-

Algemeen

Gelekt filmpje van Amalia in Madrid gaat viral, SBS durft niet uit te zenden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het lijkt erop dat prinses Amalia, na alle ophef rond de dreigingen van de Mocro-maffia, inmiddels in Madrid verblijft. Een video waarin ze ontspannen op een terras zit, gaat momenteel viral op sociale media. Toch durven Nederlandse media het fragment niet te publiceren vanwege de strikte mediacode die het Koninklijk Huis beschermt. Dit heeft geleid tot een nieuwe discussie over de balans tussen privacy en nieuwswaarde.

De video: Amalia op een terras in Madrid

De luchtvaartjournalist Menno Swart, bekend van eerdere onthullingen over de Oranjes, plaatste op Nieuwjaarsdag een video op X (voorheen Twitter). Het filmpje toont prinses Amalia die geniet van een kopje koffie op een terras in Madrid, samen met Eveline van den Bent, een voormalig nanny die nu een andere rol in het leven van de prinses vervult.

Swart deelde de video met de tekst: “👸 Prinses Amalia zit lekker te smikkelen in Spanje.” De beelden, afkomstig van een Spaans medium, hebben sindsdien al honderdduizenden views verzameld. Toch wordt het fragment door Nederlandse media niet overgenomen.

De mediacode: beschermengel of beperking?

De terughoudendheid van Nederlandse media heeft alles te maken met de mediacode van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Deze richtlijn is opgesteld om de persoonlijke levenssfeer van de Koninklijke Familie te beschermen. Volgens de mediacode mogen beelden van privéactiviteiten alleen worden gepubliceerd als er sprake is van een duidelijke nieuwswaarde.

Evert Santegoeds, hoofdredacteur van Privé en een ervaren royaltyverslaggever, gaf in Shownieuws uitleg over waarom dit soort video’s in Nederland vaak niet wordt gepubliceerd. “De mediacode zegt dat het niet relevant is, omdat ze koffie drinkt en dat geen nieuws is. Het advies van de RVD is dan: ‘Ik zou het niet doen.’”

Menno Swart: “We moeten dit kunnen zien”

Swart, die de video bewust op sociale media plaatste, is van mening dat beelden van Amalia relevant zijn vanwege haar status als toekomstige koningin. “Ze is gewoon in Madrid, en dat moeten we kunnen zien,” stelt hij. Swart benadrukt dat het filmpje afkomstig is van een Spaans medium, waar men minder terughoudend is.

In een eerder geval, tijdens de omstreden vakantie van de Oranjes in Griekenland, kreeg Swart een waarschuwing van de RVD en verwijderde hij de beelden na overleg met zijn advocaat. Deze keer heeft hij die waarschuwing nog niet ontvangen.

Evert Santegoeds: “De RVD gaat ver”

Volgens Santegoeds kan de RVD streng optreden wanneer de mediacode wordt overtreden. “Ik heb in het verleden meerdere keren getest hoe ver ze zouden gaan, en dat bleek behoorlijk ver te zijn,” vertelt hij. “Op een gegeven moment hing me een dwangsom van 5 miljoen euro boven het hoofd. Dan hou je er vanzelf mee op.”

Santegoeds zegt dat hij inmiddels minder geneigd is om de mediacode uit te dagen. “Ik heb mijn best gedaan. In het verleden zijn er vonnissen geweest waarbij privacy voorop stond. Dit soort situaties blijven lastig.”

Wanneer wél publiceren?

Hoewel de huidige video volgens de mediacode geen nieuwswaarde heeft, geeft Santegoeds aan dat dit anders zou zijn als Amalia bijvoorbeeld met een nieuwe partner op het terras zou zitten. “Als ze daar met haar nieuwe liefde zit te zoenen, dan kun je het gewoon plaatsen. Dat is relevant, omdat het publiek wil weten wie die persoon is en wat zijn achtergrond is.”

Privacy versus publieke interesse

De discussie rondom Amalia’s privacy raakt aan een breder debat over wat als nieuwswaardig wordt beschouwd. Voorstanders van de mediacode wijzen op het recht van Amalia om ongestoord van haar privéleven te genieten, vooral gezien de persoonlijke en veiligheidsdreigingen waarmee ze te maken heeft gehad. Tegenstanders, zoals Swart, vinden dat publieke figuren zoals Amalia meer transparantie moeten bieden, zeker wanneer ze worden gezien in een publieke ruimte.

De rol van buitenlandse media

Interessant is dat buitenlandse media minder strikt zijn. Zo heeft de Duitse krant Bild destijds beelden van de Griekse vakantie van de Oranjes gepubliceerd, ondanks waarschuwingen van de RVD. In veel landen wordt de grens tussen privé en publiek anders geïnterpreteerd, wat leidt tot een spanningsveld wanneer beelden van het Koninklijk Huis via internationale kanalen beschikbaar komen.

