-

Algemeen

Ophef om vieze spelletjes in Expeditie Robinson: ´Dit is niet geschikt voor televisie´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het survivalprogramma Expeditie Robinson laat ook dit seizoen zien hoe bikkelharde strategieën, onverwachte bondjes en manipulatieve spelletjes de koers bepalen. Aflevering 19 was daarop geen uitzondering, en met de finale in zicht worden de overgebleven deelnemers steeds meedogenlozer. Vooral de acties van Ouassima en Marijn, die dit seizoen sterk inzetten op de ‘girl code’, leidden tot veel kritiek.

Bondjes boven alles

De zogeheten ‘girl code’, waarin het belang van vrouwenwinnaars boven individuele kwaliteiten lijkt te staan, heeft dit seizoen opvallend veel aandacht gekregen. Justine Marcella sprak er weken geleden al over, maar in deze aflevering bereikte het een hoogtepunt. Marijn gaf haar immuniteitsmunt aan Ouassima, wat door presentator Art als een dappere zet werd bestempeld. Toch bleek deze actie meer calculerend dan nobel, zeker toen Ouassima haar eigen bondgenoot Hamza genadeloos opofferde om zelf door te kunnen naar de halve finale.

Koele strategie zonder empathie

Wat vooral opviel, was het gebrek aan reflectie en empathie bij Ouassima. Haar acties wekten verbazing, zelfs bij mededeelnemer Timor, die normaal niet bekend staat om zijn emotionele betrokkenheid.

Expeditie Robinson

De sfeer in het kamp werd daardoor ijzig, met als dieptepunt de ochtend na Hamza’s vertrek. Het contrast tussen haar eerdere sympathieke indruk en haar koelbloedige spel viel ook kijkers op. Online platforms zoals X (voorheen Twitter) stonden vol kritiek, waarbij veel fans hoopten op haar snelle uitschakeling.

Morele grenzen in het spel

Hoewel slim spelen en bondjes sluiten deel uitmaken van Expeditie Robinson, lijken de strategieën van Marijn en Ouassima volgens velen de grens te overschrijden.

Het idee dat het duo meer gefocust is op het sámen bereiken van de finale dan op het winnen op basis van kracht en doorzettingsvermogen, roept irritatie op. Het eiland zou immers geen plek moeten zijn voor vriendschappen die het spel overschaduwen.

Favorieten voor de winst

Met de finale in zicht blijven de meningen over de favorieten verdeeld. Voor redacteur Elsemieke Wormhoudt lijkt Nouchka de meest terechte winnaar, dankzij haar mentale kracht en uithoudingsvermogen. Ook Kiran wordt als kanshebber gezien, mede door zijn vooruitdenkende spel.

Of de controversiële strategieën van Ouassima en Marijn hen naar de overwinning leiden, zal komende zondag blijken. Maar één ding is duidelijk: dit seizoen blijft, zelfs tot het laatste moment, voor vuurwerk zorgen.

Algemeen

Grote zorgen om financiën Suzan & Freek: ‘Zij staat er straks alleen voor’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Suzan & Freek treden weer op na aangrijpend nieuws – fans reageren met bewondering én begrip

Tweeënhalve week geleden kwam het onverwachte bericht dat het populaire muzikale duo Suzan & Freek hun geplande concerten annuleerde. De reden: Freek kreeg een medische diagnose die het leven van het stel in één klap op zijn kop zette. Het geplande vervolg van hun Ziggo Dome-succes – drie extra, grootschalige shows – ging plots niet meer door.

In de eerste week na het nieuws trokken Suzan en Freek zich volledig terug. Emoties, verdriet en onzekerheid overheersten. Toch besluiten de twee nu om wél weer op te treden, onder andere op festivals deze zomer. En dat zorgt voor een golf aan reacties: van ontroering en steun tot bewondering voor hun veerkracht.

Van verdriet naar veerkracht

De comeback op het podium is geen vanzelfsprekende keuze. Freek kreeg recent te horen dat hij te maken heeft met een ernstige vorm van longk*nker. Een mededeling die normaal gesproken alles stilzet. En dat gebeurde ook: “We hebben een week lang niets anders gedaan dan huilen,” lieten ze eerder weten via social media.

Toch besloten Suzan & Freek om, ondanks alles, opnieuw het podium op te zoeken. Niet voor een volledig concertreeks, maar wél voor enkele zorgvuldig gekozen optredens. Festivals, kleinschalige events en mogelijk zelfs besloten shows.

