Algemeen
Zien: Vivienne van den Assem verklaart de oorlog aan Gordon met keiharde uitspraak!
Vivienne van den Assem heeft tijdens een recente uitzending van RTL Boulevard scherp uitgehaald naar Gordon. Hoewel haar uitspraken diplomatiek waren, is het duidelijk dat Gordon ze als een frontale aanval zal opvatten. In zijn nieuwe realityserie op SBS6 maakt Gordon er namelijk een gewoonte van om openlijk kritiek te uiten op bijna elke bekende Nederlander die hem ooit onrecht zou hebben aangedaan. Inmiddels hebben al minstens veertien bekende namen de woede van Gordon moeten verduren, waaronder Angela de Jong, Tina Nijkamp, Aran Bade, Rob Goossens, Johan Derksen, René van der Gijp, Wilfred Genee, Valentijn Driessen, Jeroen Pauw, Gerard Joling, Evert Santegoeds, Hélène Hendriks en Jack van Gelder.

De toon van de serie roept steeds meer kritiek op, omdat Gordon zijn persoonlijke wrok lijkt te botvieren op een groeiende lijst van bekende Nederlanders. Steeds meer mensen vinden dat Gordons felle aanvallen buiten proportie zijn, vooral omdat hij zelf vaak het initiatief neemt om anderen aan te vallen terwijl hij tegelijkertijd klaagt over de kritiek die hij ontvangt. Vivienne van den Assem besloot tijdens de uitzending van RTL Boulevard geen blad voor de mond te nemen en haar eigen visie op de kwestie te delen.
Vivienne van den Assem Neemt Geen Genade
Vivienne hield zich tijdens de uitzending niet in en leverde felle kritiek op Gordons gedrag. Ze opende met een stevige uitspraak: “In de aflevering van Gordons realitysoap van morgen krijgt René van der Gijp weer een flinke veeg uit de pan. Gordon lijkt boos te zijn op zo’n beetje iedereen die hem in de weg staat om zijn grote droom – weer muziek maken – te verwezenlijken. Gijp lacht alles weg, zoals we van hem gewend zijn.”

De opmerking van Vivienne viel op, omdat ze Gordon direct ‘gevallen volkszanger’ noemde, een term die niet onopgemerkt voorbij zal gaan bij de zanger. Het is duidelijk dat Vivienne zich niet terughoudend voelt om Gordons acties te bekritiseren, zeker gezien de steeds grotere stroom aan kritiek op zijn gedrag. Ze voegde toe dat het ondertussen een patroon begint te worden in Gordons show, waarbij hij in elke aflevering wel met een nieuwe persoon ruzie heeft.
Reactie van Tina Nijkamp
In de uitzending werd ook een fragment getoond van Tina Nijkamp, die eerder zelf door Gordon onder vuur werd genomen. Nijkamp benadrukte dat René van der Gijp goed op de situatie reageerde door erom te lachen, wat volgens haar de enige juiste reactie was. “Wat kun je ook anders dan lachen? Het begint nu echt een herhaling te worden. Gordon die elke aflevering weer ruzie maakt met iemand anders. Ik ben zelf ook uitgescholden en ik dacht: wat kan ik anders doen dan me laten uitschelden? Wat moet je daar nog zinnigs over zeggen? Het is wat het is.”
Nijkamp stelde verder dat als zij verantwoordelijk zou zijn voor het programma, ze zou adviseren om te stoppen met al het gescheld. “Na twee afleveringen vol scheldpartijen weten we het nu wel. Gordon heeft iedereen al verrot gescholden, maar dit herhalen in elke aflevering lijkt me geen slimme zet.” Haar opmerkingen werden bijgevallen door de andere panelleden, die vonden dat het inmiddels wel genoeg was geweest.

