Algemeen
Ellen ten Damme (57) over haar dertig jaar jongere vriend: ‘Mensen vinden het heel normaal ons samen te zien’
Ellen ten Damme over haar jongere vriend en leven: ‘Mensen vinden het normaal ons samen te zien’
In een openhartig interview met Mezza vertelt Ellen ten Damme over haar veelzijdige leven, haar liefde voor theater en muziek, en de bijzondere relatie met haar dertig jaar jongere vriend. Terwijl ze druk bezig is met haar theatertour Barock en zich voorbereidt op de kerstshow Hete Kerst, deelt de zangeres en theatermaker persoonlijke inzichten over verlies, liefde en zelfacceptatie.

Een leven vol passie en creativiteit
Ellen ten Damme is een van de meest veelzijdige artiesten van Nederland. Met haar huidige tour Barock brengt ze een explosieve combinatie van muziek, theater en performance. “Ik hou ervan om mezelf telkens opnieuw uit te vinden,” zegt Ellen. “Barok staat voor overdaad, zowel visueel als muzikaal. Het is een ode aan de kunst, maar ook aan vrijheid.”
Naast haar tour heeft ze haar handen vol aan de kerstshow Hete Kerst, die binnenkort in première gaat. “Het wordt een hete, swingende voorstelling vol humor en warmte,” belooft Ellen. “Het is heerlijk om mensen in de donkere dagen iets te geven waar ze blij van worden.”
Over haar dertig jaar jongere vriend
Een opvallend onderwerp dat ter sprake komt, is haar relatie met een partner die dertig jaar jonger is dan zij. Ellen spreekt openhartig over de reacties die dit oproept. “Mensen om ons heen vinden het eigenlijk heel normaal dat we samen zijn,” vertelt ze. “Het is vooral de buitenwereld die er iets van lijkt te vinden, maar dat boeit me niet zo. Liefde kent geen leeftijd, en wij voelen ons gelukkig samen.”
Hoewel ze blij is met haar relatie, geeft Ellen toe dat ze zich soms bewust is van het leeftijdsverschil. “Het kan best lastig zijn, vooral als je merkt dat je in totaal verschillende levensfases zit. Maar tegelijkertijd leren we veel van elkaar, en dat is ontzettend waardevol.”
Reflectie op verlies en familiebanden
Tijdens het gesprek deelt Ellen ook haar gevoelens over het verlies van haar vader. “Ik mis mijn vader nog steeds enorm,” zegt ze. “Je kunt je niet voorbereiden op dat soort verdriet. Het komt altijd harder binnen dan je denkt.”

Haar ouders speelden een belangrijke rol in haar opvoeding en creatieve ontwikkeling. “Mijn vader gaf me de vrijheid om mezelf te zijn. Hij stimuleerde me om mijn eigen pad te volgen, en dat heb ik altijd gedaan.” Ellen vertelt dat de band met haar moeder eveneens sterk is. “Ze is mijn grootste fan en komt naar bijna elk optreden. Het geeft me een gevoel van verbondenheid.”
De balans tussen werk en privé
Als iemand die altijd onderweg is, zoekt Ellen voortdurend naar manieren om balans te vinden tussen werk en privéleven. “Mijn leven bestaat uit reizen, optreden en repeteren,” zegt ze. “Het kan best eenzaam zijn, maar ik heb geleerd om momenten van rust in te bouwen.”
Haar relatie helpt haar om die balans te vinden. “Mijn partner begrijpt mijn leven en ondersteunt me daarin,” legt Ellen uit. “We proberen tijd samen door te brengen, al is dat niet altijd makkelijk met mijn drukke schema.”
Over uiterlijk en zelfacceptatie
Ellen staat bekend om haar flamboyante stijl en opvallende optredens, maar zelf hecht ze niet zoveel waarde aan uiterlijkheden. “Mensen denken vaak dat ik veel bezig ben met mijn uiterlijk, maar dat valt best mee,” zegt ze lachend. “Ik wil gewoon authentiek zijn en mezelf uitdrukken op een manier die bij me past.”
Ze benadrukt dat ouder worden haar niet tegenhoudt om te doen wat ze leuk vindt. “Ik voel me nog steeds jong van geest. Leeftijd is maar een getal, en het belangrijkste is dat je blijft doen waar je gelukkig van wordt.”

