-

Algemeen

Wolter Kroes heeft dringende waarschuwing voor Geer en Goor: ´Ze moeten goed oppassen!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Wolter Kroes maakt zich zorgen over de manier waarop hij en zijn muzikale collega’s Gerard Joling en Gordon zich gedragen en hoe dit in de huidige tijd wordt ontvangen. Hij is van mening dat hun gedrag misschien niet meer helemaal past bij de normen van 2024. “Ik zeg weleens tegen Gerard en Gordon: wij zijn echt veel te veel. En we zéggen veel te veel. Onze hele generatie. Daar moet je heel erg mee uitkijken,” vertelt Wolter in een interview met AD Mezza. Met deze uitspraken probeert hij zowel zichzelf als zijn vrienden te behoeden voor mogelijke kritiek.

Een zoen geven

Volgens Wolter zijn de grenzen tegenwoordig strenger geworden, en lijkt bijna elk amicaal gebaar al snel grensoverschrijdend te worden gezien. “Ik geef nog steeds iedereen een zoen. Maar dat kan tegenwoordig bijna niet meer,” merkt hij op. Dit gebrek aan spontaniteit, dat hij als muzikant gewend is, vindt hij lastig. Toch geeft hij aan dat hij zich hier niet snel aan zal aanpassen.

Authentiek blijven

Ondanks de veranderende normen, blijft Wolter trouw aan zichzelf. “Daarin zal ik niet veranderen. Als je Wolter Kroes boekt, ben ik één met de mensen die er zijn. What you see is what you get,” benadrukt hij. Wolter vindt het belangrijk om dicht bij zichzelf te blijven, wat hem helpt om oprechte verbinding te maken met zijn publiek. Zijn warme benadering vormt immers een groot deel van zijn succes en populariteit.

Bewust van zijn imago

Hoewel hij graag authentiek blijft, is Wolter zich wel bewust van de gevolgen die ongepast gedrag kan hebben op zijn imago. “Ik ben me bewust van wat leeft, en kom misschien iets minder jolig op nu. Iedereen ziet wat ik doe. Dus probeer ik ook nooit dronken te zijn als ik optreed.” Wolter wil voorkomen dat hij door de media of zijn fans negatief wordt beoordeeld, en doet daarom moeite om professioneel te blijven, vooral tijdens optredens.

Gezellige sfeer

Ondanks zijn zorgvuldigheid wil Wolter de gezelligheid niet opgeven. Zijn nummers draaien vaak om thema’s als bier en tequila, en hij blijft hier trouw aan. “Maar ik ben niet de belichaming van drank, zoals bijvoorbeeld André Hazes dat was.” Hij wil vooral dat zijn muziek een gezellige sfeer oproept, zonder dat hij het imago van een feestbeest hoeft aan te nemen.

Juicekanalen en schandalen

Juicekanalen lijken aan het eind van 2024 aan populariteit te hebben ingeboet, en Wolter is dan ook niet bang om hierin terecht te komen. “Ik kom altijd meteen naar huis. Mijn schoonvader is al achttien jaar mijn chauffeur,” vertelt hij. Deze vaste routine helpt hem om een rustig en stabiel leven te leiden, vrij van negatieve publiciteit.

Liefde voor Tessa

Wolter benadrukt dat zijn huidige leven, vooral sinds hij zijn vrouw Tessa ontmoette, veel stabieler is geworden. “Vóór ik Tessa leerde kennen en ‘Ik Heb Heel De Nacht Liggen Dromen’ een hit was, heb ik wel geleefd,” zegt hij. Met Tessa heeft hij echter een sterke en liefdevolle band opgebouwd. Hij geeft aan dat hij zijn gezin nooit in gevaar zou willen brengen door roekeloos gedrag.

Stabiliteit en gezinsleven

Het gezinsleven is voor Wolter enorm belangrijk. Zijn toewijding aan Tessa en hun kinderen vormt een fundament voor hem. “Als ik ook maar iets zou uitvreten, zou ik al mijn kinderen kwijt zijn.” Wolter Kroes blijft dus trouw aan zijn gezinsleven en zijn waarden, en zorgt ervoor dat zijn gedrag ook in deze veranderende tijd passend blijft.

