Algemeen
Zakenrelatie Olcay Gulsen woest: “Contract voor haar neus verscheurd!”
Olcay Gulsen, bekend als de oprichtster van het modebedrijf SuperTrash, heeft een bewogen zakelijk verleden. Haar mode-imperium ging in 2018 failliet, ondanks een kapitaalinjectie van miljoenen euro’s. Haar solistische en eigenzinnige manier van werken droegen bij aan de ondergang van het bedrijf. In dezelfde periode had ze net haar boek Super Olcay: Hoe je met lef van niets naar de top komt uitgebracht, wat ironisch werd ontvangen gezien het naderende faillissement. Toch heeft Gulsen haar ondernemingsdrang nooit opgegeven. Na het fiasco van SuperTrash besloot ze een nieuwe richting in te slaan, dit keer in de beauty-industrie. Maar ook hier kreeg ze te maken met tegenslagen, en een harde zakelijke les zou haar aanpak voor altijd veranderen.
Een woedende zakenrelatie: Het verscheuren van het contract
In een recente podcast vertelde Gulsen openhartig over een confronterende ervaring die haar kijk op zakelijke relaties en professionaliteit voorgoed veranderde. Tijdens de podcast deelde ze een incident waarin ze anderhalf uur te laat kwam voor een afspraak met een belangrijke zakenrelatie. Volgens Gulsen was het niet ongebruikelijk dat ze te laat kwam voor afspraken, een gedragspatroon waar ze destijds niet veel bij stilstond. Maar deze keer liep het anders. Haar zakenpartner, afkomstig uit Arnhem, was woedend over haar nalatigheid en besloot het heft in eigen handen te nemen.
De zakenman confronteerde Gulsen met haar gedrag en vertelde haar dat hij haar een levenslange les zou leren. Om zijn punt te onderstrepen, scheurde hij het contract dat op tafel lag voor haar ogen in stukken. Hij maakte duidelijk dat haar gedrag niet alleen respectloos was, maar ook een financiële impact had. “Mijn tijd kost ook geld, en daarnaast geef je me een slecht gevoel over mezelf, en dat accepteer ik niet,” zei hij tegen Gulsen. Deze harde confrontatie dwong Olcay om na te denken over haar houding in het bedrijfsleven.
De impact op Olcay’s professionele houding
De woorden van de zakenman maakten diepe indruk op Gulsen. Hoewel ze naar eigen zeggen vaak te laat kwam en zich daar niet van bewust was, veranderde deze confrontatie haar kijk op punctualiteit en respect voor andermans tijd. “Ik heb het daarna nooit meer gedaan,” verklaarde Gulsen in de podcast. Dit incident bleek een keerpunt in haar carrière, omdat ze zich realiseerde hoeveel frustratie ze veroorzaakte bij haar zakelijke relaties door niet op tijd te komen. Het maakte haar bewuster van haar verantwoordelijkheid als ondernemer en het belang van professionaliteit.
Gulsen erkent dat deze ervaring haar sterker en beter heeft gemaakt in haar professionele leven. “Het was een harde les, maar ik ben erdoor gegroeid,” zei ze. Hoewel ze in het verleden bekendstond om haar gedurfde en eigenzinnige stijl, die haar zowel succes als mislukkingen opleverde, heeft deze les haar geholpen haar aanpak te herzien.
Kritische reacties van podcast-luisteraars
Hoewel Olcay Gulsen het incident beschrijft als een belangrijk keerpunt in haar carrière, werden veel luisteraars van de podcast kritisch over haar verhaal. Velen reageerden verbaasd dat het voor haar zo lang duurde om te beseffen hoe respectloos het is om consequent te laat te komen voor afspraken. Een luisteraar, Tarique, uitte zijn verbazing: “Dus als die man dat niet had gezegd, had je mensen tot op heden anderhalf uur laten wachten zonder te beseffen dat dat niet oké is? Bizar.” Deze reactie weerspiegelt de algemene verontwaardiging dat iemand in een leidinggevende positie, met jarenlange ervaring in het bedrijfsleven, zo laat tot dit besef kwam.
