-

Algemeen

Frank de Tank: Van drugsbaron tot TikTok-sensatie met 1,9 miljoen volgers

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Frank ‘De Tank’, een naam die zowel gevreesd als bewonderd wordt, leeft een leven dat rechtstreeks uit een film lijkt te komen. Als ex-bodybuilder, liefhebber van snelle wagens en flamboyante vrouwen, en hoofdverdachte in een van de grootste drugsdossiers van Antwerpen, weet hij keer op keer de aandacht te trekken. Maar waar velen denken dat zijn criminele verleden hem tot zwijgen zou dwingen, heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden als TikTok-sensatie met bijna 2 miljoen volgers.

Van glitter en glamour naar de rechtbank

Frank V., beter bekend als Frank ‘De Tank’, werd groot in de Antwerpse onderwereld door zijn rol in de invoer van cocaïne via de haven van Antwerpen. Volgens de politie verdiende hij hiermee tot wel 3,5 miljoen euro, een bedrag dat hij witwaste via luxe uitgaven en een leven vol glitter en glamour. Hij reed in de duurste sportwagens, ging op extravagante vakanties en omringde zich met knappe vrouwen.

Maar deze levensstijl trok ook de aandacht van de autoriteiten. Het Belgische gerecht beschuldigt hem van grootschalige drugshandel, witwassen en het opzetten van een uitgebreid netwerk om cocaïne uit containers te halen. Hij is de hoofdverdachte in een omvangrijk drugsdossier dat de Antwerpse onderwereld op zijn grondvesten heeft doen schudden.

TikTok: van crimineel naar influencer

Waar velen zich na een dergelijke beschuldiging terugtrekken uit de schijnwerpers, besloot Frank het anders aan te pakken. Hij dook op TikTok op en begon zijn dagelijkse leven te delen. Wat begon met eenvoudige filmpjes over zijn dagelijkse bezigheden, groeide uit tot een online fenomeen. Zijn video’s, waarin hij zijn luxueuze levensstijl en opvallende humor laat zien, trokken miljoenen kijkers.

Met zijn uitspraken zoals “Op naar 2 miljoen” en video’s waarin hij zichzelf omringt met stapels contant geld, snelle auto’s en knappe vrouwen, heeft hij inmiddels 1,9 miljoen volgers verzameld. Voor zijn fans is hij een fascinerend personage: een man met een duister verleden die zijn charisma gebruikt om online beroemdheid te vergaren.

Kritiek en controverse

Hoewel zijn populariteit op TikTok blijft groeien, is er ook veel kritiek op zijn online aanwezigheid. Veel mensen vinden het problematisch dat iemand met een crimineel verleden een podium krijgt om zijn levensstijl te verheerlijken. Experts waarschuwen dat zijn video’s een verkeerd voorbeeld kunnen zijn, vooral voor jongere kijkers die hem mogelijk zien als een rolmodel.

“Het risico is dat hij een glamoureus beeld van criminaliteit schetst, zonder de gevolgen te tonen,” zegt een criminoloog. “Zijn video’s normaliseren een levensstijl die gebaseerd is op illegale activiteiten, en dat is zorgwekkend.”

De toekomst van Frank ‘De Tank’

Terwijl zijn TikTok-volgers blijven groeien, hangt de uitkomst van zijn rechtszaak als een donkere wolk boven hem. De Belgische autoriteiten hebben stevige bewijzen tegen hem verzameld, en een veroordeling zou kunnen betekenen dat zijn leven van luxe en online beroemdheid abrupt eindigt.

Frank lijkt zich echter weinig zorgen te maken. Met zijn kenmerkende grijns en bravoure blijft hij video’s maken, en zijn volgers blijven hem steunen. Zijn populariteit toont aan hoe social media criminele figuren een platform kan bieden om hun verhaal te herschrijven, ongeacht hun verleden.

Conclusie

Frank ‘De Tank’ is een man van tegenstellingen: een beruchte drugsbaron die zichzelf heeft omgevormd tot een geliefde online persoonlijkheid. Zijn leven blijft het gesprek van de dag, zowel in de rechtbank als op TikTok. Of hij erin slaagt zijn online imperium voort te zetten, of dat zijn verleden hem inhaalt, zal de tijd leren. Eén ding is zeker: Frank ‘De Tank’ blijft een van de meest spraakmakende figuren van deze tijd.

 

@hamza88goudtand

♬ origineel geluid – Hamza88goudtand

Algemeen

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Lees verder