Algemeen
Verboden glamour kiekjes van Willem Alexander en Máxima dan toch online!

Wanneer Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima of de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane in het wild worden gefotografeerd, mag dit niet zomaar online worden geplaatst. Dit is geregeld via de ‘mediacode’.
De mediacode zorgt ervoor dat de privacy van het koninklijk gezin wordt beschermd door te bepalen dat beelden buiten officiële evenementen niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Echter, deze mediacode krijgt steeds meer kritiek, en er ontstaan vaak discussies over of foto’s van het gezin, buiten officiële gebeurtenissen, door de media kunnen worden gebruikt.
Aangezien het Koningshuis wordt gefinancierd door belastinggeld, willen veel mensen meer weten over wat de leden van het Koningshuis allemaal doen. Ze zijn benieuwd hoe ze vakantie vieren en met wie ze omgaan. Critici vinden dat hoewel de leden van het Koningshuis geen publiek bezit zijn, er best wat meer openheid mag zijn.
De mediacode geldt echter niet altijd alleen in Nederland, vooral niet wanneer een lid van het Koningshuis in het buitenland onfortuinlijk wordt gefotografeerd.
Zo heeft de Koning een Duits blad al eens ‘dwingend gevraagd’ om een foto offline te halen. Maar aangezien de mediacode niet in het buitenland geldt, kan het alleen bij vragen blijven, zoals ook het geval was in Argentinië.
Onlangs zijn Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima samen met prinsessen Amalia en Alexia gespot in Griekenland. Opvallend was dat ze niet alleen waren; prinses Ariane ontbrak, maar de rest van het gezin was in gezelschap van beroemdheden.
Het Argentijnse blad Hola! publiceerde vakantiefoto’s van het gezin op luxe jachten, waaronder de Wajer 55 en de TM Blue One, een superjacht ter waarde van 15 miljoen euro van modeontwerper Valentino Garavani. De Oranjes waren op deze jachten te zien samen met de oprichter van het modemerk Valentino en de beroemde actrice Anne Hathaway, die in 2013 een Oscar won voor haar rol in “Les Misérables”.
De Nederlandse media zijn terughoudend met het plaatsen van deze foto’s vanwege de mediacode, maar op Twitter zijn ze inmiddels wel openbaar verschenen.
Evert Santegoeds, een bekende Nederlandse journalist, uitte zijn frustratie over de mediacode: “We zagen foto’s in Argentijnse bladen van de Oranjes op vakantie voordat ze naar Parijs gingen en daar zitten ze op het super-de-luxe jacht van Valentino, de kledingontwerper van onder andere Máxima’s trouwjurk.
Op dat schip zit ook Anne Hathaway, dus de Oranjes gaan tegenwoordig voor glamour. Ze zitten met z’n allen op dat schip. Ja, die foto’s mogen we in Argentinië wel zien en bij ons niet, door die mediacode.”
Guido den Aantrekker, een andere journalist, voegde hieraan toe: “De mediacode is volledig eenzijdig bedacht door Willem-Alexander. Als journalist kun je je daar wel of niet aan houden. De consequentie als je je er niet aan houdt, is dat je wordt uitgesloten.”
Deze opmerkingen illustreren de groeiende onvrede over de mediacode en de uitdagingen die journalisten ervaren bij het verslag doen over het privéleven van het Nederlandse koningshuis. De discussie blijft gaande over hoe ver de privacybescherming van publieke figuren mag gaan, vooral als het om met belastinggeld gefinancierde instellingen gaat.

Algemeen
André Hazes en Monique Westenberg opnieuw uit elkaar: ‘Vreselijke dingen gebeurd’