Een andere luisteraar, Roos, deelde soortgelijke gevoelens: “Bizar dat je toen pas besefte dat dat niet door de beugel kan.” Voor velen is punctualiteit een basisregel in het bedrijfsleven, en het feit dat Gulsen zo lang haar eigen tijdsmanagement verwaarloosde, wordt door sommige luisteraars als onverantwoordelijk gezien.
Sommige luisteraars gingen zelfs verder en verbonden haar gebrek aan tijdsmanagement aan het faillissement van SuperTrash. “Daarom heeft ze andere ondernemers mee de afgrond ingesleept en zelf ook uiteindelijk niks bereikt,” merkte een luisteraar op. Dit verwijst naar de kritiek dat Gulsen’s solistische en onconventionele werkwijze, die haar in eerste instantie naar de top bracht, uiteindelijk de ondergang van haar bedrijf veroorzaakte.
Van SuperTrash naar de beauty-industrie
Ondanks de kritiek en het faillissement van SuperTrash heeft Olcay Gulsen haar ondernemersambities nooit opgegeven. Na het modefiasco richtte ze zich op een nieuwe industrie: de beautywereld. Ze startte met nieuwe producten en concepten, vastbesloten om haar fouten uit het verleden achter zich te laten en opnieuw succesvol te worden. Gulsen benadrukt in interviews dat de harde lessen die ze heeft geleerd – zoals het belang van punctualiteit en respect voor anderen – haar geholpen hebben om haar nieuwe projecten beter aan te pakken.
Toch verloopt haar nieuwe ondernemerschap niet zonder hindernissen. In de podcast sprak Gulsen ook over de uitdagingen die gepaard gaan met het runnen van een eigen bedrijf in de beauty-industrie, vooral na zo’n publiekelijk fiasco met SuperTrash. Haar reputatie was beschadigd, en ze moest hard werken om zichzelf opnieuw te bewijzen, zowel bij investeerders als bij klanten.
Een nieuwe kans voor Olcay Gulsen?
De confrontatie met de zakenrelatie en de daaropvolgende inzichten hebben Olcay Gulsen geholpen om haar zakelijke houding te verbeteren, maar het blijft de vraag of ze definitief geleerd heeft van haar fouten. Terwijl ze zich een weg baant in de beauty-industrie, staat haar reputatie nog altijd onder druk. Het faillissement van SuperTrash en de manier waarop ze met haar bedrijven omging, hebben diepe sporen nagelaten. Toch geeft Gulsen niet op. Ze blijft vastbesloten om haar nieuwe bedrijf tot een succes te maken en te bewijzen dat ze kan leren van haar fouten.
Haar verhaal is een voorbeeld van de ups en downs die horen bij het ondernemerschap. Van het opbouwen van een succesvol mode-imperium tot het zien instorten ervan, en nu het opnieuw proberen in een andere branche – het leven van Olcay Gulsen staat symbool voor de vele uitdagingen die ondernemers onderweg kunnen tegenkomen. Hoewel ze in het verleden fouten heeft gemaakt, toont ze veerkracht door steeds weer op te staan en door te gaan.
Dit bericht op Instagram bekijken
Conclusie: Een les in nederigheid
Olcay Gulsen’s verhaal laat zien dat zelfs succesvolle ondernemers harde lessen kunnen leren op weg naar de top. Haar faillissement met SuperTrash, gevolgd door de confrontatie met een zakenrelatie over haar gedrag, heeft haar bewust gemaakt van de impact die haar eigen acties op anderen kunnen hebben. Hoewel de kritiek van podcast-luisteraars suggereert dat haar inzichten misschien wat aan de late kant kwamen, lijkt Gulsen vastberaden om van haar fouten te leren en haar zakelijke aanpak te verbeteren.
De vraag blijft of ze in staat zal zijn om haar imago te herstellen en succesvol te blijven in de beauty-industrie. Voor nu lijkt ze in ieder geval belangrijke lessen te hebben geleerd over verantwoordelijkheid, tijdsmanagement en respect voor anderen. Of ze erin slaagt om haar nieuwe onderneming tot een succes te maken, zal de tijd leren, maar één ding is zeker: Olcay Gulsen geeft niet op.