Algemeen

Asmara Thielen over rechtszaak Borsato: ‘Victim blaming op hogeschoolniveau’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Advocaat van Asmara Thielen: “Ze voelde zich slacht0ffer van victim blaming tijdens de rechtszaak tegen Marco Borsato”

De zaak rond Marco Borsato blijft veel losmaken in Nederland. Terwijl het land verdeeld reageert op de gebeurtenissen in de rechtszaal, heeft Peter Plasman, de advocaat van Asmara Thielen – het meisje dat de zanger beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag – zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop de zitting is verlopen.

Tijdens een openhartig gesprek in het programma Pauw & De Wit op NPO 1 vertelde Plasman dat zijn cliënt de behandeling van de zaak als “een vorm van victim blaming” heeft ervaren. Volgens hem was het pijnlijk om te zien hoe de aandacht in de rechtszaal meer gericht leek op haar gedrag dan op wat haar is overkomen.


De terugblik bij Pauw & De Wit

Presentator Jeroen Pauw opende het programma met een korte terugblik op de afgelopen week, waarin de rechtszaak tegen Marco Borsato centraal stond.

“Vorige week waren alle ogen gericht op zanger Marco Borsato,” begon Pauw. “Hij moest zich twee dagen lang verantwoorden tegenover de rechter, omdat hij wordt verdacht van grensoverschrijdend gedrag met een vijftienjarig meisje.”

Daarna kondigde Pauw aan dat Peter Plasman te gast was als advocaat van het vermeende slacht0ffer. Plasman, die al vaker in spraakmakende zaken optrad, gaf aan dat hij niet van plan was te reageren op elk detail, maar wel op de toon van het publieke debat.


“Victim blaming op hoog niveau”

Plasman vertelde dat hij eerder in de week het interview had gezien met de advocaten van Marco Borsato, die bij dezelfde talkshow aan tafel hadden gezeten. Dat optreden had hem geraakt.

“Ja, en dat is eigenlijk de reden dat ik nu hier zit,” zei hij. “Wat ik toen zag, vond ik victim blaming op hogeschoolniveau.”

Volgens Plasman voelde zijn cliënt dat ook zo. Ze zou het idee hebben gekregen dat haar gedrag en keuzes ter discussie werden gesteld, terwijl de zaak juist om het gedrag van de verdachte draait.

“Dat was victim blaming pur sang,” zei Plasman nadrukkelijk.


Geen details over haar situatie

Hoewel Pauw probeerde meer te weten te komen over hoe het nu met het meisje gaat, bleef Plasman discreet.

“Daar ga ik helemaal niets over zeggen,” benadrukte hij. “Dat wil zij zelf niet. Ook niet over haar moeder. Zij heeft ervoor gekozen om zich niet publiekelijk uit te spreken, en dat respecteren we.”

De advocaat benadrukte dat het voor zijn cliënt al zwaar genoeg is om te weten dat haar naam en verhaal opnieuw in de openbaarheid komen.


“Ze is niet bekend geworden, ze is beschadigd”

Pauw merkte op dat het meisje door de rechtszaak opnieuw in de media is verschenen, en dus bij het grote publiek bekend is geworden. Plasman reageerde daar scherp op:

“Bekend geworden? Nee, ze is juist min of meer kapotgemaakt bij het grote publiek,” zei hij. “Mijn cliënten zijn niet beroemd geworden, ze zijn beschadigd. Dat is een groot verschil.”

Volgens Plasman is het publieke oordeel vaak genadeloos, zeker wanneer het om bekende personen gaat. “De druk van buitenaf, de commentaren op sociale media — het is iets wat mensen onderschatten,” legde hij uit.


De kern van de zaak

Daarna beschreef Pauw kort de achtergrond van de zaak, zonder in juridische details te treden.

“We hebben het hier over een meisje dat vijftien was, en over wat haar is aangedaan in de periode voordat ze zestien werd,” zei Pauw.

Plasman bevestigde dat het ging om gebeurtenissen vlak voor haar zestiende verjaardag — een leeftijd waarop volgens de wet duidelijke grenzen gelden.

“De wet is daar helder over,” zei hij. “Het maakt niet uit hoe iemand zich gedraagt of wat iemand zegt, een volwassene moet die grens respecteren.”

Pauw voegde toe:

“Je blijft met je handen van een minderjarige af.”

Plasman antwoordde:

“Precies. Ook als die minderjarige zegt dat ze het leuk vindt of zelfs iets uitlokt — dat verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de volwassene.”