Vooruitkijken naar nieuwe projecten
Met de kerstshow Hete Kerst in aantocht en de lopende tour Barock, kijkt Ellen al vooruit naar nieuwe uitdagingen. “Ik heb altijd nieuwe ideeën en projecten in mijn hoofd,” vertelt ze enthousiast. “Misschien komt er volgend jaar weer een nieuw album of een compleet ander theaterconcept. Ik blijf altijd dromen en plannen maken.”
Haar passie voor muziek en theater blijft de drijvende kracht achter alles wat ze doet. “Ik wil mensen raken, hen even laten ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Dat is wat mij motiveert.”

Tot slot
Ellen ten Damme is een artiest die altijd zichzelf blijft, ongeacht wat de wereld van haar vindt. Haar levensverhaal is een mix van passie, verlies, liefde en creativiteit. Met haar inspirerende boodschap en onuitputtelijke energie blijft ze een unieke kracht in de Nederlandse entertainmentwereld. Terwijl ze blijft schitteren op het podium, kijkt Ellen met vertrouwen en nieuwsgierigheid naar wat de toekomst brengt. “Het leven is een avontuur,” zegt ze, “en ik ben nog lang niet klaar.”
Algemeen
De Hansler-kijkers woest om DEZE schokkende actie van mama Mo

Ophef rond Monique in De Hanslers: Van de Playa naar de Piste: kijkers spreken schande van opvallende actie
De nieuwste aflevering van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste heeft opnieuw voor flinke discussies gezorgd. Waar de realityserie wekelijks goed scoort qua kijkcijfers, groeit tegelijkertijd de kritiek op één persoon in het bijzonder: moeder Monique. In de meest recente uitzending ging zij volgens veel kijkers opnieuw een grens over, wat leidde tot een stortvloed aan reacties op sociale media. “Hoe haal je het in je hoofd?”, klinkt het verontwaardigd.

Van onbekend gezin naar kijkcijferhit
Tot ongeveer een jaar geleden had vrijwel niemand van de familie Hansler gehoord. Daar kwam verandering in toen zoon Mike zich aanmeldde voor het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde. Vanaf de allereerste aflevering viel niet alleen Mike op, maar vooral zijn moeder Monique. Haar uitgesproken aanwezigheid, directe opmerkingen en sterke bemoeienis met het liefdesleven van haar zoon maakten haar al snel tot een opvallende persoonlijkheid binnen het programma.
Bij veel kijkers ontstond toen al het gevoel dat Monique een zeer dominante rol innam. Niet alleen in het leven van haar zoon, maar ook in hoe situaties in beeld werden gebracht. Dat zorgde direct voor verdeeldheid: waar de één haar “eerlijk en uitgesproken” noemde, vond de ander haar “overheersend en grensoverschrijdend”.

Relaties onder een vergrootglas
Mike eindigde Winter Vol Liefde aanvankelijk met Antine. Tijdens de reünie werd echter duidelijk dat deze relatie geen stand had gehouden. Niet veel later dook een nieuwe naam op: Denise. Ook deze relatie bleek van korte duur. Kort voor de start van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste gaf Denise in een interview al aan dat het contact met Mike inmiddels voorbij was.
Toch besloot Talpa het gezin Hansler een eigen realityserie te geven. Dat besluit werd met gemengde gevoelens ontvangen. Veel kijkers gaven vooraf aan weinig behoefte te hebben aan “weer een nieuwe familiesoap”. Toch bleek al snel dat de serie verrassend goed bekeken werd. Sterker nog: de kijkcijfers liggen volgens insiders zelfs hoger dan die van sommige gevestigde realityformats.

Kritiek blijft, kijkers blijven ook kijken
Ondanks – of misschien juist dankzij – de voortdurende ophef rondom Monique, blijft het publiek massaal inschakelen. Elke aflevering levert nieuwe gesprekstof op. Monique krijgt wekelijks kritiek, maar lijkt tegelijkertijd een belangrijke motor achter het succes van het programma.
In de aflevering van deze week liep de spanning opnieuw op. Kijkers zagen hoe Monique besloot een kijkje te nemen in de slaapkamer van Mike en Denise. Wat begon als een ogenschijnlijk onschuldige inspectie, mondde uit in een moment dat bij veel mensen verkeerd viel.