De toekomst van de mediacode

De situatie rond Amalia roept de vraag op of de mediacode nog houdbaar is in een tijd waarin beelden razendsnel via sociale media worden verspreid. Hoewel de code bedoeld is om de privacy van de Koninklijke Familie te beschermen, kan het publiek via platforms zoals X alsnog toegang krijgen tot materiaal dat door Nederlandse media wordt geweerd.

De huidige video laat zien hoe moeilijk het is om controle te houden over wat er wordt gedeeld. Voor royaltyverslaggevers als Santegoeds blijft het een uitdaging om te balanceren tussen journalistieke vrijheid en respect voor de mediacode.

Een nieuw hoofdstuk in Amalia’s leven?

Het filmpje voedt ook speculaties over een mogelijk nieuw hoofdstuk in Amalia’s leven. Hoewel het niet bevestigd is dat ze permanent in Madrid verblijft, lijkt haar aanwezigheid daar een bewuste keuze. Voor Amalia, die vanwege bedreigingen haar studentenleven in Amsterdam moest onderbreken, kan een verblijf in het buitenland meer vrijheid en rust bieden.

Conclusie

Het viral gaan van de video waarin Amalia op een terras in Madrid zit, toont opnieuw aan hoe groot de publieke interesse is in haar leven. Tegelijkertijd benadrukt het de complexe verhouding tussen privacy en nieuwswaarde in de verslaggeving over het Koninklijk Huis. Of dit soort beelden in de toekomst vaker zullen opduiken, hangt niet alleen af van de mediacode, maar ook van hoe media en publiek blijven omgaan met de grenzen van privacy. Eén ding is zeker: de balans tussen Amalia’s persoonlijke ruimte en haar publieke rol blijft een uitdaging.

Algemeen

Vreselijke beelden opgedoken van schoonloeder Monique: ”Hier gaat iets mee gedaan worden”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Monique Hansler opnieuw onder vuur: kritiek stapelt zich op na beelden met opgesloten huisdieren

Monique Hansler, inmiddels een bekende naam in het realitylandschap, krijgt opnieuw een golf aan kritiek over zich heen. Na haar opvallende rol in Winter Vol Liefde en de eerste aflevering van De Hanslers: van de Piste naar de Playa, lijkt de storm rondom haar naam alleen maar heviger te worden. Deze keer richten de pijlen zich niet alleen op haar optreden in de serie, maar vooral op de manier waarop ze met haar huisdieren omgaat. Volgens diverse kijkers, opiniemakers en zelfs organisaties die zich inzetten voor dierenwelzijn, zouden bepaalde keuzes van Monique op z’n minst zorgwekkend zijn.

Storm van kritiek na eerste aflevering

Al vóór de eerste aflevering van De Hanslers kwamen online de nodige vraagtekens en discussiepunten voorbij. Vooral de manier waarop Monique sprak over Denise – de inmiddels ex-partner van haar zoon Mike – zorgde voor veel verontwaardiging. In de voorstukjes was te zien hoe Monique haar kritisch toesprak over kleine handelingen, zoals de manier waarop ze uien sneed of zelfs hoe ze sprak. Veel kijkers vonden dat respectloos en noemden het gedrag van Monique “te bemoeizuchtig”, “onvriendelijk” en zelfs “grensoverschrijdend”.

Daarmee was het sentiment rondom de nieuwe serie al gespannen, en die spanning liep verder op zodra de eerste aflevering op televisie verscheen. Eén fragment trok daarbij extra veel aandacht: de beelden waarop te zien was dat Monique haar kat urenlang vervoerde in een klein reiskooi, samen met twee honden die eveneens langdurig in de auto zaten.

Jan Uriot: “Hier gaat gedoe over komen, let maar op”

De bekende showbizzjournalist Jan Uriot, die de aflevering nauwlettend volgde, reageerde fel op de beelden. In zijn rubriek gaf hij aan dat veel kijkers zich erg ongemakkelijk voelden bij wat ze zagen.

Volgens Uriot zal dit onderwerp niet zomaar verdwijnen uit de publieke discussie. “Het is echt heel ongezond wat daar gebeurt,” zei hij. “Dierenwelzijnsorganisaties kijken hier ook naar. Als je een kat twee dagen achter elkaar in een klein kooitje vervoert en twee hondjes langdurig in een auto laat zitten, dan ga je vragen oproepen.”

Collega-journalist Jordi Versteegden vroeg zich hardop af hoe verantwoord het was om dieren in deze omstandigheden te vervoeren. Vooral de temperaturen in Spanje en onderweg vanuit Oostenrijk gaven aanleiding tot extra bezorgdheid. “In de hitte…” begon hij voorzichtig. Uriot viel hem bij: “Ja, precies. Dat is niet goed. Daar gaat ze gedoe over krijgen, dat durf ik te voorspellen.”

Volgens Uriot speelt dit bovendien in op een bredere trend: kijkers nemen steeds minder genoegen met dieren die in ongemakkelijke situaties belanden voor reality-tv. Veel mensen zijn gevoeliger geworden voor dit onderwerp, en de beelden riepen vanzelf stevige reacties op.

