Algemeen
Carrière André Hazes per direct voorbij: ”Dit komt heel hard aan”
De relatie tussen André Hazes en zijn moeder, Rachel Hazes, stond al onder grote druk, maar het lijkt nu volledig te zijn geëscaleerd. De spanningen binnen de familie Hazes zijn een publiek geheim, maar de laatste ontwikkeling is wel een bijzonder pijnlijke. Rachel Hazes, die de merknaam van haar 0verleden man beheert, heeft haar zoon André Hazes nu officieel gesommeerd om de naam Hazes niet langer ‘onrechtmatig’ te gebruiken voor commerciële doeleinden. Dit zorgt voor een nieuwe crisis in de toch al moeizame familieband.

André Hazes mag zijn naam niet meer commercieel gebruiken
Het management van André Hazes bevestigde aan Shownieuws dat de zanger een brief heeft ontvangen waarin hij geïnformeerd wordt dat hij de naam Hazes niet meer mag gebruiken in zijn commerciële uitingen zonder ‘jr.’ eraan toe te voegen. Rachel Hazes, die de merknaam van haar 0verleden echtgenoot sinds zijn dood in 2004 beheert, heeft deze beslissing genomen. Volgens haar is André’s gebruik van de naam Hazes zonder het suffix ‘junior’ niet langer toegestaan.
Het is een opvallende en strenge eis van Rachel, die blijkbaar haar rechten als merkhouder volledig benut. Vanaf nu wordt André Hazes dus verplicht om zichzelf als ‘André Hazes jr.’ te presenteren als artiest. Deze stap lijkt niet alleen juridisch, maar ook persoonlijk een diepe breuk tussen moeder en zoon te benadrukken.
André erg aangeslagen door de beslissing
Volgens het management van André is de zanger diep geraakt door de brief die hij een paar dagen geleden ontving. De boodschap van zijn moeder kwam als een harde klap aan. Het management van André geeft aan dat hij momenteel in overleg is met zijn juridische team om te kijken wat de mogelijkheden zijn en of er juridische stappen ondernomen kunnen worden om het besluit aan te vechten. Deze situatie brengt een nieuwe dimensie aan de toch al complexe relatie tussen André en Rachel, die de laatste jaren steeds verder uit elkaar lijken te groeien.

Rachel Hazes wil haar zoon str*ffen
Het was eerder dit jaar al duidelijk dat Rachel in een sterke positie zat wat betreft de controle over de naam Hazes. In een interview in april gaf André zelf al aan dat zijn moeder, als ze dat echt zou willen, hem zou kunnen verbieden de naam Hazes te gebruiken voor commerciële doeleinden. Dit omdat Rachel, als beheerder van de merknaam van de 0verleden volkszanger, het recht heeft te bepalen wie de naam mag gebruiken. Destijds gaf André nog aan dat hij hoopte dat het nooit zover zou komen.
Het lijkt er nu echter op dat Rachel besloten heeft de controle over de naam Hazes te gebruiken als wapen in hun onderlinge strijd. Het is een nieuwe stap in de steeds verder esc*lerende ruz!e tussen moeder en zoon, waarbij Rachel haar zoon blijkbaar wil straffen voor zijn recente keuzes. André had zelf niet verwacht dat zijn moeder deze stap echt zou zetten, ondanks dat hij zich ervan bewust was dat ze dit recht had.
De merknaam Hazes: een miljoenenbusiness
Hoewel André’s achternaam officieel Hazes is, mag hij die nu dus niet zonder meer gebruiken als artiestennaam. Dit lijkt misschien vreemd, maar zo strikt zijn de regels omtrent merkrechten. De naam ‘Hazes’ is door Rachel na het 0verlijden van haar man beschermd als merknaam, wat betekent dat zij bepaalt wie de naam voor commerciële doeleinden mag gebruiken.

Dit is ook een van de redenen waarom de naam Hazes een miljoenenbusiness is geworden. Rachel heeft zich na de dood van haar man, volkszanger André Hazes sr., grotendeels gericht op het beheren en vermarkten van zijn naam en nalatenschap. Dit omvat alles van muziek en merchandise tot grote evenementen zoals herdenkingsconcerten. Het gebruik van de naam Hazes blijft in Nederland een groot verdienmodel, en Rachel zou volgens André flink geld verdienen aan de naam van haar 0verleden man. “Ik kan niet in haar portemonnee kijken, maar ik denk niet dat je medelijden met haar hoeft te hebben,” liet hij eerder optekenen.
Een dieptepunt in de familieruz!e
De vete tussen André en zijn moeder is de afgelopen jaren steeds verder opgelopen. Waar de band ooit hecht was, vooral na het 0verlijden van zijn vader, lijkt die nu volledig te zijn verslechterd. Het is geen geheim dat André in de media vaker afstand nam van zijn moeder, en het c0nflict lijkt met deze laatste stap een absoluut dieptepunt te hebben bereikt.
De ruzie tussen Rachel en André werd de afgelopen jaren steeds meer in de openbaarheid gevoerd. De zanger koos er zelfs voor om zich aan te sluiten bij zijn zus Roxeanne Hazes, met wie hij ook lange tijd een moeizame relatie had. Rachel, die lange tijd de enige steun en toeverlaat van haar zoon leek te zijn, ziet nu dat hij steeds meer de kant van zijn zus kiest. Dit zorgt voor nog meer wrijving binnen de familie.