“Zingen is hun passie – en dát is wat telt”

Op NUjij, het reactieplatform van NU.nl, stromen honderden berichten binnen over hun beslissing. Veel mensen reageren warm en ondersteunend. “Zolang ze er zelf energie uithalen en het fysiek haalbaar is, moeten ze vooral blijven zingen,” schrijft Annemiek. “Ik weet helaas hoe het is om ernstig z!ek te zijn. Als je je nog goed genoeg voelt, wil je vooral leven. Genieten van je passie, zolang dat kan.”

Volgens haar draait het niet per se om het geld. “Natuurlijk is het mooi meegenomen, maar als je z!ek bent, is dat niet je eerste gedachte – als je tenminste geen directe geldzorgen hebt. Het gaat om tijd, liefde en betekenis.”

Financiële realiteit: “De kachel moet ook bij hen blijven roken”

Toch is er ook veel begrip voor de financiële kant van hun keuze. Optreden is immers niet alleen een vorm van expressie, het is ook hun werk. “Groot gelijk dat ze het doen,” schrijft Hester. “Ook bij hen moet de kachel blijven roken.”

Een andere bezoeker zegt: “Je moet hooi maken als de zon schijnt. Zeker nu er straks ook een kind is en ze het misschien ooit alleen moet gaan doen. Financiële rust is dan zó belangrijk.”

De combinatie van onzekerheid over de toekomst en de komst van een kindje, zorgt ervoor dat veel mensen begrip tonen voor het besluit om nog zoveel mogelijk op te treden. “Het is niet alleen een bron van inkomen, het is ook een manier om nog herinneringen te maken.”

Een muzikale nalatenschap – én een toekomst voor het gezin

“Het is pijnlijk om het zo te benoemen,” zegt Koen, “maar ik snap dat je denkt: nog even zingen voor het studiefonds van de kleine.” Zijn opmerking is nuchter bedoeld, niet cynisch. “Als je weet dat de toekomst onzeker is, wil je het nú goed regelen.”

Ook Jennifer sluit zich daarbij aan: “Met een kindje op komst is het allesbehalve gek om nu nog iets op te bouwen. Hun muziek is prachtig, maar hun oeuvre is nog niet groot genoeg om voor altijd op te teren. Dus dit is gewoon verstandig.”

“De optredens zijn straks vast snel uitverkocht – en terecht”

Een ander punt dat genoemd wordt: Suzan & Freek zijn enorm populair. Concerten van het duo zijn doorgaans razendsnel uitverkocht. Nu, met het persoonlijke verhaal dat erbij komt kijken, zal die belangstelling alleen maar toenemen.

“Ik denk dat mensen nu nóg meer bereid zijn om te komen,” schrijft iemand. “Niet uit medelijden, maar omdat ze geraakt zijn. En omdat ze het duo een warm hart toedragen. Het zou me niks verbazen als festivals met hun naam op de line-up extra snel vol raken.”

Wat zeggen Suzan & Freek zelf?

Het duo heeft tot nu toe weinig interviews gegeven sinds het nieuws over Freeks gezondheid naar buiten kwam. Wel plaatsten ze enkele persoonlijke berichten op hun sociale media, waarin ze hun dankbaarheid uitspraken voor de overweldigende steun en de duizenden reacties van fans.

Over hun optredens zeggen ze: “We willen vooral doen wat goed voelt. Soms is dat rust, soms is dat muziek maken.” Daarmee geven ze aan dat ze van moment tot moment zullen bekijken wat mogelijk is, zonder zichzelf te forceren.

Voor nu is het duidelijk dat ze opnieuw het podium opgaan – én dat het publiek daar met open armen op reageert.

Een keuze met impact: muzikaal, emotioneel én praktisch

De situatie van Suzan & Freek raakt velen, juist omdat het zó herkenbaar is. Liefde, gezondheid, onzekerheid, een groeiend gezin – het zijn thema’s die bij iedereen binnenkomen. Hun keuze om toch op te treden, laat zien hoe mensen omgaan met tegenslag: niet door zich terug te trekken, maar door verbinding te blijven zoeken.

En in hun geval is die verbinding muzikaal. Elk optreden is nu niet alleen een show, maar ook een herinnering. Voor henzelf, voor hun ongeboren kind, en voor de duizenden fans die hen al jaren volgen.

Geen sentiment, maar realisme

Hoewel sommige reacties raken aan gevoelige snaren, overheerst op NUjij en andere platforms een sfeer van begrip en respect. “Dit is geen sentimenteel verhaal,” schrijft iemand. “Het is realistisch. Het leven stopt niet ineens. En als je de kracht hebt om te blijven zingen, doe dat dan. Voor jezelf, je familie én je publiek.”

De optredens worden daarmee méér dan werk – ze zijn een ode aan het leven, aan muziek en aan samen zijn zolang het kan.

Lees verder