Algemeen
Maaltijden van deelnemers We Zijn Er Bijna zorgen voor grote verbazing bij kijkers
Ook dit jaar reist Martine van Os met een groep van ruim veertig senioren voor het populaire reisprogramma We zijn er Bijna!. Ondanks haar eerdere verklaring dat ze minder wilde werken, blijft ze enthousiast betrokken bij het programma. De kijkers genieten volop van de avonturen en delen hun favoriete momenten gretig op X.

Hoogtepunten van de Reis
Afgelopen dinsdagavond konden kijkers weer genieten van een nieuwe aflevering van We zijn er Bijna!. Dit keer stond een reis naar Spanje en Portugal op het programma, met een tussenstop in het pittoreske dorp Golegã. Dit dorp, dat bekendstaat als de paardenhoofdstad van Portugal, is beroemd om zijn Lusitanopaarden.

Deze paarden zijn bijzonder geschikt voor dressuur door hun zachte karakter. In Golegã vindt jaarlijks een van de grootste paardenfestivals ter wereld plaats, en de senioren kregen een kijkje in deze traditie.

Na de excursie naar Golegã was het tijd voor een hapjesavond op de camping. De deelnemers staken de handen uit de mouwen om een uitgebreid buffet te creëren.

De avond werd een succes met een variëteit aan gerechten, wat leidde tot veel enthousiaste reacties op X. Kijkers gaven hun mening over de hapjes en deelden hun verwachtingen en grappen over de kookkunsten van de deelnemers. Reacties zoals “O nee hè, nog een mega kringverjaardag” en “Na de excursie moet iedereen aan de slag. Ze gaan hapjes maken” geven een glimlach op ieders gezicht.

Martine van Os en Haar Toekomst bij We zijn er Bijna!
Hoewel de reisprogramma’s van We zijn er Bijna! geliefd zijn bij het publiek, vindt Martine van Os de lange opnameperiodes steeds zwaarder worden. In een recent interview met het AD vertelde ze dat het gemis van haar echtgenoot en het intense schema haar steeds meer beginnen te belasten. “Het missen van mijn echtgenoot en het plezier in die tijd begint wel iets zwaarder te wegen,” zei de 67-jarige presentatrice. Ze herinnert zich dat ze in 2011 veel jonger en flexibeler was, en nu voelt ze zich meer als een van de oudste van het gezelschap.
Geen hapjesbuffet zonder gevulde eieren!!! #wezijnerbijna pic.twitter.com/RnjyId9UMt
— MissT (@TessiePowerrr) September 17, 2024
Desondanks heeft Martine bevestigd dat ze volgend jaar nog een seizoen van We zijn er Bijna! zal maken. Ze kijkt uit naar de volgende reis, maar erkent dat er een tijd zal komen waarop ze het programma zal moeten verlaten. “Er komt een tijd dat ik het welletjes ga vinden,” aldus Van Os. Ze geeft aan dat dit vooral te maken heeft met ouder worden en het gemis van haar gezin, wat haar uiteindelijk zal doen besluiten om een stap terug te nemen.
SHOWTIME! #wezijnerbijna pic.twitter.com/BhW9NzRlD5
— MissT (@TessiePowerrr) September 17, 2024
Martine van Os blijft een geliefde figuur op televisie, en haar betrokkenheid bij We zijn er Bijna! wordt door veel kijkers gewaardeerd. Ondanks de uitdagingen blijft ze vastbesloten om haar werk met plezier voort te zetten, terwijl ze zich voorbereidt op de volgende reis en reflecteert op haar carrière en toekomst.
Algemeen
Kijkers verbijsterd om totaal ander uiterlijk Sigrid Kaag: ‘Gezicht verbouwd!?’