“Ze wilde alleen erkenning”

Tijdens het gesprek ging Pauw dieper in op de persoonlijke motivatie van het meisje om destijds aangifte te doen. Plasman benadrukte dat het haar nooit om wraak of geld ging, maar om erkenning.

“Mijn cliënt heeft vanaf het begin gezegd: ik wil alleen erkenning,” vertelde Plasman. “Ik wil niet dat hij de gevangenis in gaat. Ik hoef geen geld. Ik wil alleen dat hij erkent dat hij dit heeft gedaan.”

Volgens de advocaat had een vroegere erkenning veel kunnen voorkomen. “Er zijn momenten geweest waarop dit niet zo ver had hoeven komen,” zei hij.


Waarom kwam die erkenning er niet?

Pauw vroeg waarom die erkenning nooit is gekomen. Plasman antwoordde dat hij dat niet weet, maar dat het een vraag is “die alleen Marco Borsato kan beantwoorden”.

“Misschien heeft hij de gevolgen niet kunnen overzien,” zei Plasman. “Het is nooit makkelijk om te zeggen: ‘Ik heb dat gedaan.’ Maar soms is dat de enige manier om dingen goed te maken. Tenzij je ervan overtuigd bent dat je niets verkeerd hebt gedaan.”

Pauw reageerde met een verwijzing naar de verdediging van Borsato:

“Hij zegt ook steeds dat hij niet iets kan bekennen wat hij niet heeft gedaan.”

Plasman bleef bij zijn standpunt:

“Dat zegt hij, maar ik vind de bewijzen meer dan voldoende om tot een veroordeling te komen.”


Een zaak vol emoties en meningen

De zitting tegen Marco Borsato duurde twee dagen en werd breed gevolgd door de media. Buiten de rechtbank verzamelden zich zowel sympathisanten van de zanger als mensen die hun steun betuigden aan het vermeende slacht0ffer. De publieke aandacht maakte de ervaring extra zwaar voor alle betrokkenen.

Plasman benadrukte dat het niet alleen een juridische strijd is, maar ook een emotionele. “Voor mijn cliënt gaat het om erkenning, maar ook om herstel van eigenwaarde,” zei hij. “Het is moeilijk als je het gevoel hebt dat jouw verhaal telkens in twijfel wordt getrokken.”


Reacties in het land

Na de uitzending van Pauw & De Wit ontstonden er online duizenden reacties. Sommige kijkers prezen Plasman om zijn rustige maar duidelijke woorden.

Een veel gedeelde reactie luidde:

“Wat een integere man. Hij zegt precies wat veel mensen voelen: dat slacht0ffers vaker worden beoordeeld dan gehoord.”

Anderen vonden dat het beter was geweest om de zaak niet in een talkshow te bespreken zolang er nog geen uitspraak is. “Iedereen heeft recht op een eerlijk proces,” schreef een kijker. “Zowel het meisje als de verdachte.”

De discussie toont aan hoe complex de balans is tussen openbaarheid en privacy bij dit soort gevoelige zaken.


Wachten op de uitspraak

Het 0penbaar Ministerie heeft in deze zaak vijf maanden cel geëist tegen Marco Borsato. De rechtbank doet naar verwachting volgende maand uitspraak. Tot die tijd blijft het stil aan beide kanten.

Plasman zei in Pauw & De Wit dat zijn cliënt de uitspraak met spanning tegemoetziet, maar probeert om zich zoveel mogelijk op haar eigen herstel te richten. “Ze wil verder met haar leven,” zei hij. “Maar dat kan pas echt als dit hoofdstuk is afgesloten.”


Reflectie op het publieke debat

Het gesprek tussen Pauw en Plasman kreeg veel aandacht, niet alleen vanwege de juridische details, maar vooral door de onderliggende boodschap: de manier waarop we in Nederland omgaan met slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag.

Pauw sloot de uitzending af met een reflectie:

“Wat deze zaak ons leert, is dat woorden ertoe doen. In de rechtszaal, maar ook daarbuiten. Hoe we praten over slacht0ffers bepaalt vaak hoe veilig mensen zich voelen om hun verhaal te delen.”

Daarop reageerde Plasman instemmend:

“Precies dat. Het gaat om respect, erkenning en menselijkheid. Dat verdient iedereen.”

Lees verder