-

Algemeen

Deze GTST-ster verdwijnt voorgoed uit de soap: ´Wat is de reden voor dit plotse vertrek?´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In het kader van het 35-jarig jubileum van Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) maakt Katja Schuurman binnenkort haar tijdelijke comeback als Jessica Harmsen. Na 25 jaar betreedt ze opnieuw de wereld van Meerdijk, tot grote vreugde van fans. Toch brengt het jubileum niet alleen goed nieuws, want een geliefd personage neemt afscheid van de soap.

Vertrek van Luuk

De maandtrailer van GTST hintte al op een groot vertrek, en nu is het bevestigd: Luuk, gespeeld door Kees Boot, zal Meerdijk verlaten. In de serie besluit Luuk naar Kenia te gaan om als werelddokter te werken. Zijn partner Linda (Babette van Veen) overweegt aanvankelijk om met hem mee te gaan. Maar wanneer blijkt dat ze dat vooral doet uit een gebrek aan vertrouwen, besluiten ze dat Luuk de reis alleen maakt.

Een bekend patroon voor Kees Boot

Voor Kees Boot is dit niet de eerste keer dat hij tijdelijk afscheid neemt van GTST. Begin dit jaar verliet hij de soap ook al kort, net als Babette van Veen. Beiden zijn buiten de serie actief in het theater en spelen samen in de succesvolle musical 40-45. Of zijn vertrek uit GTST verband houdt met deze theaterproductie, blijft onduidelijk.

Geruchten over Wilbert Gieske

Naast de terugkeer van Katja Schuurman doen geruchten de ronde dat Wilbert Gieske, bekend als Robert Alberts, mogelijk ook weer zijn opwachting zal maken. Shownieuws-deskundige Bart Ettekoven liet onlangs weten dat Gieske gespot is bij de GTST-studio’s. Fans speculeren nu volop over een nieuwe verhaallijn rondom zijn personage, dat in het verleden al meerdere keren terugkeerde naar Meerdijk.

Een mix van nostalgie en nieuwe wendingen

Het jubileumjaar van GTST biedt een mix van nostalgische momenten en emotionele wendingen. Met de terugkeer van oude gezichten, zoals Katja Schuurman, en het vertrek van vertrouwde personages zoals Luuk, blijft de soap zijn kijkers verrassen. Fans kunnen zich opmaken voor een periode vol drama, spanning en herkenbare momenten in Meerdijk.

Algemeen

Linda de Mol maakt pijnlijke blunder over Suzan en Freek: ‘Heel ongepast!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

LINDA in opspraak door artikel over Suzan & Freek: “Ongemakkelijk en pijnlijk moment”

Het tijdschrift LINDA, bekend van hoofdredactrice Linda de Mol, is in opspraak geraakt door een ongelukkig geplande publicatie. In de nieuwste editie van het populaire magazine staat een uitgebreid interview met Suzan & Freek – geschreven vóór het ingrijpende nieuws over Freeks gezondheid naar buiten kwam. Inmiddels is bekend dat Freek Rikkerink kampt met een ongeneeslijke vorm van longk*nker. Het luchtige en toekomstgerichte interview staat daardoor in schril contrast met de realiteit van nu. Een pijnlijk moment dat veel lezers niet ontgaat.

Positief verhaal in zwaar contrast

In het bewuste artikel spreken Suzan en Freek vol enthousiasme over hun toekomstplannen, muziek en onderlinge band. Het is een liefdevol en optimistisch portret van het duo, dat normaal gesproken perfect in het zomerse magazine past. Maar de toon voelt nu wrang. Want amper twee weken vóór het verschijnen van de LINDA maakten Suzan en Freek bekend dat Freek ongeneeslijk z!ek is en dat hun toekomst er plots heel anders uitziet.

De timing van het interview heeft dan ook tot verbazing geleid. Juist nu de twee artiesten hun fans proberen mee te nemen in een uiterst moeilijke en kwetsbare fase, ligt er een blad in de winkel waarin nog niets te merken is van die nieuwe werkelijkheid. Ondanks dat er een disclaimer aan het artikel is toegevoegd waarin staat dat het interview is afgenomen vóór het nieuws over Freeks z!ekte, blijft het voor veel mensen ongemakkelijk aanvoelen.

Redactie reageert: “Artikel lag al bij de drukker”

De redactie van LINDA heeft naar aanleiding van de ophef laten weten dat het magazine al bij de drukker lag toen het verdrietige nieuws over Freek bekend werd gemaakt. “We hebben ervoor gekozen het artikel toch te publiceren, maar met een heldere toevoeging waarin wordt uitgelegd dat het interview vóór het nieuws heeft plaatsgevonden,” aldus een woordvoerder van de redactie. “We willen op die manier respectvol omgaan met de situatie, zonder te doen alsof het leven van Suzan en Freek nog hetzelfde is als ten tijde van het gesprek.”