Belangrijke punten:
- Olcay Gulsen, oprichtster van SuperTrash, kreeg te maken met een faillissement in 2018, deels als gevolg van haar solistische manier van werken.
- In een podcast vertelde ze over een harde les die ze leerde toen een zakenrelatie een contract voor haar ogen verscheurde, nadat ze anderhalf uur te laat kwam voor een afspraak.
- Deze confrontatie veranderde haar professionele houding en liet haar inzien hoe belangrijk punctualiteit en respect voor anderen zijn in het bedrijfsleven.
- Ondanks de kritiek en uitdagingen blijft Gulsen doorgaan met ondernemen en richt ze zich nu op de beauty-industrie.
- Haar verhaal toont de ups en downs van het ondernemerschap en de noodzaak om te leren van fouten om vooruit te komen.
Algemeen
NIEUWS ⚡ | Vrienden heengegaan in Tesla nadat ‘de elektronische deuren het begaven’ en ze niet naar buiten konden
In de vroege ochtend van 24 oktober vond in Toronto, Canada, een tragisch incident plaats waarbij een Tesla-auto na een b0tsing begon te r0ken, wat leidde tot een noodsituatie voor de vier inzittenden. De passagiers, Jay Sisodiya, Digvijay Patel, Neelraj Gohil en zijn zus Ketaba Gohil, waren tussen de 26 en 32 jaar oud. Het incident werpt niet alleen een schaduw over de veiligheid van elektrische voertuigen, maar stelt ook vragen over hoe toegankelijk deze voertuigen zijn in noodsituaties. Dankzij de moedige actie van een voorbijganger, Rick Harper, werd één van de inzittenden, een jonge vrouw, gered. Dit incident benadrukt echter ook de dringende noodzaak voor verbeteringen in de veiligheidsmechanismen van elektrische voertuigen.
Een daad van moed: Rick Harper in actie
Rick Harper, een medewerker van Canada Post, bevond zich toevallig in de buurt van het 0ngeval toen hij hulpgeroep hoorde. Zonder te aarzelen snelde hij naar het voertuig en trof een kritieke situatie aan. Door de r00kontwikkeling en het gebrek aan zichtbaarheid was het moeilijk te bepalen hoeveel mensen in de auto zaten. Harper wist een passagier te redden door een ruit in te slaan, nadat hij ontdekte dat de elektronische deuren niet functioneerden.
In een interview met de Toronto Star deelde Harper zijn
ervaringen:
“Je kon de deuren niet openen. Ik neem aan dat de jonge vrouw
de deur van binnenuit probeerde te openen, maar het lukte haar
niet. Of dat door de batterij kwam of iets anders, weet ik niet,
maar ze was wanhopig.”
Harper’s snelle handelen redde een leven, maar hij benadrukte dat de situatie veel chaotischer en moeilijker was dan hij had kunnen voorzien. Het incident roept grote zorgen op over hoe elektrische voertuigen reageren in noodsituaties.
Veiligheidsuitdagingen van elektrische voertuigen
Elektrische voertuigen zoals die van Tesla hebben veel voordelen, maar het incident in Toronto legt ook enkele kwetsbaarheden bloot. Tesla’s deuren werken elektronisch en zijn afhankelijk van stroom. Bij een storing, zoals na een zware b0tsing, kunnen deze systemen falen. Br*ndweerkapitein Randy Schmitz, een expert in voertuigveiligheid, wijst op de uitdagingen die elektrische voertuigen kunnen opleveren voor h*lpdiensten.
“Wanneer de stroomtoevoer wordt onderbroken, zijn deuren vaak niet meer te bedienen via de standaardknoppen. Dit kan het voertuig ontoegankelijk maken voor zowel inzittenden als hulpverleners.”
