Algemeen
Rachel Hazes pakt André jr. hard aan: ‘In elk straatje een ander gaatje!’

Rachel Hazes: Opmerkingen over het liefdesleven van André Hazes jr. zorgen voor ophef
Rachel Hazes blijft een opvallende verschijning in de Nederlandse showbizzwereld. Dit keer ligt ze onder vuur vanwege opmerkelijke uitspraken over het liefdesleven van haar zoon, André Hazes jr. De veelbesproken familie Hazes blijft zo een constante bron van mediadrama en intriges.
Familieruzies en controverses
Rachel Hazes heeft een geschiedenis van tumultueuze relaties binnen haar gezin. De spanningen met haar dochter Roxeanne zijn al langere tijd onderwerp van gesprek, maar ook met zoon André Hazes jr. lijkt het contact moeizaam. Hoewel de twee eerder een hechte band leken te hebben, zijn er inmiddels flinke barsten ontstaan. De oorzaak? Onder meer Rachel’s uitgesproken mening over André’s ex-partner, Monique Westenberg, met wie hij een turbulente relatie had.
‘In elk straatje een ander gaatje’
De uitspraken die Rachel onlangs deed over André’s liefdesleven zorgden voor veel ophef. Volgens Guido den Aantrekker, hoofdredacteur van Story, zou Rachel een nogal grove opmerking hebben gemaakt. In het programma Beroemd of Berucht vertelde Guido:
“Rachel zei ooit: ‘Bij André is het niet: in elk stadje een ander schatje, maar: in elk straatje een ander gaatje.’”
Deze opmerking werd breed opgepikt en leidde tot reacties van zowel bewonderaars als critici. Het lijkt erop dat Rachel met haar opmerkingen meer schade toebrengt aan haar relatie met André dan dat ze helpt.
Imagoproblemen voor André Hazes jr.
Het turbulente liefdesleven van André heeft volgens Guido den Aantrekker een duidelijke impact gehad op zijn carrière. Zijn relatieproblemen en affaires werden breed uitgemeten in de media, wat hem veel kritiek opleverde. Guido stelt:
“André heeft in zijn carrière veel last gehad van het feit dat hij een zooitje maakte van zijn liefdesleven. Hij ging niet altijd charmant om met de vrouwen in zijn leven, en dat heeft zijn populariteit geen goed gedaan.”
Veranderend beeld
Hoewel André in het verleden vaak in opspraak kwam door zijn privéleven, lijkt het tij langzaam te keren. Na een periode van overmatige aandacht voor zijn liefdesperikelen begint hij nu weer de focus te leggen op zijn muziekcarrière. De “Hazes-moeheid” die veel mensen voelden, lijkt enigszins te zijn afgenomen. Zelfs Angela de Jong, die eerder kritisch was op André, ziet een positieve wending.
Angela vertelde in Beroemd of Berucht:
“Ik heb geen hekel aan André. Maar er was wel een tijd dat ik dacht: mag het een tandje minder? Hoeft echt niet alles breed uitgemeten te worden op social media.”
Nieuwe storm op komst?
Ondanks dat de rust enigszins lijkt te zijn teruggekeerd, blijft de Hazes-familie een bron van spanning en drama. Rachel dreigt haar zoon voor de rechter te slepen als hij zijn optredens blijft uitvoeren onder de naam André Hazes. Dit dreigement voedt de geruchten over een mogelijke escalatie van de ruzie.
Guido den Aantrekker ziet het zo:
“Het is eigenlijk een dagelijkse soap geworden, maar dan in de media. Er is altijd wel iets gaande rondom de Hazes-familie.”
Een publiek mysterie
Het is niet duidelijk hoe deze nieuwe ontwikkelingen de relatie tussen André en Rachel verder zullen beïnvloeden. Fans en critici blijven verdeeld over de rol van Rachel in de aanhoudende familieruzies. Terwijl sommigen vinden dat zij haar kinderen te veel bekritiseert, bewonderen anderen haar rechtlijnigheid en onverbloemde uitspraken.
Reflectie voor de toekomst
Voor André lijkt het nu belangrijk om zich te richten op zijn muziek en het herstel van zijn imago. Hoewel zijn privéleven een prominente rol blijft spelen in de media, is er hoop dat hij door zijn talent en hard werken opnieuw het vertrouwen van het publiek kan winnen. Of de band met zijn moeder ooit volledig zal herstellen, blijft echter onzeker.
De Hazes-saga is voorlopig nog niet ten einde, maar één ding is zeker: het publiek blijft geboeid. Of het nu gaat om familiedrama, muziek of nieuwe plannen, de Hazes-naam blijft een vaste waarde in de Nederlandse entertainmentwereld.

Algemeen
Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven
Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.
Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.
Een huwelijk én samenwerking voor het leven
Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.
De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.
Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.
Moeizamer contact door z!ekte
De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.
Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”
Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.
De zachte kant van Gerard Cox
Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.
“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.
Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.
Reageren door te zingen
De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.
Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.
Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”
Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.
Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.
De laatste periode
In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.
De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.
Symboliek van een hechte band
Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.
Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.
Een duo om nooit te vergeten
Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.
Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.
Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek
Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.
Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.
Key-points
-
Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.
-
In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.
-
Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.
-
Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.
-
Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.