Algemeen
Makers Gooische Vrouwen nemen drastische maatregelen na kritiek op glowfilter Linda de Mol
Afgelopen zondag debuteerden de eerste afleveringen van de langverwachte comeback van de populaire serie Gooische Vrouwen op streamingplatform Videoland. De serie, die jarenlang een grote schare fans had, is terug met dezelfde cast en beloofde het publiek weer volop drama en humor. De reacties waren overwegend positief, maar al snel ontstond er een punt van discussie onder de kijkers: de opvallende beeldfilters die vooral op hoofdrolspeelster Linda de Mol lijken te zijn toegepast.

Klachten over Beeldfilters
Social media werden overspoeld met reacties van fans die hun ongenoegen uitten over het visuele effect van de serie. Veel kijkers merkten op dat de zachte kleuren en zware filters de serie een bijna ‘overdreven glossy’ uitstraling gaven, iets wat voor sommigen afbreuk deed aan de authenticiteit van de personages en scènes. Vooral de scènes met Linda de Mol sprongen er voor kijkers uit, waarbij zij vonden dat haar verschijning onnatuurlijk oogde.

Reactie van RTL op de Kritiek
RTL, het netwerk dat de serie uitzendt, reageerde snel op de feedback van het publiek. Via het programma RTL Boulevard liet RTL weten dat de kritiek serieus wordt genomen. Ze gaven aan dat de opmerkingen “meegenomen zullen worden bij de afwerking van de resterende afleveringen.” Hiermee geeft RTL aan open te staan voor aanpassingen om beter aan te sluiten op de wensen van de kijkers en de oorspronkelijke sfeer van de serie te behouden.

Toelichting van Regisseur Will Koopman
Regisseur Will Koopman, die betrokken is bij de productie van de serie, lichtte de keuze voor de filters toe en gaf aan dat de visuele aanpassingen deels noodzakelijk waren. Volgens Koopman speelde het weer tijdens de opnames in de zomer een grote rol. Door de ongunstige weersomstandigheden waren de beelden soms minder scherp en aantrekkelijk. Om dit te compenseren, zijn filters toegepast, zodat de gewenste sfeer en beeldkwaliteit bereikt konden worden. Hiermee ontkrachtte Koopman tevens de geruchten dat Linda de Mol zelf om de filters gevraagd zou hebben om er beter uit te zien.

Plannen voor de Nabewerking
Hoewel de eerste drie afleveringen al klaar zijn en in de huidige vorm zullen blijven, heeft RTL aangegeven mogelijk aanpassingen door te voeren in de resterende afleveringen. De keuze om de filters subtieler te maken, kan een poging zijn om tegemoet te komen aan de feedback van fans. Op deze manier hopen de makers het authentieke karakter van de serie te behouden zonder afbreuk te doen aan de beeldkwaliteit.

Uitzendschema van Gooische Vrouwen
Voor fans die de serie niet op Videoland kunnen volgen, is er goed nieuws. Vanaf zondag 10 november zal Gooische Vrouwen ook wekelijks worden uitgezonden op SBS6, steeds om 20:30 uur. Dit maakt de serie toegankelijker voor een breder publiek dat de nostalgische charme van de originele afleveringen weer kan beleven.

Publieksreactie en Toekomstverwachting
De discussie over de beeldfilters heeft bijgedragen aan de populariteit en zichtbaarheid van de serie, wat in marketingtermen zeker geen nadeel is. Ondanks de kritische opmerkingen blijft de algemene ontvangst van de nieuwe afleveringen positief. Fans zijn verheugd om hun favoriete personages terug te zien en kijken uit naar de rest van het seizoen.

Een Geliefde Serie in een Nieuw Jasje
Met de terugkeer van Gooische Vrouwen wil RTL duidelijk inspelen op de nostalgie van de fans, maar ook een vernieuwde kijkervaring bieden. Hoe het publiek zal reageren op eventuele aanpassingen in de beeldfilters, valt nog te bezien. De komende weken zal blijken of de productie erin slaagt de balans te vinden tussen visuele modernisering en het behouden van het oorspronkelijke karakter van de serie.
De tijd zal leren of deze ingrepen de populaire serie goed zullen doen en of het publiek tevreden zal zijn met het eindresultaat.
Algemeen
Asmara Thielen over rechtszaak Borsato: ‘Victim blaming op hogeschoolniveau’

Advocaat van Asmara Thielen: “Ze voelde zich slacht0ffer van victim blaming tijdens de rechtszaak tegen Marco Borsato”
De zaak rond Marco Borsato blijft veel losmaken in Nederland. Terwijl het land verdeeld reageert op de gebeurtenissen in de rechtszaal, heeft Peter Plasman, de advocaat van Asmara Thielen – het meisje dat de zanger beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag – zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop de zitting is verlopen.