Hoewel deze technologieën ontworpen zijn voor gebruiksgemak, blijkt dat ze in noodsituaties juist een obstakel kunnen vormen.
De rol van batterijen in r00kontwikkeling
Een ander punt van zorg is de rol van lithium-ionbatterijen bij r00kontwikkeling. Tesla gebruikt geavanceerde batterijpakketten die ontworpen zijn om veilig en efficiënt energie te leveren. Bij beschadiging kunnen deze batterijen echter hitte en r00k produceren, wat de situatie aanzienlijk gevaarlijker maakt.
Adjunct-br*ndweercommandant Jim Jessop legt uit dat de r00k die ontstond in Toronto waarschijnlijk werd veroorzaakt door beschadigde accucellen. Deze cellen kunnen blijven reageren, waardoor er sprake is van een aanhoudende r00k- en hitteontwikkeling. Dit maakt het blussen van elektrische voertuigen veel complexer dan bij voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor.
Tesla’s veiligheidsclaims onder de loep
Tesla heeft een sterke reputatie als het gaat om innovatieve technologie en veiligheidssystemen. Het merk beweert dat hun voertuigen, zoals de Model S, Model 3, Model X en Model Y, behoren tot de veiligste voertuigen ter wereld. De batterijen zijn laag in het chassis geplaatst, wat niet alleen zorgt voor stabiliteit, maar ook passagiers beschermt tijdens een botsing.
In theorie biedt dit ontwerp bescherming tegen letsel en beperkt het de kans op batterijbeschadiging. Tesla benadrukt ook dat hun systemen zijn ontworpen om r00kontwikkeling te isoleren en warmte af te voeren. Echter, het incident in Toronto toont aan dat er in praktijk nog steeds risico’s bestaan, vooral wanneer elektronische toegangssystemen falen.
“In reële noodsituaties blijkt dat zelfs de meest geavanceerde technologie kwetsbaarheden kan hebben,” aldus Schmitz.
Afhankelijkheid van elektronische toegang
Een van de grootste lessen uit dit incident is het belang van redundantie in toegangssystemen. Tesla’s elektronische deuren, die zijn ontworpen voor comfort en gebruiksgemak, zijn niet altijd betrouwbaar in noodsituaties. Zonder stroomtoevoer kunnen passagiers of hulpverleners niet snel handelen, wat kostbare seconden kan kosten in levensbedreigende situaties.
Veel experts pleiten voor de toevoeging van mechanische noodontgrendelingen die handmatig kunnen worden bediend, zelfs bij stroomuitval. Dit zou de veiligheid van elektrische voertuigen aanzienlijk kunnen verbeteren en stressvolle situaties voor inzittenden en reddingswerkers verminderen.
De toekomst van elektrische voertuigen
Het incident in Toronto onderstreept de noodzaak van voortdurende innovatie en verbetering in de ontwerp- en veiligheidsprotocollen van elektrische voertuigen. Nu deze voertuigen steeds vaker de weg op gaan, moeten fabrikanten extra stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze in elke situatie veilig en toegankelijk zijn.
Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld overwegen om aanvullende veiligheidsmechanismen te implementeren, zoals handmatige deurontgrendelingen en verbeterde br*ndpreventiesystemen. Hulpdiensten zouden ook beter getraind moeten worden om te gaan met elektrische voertuigen in noodsituaties.
Conclusie: Lessen uit Toronto
Het tragische incident in Toronto biedt waardevolle inzichten in de uitdagingen en risico’s van elektrische voertuigen. Terwijl de technologie enorme vooruitgang heeft geboekt op het gebied van efficiëntie en gebruiksgemak, toont dit voorval aan dat er op het gebied van veiligheid nog veel werk te doen is.
Met de moedige actie van Rick Harper als lichtpuntje, blijft het cruciaal dat fabrikanten en veiligheidsinstanties samenwerken om elektrische voertuigen veiliger en toegankelijker te maken. Alleen door deze stappen te nemen, kunnen we ervoor zorgen dat deze innovatieve technologie niet alleen de toekomst van transport, maar ook van veiligheid vertegenwoordigt.