-

Algemeen

Heftige beelden van gecrashte vliegtuig: 179 doden en 2 overlevenden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een vliegtuig met 181 inzittenden is tijdens de landing op de internationale luchthaven van Muan, in het zuiden van Zuid-Korea, van de landingsbaan geraakt en gecrasht. Volgens het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap, op basis van informatie van de br*ndweer, zijn bij het 0ngeluk vermoedelijk 179 mensen 0mgekomen. Twee bemanningsleden – een man en een vrouw – hebben de r*mp 0verleefd, hoewel ze zware verw0ndingen opliepen. De cr*sh zou het gevolg zijn van een vermoedelijke ‘bird strike’ die leidde tot het falen van een motor en het landingsgestel.

De cr*sh

Het 0ngeluk gebeurde zondag om 09.03 uur lokale tijd (01.03 uur Belgische tijd). Het toestel, een Boeing 737-800 van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Jeju Air, kwam uit Bangkok en probeerde te landen in Muan.

Vijf minuten voor de cr*sh stuurde de piloot een noodsignaal uit vanwege een vermoedelijke ‘bird strike’. Kort daarna raakte het vliegtuig de landingsbaan zonder een werkend landingsgestel. Op videobeelden is te zien hoe het toestel op zijn buik over de landingsbaan schuift, het gras in schiet en uiteindelijk met een harde klap tegen een muur botst, waarna het in brand vloog.

De impact was zo hevig dat sommige passagiers door de klap uit het toestel werden geslingerd.

Slechts twee inzittenden, beiden bemanningsleden, werden levend uit de staart van het vliegtuig gehaald. Zij zijn met ernstige verw0ndingen naar het z!ekenhuis gebracht. De br*ndweer vermoedt dat alle andere inzittenden, bestaande uit 175 passagiers en vier bemanningsleden, zijn 0mgekomen.

Oorzaken en eerste onderzoek

Volgens het hoofd van de br*ndweer van Muan wijst alles erop dat een combinatie van een ‘bird strike’ en slechte weersomstandigheden de cr*sh veroorzaakte.

De verkeerstoren had vlak voor de ramp een waarschuwing gestuurd over de aanwezigheid van vogels in de buurt. Een ontpl0fte motor door de ‘bird strike’ leidde er volgens overlevenden toe dat het landingsgestel niet functioneerde, waardoor het toestel niet veilig kon landen.

De precieze oorzaak wordt nog onderzocht door luchtvaartautoriteiten. Het wr*k van het vliegtuig, dat bijna volledig verwoest is, maakt het moeilijk om slacht0ffers te identificeren. Het bergen van de st0ffelijke resten zal daarom veel tijd in beslag nemen, aldus de br*ndweer.

Impact op de regio

De cr*sh heeft geleid tot de annulering en omleiding van alle vluchten van en naar de luchthaven van Muan, die ongeveer 288 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Seoel ligt. H*lpdiensten hebben in 43 minuten de brand weten te blussen, maar de ravage op en rondom de luchthaven is groot. Op beelden zijn tientallen br*ndweerlieden, amb*lances en lich*men te zien die in blauwe l!jkwaden worden afgevoerd.

Een zwarte dag voor de luchtvaart

Het tragische incident heeft diepe indruk gemaakt in Zuid-Korea en daarbuiten. Het is een herinnering aan hoe kwetsbaar moderne luchtvaart kan zijn, zelfs bij relatief routineuze vluchten. Voor de nabesta*nden van de slacht0ffers blijft de pijn onbeschrijfelijk, terwijl autoriteiten hun best doen om antwoorden te vinden en een dergelijke r*mp in de toekomst te voorkomen.

Algemeen

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Lees verder