracht Toms zoon met spoed naar het z!ekenhuis, zodat hij bij zijn vader kon zijn. Dit gebaar benadrukt hoe ernstig de situatie werd ingeschat in de eerste uren na het 0ngeval.


Wat Ging Er Mis?

Hoewel het exacte oorzaak van het 0ngeval nog wordt onderzocht, lijkt het erop dat Tom de pijlwagen niet of te laat heeft opgemerkt. De botsabsorbeerder stond opgesteld vanwege geplande wegwerkzaamheden. Het parket van Antwerpen heeft laten weten dat ze de omstandigheden van het 0ngeval grondig onderzoeken. Er is geen sprake van betrokkenheid van alcohol of drugs, maar vermoeidheid wordt niet uitgesloten.

Een wegwerker die bij de pijlwagen betrokken was, liep lichte verw0ndingen op, maar raakte niet ernstig gew0nd. “Het had veel erger kunnen aflopen,” aldus een woordvoerder van de wegbeheerder. “Tom Waes heeft geluk gehad dat hij in een auto zat met goede veiligheidsvoorzieningen, anders hadden we hier wellicht een ander verhaal verteld.”


De Man Met Negen Levens

Tom Waes staat bekend om zijn avontuurlijke geest en durf. Als presentator van programma’s zoals Reizen Waes en Undercover heeft hij de wereld rondgereisd en zich vaak in risicovolle situaties bevonden. Ironisch genoeg vond dit 0ngeval plaats op een relatief rustige Belgische snelweg.

Vrienden en collega’s noemen hem liefkozend “de man met negen levens.” Actrice Anna Drijver, zijn collega in de serie Undercover, reageerde geschokt maar optimistisch. “Tom heeft al zoveel meegemaakt. Hij is een vechter en ik geloof erin dat hij hier ook bovenop komt.”

Frank Lammers, eveneens bekend van Undercover, gaf aan hoezeer het nieuws hem raakte. “Je denkt altijd dat zoiets hem niet kan overkomen, maar het laat zien hoe kwetsbaar we allemaal zijn.”


Reacties van Familie en VRT

De familie van Tom heeft via de VRT een verklaring gegeven: “Tom is inmiddels bij bewustzijn, ademt zelfstandig en heeft ons gesproken. Zijn toestand is nog steeds ernstig, maar we zijn dankbaar dat hij uit levensgeva*r is. We vragen respect en privacy in deze moeilijke tijd.”

De VRT, de omroep waarvoor Tom veel van zijn programma’s maakt, deelde eveneens een bericht van steun. “Tom is een icoon in de Belgische televisie en een geliefde collega. Onze gedachten zijn bij hem en zijn familie.”


De Nasleep

Hoewel Tom nu stabiel is, staat hem een lange weg van herstel te wachten. Het is nog onduidelijk hoe zijn verw0ndingen zijn werk en toekomstige projecten zullen beïnvloeden. Zijn team heeft laten weten dat alle geplande opnames voor Reizen Waes voorlopig zijn uitgesteld.

Zijn manager gaf aan dat de gezondheid van Tom de hoogste prioriteit heeft. “We zijn dankbaar voor de steun die we van alle kanten ontvangen. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel mensen met hem meeleven.”


Een Levensles

Het 0ngeval van Tom Waes herinnert ons eraan hoe snel het leven kan veranderen. Ondanks alle gevaren die hij tijdens zijn avonturen heeft doorstaan, bracht een 0ngeluk op een bekende snelweg hem in levensgeva*r. Het incident benadrukt ook het belang van verkeersveiligheid en de noodzaak om altijd alert te blijven, hoe ervaren of voorzichtig je ook bent.

Tom Waes heeft eerder bewezen een doorzetter te zijn, en zijn fans hebben er alle vertrouwen in dat hij ook deze uitdaging zal overwinnen. Voor nu blijft het afwachten hoe zijn herstel zal verlopen, maar één ding is zeker: België hoopt hun geliefde avonturier snel weer gezond en wel terug te zien.