Aran Bade Voegt Zich bij de Kritiek
Aran Bade, een andere vaste kracht bij RTL Boulevard, deed er nog een schepje bovenop en stelde zich ook kritisch op tegenover Gordons gedrag. Hij merkte op: “Wat heeft de kijker hier nu eigenlijk aan? Wat we zien is vooral dat Gordon steeds weer terugvalt op dezelfde beledigingen en negativiteit. Het komt erop neer dat hij niet goed kon zingen en dat René van der Gijp dat simpelweg op een humoristische manier verwoordde.”
Bade verwees naar een opmerking van René van der Gijp over Gordons muzikale kwaliteiten: “René zei dat zelfs bij de HEMA niemand hem zou wegtrekken als hij daar zou zingen. En ja, dat klopte eigenlijk wel.” Het panel van RTL Boulevard leek het eens te zijn over het feit dat Gordons constante negativiteit niet veel bijdraagt aan zijn imago en dat het publiek wellicht vermoeid begint te raken van zijn scheldkanonnades.
De Echte Vraag: Wat Voegt Dit Toe?
Steeds meer critici vragen zich af wat Gordons soap de kijker eigenlijk te bieden heeft. Waar het eerst een inkijkje leek te bieden in het persoonlijke leven van een bekende Nederlander die op zoek was naar verzoening en een nieuwe start, is het programma al snel veranderd in een podium voor wrok en afrekeningen met collega’s uit de showbizz. De aanvallen op andere BN’ers, of ze nu gerechtvaardigd zijn of niet, domineren nu de afleveringen, en dit begint de kijkers en andere mediafiguren tegen te staan.

Gordon, die ooit geliefd was vanwege zijn flamboyante persoonlijkheid en scherpe humor, lijkt nu vooral bekend te staan om zijn tirades en negatieve energie. De vraag is of hij daarmee de sympathie van het grote publiek kan behouden, of dat zijn huidige strategie hem meer vijanden dan vrienden oplevert.
Gevallen Volkszanger
Het gebruik van de term ‘gevallen volkszanger’ door Vivienne van den Assem is veelzeggend. Het verwijst naar het idee dat Gordon, ooit immens populair als zanger en televisiepersoonlijkheid, nu vooral bekendstaat om zijn persoonlijke problemen en ruzies. Waar hij vroeger werd geprezen om zijn humor en talent, lijkt hij nu vooral in het nieuws te komen vanwege zijn conflicten met anderen.

Voor een publiek figuur als Gordon, die jarenlang een vaste waarde was op televisie en in de muziekwereld, moet het moeilijk zijn om te zien dat zijn carrière nu vooral getekend wordt door deze negatieve uitingen. Het is misschien deze frustratie die hem ertoe aanzet om in zijn soap zo fel van leer te trekken tegen iedereen die hem ooit bekritiseerd heeft.
Een Tweede Soap?
Met de scherpe reacties van Vivienne van den Assem en Aran Bade lijkt het erop dat Gordons real-life soap wel eens een vervolg zou kunnen krijgen – niet op televisie, maar in de media. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat Gordon reageert op de kritiek die hem wordt toegeworpen vanuit RTL Boulevard. Gezien zijn reputatie zal hij waarschijnlijk niet stil blijven, en een nieuwe ronde van scheldpartijen lijkt in de maak.

Wat de toekomst voor Gordon en zijn soap ook brengt, het is duidelijk dat zijn huidige strategie niet zonder gevolgen blijft. De groeiende lijst van bekende Nederlanders die hij tegen zich in het harnas heeft gejaagd, en de toenemende kritiek vanuit de media, zouden er uiteindelijk toe kunnen leiden dat hij een nieuwe koers moet kiezen. De vraag is of Gordon bereid is om zijn aanpak te veranderen, of dat hij zich vastbijt in zijn huidige rol van criticus en het zwartmaken van anderen.
Conclusie
De spanningen rondom Gordon en zijn real-life soap blijven toenemen. Waar het programma aanvankelijk bedoeld leek als een inkijkje in zijn leven, is het nu vooral een podium geworden voor zijn persoonlijke afrekeningen met andere BN’ers. Vivienne van den Assem en de andere panelleden van RTL Boulevard hebben duidelijk hun bedenkingen bij Gordons aanpak en uiten steeds openlijker hun kritiek. Het is afwachten hoe Gordon zal reageren op deze nieuwe aanval, maar een ding is zeker: de soap is nog lang niet voorbij.
Key Points:
- Vivienne van den Assem haalt uit naar Gordon tijdens een uitzending van RTL Boulevard en noemt hem een ‘gevallen volkszanger’.
- Gordons realityshow op SBS6 ligt onder vuur vanwege zijn constante scheldpartijen en aanvallen op andere BN’ers.
- Panelleden zoals Tina Nijkamp en Aran Bade voegen zich bij de kritiek en vinden dat Gordon steeds dezelfde beledigingen herhaalt.
- Het publiek en de media vragen zich af wat Gordons soap de kijker eigenlijk nog te bieden heeft, nu het vooral draait om ruzies.
- De term ‘gevallen volkszanger’ verwijst naar het idee dat Gordon zijn imago als zanger heeft verloren en nu vooral bekendstaat om zijn conflicten.
Algemeen
Sinterklaasjournaal-kijkers gaan los en hebben het allemaal over hetzelfde

