Algemeen
Natacha Harlequin stopt als advocaat voor Ali B: ‘Imagoschade heeft enorm gevolg!’
Natacha Harlequin, ooit bekend als een gerespecteerde advocate en mediapersoonlijkheid, heeft zichzelf in het middelpunt van de kritiek geplaatst door haar keuze om Ali B bij te staan in de r*chtszaak tegen hem. Hoewel ze in eerste instantie werd gezien als een spreekbuis en communicatiespecialist die het thuispubliek zou informeren, liep dit anders dan verwacht. Haar optreden en de keuze om betrokken te zijn bij de verdediging van de gevallen BN’er leverde haar forse kritiek op vanuit diverse hoeken. Deze beslissing heeft niet alleen haar reputatie als advocate beschadigd, maar ook haar mediacarrière op losse schroeven gezet.

De Kritiekstroom op Natacha
Nadat Natacha publiekelijk betrokken raakte bij de verdediging van Ali B, stroomde de kritiek van zowel bekende als minder bekende Nederlanders binnen. De verontwaardiging was groot, vooral omdat velen haar keuze als opportunistisch en slecht doordacht beschouwden. Een van de meest uitgesproken critici was Victor Vlam, die suggereerde dat Harlequin deze keuze wellicht niet uit vrije wil had gemaakt. Hij speculeerde zelfs dat ze enorm veel spijt moet hebben van haar beslissing. Vlam benadrukte de mogelijke langetermijngevolgen voor haar imago: “Dit is echt gigantische reputatieschade voor haar.”
Ook cabaretier Youp van ’t Hek deelde zijn ongezouten mening. Hij vergeleek Harlequin’s optreden met dat van een ‘roddeltante’, een verwijzing naar haar regelmatige verschijningen bij programma’s zoals Shownieuws op SBS6. Hij betwijfelde waarom een advocate met haar status Ali B zou willen bijstaan, wat volgens hem vooral diende om hem in een beter daglicht te stellen bij de pers. “Dat een heuse advocate, die ook regelmatig als een soort objectieve deskundige aan de dagelijkse achterklaptafel van SBS zit, de knuffelmarokkaan helpt om zo goed mogelijk over te komen bij het kappersblaadjesjournaille? Madurodam is inderdaad onze hoofdstad,” zei Youp scherp.

Johan Derksen was eveneens niet mild in zijn oordeel. Volgens hem voegt Natacha Harlequin “niets toe op televisie” en ook niet in de r*chtszaal. Zijn collega René van der Gijp sloot zich aan bij deze kritiek en noemde haar optreden “compleet belachelijk”. Volgens Van der Gijp was het “heel triest” dat ze zich zo had geprofileerd.
Zelfs Yvonne Coldeweijer, bekend van haar juicekanaal, liet van zich horen en concludeerde dat Natacha “overbodig” was. Ze vroeg zich hardop af of Natacha überhaupt verstand had van mediastrategieën en stelde dat ze waarschijnlijk weinig bijdroeg aan het juridische team van Ali B. Het was duidelijk dat er weinig begrip en sympathie was voor Natacha’s keuze om betrokken te raken bij deze omstreden zaak.
Terugkeer naar de Media: Is het Over en Uit?
Naast de publieke kritiek rijst de vraag of Natacha ooit nog terug zal keren in haar rol als tv-persoonlijkheid. Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS6, besloot deze vraag direct voor te leggen aan Talpa, het bedrijf achter de tv-zender. Het antwoord dat ze kreeg, was echter allesbehalve duidelijk. Volgens Nijkamp gaf Talpa een “vaag antwoord” en wilde het bedrijf geen concrete toezeggingen doen over een eventuele terugkeer van Natacha aan de Shownieuws-tafel. “Er werd gezegd: ‘Ja, alleen we weten dat niet van tevoren, er moet een onderwerp zijn,’ wat ik heel vaag vond,” aldus Nijkamp. Het lijkt erop dat SBS6 zelf nog niet zeker weet of Natacha opnieuw een rol zal krijgen in het programma of dat haar tijd daar voorgoed voorbij is.