Algemeen

Kerstgrap over Marco Borsato valt volledig verkeerd: ”Wat is dit kansloos zeg”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Marco Borsato vierde dit jaar de feestdagen in besloten kring met zijn familie. Na een lange periode waarin zijn privéleven en naam vrijwel dagelijks onderwerp van gesprek waren, kozen de Borsato’s voor een warme, huiselijke kerst. Op sociale media verschenen verschillende beelden van het samenzijn, bedoeld om te laten zien dat het gezin ondanks alles weer dichter bij elkaar is gekomen. Wat voor de familie voelde als een moment van rust en verbondenheid, kreeg echter onverwacht een scherpe bijsmaak door een opmerking van mediacommentator Rob Goossens.

Een kerst in het teken van saamhorigheid

De Telegraaf besteedde aandacht aan de kerstviering van de familie Borsato en sprak zelfs van een ‘nieuwe traditie’. Volgens de krant was het bijzonder om te zien hoe Marco samen met zijn kinderen en andere familieleden de feestdagen doorbracht, na jaren die volledig in het teken stonden van juridische onzekerheid en publieke aandacht. Voor veel lezers voelde het als een menselijk verhaal: een gezin dat probeert vooruit te kijken en de draad weer op te pakken.

Dat beeld riep bij veel mensen sympathie op. Niet omdat alles vergeten of vergeven zou zijn, maar omdat het duidelijk maakte dat ook bekende Nederlanders behoefte hebben aan rust, familie en normaliteit. Juist rond kerst, een periode die vaak draait om verzoening en nabijheid, werd die boodschap door veel volgers herkend en gewaardeerd.

De opmerking die verkeerd viel

Rob Goossens, die bekendstaat om zijn scherpe en soms cynische commentaar op media en showbizz, besloot op het artikel te reageren via X. Onder het bericht van De Telegraaf plaatste hij slechts twee woorden: “Naakt behangen?” Wat mogelijk bedoeld was als een grap of een sarcastische verwijzing, viel bij veel mensen volledig verkeerd.

De timing en context van de opmerking maakten dat de ‘grap’ bij velen overkwam als ongepast en kwetsend. Marco Borsato werd immers recent vrijgesproken in een zware ontuchtzaak, een dossier dat jarenlang enorme impact had op zijn leven en dat van zijn familie. Juist daarom vonden veel mensen dat een dergelijke woordspeling niet alleen flauw was, maar ook respectloos.

Golf van verontwaardiging op sociale media

Binnen korte tijd stroomden de reacties onder Goossens’ bericht binnen. Gebruikers van X waren massaal boos en spraken hun afkeuring uit. Voor hen ging het hier niet om humor, maar om het natrappen van iemand die al jaren onder een vergrootglas ligt.

Een gebruiker schreef: “Hoe voelt dat nou, iemand natrappen?” Een ander was nog explicieter: “Jij hebt echt geen niveau. Humor heeft een grens en jij bent zeker geen humorist.” Anderen spraken van “platte” en “humorloze” opmerkingen en vonden dat Goossens hiermee duidelijk over de schreef ging.

Wat vooral opviel, was dat de kritiek niet alleen kwam van fans van Marco Borsato, maar ook van mensen die juist benadrukten dat vrijspraak of niet, er grenzen zijn aan wat je kunt zeggen. De consensus onder veel reageerders was dat dit geen satire of scherpe observatie was, maar een opmerking die bewust inspeelde op een pijnlijk en beladen onderwerp.

Humor versus verantwoordelijkheid

De ophef rond de tweet van Goossens raakt aan een bredere discussie over humor, satire en verantwoordelijkheid in de media. Zeker in het tijdperk van sociale media kunnen opmerkingen razendsnel een groot publiek bereiken. Wat voor de één een onschuldige grap lijkt, kan voor een ander voelen als een persoonlijke aanval.