De toekomst van André Hazes jr.
Nu Rachel haar ‘ultieme wapen’ lijkt te hebben ingezet, is het nog maar de vraag hoe André verder zal gaan. De naam Hazes is niet alleen zijn achternaam, maar ook onlosmakelijk verbonden met zijn carrière en zijn eigen identiteit als artiest. Het verplichten om ‘jr.’ aan zijn naam toe te voegen, voelt als een symbolische degradatie en benadrukt zijn positie ten opzichte van zijn moeder en de erfenis van zijn vader.
Toch blijft André vastberaden om zijn carrière voort te zetten, zij het dan onder de naam André Hazes jr. Zijn juridische team onderzoekt momenteel wat er tegen deze situatie te doen valt, maar het is duidelijk dat het conflict tussen moeder en zoon voorlopig nog niet voorbij is. Fans van de zanger hopen dat de familie op een dag de rust kan vinden om deze c0nflicten op te lossen, maar voor nu lijkt de breuk alleen maar groter te worden.
Met deze nieuwe ontwikkelingen wordt de vete tussen Rachel en André Hazes verder op de spits gedreven. Wat de gevolgen hiervan zullen zijn voor hun familie en voor de carrière van André Hazes jr., zal de toekomst uitwijzen. Het lijkt er in ieder geval op dat de naam Hazes voorlopig nog een bron van c0nflict zal blijven in een van de bekendste families van Nederland.

Algemeen
Kerstgrap over Marco Borsato valt volledig verkeerd: ”Wat is dit kansloos zeg”

Marco Borsato vierde dit jaar de feestdagen in besloten kring met zijn familie. Na een lange periode waarin zijn privéleven en naam vrijwel dagelijks onderwerp van gesprek waren, kozen de Borsato’s voor een warme, huiselijke kerst. Op sociale media verschenen verschillende beelden van het samenzijn, bedoeld om te laten zien dat het gezin ondanks alles weer dichter bij elkaar is gekomen. Wat voor de familie voelde als een moment van rust en verbondenheid, kreeg echter onverwacht een scherpe bijsmaak door een opmerking van mediacommentator Rob Goossens.

Een kerst in het teken van saamhorigheid
De Telegraaf besteedde aandacht aan de kerstviering van de familie Borsato en sprak zelfs van een ‘nieuwe traditie’. Volgens de krant was het bijzonder om te zien hoe Marco samen met zijn kinderen en andere familieleden de feestdagen doorbracht, na jaren die volledig in het teken stonden van juridische onzekerheid en publieke aandacht. Voor veel lezers voelde het als een menselijk verhaal: een gezin dat probeert vooruit te kijken en de draad weer op te pakken.
Dat beeld riep bij veel mensen sympathie op. Niet omdat alles vergeten of vergeven zou zijn, maar omdat het duidelijk maakte dat ook bekende Nederlanders behoefte hebben aan rust, familie en normaliteit. Juist rond kerst, een periode die vaak draait om verzoening en nabijheid, werd die boodschap door veel volgers herkend en gewaardeerd.

De opmerking die verkeerd viel
Rob Goossens, die bekendstaat om zijn scherpe en soms cynische commentaar op media en showbizz, besloot op het artikel te reageren via X. Onder het bericht van De Telegraaf plaatste hij slechts twee woorden: “Naakt behangen?” Wat mogelijk bedoeld was als een grap of een sarcastische verwijzing, viel bij veel mensen volledig verkeerd.
De timing en context van de opmerking maakten dat de ‘grap’ bij velen overkwam als ongepast en kwetsend. Marco Borsato werd immers recent vrijgesproken in een zware ontuchtzaak, een dossier dat jarenlang enorme impact had op zijn leven en dat van zijn familie. Juist daarom vonden veel mensen dat een dergelijke woordspeling niet alleen flauw was, maar ook respectloos.