Dit roept de vraag op of Natacha’s betrokkenheid bij de zaak Ali B een blijvende invloed zal hebben op haar carrière in de media. Haar eerdere positie als deskundige en commentator kan moeilijk te herstellen zijn, zeker nu er twijfel lijkt te bestaan over haar toekomst bij SBS6. Het blijft afwachten of haar betrokkenheid bij Ali B’s zaak haar een blijvende plek aan de zijlijn zal opleveren.
Einde van Haar Betrokkenheid bij Ali B’s Zaak
Inmiddels heeft Natacha zelf bevestigd dat haar rol in de verdediging van Ali B ten einde is gekomen. Ze benadrukt dat haar betrokkenheid slechts tijdelijk was en dat ze alleen in de voorbereidingsfase van de r*chtszaak een ondersteunende rol speelde. “Mijn rol in de fase bij de r*chtbank was om de ‘leading’ advocaat, Bart Swier, te ontlasten. De mediabelangstelling nam in de laatste weken voorafgaand aan de inhoudelijke behandeling van cliënt’s strafzaak flink toe,” legt Harlequin uit.

Volgens haar was het haar taak om de mediabelangstelling in goede banen te leiden en daarnaast het juridische team te ondersteunen door het dossier te bestuderen en haar inzichten te delen. Nu deze fase is afgerond, is haar bijstand niet meer nodig voor het hoger beroep. Hiermee lijkt Natacha afstand te nemen van de zaak, al blijft de vraag of haar reputatie hier blijvend onder zal lijden.
Reputatieschade en Gevolgen voor Haar Carrière
De reputatieschade die Natacha Harlequin heeft opgelopen door haar betrokkenheid bij Ali B’s zaak lijkt aanzienlijk te zijn. Of ze zich hier volledig van zal kunnen herstellen, is nog maar de vraag. Het is niet ongebruikelijk dat advocaten en andere professionals worden bekritiseerd om hun cliëntenkeuzes, maar in dit geval lijkt de schade verder te gaan dan normale kritiek.

Het lijkt erop dat Natacha’s betrokkenheid bij de verdediging van een bekende Nederlander, die beschuldigd wordt van ernstige m!sdrijven, haar carrière zowel in de advocatuur als in de media heeft beschadigd. Waar ze eerst bekendstond als een deskundige en betrouwbare tv-persoonlijkheid, wordt ze nu door velen gezien als iemand die haar eigen imago heeft opgeofferd door zich in deze zaak te mengen.
De Toekomst van Natacha Harlequin
Wat de toekomst voor Natacha Harlequin brengt, blijft onzeker. Hoewel ze heeft aangegeven dat haar rol in de zaak Ali B voorbij is, blijft de vraag of ze ooit haar imago volledig kan herstellen. De publieke opinie is hard, en haar reputatie als betrouwbare juridische expert lijkt flinke deuken te hebben opgelopen.
Daarnaast blijft haar toekomst bij Shownieuws onduidelijk. Zal SBS6 haar nog terug willen aan de tafel van het populaire programma, of is haar tijd daar voorgoed voorbij? De kans lijkt groot dat ze voorlopig uit het publieke oog verdwijnt om de storm rondom haar persoon te laten luwen.

Wat wel zeker is, is dat Natacha’s beslissing om zich te mengen in de verdediging van Ali B grote gevolgen heeft gehad voor haar carrière. Of ze zich hiervan kan herstellen en weer kan opklimmen tot de gerespecteerde positie die ze ooit had, is nog maar de vraag. Voorlopig lijkt het erop dat Natacha Harlequin een lange weg te gaan heeft voordat ze haar reputatie kan herstellen, zowel in de media als in de juridische wereld.
Conclusie
Natacha Harlequin’s betrokkenheid bij de verdediging van Ali B heeft haar reputatie ernstig beschadigd. Hoewel ze haar rol in de zaak inmiddels heeft neergelegd, blijft de schade bestaan. Haar toekomst in de media is onzeker, en het is nog maar de vraag of ze ooit terugkeert naar haar oude rol bij Shownieuws. Wat wel zeker is, is dat de weg naar herstel lang en moeilijk zal zijn.
Algemeen
Deze dame haalt genadeloos hard uit naar Marco Borsato: ‘Om te kotsen!’