Pietje Paniek terug in Het Sinterklaasjournaal: kijkers juichen om rentree van Jochem Myjer
De decembermaand is officieel begonnen: Het Sinterklaasjournaal is weer van start gegaan. De eerste aflevering, die maandagavond werd uitgezonden, bracht meteen twee opvallende momenten. Niet alleen was presentatrice Merel Westrik opnieuw te zien als de vaste nieuwslezer, ook maakte Pietje Paniek — gespeeld door cabaretier Jochem Myjer — een verrassende comeback. En die terugkeer zorgde op sociale media direct voor een golf van enthousiasme.

Een vertrouwde start met een vleugje nostalgie
Het Sinterklaasjournaal is al jarenlang een vaste waarde in de aanloop naar pakjesavond. Voor kinderen is het dé bron van nieuws over de Goedheiligman, zijn Pieten en de spannende voorbereidingen voor 5 december.
Ook dit jaar wordt het programma gepresenteerd door Merel Westrik, die de rol van Dieuwertje Blok — jarenlang hét gezicht van het Sinterklaasjournaal — met verve overneemt. Westrik straalt rust en warmte uit, precies wat jonge kijkers nodig hebben tijdens deze feestelijke tijd van het jaar. Toch blijft de naam Dieuwertje Blok met liefde genoemd worden door kijkers, die haar als een icoon van het programma beschouwen.
“Merel doet het geweldig,” schrijft een kijker op X, “maar Dieuwertje blijft voor altijd onze Sinterklaaspresentatrice.”
De terugkeer van Pietje Paniek
De grootste verrassing van de avond kwam echter niet van de presentator, maar van een oude bekende. Pietje Paniek, gespeeld door Jochem Myjer, is na tien jaar afwezigheid teruggekeerd in het programma.

De cabaretier was tussen 2009 en 2015 een van de meest geliefde karakters van het Sinterklaasjournaal. Zijn energieke, chaotische optreden maakte hem razend populair bij kinderen én ouders. Na 2015 besloot Myjer te stoppen, vooral vanwege de toenemende publieke discussie rondom het Sinterklaasfeest en de veiligheidsmaatregelen die het programma moest nemen.
In een eerder interview in College Tour vertelde hij daarover:
“Links van je stond een Piet, maar dat bleek een beveiliger te zijn, en rechts ook. Dan denk je alleen maar: als er maar niks gebeurt. Op een gegeven moment verdwijnt dan de lol.”
Die periode ligt inmiddels ver achter hem, en zijn herintrede voelt voor veel kijkers als een warm weerzien.
Chaos op de stoomboot
In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen zien we Pietje Paniek opnieuw in zijn vertrouwde rol van goedbedoelende, maar ietwat onhandige hulp van Sinterklaas. Zijn naam zegt het al: waar hij verschijnt, is er altijd wel iets misgegaan — of op het punt van misgaan.
Tijdens de uitzending zorgde hij voor een verstoorde videoverbinding tussen de stoomboot en de studio van Merel Westrik. “We horen u niet, Pietje!” klonk het lachend vanuit de presentatrice, terwijl Pietje driftig met kabels stond te zwaaien. Het leverde meteen de nodige humor op en zette de toon voor wat beloofd een levendig seizoen te worden.