Sigrid Kaag verrast kijkers met nieuw uiterlijk tijdens Buitenhof-interview: online discussie zwelt aan
Het optreden van Sigrid Kaag in het zondagse programma Buitenhof heeft meer losgemaakt dan alleen een inhoudelijk debat. Terwijl het gesprek ging over politieke cultuur, media en grenzen van publieke kritiek, hield een groot deel van het publiek zich vooral bezig met iets anders: Kaags opvallend veranderde uitstraling. Op sociale media, met name op X, brak kort na de uitzending een golf aan reacties los. Sommige kijkers herkenden haar nauwelijks, anderen spraken van een stijlvolle metamorfose, terwijl weer anderen vooral speculeerden over mogelijke cosmetische aanpassingen. Hoe dan ook: Kaag bleef niemand onopgemerkt.

Kijkers herkennen Kaag nauwelijks: ‘Wie zit daar nou?’
Vanaf het moment dat Kaag in beeld verscheen bij Buitenhof, stroomden reacties binnen. Veel kijkers gaven aan dat ze haar in eerste instantie niet herkenden. “Ik had geen idee wie er zat,” merkte iemand op X op, een gevoel dat door velen werd gedeeld.
Met name haar kapsel, make-up en kledingkeuze vormden aanleiding voor discussie. Influencer MiesBee, die regelmatig politieke en maatschappelijke onderwerpen bespreekt, schreef dat Kaag zich “voor veel geld had laten kappen, kleden en inspuiten”. Volgens haar was het verschil met eerdere tv-optredens opvallend groot.
Anderen spraken van “een totaal ander gezicht” of suggereerden dat Kaag cosmetische behandelingen zou hebben ondergaan. “Ze is tien jaar jonger gemaakt,” stelde een gebruiker, terwijl een ander opperde dat haar neus “een stukje kleiner lijkt dan voorheen”.

Kritiek én nuance: ‘Make-up, belichting en timing’
Toch waren er ook kijkers die probeerden de discussie in perspectief te plaatsen. Zij wezen erop dat televisiebeelden sterk kunnen worden beïnvloed door studioverlichting, camerahoeken en professionele visagie.
“Er is echt niets bijzonders aan de hand,” reageerde iemand. “De oude foto’s waar mensen nu mee vergelijken zijn zonder make-up en waarschijnlijk buiten gemaakt. Dat verklaart veel.”
Ook werd erop gewezen dat Buitenhof bekendstaat om strakke styling en professionele belichting, waardoor iedere gast er anders uitziet dan in een spontane selfie of een foto van social media.
Jurist en tv-persoonlijkheid Frank Visser merkte op dat Kaag “een hele andere uitstraling had dan voorheen”. Hij noemde het “een vreemde gewaarwording”, maar zonder oordeel. Daarmee gaf hij woorden aan het gevoel van veel kijkers: niet per se afkeurend, maar vooral verbaasd.

Het debat raakt aan een bredere trend: uiterlijk in de politiek
Dat de discussie zo hoog opliep, past in een patroon waarbij de uiterlijke presentatie van politici steeds vaker onderwerp van gesprek wordt. Van kledingkeuzes tot kapsels — sociale media duiken er graag bovenop.
In Kaags geval speelt mogelijk mee dat ze een periode minder zichtbaar was geweest. Kijkers hadden haar een tijdje niet gezien, waardoor iedere verandering sterker opvalt. Ook het feit dat ze jarenlang onderwerp was van politieke en persoonlijke aanvalscampagnes kan invloed hebben gehad op de gevoeligheid van het publiek voor haar voorkomen.