Vergelijking met Hyacinth Bucket

Jan Uriot haalde tijdens zijn commentaar klassieke Britse televisie aan. Volgens hem doet Monique denken aan Hyacinth Bucket, de komische maar pretentieuze hoofdpersoon uit de iconische serie Keeping Up Appearances. “Niet vanwege de humor, maar vanwege de manier waarop ze zich presenteert,” legt Uriot uit. “Hyacinth deed zichzelf anders voor dan ze was en kon nogal dwingend zijn. Dat zie ik hier ook terug.”

Volgens Uriot lijkt Monique een soort imago na te streven waarin alles luxe en perfect moet zijn, maar wringt dat met voorbeelden die kijkers op het scherm zien. Hij haalde het voorbeeld aan van de verhuizing, waarbij het gezin volgens hem studenten liet invliegen om de verhuizing goedkoop te regelen. “Terwijl de verhuizing normaal duizenden euro’s kost, pakt men hier een budgetoptie voor iets dat volledig anders wordt gepresenteerd,” aldus Uriot. “En dan te bedenken hoe streng ze vervolgens tegen die studenten was.”

Publieke opinie hardnekkig negatief

Monique probeert sinds haar deelname aan Winter Vol Liefde het imago van “bemoeizuchtige schoonmoeder” van zich af te schudden, maar dat lijkt maar niet te lukken. In de nieuwe realityserie is te zien dat ze vrijwel overal bovenop zit: de verhuizing, de nieuwe beachclub, de relatieperikelen van haar zoon Mike. Kijkers reageren massaal dat ze dit gedrag lastig vinden om naar te kijken.

Het probleem volgens velen: Monique lijkt zich vaak niet bewust van de impact van haar woorden. In de serie wordt zij neergezet als een open, directe en uitgesproken vrouw, maar bij veel mensen komt dat over als hard en weinig empathisch. Dat beeld zagen kijkers eerder ook al in Winter Vol Liefde, waar Monique regelmatig kritiek kreeg op haar houding tegenover Denise.

De online reacties zijn niet mals

Op sociale media lieten kijkers er geen gras over groeien. Reacties varieerden van milde verbazing tot felle afkeuring. Veel mensen vinden dat Monique te veel commentaar levert, te weinig ruimte laat aan anderen en soms ongepast uit de hoek komt. Vooral de fragmenten met Denise, waarin ze haar corrigeerde op de gekste details, zijn blijven hangen.

Maar de beelden met de opgesloten kat en de lange autorit brachten de discussie naar een ander niveau. Mensen hebben een lage tolerantie voor zaken die in strijd lijken met dierenwelzijn, en dat merk je direct aan de toon van de reacties. “Dit hoort niet,” “Onverantwoord,” en “Wie doet dit in vredesnaam?” zijn uitspraken die veel voorbij kwamen.

Daarbij valt op dat zelfs kijkers die de serie leuk en vermakelijk vinden, zich ongemakkelijk voelen bij dit onderwerp. Realityprogramma’s zijn bedoeld om te entertainen, maar zodra dieren of kwetsbare mensen in het geding komen, wordt de grens snel bereikt.

De Hanslers staan opnieuw in de spotlights – maar niet zoals gehoopt

Normaal gesproken is aandacht voor een nieuwe realityserie positief, zeker bij de start. Kijkcijfers stijgen door nieuwsgierigheid en de eerste afleveringen zorgen voor veel gesprek. Bij De Hanslers lijkt het echter meer te gaan over de emoties die Monique oproept dan over de inhoud van de serie zelf.

Het gezin verhuisde voor de show naar Spanje om daar hun nieuwe droomproject te starten: een beachclub. Daar werd volgens de zender juist een nieuwe, luchtige en zonnige kant van de familie belicht. Maar door de combinatie van vooraf uitgelekte beelden, de breuk met Denise die nét voor de start van de serie bekend werd gemaakt, en de harde opmerkingen van Monique zelf, waren kijkers al kritisch vóórdat er ook maar één scène was uitgezonden.

De beelden met de kat gooiden olie op het vuur. Waar eerdere discussies vooral draaiden om persoonlijkheden en dynamieken, raakt deze kwestie aan een onderwerp waar mensen veel gevoeliger voor zijn.

Wat betekent dit voor de toekomst van de serie?

De vraag is hoe de makers en het gezin Hansler omgaan met de kritiek die blijft binnenstromen. De komende afleveringen zullen bepalend zijn voor hoe het publiek deze familie blijft volgen. Realityseries kunnen groeien door drama, maar ze kunnen ook afglijden als kijkers zich ongemakkelijk beginnen te voelen.

Veel hangt af van hoe Monique zichzelf de rest van het seizoen laat zien. Krijgt ze meer begrip van kijkers? Komt er een andere kant van haar naar voren? Of stapelen de kritiekpunten zich verder op?

Lees verder