-

Algemeen

Noa Vahle doet heftige onthulling over haar verslaving: ´Ga hulp zoeken´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Noa Vahle, dochter van Linda de Mol en bekend sportjournaliste, heeft in de podcast van College Tour een opvallende onthulling gedaan: ze worstelt met een gokverslaving. Ze vertelde openhartig over de impact hiervan op haar leven en hoe lastig het voor haar is om haar impulsen onder controle te houden.

Eerste ervaring in het casino

Tijdens het gesprek met Twan Huys vertelt Noa dat haar eerste keer in het casino samen met haar moeder was. “Zij heeft het gen ook,” grapt ze, verwijzend naar de aantrekkingskracht van gokken. Hoewel ze slechts drie keer een casino heeft bezocht, merkt ze dat haar gedrag snel uit de hand loopt. “Ik mag van mezelf niet meer gaan, want ik heb nog nooit iets gewonnen. Maar het probleem is: ik kan niet quitte spelen, ik kan niet met lege handen naar huis gaan.”

Moeite met grenzen stellen

Noa legt uit dat ze moeite heeft om zich aan afspraken te houden, zoals slechts één keer pinnen of een vast bedrag meenemen. “Binnen vijf minuten is het geld op, en dan wil je toch weer meer.” Volgens haar is dit precies waarom ze zichzelf verboden heeft om nog te gokken, maar de verleiding blijft aanwezig.

Gedragsverandering tijdens het gokken

Een vriend van Noa merkt op dat haar persoonlijkheid verandert zodra ze gokt. “Ze is echt niet meer zichzelf,” vertelt hij. Dit maakt de situatie nog zorgwekkender. Ondanks deze signalen geeft Noa toe dat het een uitdaging is om haar gedrag onder controle te houden en probeert ze haar verslaving verborgen te houden.

De impact van The Voice-schandaal

Naast haar persoonlijke strijd met gokken, bespreekt Noa ook de turbulente periode rondom het schandaal bij The Voice of Holland, dat haar familie zwaar heeft geraakt. Hoewel haar carrière als sportjournaliste in de lift zat, noemt ze deze tijd “heel vervelend en verdrietig.”

Kritiek op Linda de Mol

Wat Noa het meeste pijn deed, was de kritiek op haar moeder, Linda de Mol. “De manier waarop er over haar wordt gesproken, vind ik nog steeds heel ingewikkeld,” zegt Noa. Ze beschrijft hoe haar moeder zich overvallen voelde door de situatie en hoe zwaar het voor haar was om hiermee om te gaan.

Leren omgaan met kritiek

Noa heeft inmiddels geleerd om met de kritiek om te gaan. “Dicht bij mezelf blijven en vanuit mijn eigen perspectief spreken. Als iedereen even bij zichzelf te rade gaat: hoe zou het zijn als het jouw moeder overkomt? Dan hoop ik dat dat toch wel een klein beetje begrip oplevert.”

Kwetsbaar maar krachtig

Met haar openhartigheid in de podcast laat Noa Vahle een kwetsbare kant van zichzelf zien. Ze toont hoe persoonlijke uitdagingen, zoals een gokverslaving, en publieke kritiek binnen een bekende familie grote impact kunnen hebben. Haar verhaal benadrukt het belang van hulp zoeken en begrip tonen voor de worstelingen van anderen.

Algemeen

Linda de Mol maakt pijnlijke blunder over Suzan en Freek: ‘Heel ongepast!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

LINDA in opspraak door artikel over Suzan & Freek: “Ongemakkelijk en pijnlijk moment”

Het tijdschrift LINDA, bekend van hoofdredactrice Linda de Mol, is in opspraak geraakt door een ongelukkig geplande publicatie. In de nieuwste editie van het populaire magazine staat een uitgebreid interview met Suzan & Freek – geschreven vóór het ingrijpende nieuws over Freeks gezondheid naar buiten kwam. Inmiddels is bekend dat Freek Rikkerink kampt met een ongeneeslijke vorm van longk*nker. Het luchtige en toekomstgerichte interview staat daardoor in schril contrast met de realiteit van nu. Een pijnlijk moment dat veel lezers niet ontgaat.

Positief verhaal in zwaar contrast

In het bewuste artikel spreken Suzan en Freek vol enthousiasme over hun toekomstplannen, muziek en onderlinge band. Het is een liefdevol en optimistisch portret van het duo, dat normaal gesproken perfect in het zomerse magazine past. Maar de toon voelt nu wrang. Want amper twee weken vóór het verschijnen van de LINDA maakten Suzan en Freek bekend dat Freek ongeneeslijk z!ek is en dat hun toekomst er plots heel anders uitziet.

De timing van het interview heeft dan ook tot verbazing geleid. Juist nu de twee artiesten hun fans proberen mee te nemen in een uiterst moeilijke en kwetsbare fase, ligt er een blad in de winkel waarin nog niets te merken is van die nieuwe werkelijkheid. Ondanks dat er een disclaimer aan het artikel is toegevoegd waarin staat dat het interview is afgenomen vóór het nieuws over Freeks z!ekte, blijft het voor veel mensen ongemakkelijk aanvoelen.

