Algemeen
Geliefde BN´er neemt afscheid van televisie: ´Verlies van legendarisch icoon!´
Na een indrukwekkende carrière van bijna 45 jaar heeft Angela Groothuizen besloten om de televisiewereld vaarwel te zeggen. De bekende zangeres, presentatrice en jurylid maakte haar besluit bekend in een interview met Privé. Angela, die binnenkort 65 jaar wordt, geeft aan dat ze het rustiger aan wil doen en meer tijd wil besteden aan andere aspecten van haar leven. Hiermee komt er een einde aan een tijdperk waarin zij een prominente rol speelde in diverse populaire televisieprogramma’s zoals The Voice of Holland en Talent Scouts.

Het einde van een televisietijdperk
Angela begon haar carrière in de schijnwerpers als leadzangeres van de Dolly Dots, een iconische Nederlandse meidengroep. Na haar succesvolle muziekcarrière maakte ze een succesvolle overstap naar televisie. Ze wist zichzelf te vestigen als een veelzijdig talent, dat zowel als presentatrice, jurylid en entertainer een vaste waarde werd in de Nederlandse televisie. Na jaren van hard werken en hectiek heeft Angela nu een bewuste keuze gemaakt om haar televisiewerkzaamheden definitief stop te zetten.

Van Dolly Dots tot televisie-icoon
De stap naar televisie maakte Angela Groothuizen tot een bekend gezicht in huiskamers door het hele land. Haar werk in programma’s zoals The Voice of Holland en Wie is de Mol? zorgde ervoor dat ze geliefd werd bij een breed publiek. Door haar warme persoonlijkheid en professionele aanpak, wist ze jarenlang een stabiele carrière te behouden. Toch voelde Angela dat de tijd was gekomen om afscheid te nemen van de tv-wereld en zich op andere zaken te focussen.

Meer tijd voor muziek
Ondanks haar vertrek van televisie betekent dit niet dat Angela helemaal stopt met haar publieke leven. Ze blijft namelijk actief in de muziek, een passie die ze nooit heeft losgelaten. In het interview geeft ze aan dat muziek haar nog steeds veel energie geeft en dat ze zich hier de komende tijd weer meer op wil richten. Daarnaast wil ze zich ook bezig gaan houden met regisseren en het samenstellen van nieuwe producties. Dit biedt haar de mogelijkheid om creatief bezig te blijven zonder de druk van televisieoptredens.

Nieuwe uitdagingen op haar pad
Nu Angela meer tijd heeft voor haar muzikale passie, kijkt ze ernaar uit om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ze geeft aan dat ze energie krijgt van het maken van muziek en hoopt hier de komende jaren nog veel mee bezig te zijn. Het is duidelijk dat Angela niet stil zal zitten, ondanks haar afscheid van televisie. Ze wil vooral meer rust en balans in haar leven, en dat is iets wat ze hoopt te vinden in de komende jaren.

Tijd voor het gezin
Naast haar carrière heeft Angela altijd veel waarde gehecht aan haar gezin. Ze is al bijna 34 jaar samen met haar partner Rob Mooij en samen hebben ze twee dochters, Lola en Nona. Hoewel hun relatie in het verleden wat turbulente tijden kende, zijn Angela en Rob sterker dan ooit uit deze periode gekomen. Volgens Angela gaat het nog steeds erg goed tussen hen en speelt haar gezin een belangrijke rol in haar besluit om het rustiger aan te doen.

Sterkere band na moeilijke tijden
Angela spreekt met bewondering over haar man Rob, die jarenlang vocht tegen een jeugdtrauma. Dit heeft hun relatie op de proef gesteld, maar uiteindelijk hebben ze elkaar weer gevonden. De moed die Rob toonde om zijn trauma onder ogen te zien, heeft hun band volgens Angela alleen maar sterker gemaakt. Dit is iets waar ze beiden veel kracht uit halen en het heeft hen dichter bij elkaar gebracht.

Wat brengt de toekomst voor Angela?
Hoewel Angela Groothuizen afscheid neemt van de televisie, blijft ze een actief en creatief persoon. Haar liefde voor muziek en theater blijft een grote rol spelen in haar leven. Ze staat open voor nieuwe projecten en wil vooral meer rust en balans vinden in deze nieuwe fase. Voor haar fans blijft Angela actief aanwezig in de muziekwereld en wie weet welke creatieve projecten ze nog zal oppakken.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.