Algemeen
Natacha Harlequin stopt als advocaat voor Ali B: ‘Imagoschade heeft enorm gevolg!’
Natacha Harlequin, ooit bekend als een gerespecteerde advocate en mediapersoonlijkheid, heeft zichzelf in het middelpunt van de kritiek geplaatst door haar keuze om Ali B bij te staan in de r*chtszaak tegen hem. Hoewel ze in eerste instantie werd gezien als een spreekbuis en communicatiespecialist die het thuispubliek zou informeren, liep dit anders dan verwacht. Haar optreden en de keuze om betrokken te zijn bij de verdediging van de gevallen BN’er leverde haar forse kritiek op vanuit diverse hoeken. Deze beslissing heeft niet alleen haar reputatie als advocate beschadigd, maar ook haar mediacarrière op losse schroeven gezet.

De Kritiekstroom op Natacha
Nadat Natacha publiekelijk betrokken raakte bij de verdediging van Ali B, stroomde de kritiek van zowel bekende als minder bekende Nederlanders binnen. De verontwaardiging was groot, vooral omdat velen haar keuze als opportunistisch en slecht doordacht beschouwden. Een van de meest uitgesproken critici was Victor Vlam, die suggereerde dat Harlequin deze keuze wellicht niet uit vrije wil had gemaakt. Hij speculeerde zelfs dat ze enorm veel spijt moet hebben van haar beslissing. Vlam benadrukte de mogelijke langetermijngevolgen voor haar imago: “Dit is echt gigantische reputatieschade voor haar.”
Ook cabaretier Youp van ’t Hek deelde zijn ongezouten mening. Hij vergeleek Harlequin’s optreden met dat van een ‘roddeltante’, een verwijzing naar haar regelmatige verschijningen bij programma’s zoals Shownieuws op SBS6. Hij betwijfelde waarom een advocate met haar status Ali B zou willen bijstaan, wat volgens hem vooral diende om hem in een beter daglicht te stellen bij de pers. “Dat een heuse advocate, die ook regelmatig als een soort objectieve deskundige aan de dagelijkse achterklaptafel van SBS zit, de knuffelmarokkaan helpt om zo goed mogelijk over te komen bij het kappersblaadjesjournaille? Madurodam is inderdaad onze hoofdstad,” zei Youp scherp.

Johan Derksen was eveneens niet mild in zijn oordeel. Volgens hem voegt Natacha Harlequin “niets toe op televisie” en ook niet in de r*chtszaal. Zijn collega René van der Gijp sloot zich aan bij deze kritiek en noemde haar optreden “compleet belachelijk”. Volgens Van der Gijp was het “heel triest” dat ze zich zo had geprofileerd.
Zelfs Yvonne Coldeweijer, bekend van haar juicekanaal, liet van zich horen en concludeerde dat Natacha “overbodig” was. Ze vroeg zich hardop af of Natacha überhaupt verstand had van mediastrategieën en stelde dat ze waarschijnlijk weinig bijdroeg aan het juridische team van Ali B. Het was duidelijk dat er weinig begrip en sympathie was voor Natacha’s keuze om betrokken te raken bij deze omstreden zaak.
Terugkeer naar de Media: Is het Over en Uit?
Naast de publieke kritiek rijst de vraag of Natacha ooit nog terug zal keren in haar rol als tv-persoonlijkheid. Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS6, besloot deze vraag direct voor te leggen aan Talpa, het bedrijf achter de tv-zender. Het antwoord dat ze kreeg, was echter allesbehalve duidelijk. Volgens Nijkamp gaf Talpa een “vaag antwoord” en wilde het bedrijf geen concrete toezeggingen doen over een eventuele terugkeer van Natacha aan de Shownieuws-tafel. “Er werd gezegd: ‘Ja, alleen we weten dat niet van tevoren, er moet een onderwerp zijn,’ wat ik heel vaag vond,” aldus Nijkamp. Het lijkt erop dat SBS6 zelf nog niet zeker weet of Natacha opnieuw een rol zal krijgen in het programma of dat haar tijd daar voorgoed voorbij is.