Kijkers gaan los op sociale media
De terugkeer van Pietje Paniek bleef niet onopgemerkt. Binnen enkele minuten na de uitzending stroomden op X (voorheen Twitter) de reacties binnen van enthousiaste kijkers.
“PIETJE PANIEK IS TERUG!!! Oh yes. Dit wordt chaos 😆,” schreef gebruiker Anouk vol vreugde.
“Coalitie of geen coalitie… het maakt me niks meer uit — 2025 is officieel gered! Dankzij #PietjePaniek natuurlijk,” grapte een andere kijker.
De hashtag #Sinterklaasjournaal stond diezelfde avond zelfs korte tijd in de trendinglijst. Veel mensen gaven aan blij te zijn dat de makers van het programma durfden te kiezen voor herkenbaarheid en nostalgie.
“Wat een feest om Jochem Myjer weer als Pietje Paniek te zien,” schrijft een ouder. “Onze kinderen lagen dubbel, en wij eigenlijk ook.”
Humor en nostalgie hand in hand
Met de terugkeer van Pietje Paniek slaat het programma een brug tussen jong en oud. Ouders die Myjer vroeger met hun kinderen zagen optreden, kijken nu met een nieuwe generatie mee. En de humor blijkt nog steeds te werken.
Volgens veel kijkers brengt Myjer precies de juiste energie: vrolijk, chaotisch en toch lief. Zijn over-the-top paniekmomenten zijn een knipoog naar de klassieke jaren van het Sinterklaasjournaal, waarin fantasie en luchtigheid centraal stonden.
Merel Westrik als stabiele factor
Naast de herintrede van Pietje Paniek, krijgt ook Merel Westrik veel lof voor haar rol. Ze weet de magie van het programma te behouden, zonder te proberen Dieuwertje Blok te evenaren.
“Merel is rustig, vriendelijk en oprecht enthousiast,” schrijft een kijker. “Je merkt dat ze kinderen echt wil meenemen in het verhaal, niet alleen presenteren.”
Door haar journalistieke achtergrond weet Westrik bovendien een vleugje actualiteit te brengen, zonder de speelsheid van het programma te verliezen.
Discussie over maatschappelijke thema’s
Toch bleef de aflevering niet helemaal vrij van kritiek. Zoals elk jaar besteedt het Sinterklaasjournaal ook aandacht aan actuele thema’s, vaak op een luchtige manier verpakt in het verhaal. Dit keer kwamen onderwerpen voorbij als defensie, woningnood en maatschappelijke verantwoordelijkheid — iets waar sommige kijkers moeite mee hadden.
“Moet het nou echt weer over kazernes en soldaten gaan?” schrijft iemand op X. “Kan het niet gewoon eens lekker luchtig blijven voor kinderen?”
Een andere kijker noemt het “een beetje goedkoop scoren” om maatschappelijke thema’s te verwerken in een kinderprogramma.
Toch zijn er ook velen die het juist waarderen dat de makers van het Sinterklaasjournaal actuele thema’s niet uit de weg gaan. “Kinderen leven ook in deze wereld,” reageert iemand. “Ze mogen best leren dat er meer speelt dan alleen cadeautjes.”
Het geheim van het succes
Wat de meningen ook zijn, Het Sinterklaasjournaal blijft een kijkcijferkanon. Het is inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie die miljoenen Nederlanders samenbrengt. Elk jaar weet het programma de balans te vinden tussen humor, spanning en actualiteit.
En met de terugkeer van Pietje Paniek lijkt de magie van de begintijd weer even terug. Voor veel kijkers voelt het alsof een stukje kindertijd herleeft — een herinnering aan de tijd dat het Sinterklaasfeest nog simpelweg draaide om vrolijke spanning en lekkers in de schoen.
De magie van herkenning
In een tijd waarin kindertelevisie steeds sneller verandert, biedt het Sinterklaasjournaal juist herkenning en continuïteit. De vaste elementen — de aankomst van de boot, de hectiek in het Pietenhuis, en natuurlijk het Sinterklaasjournaal zelf — zorgen voor een gevoel van rust en traditie.
De terugkeer van Pietje Paniek versterkt dat gevoel nog eens extra. Zijn typische “oeps”-momenten, snelle praatjes en ontwapenende paniek brengen precies de speelsheid terug waar veel kijkers naar verlangden.
“Pietje Paniek hoort bij het Sinterklaasjournaal zoals pepernoten bij de intocht,” schrijft een fan. “Zonder hem is het gewoon niet compleet.”
Conclusie: 2025 is gered
Met de eerste aflevering van het nieuwe seizoen heeft het Sinterklaasjournaal de toon gezet voor de komende weken. De terugkeer van Jochem Myjer als Pietje Paniek zorgt voor een vrolijke dosis nostalgie, terwijl Merel Westrik het geheel met charme en rust bij elkaar houdt.
Hoewel sommige kijkers de maatschappelijke knipoogjes iets te serieus vonden, is de algehele sfeer er één van warmte en enthousiasme. En laten we eerlijk zijn: als zelfs volwassen kijkers uitroepen dat “2025 gered is”, dan weet je dat de Sint weer goed is aangekomen.