Tijdens een openhartig gesprek in het programma Pauw & De Wit op NPO 1 vertelde Plasman dat zijn cliënt de behandeling van de zaak als “een vorm van victim blaming” heeft ervaren. Volgens hem was het pijnlijk om te zien hoe de aandacht in de rechtszaal meer gericht leek op haar gedrag dan op wat haar is overkomen.
De terugblik bij Pauw & De Wit
Presentator Jeroen Pauw opende het programma met een korte terugblik op de afgelopen week, waarin de rechtszaak tegen Marco Borsato centraal stond.
“Vorige week waren alle ogen gericht op zanger Marco Borsato,” begon Pauw. “Hij moest zich twee dagen lang verantwoorden tegenover de rechter, omdat hij wordt verdacht van grensoverschrijdend gedrag met een vijftienjarig meisje.”
Daarna kondigde Pauw aan dat Peter Plasman te gast was als advocaat van het vermeende slacht0ffer. Plasman, die al vaker in spraakmakende zaken optrad, gaf aan dat hij niet van plan was te reageren op elk detail, maar wel op de toon van het publieke debat.

“Victim blaming op hoog niveau”
Plasman vertelde dat hij eerder in de week het interview had gezien met de advocaten van Marco Borsato, die bij dezelfde talkshow aan tafel hadden gezeten. Dat optreden had hem geraakt.
“Ja, en dat is eigenlijk de reden dat ik nu hier zit,” zei hij. “Wat ik toen zag, vond ik victim blaming op hogeschoolniveau.”
Volgens Plasman voelde zijn cliënt dat ook zo. Ze zou het idee hebben gekregen dat haar gedrag en keuzes ter discussie werden gesteld, terwijl de zaak juist om het gedrag van de verdachte draait.
“Dat was victim blaming pur sang,” zei Plasman nadrukkelijk.
Geen details over haar situatie
Hoewel Pauw probeerde meer te weten te komen over hoe het nu met het meisje gaat, bleef Plasman discreet.
“Daar ga ik helemaal niets over zeggen,” benadrukte hij. “Dat wil zij zelf niet. Ook niet over haar moeder. Zij heeft ervoor gekozen om zich niet publiekelijk uit te spreken, en dat respecteren we.”
De advocaat benadrukte dat het voor zijn cliënt al zwaar genoeg is om te weten dat haar naam en verhaal opnieuw in de openbaarheid komen.
“Ze is niet bekend geworden, ze is beschadigd”
Pauw merkte op dat het meisje door de rechtszaak opnieuw in de media is verschenen, en dus bij het grote publiek bekend is geworden. Plasman reageerde daar scherp op:
“Bekend geworden? Nee, ze is juist min of meer kapotgemaakt bij het grote publiek,” zei hij. “Mijn cliënten zijn niet beroemd geworden, ze zijn beschadigd. Dat is een groot verschil.”
Volgens Plasman is het publieke oordeel vaak genadeloos, zeker wanneer het om bekende personen gaat. “De druk van buitenaf, de commentaren op sociale media — het is iets wat mensen onderschatten,” legde hij uit.