Te midden van uiterlijk-discussie: Kaag scherp en duidelijk in haar boodschap
Terwijl online de aandacht vooral uitging naar haar looks, ging het gesprek in Buitenhof zelf over wezenlijke politieke thema’s. Kaag sprak uitvoerig over de spanningen in het politieke klimaat, de rol van media en het recente relletje rondom het NRC-artikel over oud-informateur Hans Wijers.
NRC bracht eerder een bericht naar buiten waarin een appje van Wijers uitlekte, waarin VVD-leider Dilan Yesilgöz werd omschreven met een term die veel stof deed opwaaien. Het leidde tot felle reacties en een discussie over journalistieke integriteit, bronbescherming en politieke verantwoordelijkheid.
Kaag reageerde ongewoon scherp op de gang van zaken. “Ik was zeer teleurgesteld in de lage kwaliteit van de berichtgeving,” zei ze. Volgens haar schoot het artikel tekort en was de journalistieke reflectie na publicatie onvoldoende. “Ik vond het bijna niveau riooljournalistiek,” zei ze zonder omhaal.
Maatstaven in de politiek: wanneer is kritiek grensoverschrijdend?
Een belangrijk punt dat Kaag maakte, ging over de dubbele standaarden die volgens haar heersen in politiek en media. Ze verwees naar de vele momenten waarop zijzelf jarenlang is weggezet met denigrerende termen, onder andere door politieke tegenstanders. Meerdere keren werd ze door Geert Wilders voorzien van termen als “heks”, soms in combinatie met harde persoonlijke aanvallen.
Volgens Kaag is er een wezenlijk verschil tussen een privé-chatbericht waarin iemand zijn frustratie laat blijken en een publieke politicus die structureel een tegenstander dehumaniseert.
“Iedereen schiet weleens uit de slof in een privé-app. Dat is heel menselijk,” zei ze. “Maar het is iets totaal anders wanneer je je politieke ambt gebruikt om mensen publiekelijk weg te zetten, keer op keer, op een manier die ontmenselijkt.”
Met deze opmerkingen legde Kaag opnieuw de vinger op een thema dat haar al langere tijd bezighoudt: de verharding van het politieke debat en de persoonlijke gevolgen daarvan voor politici — zeker vrouwen.
Reacties op haar inhoudelijke standpunten: steun én kritiek
Hoewel de discussie op sociale media grotendeels ging over haar uiterlijk, bleef haar politieke boodschap niet onopgemerkt. Supporters prezen haar voor haar helderheid en stellingname tegen wat zij ziet als schadelijke tendensen in de Nederlandse politiek.
Critici vonden haar uitspraken te fel of beschuldigden haar ervan selectief te zijn in haar verontwaardiging. In dat opzicht riep haar optreden dezelfde gemengde reacties op die ze vaker krijgt: bewondering en weerstand, vaak gelijktijdig aanwezig.
Kan iemand mij uitleggen wat er met het gezicht van #Kaag is gebeurt? De linker is dus ouder. pic.twitter.com/5TKeXiyNtW
— Albert Treur Jr. (@Vetustioribus) November 23, 2025
Waarom dit optreden zoveel losmaakte
De combinatie van een zichtbaar veranderde uitstraling én scherpe politieke uitspraken zorgde ervoor dat dit Buitenhof-interview extra veel aandacht trok. De timing — na maanden waarin Kaag minder in de schijnwerpers stond — versterkte dat effect.
Daarnaast raakt het hele moment aan een groot aantal actuele discussies:
-
de invloed van sociale media op beeldvorming
-
de rol van uiterlijk bij vrouwelijke politici
-
kritiek op NRC en de vraag naar journalistieke zorgvuldigheid
-
de grenzen van politieke en persoonlijke aanvallen
-
de positie van politici die bewust een stap terugdeden uit de Haagse hectiek
Het is precies die gelaagdheid die ervoor zorgt dat een kort tv-moment meerdere dagen blijft doorwerken in het publieke gesprek.
Een optreden dat blijft hangen
Of men nu vooral bezig was met haar nieuwe look, of juist met haar scherpe woorden: het optreden van Sigrid Kaag liet niemand onberoerd. De discussies op X laten zien dat de voormalig minister nog altijd een sterke aanwezigheid heeft in het publieke debat, zelfs nu ze niet meer actief is in de nationale politiek.
En misschien zegt de commotie wel meer over Nederland dan over Kaag zelf: over hoe we naar politiek kijken, hoe snel uiterlijke verschillen opvallen en hoe complex het geworden is om een inhoudelijk gesprek te voeren wanneer de vorm minstens zoveel aandacht krijgt als de inhoud.