Golf van verontwaardiging op sociale media
Binnen korte tijd stroomden de reacties onder Goossens’ bericht binnen. Gebruikers van X waren massaal boos en spraken hun afkeuring uit. Voor hen ging het hier niet om humor, maar om het natrappen van iemand die al jaren onder een vergrootglas ligt.
Een gebruiker schreef: “Hoe voelt dat nou, iemand natrappen?” Een ander was nog explicieter: “Jij hebt echt geen niveau. Humor heeft een grens en jij bent zeker geen humorist.” Anderen spraken van “platte” en “humorloze” opmerkingen en vonden dat Goossens hiermee duidelijk over de schreef ging.
Wat vooral opviel, was dat de kritiek niet alleen kwam van fans van Marco Borsato, maar ook van mensen die juist benadrukten dat vrijspraak of niet, er grenzen zijn aan wat je kunt zeggen. De consensus onder veel reageerders was dat dit geen satire of scherpe observatie was, maar een opmerking die bewust inspeelde op een pijnlijk en beladen onderwerp.

Humor versus verantwoordelijkheid
De ophef rond de tweet van Goossens raakt aan een bredere discussie over humor, satire en verantwoordelijkheid in de media. Zeker in het tijdperk van sociale media kunnen opmerkingen razendsnel een groot publiek bereiken. Wat voor de één een onschuldige grap lijkt, kan voor een ander voelen als een persoonlijke aanval.
Mediacommentatoren bevinden zich daarbij in een lastige positie. Ze worden vaak juist gewaardeerd om hun scherpe tong en relativerende humor, maar diezelfde eigenschappen kunnen ook averechts werken. In dit geval vonden veel mensen dat Goossens de context volledig uit het oog verloor en geen rekening hield met de gevoeligheid van het onderwerp.
De rol van mediacommentatoren
Rob Goossens profileert zich al jaren als ‘mediakenner’ en duidt regelmatig het gedrag van BN’ers, tv-programma’s en showbizzontwikkelingen. Daarbij schuwt hij de scherpe oneliner niet. Voor een deel van zijn publiek hoort dat bij zijn stijl. Maar critici wijzen erop dat scherpe humor iets anders is dan het maken van toespelingen op zware beschuldigingen, zeker wanneer iemand juridisch is vrijgesproken.
De kritiek op Goossens raakt daarmee ook aan de vraag: wat is de verantwoordelijkheid van iemand met een groot bereik? Moet alles kunnen, of mag er worden verwacht dat er rekening wordt gehouden met context, timing en menselijke impact?
De impact op het publieke debat
De discussie rond deze ene tweet laat zien hoe verdeeld het publiek kan reageren op humor in de media. Waar sommigen vinden dat satire per definitie moet kunnen schuren, benadrukken anderen dat er grenzen zijn, vooral als het gaat om zaken die mensen en gezinnen diep hebben geraakt.
Voor Marco Borsato zelf kwam de opmerking op een moment waarop hij juist probeerde zijn leven weer enigszins normaal in te richten. Zijn kerst met familie was geen publieke stunt, maar een privé-moment dat via media-aandacht alsnog breed werd uitgemeten. Dat zo’n moment vervolgens wordt aangegrepen voor een cynische grap, voelde voor veel mensen als onnodig hard.
Stilte vanuit Goossens
Vooralsnog heeft Rob Goossens niet uitgebreid gereageerd op de kritiek. Dat zorgt ervoor dat de discussie vooral wordt gevoerd door het publiek zelf. Sommigen vinden dat hij excuses zou moeten aanbieden, anderen denken dat hij het incident bewust laat uitdoven.
Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat deze situatie opnieuw laat zien hoe snel een enkele opmerking kan escaleren tot een bredere maatschappelijke discussie. Het gaat niet alleen over Marco Borsato of Rob Goossens, maar over de vraag hoe we met elkaar omgaan in het publieke domein.
Kerstgedachte onder druk
Ironisch genoeg speelde dit alles zich af rond kerst, een periode waarin verbinding, mildheid en reflectie centraal zouden moeten staan. Juist daarom viel de opmerking bij veel mensen extra rauw. Waar de familie Borsato probeerde de feestdagen in rust door te brengen, werd het moment overschaduwd door een debat over fatsoen en grenzen.
Voor veel X-gebruikers was het duidelijk: humor mag scherp zijn, maar niet ten koste van menselijke waardigheid. De reacties laten zien dat het publiek steeds kritischer kijkt naar hoe bekende mediafiguren omgaan met hun woorden.
Een les in publieke gevoeligheid
Of deze kwestie nog een staartje krijgt, is onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de ‘grap’ van Rob Goossens bij een groot deel van het publiek verkeerd is gevallen. Het incident onderstreept hoe belangrijk context en timing zijn, zeker in gevoelige dossiers.
In een tijd waarin alles direct wordt gedeeld en beoordeeld, lijkt de ruimte voor ongenuanceerde opmerkingen kleiner te worden. Misschien is dat geen beperking van vrijheid, maar een uitnodiging tot meer zorgvuldigheid. Want soms zegt de manier waarop we reageren op andermans pijn meer over onszelf dan over degene die onderwerp van gesprek is.