Dit roept de vraag op of Natacha’s betrokkenheid bij de zaak Ali B een blijvende invloed zal hebben op haar carrière in de media. Haar eerdere positie als deskundige en commentator kan moeilijk te herstellen zijn, zeker nu er twijfel lijkt te bestaan over haar toekomst bij SBS6. Het blijft afwachten of haar betrokkenheid bij Ali B’s zaak haar een blijvende plek aan de zijlijn zal opleveren.
Einde van Haar Betrokkenheid bij Ali B’s Zaak
Inmiddels heeft Natacha zelf bevestigd dat haar rol in de verdediging van Ali B ten einde is gekomen. Ze benadrukt dat haar betrokkenheid slechts tijdelijk was en dat ze alleen in de voorbereidingsfase van de r*chtszaak een ondersteunende rol speelde. “Mijn rol in de fase bij de r*chtbank was om de ‘leading’ advocaat, Bart Swier, te ontlasten. De mediabelangstelling nam in de laatste weken voorafgaand aan de inhoudelijke behandeling van cliënt’s strafzaak flink toe,” legt Harlequin uit.

Volgens haar was het haar taak om de mediabelangstelling in goede banen te leiden en daarnaast het juridische team te ondersteunen door het dossier te bestuderen en haar inzichten te delen. Nu deze fase is afgerond, is haar bijstand niet meer nodig voor het hoger beroep. Hiermee lijkt Natacha afstand te nemen van de zaak, al blijft de vraag of haar reputatie hier blijvend onder zal lijden.
Reputatieschade en Gevolgen voor Haar Carrière
De reputatieschade die Natacha Harlequin heeft opgelopen door haar betrokkenheid bij Ali B’s zaak lijkt aanzienlijk te zijn. Of ze zich hier volledig van zal kunnen herstellen, is nog maar de vraag. Het is niet ongebruikelijk dat advocaten en andere professionals worden bekritiseerd om hun cliëntenkeuzes, maar in dit geval lijkt de schade verder te gaan dan normale kritiek.

Het lijkt erop dat Natacha’s betrokkenheid bij de verdediging van een bekende Nederlander, die beschuldigd wordt van ernstige m!sdrijven, haar carrière zowel in de advocatuur als in de media heeft beschadigd. Waar ze eerst bekendstond als een deskundige en betrouwbare tv-persoonlijkheid, wordt ze nu door velen gezien als iemand die haar eigen imago heeft opgeofferd door zich in deze zaak te mengen.
De Toekomst van Natacha Harlequin
Wat de toekomst voor Natacha Harlequin brengt, blijft onzeker. Hoewel ze heeft aangegeven dat haar rol in de zaak Ali B voorbij is, blijft de vraag of ze ooit haar imago volledig kan herstellen. De publieke opinie is hard, en haar reputatie als betrouwbare juridische expert lijkt flinke deuken te hebben opgelopen.
Daarnaast blijft haar toekomst bij Shownieuws onduidelijk. Zal SBS6 haar nog terug willen aan de tafel van het populaire programma, of is haar tijd daar voorgoed voorbij? De kans lijkt groot dat ze voorlopig uit het publieke oog verdwijnt om de storm rondom haar persoon te laten luwen.

Wat wel zeker is, is dat Natacha’s beslissing om zich te mengen in de verdediging van Ali B grote gevolgen heeft gehad voor haar carrière. Of ze zich hiervan kan herstellen en weer kan opklimmen tot de gerespecteerde positie die ze ooit had, is nog maar de vraag. Voorlopig lijkt het erop dat Natacha Harlequin een lange weg te gaan heeft voordat ze haar reputatie kan herstellen, zowel in de media als in de juridische wereld.
Conclusie
Natacha Harlequin’s betrokkenheid bij de verdediging van Ali B heeft haar reputatie ernstig beschadigd. Hoewel ze haar rol in de zaak inmiddels heeft neergelegd, blijft de schade bestaan. Haar toekomst in de media is onzeker, en het is nog maar de vraag of ze ooit terugkeert naar haar oude rol bij Shownieuws. Wat wel zeker is, is dat de weg naar herstel lang en moeilijk zal zijn.
Algemeen
Eindstation nadert voor Caroline Tensen: ‘Het is nu gewoon heel erg zichtbaar’

Kijkcijfers Eén tegen 100 blijven dalen: hoe lang houdt RTL 4 het nog vol?
Het spelprogramma Eén tegen 100, al jaren een vertrouwde titel op televisie, kampt met steeds lagere kijkcijfers. Ondanks de strategische verhuizing naar de zaterdagavond weet het programma, gepresenteerd door Caroline Tensen, het publiek niet meer in dezelfde mate aan zich te binden. De daling is inmiddels zo sterk dat het programma onder de prestaties van VriendenLoterij Miljonairs duikt — een show die eerder al van de buis verdween vanwege tegenvallende cijfers.