Een rommelige kamer en een gevoelige grens
Tijdens haar inspectie trof Monique een rommelige kamer aan. Ze liet aan de camera’s zien dat er kleding lag, stof zichtbaar was en dat het volgens haar “niet netjes” was. Dat Monique allergisch is voor rommel, is inmiddels bekend bij vaste kijkers. Toch was het niet haar commentaar op de kamer die de meeste boosheid opriep.
Wat volgde, zorgde voor ophef: Monique opende de kledingkast van Denise en begon deze te bekijken. Voor veel kijkers voelde dat als een stap te ver. Op sociale media werd massaal gereageerd, waarbij mensen hun onbegrip en frustratie uitten.
Sociale media ontploffen
Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen er tientallen reacties op X (voorheen Twitter), Instagram en Facebook. Veel kijkers vonden dat Monique zich bemoeide met zaken die haar niet aangingen. “Dit is toch privé?”, vroeg iemand zich af. Een ander schreef: “Iedereen heeft recht op een eigen ruimte, zelfs in een realityserie.”
De algemene teneur was duidelijk: volgens veel kijkers overschreed Monique een persoonlijke grens. Niet alleen richting Denise, maar ook richting het publiek, dat steeds vaker het gevoel krijgt dat privacy ondergeschikt wordt gemaakt aan controle.
De rol van Monique in de serie
De kritiek roept opnieuw de vraag op welke rol Monique precies inneemt binnen De Hanslers. Is zij de bezorgde moeder die het beste wil voor haar zoon? Of is zij uitgegroeid tot de dominante spil waar alles om draait?
Realitykenners wijzen erop dat sterke persoonlijkheden vaak worden uitvergroot in dit soort programma’s. “Het format draait om dynamiek en conflict,” aldus een televisiedeskundige. “Monique zorgt voor reuring, en dat houdt kijkers vast.” Tegelijkertijd schuilt daar ook een risico in: als het publiek zich structureel stoort, kan sympathie omslaan in afkeer.
Waarom blijven kijkers toch kijken?
Opvallend is dat, ondanks de aanhoudende kritiek, de kijkcijfers stabiel blijven. Dat fenomeen is niet nieuw binnen reality-tv. Kijkers kunnen zich ergeren, maar blijven toch terugkomen uit nieuwsgierigheid, verbazing of omdat ze willen weten “wat er nu weer gebeurt”.
Bij De Hanslers speelt ook mee dat het programma inspeelt op herkenbare familiedynamieken: bemoeizuchtige ouders, moeizame relaties en botsende persoonlijkheden. Veel kijkers herkennen daar elementen uit hun eigen leven in, wat het gesprek verder aanwakkert.
Stilte vanuit de familie
Tot nu toe heeft Monique zelf niet publiekelijk gereageerd op de kritiek rondom deze aflevering. Ook vanuit Talpa is er geen inhoudelijke reactie gekomen. Dat is niet ongebruikelijk: vaak laten zenders de storm op sociale media vanzelf overwaaien.
Of Monique zich iets aantrekt van de reacties, blijft onduidelijk. In eerdere afleveringen leek zij zich weinig aan te trekken van publieke opinie en bleef ze trouw aan haar eigen manier van doen.
Blijft dit goed gaan?
De grote vraag is hoe lang deze balans standhoudt. Realityseries leven bij de gratie van spanning, maar wanneer kijkers structureel het gevoel krijgen dat grenzen worden overschreden, kan dat effect hebben op de reputatie van het programma.
Voorlopig lijkt De Hanslers: Van de Playa naar de Piste echter nog stevig in het zadel te zitten. De combinatie van hoge kijkcijfers, sociale media-discussies en uitgesproken hoofdpersonen zorgt ervoor dat de serie volop in gesprek blijft.
Eén ding is zeker: zolang Monique blijft doen wat ze doet, zal de serie niet onopgemerkt voorbijgaan. De vraag is alleen of die aandacht op de lange termijn positief blijft – of dat de kritiek uiteindelijk zwaarder gaat wegen dan de nieuwsgierigheid van de kijker.