Het is een keuze die de redactie met zorg heeft afgewogen, maar toch blijft de kritiek aanhouden. Want hoewel er begrip is voor de planning en productie van een maandblad, vinden veel mensen dat juist in dit geval een uitzonderlijke maatregel op zijn plaats was geweest.

Johan Derksen: “Je haalt zo’n editie gewoon uit de schappen”

Een van de felste reacties kwam van mediapersoonlijkheid Johan Derksen. In zijn podcast Groeten uit Grolloo is hij uitgesproken kritisch op de beslissing van LINDA om het interview tóch te publiceren. “De redactie verontschuldigt zich met: ‘Het lag al bij de drukker.’ Maar als je een fatsoenlijke onderneming bent, dan trek je zo’n hele editie terug,” aldus Derksen. “Het is niet professioneel en vooral niet respectvol richting Suzan & Freek.”

Derksen is zelf jarenlang hoofdredacteur geweest van een muziekblad en weet hoe de besluitvorming binnen een redactie kan lopen. Volgens hem had het in dit geval voor zich moeten spreken dat het artikel niet langer paste in de context van de actualiteit. “Je weet dat lezers met andere ogen naar zo’n interview kijken als het verdrietige nieuws al bekend is. Dan moet je ingrijpen. Niet alleen voor de betrokkenen, maar ook voor de geloofwaardigheid van je medium.”

Volgens Derksen schuurt de publicatie omdat journalistieke normen ondergeschikt zijn gemaakt aan commerciële belangen. “Zodra dat gebeurt, krijg je dit soort situaties. Het voelt als onbedoelde sensatie, terwijl het onderwerp juist vraagt om empathie en terughoudendheid.”

Van verdriet naar hernieuwde kracht

Toch lijkt Suzan & Freek zelf een opmerkelijke veerkracht te tonen. Na hun aankondiging dat ze voorlopig zouden stoppen met optredens en zich wilden terugtrekken om deze periode samen door te komen, maakten ze vorige week onverwacht bekend dat ze tóch weer het podium zullen betreden. De aankondiging kwam via Instagram, waar ze hun beslissing op een oprechte en hoopvolle manier toelichtten.

“Waarom zouden we stoppen met leven en thuis op een stoel gaan zitten wachten, terwijl we ook samen kunnen doen wat we het allerliefst doen?” schreven ze. Het duo liet weten dat Suzan zich goed voelt tijdens haar zwangerschap en dat Freek op dit moment baat heeft bij de medicatie die hij krijgt. Deze medicijnen zijn gericht op het remmen van de z!ekte en hebben er mede voor gezorgd dat Freek zich momenteel voldoende fit voelt om weer muziek te maken.

Festivalzomer krijgt bijzondere betekenis

Het optreden van Suzan & Freek op onder andere Concert at SEA later deze maand wordt daarmee meer dan zomaar een festivalshow. Het wordt een moment van samenzijn, van hoop, en van muziek als troost. “We willen niet bij de pakken neerzitten,” aldus het duo. “We kiezen ervoor om samen te blijven doen wat ons gelukkig maakt.”

Fans reageren massaal positief op het besluit. Op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen, waarbij velen hun bewondering uitspreken voor de moed van Suzan en Freek. Hun keuze om ondanks alles te blijven optreden wordt gezien als een krachtig signaal: het leven hoeft niet stil te staan wanneer je te maken krijgt met tegenslag – soms is doorgaan juist een vorm van heling.

Een les voor de media?

De situatie rond het LINDA-artikel werpt ook vragen op over de rol van de media bij persoonlijke verhalen van publieke figuren. Waar ligt de grens tussen actualiteit en privacy? En wanneer wordt goedbedoelde journalistiek ongemakkelijk, puur door de context die buiten de redactie om verandert?

Het incident laat zien hoe snel de werkelijkheid kan omslaan, en hoe moeilijk het is om in de mediawereld altijd het juiste moment en de juiste toon te vinden. In dit geval heeft LINDA onbedoeld een gevoelige snaar geraakt, ondanks de verklaring en het excuus.

Wat kunnen we meenemen?

De situatie is misschien het best samen te vatten met een les in empathie. Het laat zien hoe belangrijk het is om zorgvuldig te blijven in hoe verhalen worden gebracht – vooral wanneer het gaat over mensen die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Voor Suzan & Freek is de liefde, muziek en het leven belangrijker dan ooit. En voor de media is dit een kans om opnieuw stil te staan bij de impact van hun keuzes.

Of het nu om een festivaloptreden gaat of een artikel in een tijdschrift – soms is het goed om even stil te staan bij de mensen achter het nieuws. Juist dan ontstaat er ruimte voor verhalen die ertoe doen, op een manier die recht doet aan de menselijkheid achter de roem.

Lees verder