Mediacommentatoren bevinden zich daarbij in een lastige positie. Ze worden vaak juist gewaardeerd om hun scherpe tong en relativerende humor, maar diezelfde eigenschappen kunnen ook averechts werken. In dit geval vonden veel mensen dat Goossens de context volledig uit het oog verloor en geen rekening hield met de gevoeligheid van het onderwerp.

De rol van mediacommentatoren

Rob Goossens profileert zich al jaren als ‘mediakenner’ en duidt regelmatig het gedrag van BN’ers, tv-programma’s en showbizzontwikkelingen. Daarbij schuwt hij de scherpe oneliner niet. Voor een deel van zijn publiek hoort dat bij zijn stijl. Maar critici wijzen erop dat scherpe humor iets anders is dan het maken van toespelingen op zware beschuldigingen, zeker wanneer iemand juridisch is vrijgesproken.

De kritiek op Goossens raakt daarmee ook aan de vraag: wat is de verantwoordelijkheid van iemand met een groot bereik? Moet alles kunnen, of mag er worden verwacht dat er rekening wordt gehouden met context, timing en menselijke impact?

De impact op het publieke debat

De discussie rond deze ene tweet laat zien hoe verdeeld het publiek kan reageren op humor in de media. Waar sommigen vinden dat satire per definitie moet kunnen schuren, benadrukken anderen dat er grenzen zijn, vooral als het gaat om zaken die mensen en gezinnen diep hebben geraakt.

Voor Marco Borsato zelf kwam de opmerking op een moment waarop hij juist probeerde zijn leven weer enigszins normaal in te richten. Zijn kerst met familie was geen publieke stunt, maar een privé-moment dat via media-aandacht alsnog breed werd uitgemeten. Dat zo’n moment vervolgens wordt aangegrepen voor een cynische grap, voelde voor veel mensen als onnodig hard.

Stilte vanuit Goossens

Vooralsnog heeft Rob Goossens niet uitgebreid gereageerd op de kritiek. Dat zorgt ervoor dat de discussie vooral wordt gevoerd door het publiek zelf. Sommigen vinden dat hij excuses zou moeten aanbieden, anderen denken dat hij het incident bewust laat uitdoven.

Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat deze situatie opnieuw laat zien hoe snel een enkele opmerking kan escaleren tot een bredere maatschappelijke discussie. Het gaat niet alleen over Marco Borsato of Rob Goossens, maar over de vraag hoe we met elkaar omgaan in het publieke domein.

Kerstgedachte onder druk

Ironisch genoeg speelde dit alles zich af rond kerst, een periode waarin verbinding, mildheid en reflectie centraal zouden moeten staan. Juist daarom viel de opmerking bij veel mensen extra rauw. Waar de familie Borsato probeerde de feestdagen in rust door te brengen, werd het moment overschaduwd door een debat over fatsoen en grenzen.

Voor veel X-gebruikers was het duidelijk: humor mag scherp zijn, maar niet ten koste van menselijke waardigheid. De reacties laten zien dat het publiek steeds kritischer kijkt naar hoe bekende mediafiguren omgaan met hun woorden.

Een les in publieke gevoeligheid

Of deze kwestie nog een staartje krijgt, is onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de ‘grap’ van Rob Goossens bij een groot deel van het publiek verkeerd is gevallen. Het incident onderstreept hoe belangrijk context en timing zijn, zeker in gevoelige dossiers.

In een tijd waarin alles direct wordt gedeeld en beoordeeld, lijkt de ruimte voor ongenuanceerde opmerkingen kleiner te worden. Misschien is dat geen beperking van vrijheid, maar een uitnodiging tot meer zorgvuldigheid. Want soms zegt de manier waarop we reageren op andermans pijn meer over onszelf dan over degene die onderwerp van gesprek is.

Lees verder