Het roept een steeds dringender vraag op: is Eén tegen 100 bezig aan zijn laatste hoofdstuk op RTL 4?
Tv-kenner Victor Vlam: “Het zijn desastreuze cijfers”
Mediakenner Victor Vlam neemt geen blad voor de mond in zijn podcast Victor Duidt TV. Volgens hem gaat het niet om een lichte daling, maar om een structureel probleem dat al jaren zichtbaar is.
“De kijkcijfers zijn echt desastreus,” zegt hij, terwijl hij verwijst naar de gloriedagen van het programma. “In 2012 en 2013 scoorde Eén tegen 100 zelfs beter dan Miljoenenjacht. Dat is bijna niet voor te stellen als je ziet waar het nu staat.”
Waar het programma vroeger moeiteloos honderdduizenden kijkers aan zich bond, lukt het tegenwoordig nog maar om een derde daarvan vast te houden. Het is een trend die volgens Vlam niet van de ene op de andere dag is ontstaan.
“Er zijn vernieuwingen doorgevoerd, er is gesleuteld aan de formule, maar niets heeft kunnen voorkomen dat de neerwaartse lijn doorzette. En nu wordt het pijnlijk zichtbaar.”

Zoeken naar nieuwe richtingen: is het einde van het programma in zicht?
Volgens Vlam is niet alleen RTL 4 aan het kijken naar oplossingen, maar vooral ook de Postcode Loterij, de vaste partner van het programma. Hij ziet duidelijke signalen dat er wordt nagedacht over een opvolger.
“Nieuwe formats zoals Schat Je Rijk met Humberto Tan en In de Ring met Linda de Mol verschijnen niet voor niets. Dat soort titels komen er omdat men voelt dat er beweging moet komen.”
Hij noemt het programma zelfs “op”, een term die aangeeft dat de formule misschien zijn maximale houdbaarheid heeft bereikt. En dat heeft mogelijk gevolgen voor de rol van Caroline Tensen.

Staat Caroline Tensen op een keerpunt in haar carrière?
Hoewel Caroline Tensen jarenlang één van de vaste gezichten was in verschillende spelshows, denkt Vlam dat zij nu op een punt komt waarop er minder vanzelfsprekend kansen liggen.
“Ze is een presentatrice met charisma, maar je ziet dat haar tv-carrière richting een eindfase beweegt,” zegt hij. “Dat gebeurt bij veel bekende namen. Wendy van Dijk heeft het eerder gemerkt, en Caroline zit op een vergelijkbare positie.”
In Hilversum speelt al langer een generatiewisseling. Nieuwe presentatoren, nieuwe formats en nieuwe manieren van contentconsumeren zorgen ervoor dat vertrouwde tv-gezichten minder vaak automatisch worden ingezet. Vlam ziet die trend ook terug in de rol van Tensen.

