-

Algemeen

Gordon krijgt het aan de stok met Tino Martin: ´Hij zoekt het gewoon zelf op dat hij pispaal is´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Tino Martin, een van de meest populaire zangers van Nederland, heeft in een interview met The Friday Move zijn mening gegeven over de huidige situatie van Gordon. Volgens Tino heeft Gordon het grotendeels aan zichzelf te danken dat hij tegenwoordig zoveel kritiek krijgt. Hoewel hij respect heeft voor Gordon als artiest, laat hij niet na zijn kritiek te delen.

Muzikale helden

Tijdens het interview met Wilfred Genee vertelde Tino Martin over de artiesten die hem vroeger inspireerden. “Mijn helden waren vroeger echt Hazes, Froger… Met René ben ik helemaal goed en ik heb hem ook wel eens te gast gehad bij mij in de show,” vertelde Tino. Hij roemde ook artiesten uit de jaren 90, zoals Ruth Jacott, Gerard Joling en Gordon. Over de muziek uit die tijd zei hij: “Dat is eigenlijk de muziek die ik het leukst vind.”

Gordon onder vuur

Wilfred Genee vroeg Tino hoe hij aankijkt tegen de huidige situatie rondom Gordon. De zanger ligt al enige tijd onder vuur vanwege zijn optredens en mediaoptredens. “Wat vind je ervan wat er nu met Gordon gebeurt dan? Die ligt behoorlijk onder vuur als het om z’n zingen gaat,” vroeg Wilfred.

Kritische noot

Hoewel Tino aangeeft goed met Gordon te zijn, is hij kritisch over hoe Gordon met de situatie omgaat. “Ik vind dat hij dat wel een beetje over zichzelf afroept,” zei Tino. Hij benadrukte echter dat hij het jammer vindt, omdat Gordon een groot talent is: “Deze gozer kon zó verschrikkelijk goed zingen. Het was een blanke man met een soulstem.”

Verlies van kwaliteit

Tino vermoedt dat Gordon zijn stem niet goed heeft onderhouden en dat leeftijd hierin een rol speelt. “Je wordt wat ouder en je moet je stem goed onderhouden,” zei hij. Volgens Tino is het essentieel om als zanger continu te blijven werken aan je stem, iets wat bij Gordon mogelijk is nagelaten.

Pispaal van de media

Naast de kritiek op Gordon’s zang, vindt Tino ook dat Gordon zichzelf in een lastige positie heeft gemanoeuvreerd in de media. “Hij roept het over zichzelf af door de manier waarop hij daar dan weer op reageert en hoe hij daarmee omgaat. Dat is jammer,” aldus Tino. Hij vindt het sneu dat Gordon nu vaak als “pispaal” wordt gezien.

Eigen ervaringen

Tino gaf toe dat hij zelf ook niet altijd perfect is geweest. “Ik zing al een hele tijd en ik heb ook wel eens een paar uitglijders en missers gemaakt,” vertelde hij. Vooral na de coronatijd had hij het moeilijk: “Het gaat weer beginnen, maar ik voel het niet.”

Lessen geleerd

In tegenstelling tot Gordon, ziet Tino zijn eigen problemen als tijdelijk. “Ik was er helemaal uit en heb een jaar lang een aantal dingen wel verkloot. Daar heb ik ook echt wel voor op de blaren gezeten,” zei hij. Inmiddels heeft hij zijn draai weer gevonden en is hij bezig met een nieuwe theatertour.

Conclusie

Tino Martin respecteert Gordon als artiest, maar hij is kritisch over hoe de zanger met zijn carrière en media-imago omgaat. Volgens Tino is het belangrijk om zowel je stem als je reputatie goed te onderhouden om succesvol te blijven in de muziekindustrie. Voor zichzelf ziet hij een positieve toekomst, terwijl hij hoopt dat Gordon zijn situatie kan verbeteren.

Algemeen

Grote verbazing over torenhoge prijzen bij Nederlandse drogist: ‘Meer dan twee keer duurder dan in Duitsland’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Duitse TikTokker verbaasd over hoge prijzen bij Kruidvat: “Alles is hier twee keer zo duur!”

Een Duitse vrouw gaat viraal op TikTok nadat ze haar verbazing uitspreekt over de prijzen in een Nederlands filiaal van Kruidvat. Haar video, waarin ze verzorgingsproducten vergelijkt met die in Duitsland, zorgt voor veel herkenning én ophef bij Nederlandse kijkers. “Denk twee keer na voordat je in Nederland boodschappen doet,” waarschuwt ze met grote ogen.

Verzorgingsproducten fors duurder in Nederland

De video is gemaakt door Liz-Isabell Bulitz, een Duitse contentcreator met ruim 32.000 volgers op TikTok. In het filmpje loopt ze door een Kruidvat-filiaal en laat ze alledaagse producten zien zoals shampoo, tandpasta en deodorant. Daarbij noemt ze telkens de Nederlandse prijs, om die vervolgens te vergelijken met de prijzen in Duitse drogisterijketens zoals DM en Rossmann.

En dat verschil is vaak niet mals.

Zo wijst ze op een droogshampoo die in Nederland 7,99 euro kost, terwijl ze er in Duitsland slechts 3,75 euro voor betaalt. Tandpasta van het merk Elmex is in Nederland geprijsd op 6,89 euro, in Duitsland ligt het in de schappen voor 4,75 euro. Ook deodorant van Nivea blijkt bij ons flink duurder: 5,49 euro tegenover 2,95 euro bij onze oosterburen.