Angela de Jong reageert fel op vrijspraak Marco Borsato: “Ik zet zijn muziek niet meer op”
De vrijspraak van Marco Borsato heeft in heel Nederland een golf aan reacties veroorzaakt. Waar sommigen opgelucht ademhaalden, klonken er ook veel kritische geluiden. Een van de meest uitgesproken reacties kwam van Angela de Jong, die in RTL Tonight uitgebreid stilstond bij de uitspraak én bij haar persoonlijke gevoel bij de zaak.

De Jong, die de laatste tijd opvallend vaak aanschuift bij het programma, gebruikte de studio opnieuw als plek om haar scherpe analyses en stevige standpunten te delen. Dat is opvallend, omdat ze RTL Tonight in eerdere jaren juist geregeld kritisch beoordeelde in haar columns. Toch lijkt ze in deze fase de talkshow bewust te gebruiken om haar visie op gevoelige maatschappelijke thema’s te duiden.
“Geen bewijs, maar dat maakt het niet minder pijnlijk”
Angela de Jong opende haar betoog met een duidelijke nuancering: zij respecteert de uitspraak en het functioneren van de Nederlandse rechtsstaat.
“Natuurlijk, we hebben een rechtsstaat en die functioneert,” zei ze. “Dat moeten we altijd vooropstellen.”
Maar onmiddellijk daarna maakte ze duidelijk dat het juridische oordeel volgens haar niet betekent dat de zaak emotioneel of moreel ineens eenvoudig wordt.
Ze wijst op een bredere zorg die zij al langer heeft: slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag lopen vaak vast in het juridische systeem.
“Uiteindelijk is het netto uitlekgewicht dat je als vermeend slacht0ffer, man of vrouw, altijd aan het kortste eind trekt. Je hebt gewoon geen poot om op te staan.”
De Jong benadrukt dat dit probleem niet uniek is voor deze zaak, maar structureel is binnen situaties waarin bewijs ontbreekt.
Volgens haar komen veel incidenten voor in omstandigheden waar geen getuigen aanwezig zijn en waar communicatie via berichten of mondeling contact plaatsvindt.
“Het komt altijd neer op jouw woord tegen dat van de ander,” stelt ze. Dat maakt de drempel voor slacht0ffers hoog, en de kans op juridische erkenning laag.

“De verklaring ging door merg en been”
De opiniedeskundige verwijst vervolgens naar de inhoud van de aangifte en de verklaring van de aangeefster, die tijdens de rechtszaak voorgelezen werd.
“Het ging door merg en been, vond ik,” zegt ze.
Volgens Angela legde de jonge vrouw helder, consistent en indringend uit welke emotionele gevolgen grensoverschrijdend gedrag kan hebben.
“Ze legt precies uit wat een slacht0ffer van zulk gedrag allemaal doormaakt. Die schaamte, dat schuldgevoel, die angst… dat kwam allemaal heel dichtbij.”
De Jong benadrukt dat een vrijspraak níet automatisch betekent dat iemand fantasie heeft, overdrijft of niets heeft meegemaakt.
“Zij wilde erkenning,” zegt Angela, “en ze staat nu weer met lege handen.”
Hoewel de uitspraak juridisch gezien helder is, laat ze zien dat morele en emotionele perspectieven veel ingewikkelder kunnen zijn.