Kritiek op haar presentatie: “Niet de sterkste in dit genre”
Hoewel Tensen veel ervaring heeft en bij een groot deel van het publiek geliefd is, ziet Vlam duidelijke beperkingen in haar tv-stijl. Hij wijst vooral op het verschil in spanningsopbouw tussen haar en collega-presentatoren.
“Linda de Mol weet spanning op te bouwen, het publiek in te pakken, de deelnemers mee te nemen. Dat is een kwaliteit die Caroline minder heeft,” zegt hij.
Daarnaast verwijst hij naar eerdere momenten waarop Tensen inviel bij andere programma’s.
-
Bij RTL Boulevard kwamen er volgens hem klachten binnen over haar manier van autocue lezen.
-
Bij 5 Uur Live zou ze moeite hebben gehad met de zwaardere gespreksonderwerpen.
Het zijn signalen die laten zien dat ze niet in elk format optimaal tot haar recht komt.
Kan een nieuwe presentator het programma redden?
Als RTL 4 besluit om door te gaan met Eén tegen 100, dan ziet Vlam eigenlijk nog maar één serieuze optie: een wisseling van presentator.
“Als je het programma nieuw leven wil inblazen, dan moet je kijken naar een frisse presentatie. Een andere host kan een nieuwe dynamiek brengen.”
Maar zo’n ingreep zou voor Caroline Tensen een enorme klap zijn. Ze presenteert momenteel maar een beperkt aantal programma’s, en het verlies van deze titel zou haar zichtbaarheid op tv verder verkleinen.
Een geheel nieuw format voor haar ziet Vlam niet snel ontstaan. “Veel van de programma’s die zij doet, halen niet meer het succes van vroeger. Dat maakt de kans op een grote comeback kleiner.”
Dat betekent niet dat Tensen geen waarde heeft binnen de tv-wereld — juist haar warme presentatie en herkenbaarheid hebben haar jarenlang geliefd gemaakt — maar het geeft wel aan dat Hilversum verandert.
De zaterdagavond bleek geen redding
RTL 4 hoopte dat een verhuizing naar de zaterdagavond nieuwe energie zou brengen. In televisie is dat een belangrijke plek: veel mensen zitten thuis, families kijken gezamenlijk en spelshows doen het historisch gezien goed op dat moment.
Toch heeft die verschuiving weinig opgeleverd. De kijkcijfers bleven dalen en bleken zelfs lager dan VriendenLoterij Miljonairs, dat om dezelfde reden eerder werd stopgezet. Een pijnlijke constatering voor een titel die ooit tot de best bekeken shows van de zender hoorde.
Het publiek zoekt tegenwoordig niet meer uitsluitend vaste spelshows op zaterdagavond. Streamingdiensten, korte formats, TikTok-content en online games concurreren inmiddels met traditionele tv. Dat heeft directe invloed op programma’s die leunen op ritme en vaste formats.
Een bredere ontwikkeling in tv-land
Vlam benadrukt dat de daling van Eén tegen 100 niet losstaat van de rest van het televisielandschap. Veel gevestigde programma’s verliezen kijkers, soms versneld, soms geleidelijk.
Er zijn drie belangrijke oorzaken:
-
Publiek kijkt steeds minder lineair.
Live-tv is vooral populair bij sport en grote shows. Spelprogramma’s missen die urgentie. -
Verzadiging van klassieke formats.
Spelshows die decennialang populair waren, moeten nu concurreren met innovatieve formats die jongere kijkers beter aanspreken. -
Versnelde generatiewisseling bij presentatoren.
Zenders investeren meer in nieuw talent en minder in vertrouwde gezichten die vooral bij oudere kijkers scoren.
In dat licht heeft Eén tegen 100 het extra lastig.
Wat nu? Drie scenario’s voor de toekomst
Hoewel RTL 4 nog geen officiële beslissing heeft genomen, schetsen mediadeskundigen drie mogelijke opties:
1. Het programma stopt in de huidige vorm.
De dalende cijfers kunnen ertoe leiden dat RTL 4 besluit om de stekker eruit te trekken, zeker als sponsoren verder willen kijken.
2. Het programma krijgt een nieuwe presentator.
Een frisse host brengt nieuwe energie en kan een jonger publiek aantrekken.
3. Een grondige make-over van de formule.
Nieuwe rondes, meer spanning, of integratie met online componenten zouden het format toekomstbestendig kunnen maken.
Welke richting het ook wordt: voor Caroline Tensen en voor de fans van het programma zal het een spannend moment worden.
Conclusie: een belangrijke fase voor Eén tegen 100 en voor Caroline Tensen
Het spelprogramma staat op een kantelpunt. De kijkcijfers blijven dalen, de concurrentie wordt groter en nieuwe formats staan klaar om het stokje over te nemen. Tv-kenner Victor Vlam is helder in zijn analyse: als er niets verandert, is het einde in zicht.
Voor Caroline Tensen betekent dit dat haar positie onder druk staat, net als die van diverse collega’s die te maken hebben met een verschuivend medialandschap. Haar ervaring en warmte blijven gewaardeerd, maar het publiek zoekt zichtbaar andere vormen van entertainment.
Wat RTL 4 uiteindelijk besluit, zal bepalen of Eén tegen 100 een nieuw hoofdstuk begint — of zijn laatste pagina’s nadert.