De kern van de zaak
Daarna beschreef Pauw kort de achtergrond van de zaak, zonder in juridische details te treden.
“We hebben het hier over een meisje dat vijftien was, en over wat haar is aangedaan in de periode voordat ze zestien werd,” zei Pauw.
Plasman bevestigde dat het ging om gebeurtenissen vlak voor haar zestiende verjaardag — een leeftijd waarop volgens de wet duidelijke grenzen gelden.
“De wet is daar helder over,” zei hij. “Het maakt niet uit hoe iemand zich gedraagt of wat iemand zegt, een volwassene moet die grens respecteren.”
Pauw voegde toe:
“Je blijft met je handen van een minderjarige af.”
Plasman antwoordde:
“Precies. Ook als die minderjarige zegt dat ze het leuk vindt of zelfs iets uitlokt — dat verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de volwassene.”
“Ze wilde alleen erkenning”
Tijdens het gesprek ging Pauw dieper in op de persoonlijke motivatie van het meisje om destijds aangifte te doen. Plasman benadrukte dat het haar nooit om wraak of geld ging, maar om erkenning.
“Mijn cliënt heeft vanaf het begin gezegd: ik wil alleen erkenning,” vertelde Plasman. “Ik wil niet dat hij de gevangenis in gaat. Ik hoef geen geld. Ik wil alleen dat hij erkent dat hij dit heeft gedaan.”
Volgens de advocaat had een vroegere erkenning veel kunnen voorkomen. “Er zijn momenten geweest waarop dit niet zo ver had hoeven komen,” zei hij.
Waarom kwam die erkenning er niet?
Pauw vroeg waarom die erkenning nooit is gekomen. Plasman antwoordde dat hij dat niet weet, maar dat het een vraag is “die alleen Marco Borsato kan beantwoorden”.
“Misschien heeft hij de gevolgen niet kunnen overzien,” zei Plasman. “Het is nooit makkelijk om te zeggen: ‘Ik heb dat gedaan.’ Maar soms is dat de enige manier om dingen goed te maken. Tenzij je ervan overtuigd bent dat je niets verkeerd hebt gedaan.”
Pauw reageerde met een verwijzing naar de verdediging van Borsato:
“Hij zegt ook steeds dat hij niet iets kan bekennen wat hij niet heeft gedaan.”
Plasman bleef bij zijn standpunt:
“Dat zegt hij, maar ik vind de bewijzen meer dan voldoende om tot een veroordeling te komen.”
Een zaak vol emoties en meningen
De zitting tegen Marco Borsato duurde twee dagen en werd breed gevolgd door de media. Buiten de rechtbank verzamelden zich zowel sympathisanten van de zanger als mensen die hun steun betuigden aan het vermeende slacht0ffer. De publieke aandacht maakte de ervaring extra zwaar voor alle betrokkenen.
Plasman benadrukte dat het niet alleen een juridische strijd is, maar ook een emotionele. “Voor mijn cliënt gaat het om erkenning, maar ook om herstel van eigenwaarde,” zei hij. “Het is moeilijk als je het gevoel hebt dat jouw verhaal telkens in twijfel wordt getrokken.”
Reacties in het land
Na de uitzending van Pauw & De Wit ontstonden er online duizenden reacties. Sommige kijkers prezen Plasman om zijn rustige maar duidelijke woorden.
Een veel gedeelde reactie luidde:
“Wat een integere man. Hij zegt precies wat veel mensen voelen: dat slacht0ffers vaker worden beoordeeld dan gehoord.”
Anderen vonden dat het beter was geweest om de zaak niet in een talkshow te bespreken zolang er nog geen uitspraak is. “Iedereen heeft recht op een eerlijk proces,” schreef een kijker. “Zowel het meisje als de verdachte.”
De discussie toont aan hoe complex de balans is tussen openbaarheid en privacy bij dit soort gevoelige zaken.
Wachten op de uitspraak
Het 0penbaar Ministerie heeft in deze zaak vijf maanden cel geëist tegen Marco Borsato. De rechtbank doet naar verwachting volgende maand uitspraak. Tot die tijd blijft het stil aan beide kanten.
Plasman zei in Pauw & De Wit dat zijn cliënt de uitspraak met spanning tegemoetziet, maar probeert om zich zoveel mogelijk op haar eigen herstel te richten. “Ze wil verder met haar leven,” zei hij. “Maar dat kan pas echt als dit hoofdstuk is afgesloten.”
Reflectie op het publieke debat
Het gesprek tussen Pauw en Plasman kreeg veel aandacht, niet alleen vanwege de juridische details, maar vooral door de onderliggende boodschap: de manier waarop we in Nederland omgaan met slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag.
Pauw sloot de uitzending af met een reflectie:
“Wat deze zaak ons leert, is dat woorden ertoe doen. In de rechtszaal, maar ook daarbuiten. Hoe we praten over slacht0ffers bepaalt vaak hoe veilig mensen zich voelen om hun verhaal te delen.”
Daarop reageerde Plasman instemmend:
“Precies dat. Het gaat om respect, erkenning en menselijkheid. Dat verdient iedereen.”