Redactie reageert: “Artikel lag al bij de drukker”

De redactie van LINDA heeft naar aanleiding van de ophef laten weten dat het magazine al bij de drukker lag toen het verdrietige nieuws over Freek bekend werd gemaakt. “We hebben ervoor gekozen het artikel toch te publiceren, maar met een heldere toevoeging waarin wordt uitgelegd dat het interview vóór het nieuws heeft plaatsgevonden,” aldus een woordvoerder van de redactie. “We willen op die manier respectvol omgaan met de situatie, zonder te doen alsof het leven van Suzan en Freek nog hetzelfde is als ten tijde van het gesprek.”

Het is een keuze die de redactie met zorg heeft afgewogen, maar toch blijft de kritiek aanhouden. Want hoewel er begrip is voor de planning en productie van een maandblad, vinden veel mensen dat juist in dit geval een uitzonderlijke maatregel op zijn plaats was geweest.

Johan Derksen: “Je haalt zo’n editie gewoon uit de schappen”

Een van de felste reacties kwam van mediapersoonlijkheid Johan Derksen. In zijn podcast Groeten uit Grolloo is hij uitgesproken kritisch op de beslissing van LINDA om het interview tóch te publiceren. “De redactie verontschuldigt zich met: ‘Het lag al bij de drukker.’ Maar als je een fatsoenlijke onderneming bent, dan trek je zo’n hele editie terug,” aldus Derksen. “Het is niet professioneel en vooral niet respectvol richting Suzan & Freek.”

Derksen is zelf jarenlang hoofdredacteur geweest van een muziekblad en weet hoe de besluitvorming binnen een redactie kan lopen. Volgens hem had het in dit geval voor zich moeten spreken dat het artikel niet langer paste in de context van de actualiteit. “Je weet dat lezers met andere ogen naar zo’n interview kijken als het verdrietige nieuws al bekend is. Dan moet je ingrijpen. Niet alleen voor de betrokkenen, maar ook voor de geloofwaardigheid van je medium.”

Volgens Derksen schuurt de publicatie omdat journalistieke normen ondergeschikt zijn gemaakt aan commerciële belangen. “Zodra dat gebeurt, krijg je dit soort situaties. Het voelt als onbedoelde sensatie, terwijl het onderwerp juist vraagt om empathie en terughoudendheid.”

Van verdriet naar hernieuwde kracht

Toch lijkt Suzan & Freek zelf een opmerkelijke veerkracht te tonen. Na hun aankondiging dat ze voorlopig zouden stoppen met optredens en zich wilden terugtrekken om deze periode samen door te komen, maakten ze vorige week onverwacht bekend dat ze tóch weer het podium zullen betreden. De aankondiging kwam via Instagram, waar ze hun beslissing op een oprechte en hoopvolle manier toelichtten.

“Waarom zouden we stoppen met leven en thuis op een stoel gaan zitten wachten, terwijl we ook samen kunnen doen wat we het allerliefst doen?” schreven ze. Het duo liet weten dat Suzan zich goed voelt tijdens haar zwangerschap en dat Freek op dit moment baat heeft bij de medicatie die hij krijgt. Deze medicijnen zijn gericht op het remmen van de z!ekte en hebben er mede voor gezorgd dat Freek zich momenteel voldoende fit voelt om weer muziek te maken.

Festivalzomer krijgt bijzondere betekenis

Het optreden van Suzan & Freek op onder andere Concert at SEA later deze maand wordt daarmee meer dan zomaar een festivalshow. Het wordt een moment van samenzijn, van hoop, en van muziek als troost. “We willen niet bij de pakken neerzitten,” aldus het duo. “We kiezen ervoor om samen te blijven doen wat ons gelukkig maakt.”

Fans reageren massaal positief op het besluit. Op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen, waarbij velen hun bewondering uitspreken voor de moed van Suzan en Freek. Hun keuze om ondanks alles te blijven optreden wordt gezien als een krachtig signaal: het leven hoeft niet stil te staan wanneer je te maken krijgt met tegenslag – soms is doorgaan juist een vorm van heling.

Een les voor de media?

De situatie rond het LINDA-artikel werpt ook vragen op over de rol van de media bij persoonlijke verhalen van publieke figuren. Waar ligt de grens tussen actualiteit en privacy? En wanneer wordt goedbedoelde journalistiek ongemakkelijk, puur door de context die buiten de redactie om verandert?

Het incident laat zien hoe snel de werkelijkheid kan omslaan, en hoe moeilijk het is om in de mediawereld altijd het juiste moment en de juiste toon te vinden. In dit geval heeft LINDA onbedoeld een gevoelige snaar geraakt, ondanks de verklaring en het excuus.

Wat kunnen we meenemen?

De situatie is misschien het best samen te vatten met een les in empathie. Het laat zien hoe belangrijk het is om zorgvuldig te blijven in hoe verhalen worden gebracht – vooral wanneer het gaat over mensen die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Voor Suzan & Freek is de liefde, muziek en het leven belangrijker dan ooit. En voor de media is dit een kans om opnieuw stil te staan bij de impact van hun keuzes.

Of het nu om een festivaloptreden gaat of een artikel in een tijdschrift – soms is het goed om even stil te staan bij de mensen achter het nieuws. Juist dan ontstaat er ruimte voor verhalen die ertoe doen, op een manier die recht doet aan de menselijkheid achter de roem.

Lees verder