Grootste verschil: haarverf

Het product dat volgens Liz-Isabell met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua prijsverschil, is haarverf van L’Oréal. In Nederland kost die 15,99 euro, terwijl Duitse klanten voor exact hetzelfde product nog geen vijf euro hoeven neer te leggen. Daarmee is het prijsverschil liefst 223 procent.

Ze sluit haar video af met een duidelijke boodschap: “Voor een maand aan verzorgingsproducten betaal ik hier 126,80 euro. In Duitsland betaal ik voor exact hetzelfde 51,19 euro. Daarom koop ik mijn cosmetica altijd in Duitsland. Denk goed na voordat je in Nederland boodschappen doet!”

Video raakt gevoelige snaar bij Nederlanders

De TikTok van Liz-Isabell is inmiddels bijna een miljoen keer bekeken. In de reacties stromen de berichten van Nederlandse gebruikers binnen die haar analyse herkennen én begrijpen. “Het verschil met zonnebrandcrème schokt me het meest,” reageert de Nederlandse Cas. Hij doelt op een spuitbus zonnebrand met factor 50 die bij Kruidvat 25,49 euro kost, terwijl die in Duitsland onder de 9 euro blijft.

Een ander schrijft: “Ik kom uit Nederland. Hopelijk begrijpen jullie nu waarom we zo vaak bij jullie in Duitsland winkelen.”

Een opvallende reactie komt van iemand die zelfs structureel de grens overgaat: “Ik neem elke maand de trein van Zwolle naar Gronau. Daar haal ik alles wat ik nodig heb. Zelfs als ik daar lunch in een goed restaurant, ben ik nog meer dan 100 euro goedkoper uit dan wanneer ik in Nederland winkel. Echt bizar.”

Niet iedereen kritisch: “We zijn een aanbiedingenland”

Toch zijn er ook reacties die proberen het prijsverschil in context te plaatsen. Zo wijst iemand erop dat Nederland bekendstaat als een ‘aanbiedingenland’. “Er zijn hier altijd kortingsacties zoals 1 + 1 gratis. Daardoor betaal je zelden de volle prijs, zeker niet bij drogisterijen.”

Die uitleg wordt ondersteund door de Consumentenbond. Woordvoerder Babs van der Staak zei eerder dat Nederlandse winkels bewust inzetten op acties om klanten te trekken. “Vooral bij bekende merken zie je veel bundelaanbiedingen, zoals 3 voor de prijs van 2. Dat maakt directe prijsvergelijkingen lastig.”

Toch nemen de cijfers in de video van Liz-Isabell weinig ruimte voor interpretatie over: zelfs mét aanbiedingen lijkt Nederland voor veel producten een stuk duurder uit te vallen.

Belasting speelt ook een rol

Naast het prijsbeleid van winkels speelt ook belasting een rol in de hogere Nederlandse prijzen. In Nederland betaal je over verzorgingsproducten 9 procent btw. In Duitsland ligt dat percentage op 7 procent, in België zelfs op 6 procent en in Frankrijk op slechts 5,5 procent. Dat verschil is merkbaar in het eindbedrag aan de kassa.

Toch verklaart de btw alleen een klein deel van het prijsverschil, zeker niet de extreme voorbeelden zoals de haarverf van L’Oréal of de zonnebrandcrème.

Prijsverschillen al langer bekend

De opmerkelijke video is niet het eerste signaal dat Nederlanders de grens oversteken om goedkoper uit te zijn. De Consumentenbond wees er eerder al op dat boodschappen in Duitsland gemiddeld 15 procent goedkoper zijn dan in Nederland. Ook België en Frankrijk komen voordeliger uit de bus, met prijsvoordelen van respectievelijk 12 en 20 procent.

Vooral A-merken zijn in Duitsland structureel voordeliger. Volgens onderzoek betaal je in Duitsland gemiddeld 25 procent minder voor grote merkproducten dan in Nederland. Denk aan merken als Nivea, Colgate, Pampers en L’Oréal.

Voor wie vlak bij de grens woont, loont het dus zeker de moeite om inkopen net over de grens te doen — zelfs met reiskosten meegerekend.

Structureel of incidenteel?

De video van Liz-Isabell roept ook vragen op: zijn deze prijsverschillen structureel of gaat het om momentopnames? Volgens prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Consumentenbond-onderzoeken zijn de verschillen vrij constant. Zeker bij drogisterij-artikelen is Duitsland al jaren aanzienlijk goedkoper dan Nederland.

Toch moet erbij worden gezegd dat sommige producten in Nederland weer goedkoper zijn dan in andere landen. Denk bijvoorbeeld aan huismerken van supermarkten, seizoensproducten of bulkacties bij discounters als Lidl en Aldi.

Maar wie trouw is aan A-merken én veel verzorgingsproducten gebruikt, zal in Duitsland simpelweg voordeliger uit zijn.

Een nieuwe gewoonte voor vakantiegangers?

De video van de Duitse TikTokker zorgt niet alleen voor ophef, maar zet ook mensen aan het denken. Steeds meer Nederlanders kiezen er bewust voor om tijdens een weekendje weg of vakantie in Duitsland groot in te slaan. Ook bij Belgen groeit deze trend.

De tip van Liz-Isabell lijkt dan ook goed aan te slaan: “Koop je cosmetica in Duitsland. Je bent de helft goedkoper uit.”

@dailiz_drama

Drogerie Preise 🇩🇪vs.🇳🇱 Der Unterschied ist wirklich enorm👀 Leider nicht nur bei Pflegeprodukten sondern auch bei Hygieneartikeln, sowie Tampons 👑 #netherlands #study #drogerie #kruidvat #rossmann #dm #equestrian #student

♬ origineel geluid – Dailiz_horses🐴

Lees verder