Muziek van Borsato? “Voor mij niet meer”
Toen presentator Humberto Tan haar vroeg of zij na de vrijspraak nog naar de muziek van Marco Borsato kan luisteren, kwam er geen moment van twijfel.
“Nee.”
Ze licht haar antwoord toe met een duidelijke persoonlijke grens.
“Hij is vrijgesproken voor ontucht,” zegt ze, “maar alles wat hij wél heeft toegegeven over wat zich in dat gezin heeft afgespeeld, én de appjes die gestuurd werden door een man van vijftig naar een meisje van zestien of zeventien… dat vond ik echt om te kotsen.”
Ze zegt erbij dat ze jarenlang met plezier naar zijn muziek luisterde, maar dat haar gevoel nu veranderd is.
“Hoe leuk ik zijn muziek ook vind, ik zal het zelf niet meer opzetten.”
Het is een persoonlijk besluit, maar wel een dat past bij Angela’s rol: iemand die haar mening niet alleen vormt, maar ook uitspreekt, ook als die meningen kritiek oproepen.

Een bredere discussie over grensoverschrijdend gedrag
Wat Angela de Jong zegt, gaat verder dan één zaak of één artiest. Ze spreekt een bredere zorg uit die al jaren door de entertainmentwereld en de media zweeft.
De afgelopen jaren kwamen er meerdere dossiers aan het licht waarbij meldingen van ongewenst gedrag centraal stonden. Elke keer weer laait dezelfde discussie op:
-
Hoe bewijs je iets dat vaak achter gesloten deuren gebeurt?
-
Hoe werkt het rechtssysteem in situaties zonder getuigen?
-
Wat betekent een vrijspraak voor het gevoel van slacht0ffers?
-
Hoe scheidt het publiek iemands werk van iemands privégedrag?
Angela de Jong blijft een uitgesproken stem in dat debat. Niet omdat ze zichzelf boven de feiten plaatst, maar omdat ze vanuit haar perspectief spreekt namens een groep mensen die zich herkent in wat vaak verborgen blijft.
Reacties in de studio en daarbuiten
De sfeer tijdens de uitzending was voelbaar gespannen. Humberto Tan luisterde aandachtig en stelde vragen die ruimte boden voor nuance. Co-hosts keken zichtbaar alert toe hoe Angela haar verhaal deed.
Ook op sociale media leidde haar optreden tot duizenden reacties:
-
Sommigen prezen haar voor haar empathie en moed.
-
Anderen vonden dat ze te hard oordeelt over iemand die juridisch onschuldig is verklaard.
-
Weer anderen benadrukten dat beide perspectieven naast elkaar kunnen bestaan: een juridische vrijspraak én moreel ongemak.
In talkshows, podcastfragmenten en opiniestukken keerde haar uitspraak regelmatig terug. Niet alleen omdat zij een bekende naam is, maar vooral omdat haar boodschap aansluit op discussies die al langer spelen rondom machtsdynamiek, vertrouwen en veilige werkomgevingen.
De spanning tussen recht en gevoel
Angela’s woorden herinneren eraan dat het juridische systeem werkt volgens strikte regels, terwijl menselijke emoties veel complexer zijn.
In de rechtszaal draait het om
bewijs.
In het dagelijks leven draait het om vertrouwen, intuïtie en
persoonlijke grenzen.
Daarom kunnen mensen verschillend reageren op dezelfde uitspraak:
-
Voor sommigen betekent een vrijspraak letterlijk: onschuldig.
-
Voor anderen betekent een vrijspraak vooral: niet bewezen.
En in dat grijze gebied vindt Angela haar standpunt.
Een heldere conclusie: respect voor het recht, maar geen ruimte in haar playlist
Angela sluit haar betoog af zoals ze begon: met respect voor de rechterlijke beslissing, maar ook met een scherpe persoonlijke grens.
Voor haar is dit geen kwestie van muziek alleen. Het gaat over waardigheid, bescherming van kwetsbare mensen en de gevoeligheid van situaties waarin machtsverschillen een rol spelen.
“Ik zal het zelf niet meer opzetten,” zegt
ze nog eens.
Niet kwaad, niet schreeuwend, maar vastberaden.
Het gesprek dat daarop volgt, laat zien dat Nederland voorlopig nog niet klaar is met de discussie rond deze zaak — juridisch, emotioneel en maatschappelijk.