André Hazes en Monique Westenberg maken opnieuw relatiebreuk bekend: ‘Loslaten is ook liefde tonen’
In een gezamenlijke verklaring op Instagram hebben André Hazes (30) en Monique Westenberg (46) op dinsdagavond bekendgemaakt dat ze opnieuw uit elkaar gaan. Hoewel de twee momenteel samen op vakantie zijn, konden ze er niet langer omheen: hun liefdesrelatie heeft zijn eindpunt bereikt. “Loslaten is groeien en eerlijk zijn naar jezelf én naar elkaar,” luidt hun gezamenlijke boodschap, die op sociale media inmiddels duizenden reacties oproept.
Het nieuws komt voor veel volgers niet als een totale verrassing, maar roept wel veel emoties op. De relatie tussen André en Monique is er één met een lange geschiedenis vol pieken, dalen, onderbrekingen én verzoeningen. Toch lijkt het dit keer écht voorbij, al benadrukken de twee dat liefde en respect nog steeds centraal staan.
Vakantie vol introspectie
Wat deze breuk opvallend maakt, is de timing. De twee verblijven momenteel samen in het buitenland, op een vakantie die eerder bedoeld leek als qualitytime voor het gezin. Dat juist nu de breuk wereldkundig wordt gemaakt, onderstreept volgens kenners dat het besluit weloverwogen is genomen. “We staan al even op een andere plek in elkaars leven,” schrijven André en Monique in hun statement.
Ze beschrijven hoe hun relatie door de jaren heen verschillende vormen heeft gekend. “Inmiddels zijn we door verschillende fases gegaan en heeft alles een plekje kunnen krijgen.” Wat daaruit voortkomt, is een besluit dat klinkt als een vorm van emotionele volwassenheid: “We houden nog steeds van elkaar en hebben respect voor elkaar. Maar liefde betekent soms ook loslaten.”
Aandacht voor zoon Dré
Wat beide ouders extra belangrijk vinden in deze fase, is de bescherming van hun zoon. In hun gezamenlijke bericht vragen ze dan ook expliciet aan het publiek om daar rekening mee te houden: “We willen jullie vragen om onze zoon in gedachte te houden bij alle vormen van reactie op dit bericht. Hij is inmiddels op een leeftijd dat hij alles via (social) media meekrijgt.”
Hun zoon, Andreas Martinus Hazes, werd in 2016 geboren en is vernoemd naar zijn opa, de legendarische volkszanger André Hazes senior. Zijn komst werd destijds ervaren als een wonder. Monique onderging een langdurig en emotioneel zwaar fertiliteitstraject met ivf en icsi om zwanger te worden. De geboorte van hun zoon was destijds niet alleen een bekroning van hun liefde, maar ook een publiek gedeeld moment van geluk.
Een relatie vol hoofdstukken
Wie het liefdesverhaal van André en Monique een beetje heeft gevolgd, weet dat het een achtbaan is geweest. De twee ontmoetten elkaar jaren geleden en vormden een koppel met een leeftijdsverschil van zestien jaar. Voor velen was dat aanleiding voor nieuwsgierigheid, bewondering, maar ook kritiek. Toch hielden zij zich staande. In 2016, bij de geboorte van hun zoon, leken ze sterker dan ooit.
Maar de stabiliteit bleek van korte duur. De afgelopen jaren kende hun relatie meerdere breuken en verzoeningen. André had tussentijds relaties met onder anderen Sarah van Soelen, wat breed werd uitgemeten in de media. Toch vond hij in 2022 opnieuw zijn weg terug naar Monique. De twee besloten het anders aan te pakken: niet meer samenwonen, maar wel samen ouders zijn en tijd met elkaar doorbrengen wanneer dat goed voelde. Een moderne, flexibele vorm van liefde, zoals ze het zelf beschreven.
‘Liefde in een andere vorm’
Die hernieuwde poging leek lange tijd succesvol. Monique verscheen weer aan zijn zijde bij optredens, André sprak in interviews vol lof over haar, en ook hun gezamenlijke vakanties deden vermoeden dat er sprake was van hernieuwde stabiliteit. Toch bleef het voor buitenstaanders voelbaar dat de relatie een andere toon had gekregen. Minder vurig, meer bedachtzaam. Geen sprookjesbeeld, maar een liefde die ruimte vroeg.
“Onze band zal altijd bijzonder blijven,” zei Monique eerder in een interview. En dat sentiment lijkt nog steeds overeind te staan. Want ook nu klinkt er geen bitterheid of verwijt in hun bericht, maar juist een zekere kalmte. Loslaten, in de woorden van het stel, is niet het einde van de liefde – het is misschien juist de meest volwassen vorm ervan.
Online reacties: liefdevol én bezorgd
Op sociale media stromen de reacties binnen. Veel volgers spreken hun steun uit voor het stel, maar vooral voor hun zoon. “Wat knap dat jullie dit zo samen doen,” schrijft iemand. Een ander zegt: “Je kunt zien dat jullie echt alles hebben geprobeerd. Heel veel respect.” Ook zijn er mensen die hun zorgen uiten over de impact op de kleine André junior. “Hopelijk krijgt hij alle rust die hij nodig heeft.”
Er zijn ook kritische geluiden. Sommige volgers vragen zich af of het verstandig is om zulke privékwesties te delen op sociale media. Toch zijn de meeste reacties mild en meelevend. De openhartigheid van André en Monique wordt gewaardeerd, juist omdat het laat zien hoe ingewikkeld liefde soms is – zeker onder een vergrootglas.
Een publieke relatie met privégevolgen
Het verhaal van André en Monique laat goed zien hoe moeilijk het is om een relatie te onderhouden wanneer je leven deels publiek bezit is geworden. Elk opstootje, elk gerucht, elke kus wordt besproken in talkshows, juicekanalen en op sociale media. Dat legt extra druk op een relatie die al complex is door persoonlijke geschiedenis, trauma’s uit het verleden en het ouderschap.
In dat opzicht is hun gezamenlijke statement niet alleen een bekendmaking, maar ook een vorm van regie pakken over hun eigen verhaal. Niet anderen laten speculeren, maar zélf de toon zetten.
Een nieuw begin?
Of dit definitief het einde is van de liefde tussen André Hazes en Monique Westenberg, durft niemand met zekerheid te zeggen. Hun band is zó verweven met gedeelde geschiedenis, ouderschap en diepe gevoelens dat een comeback nooit helemaal uitgesloten lijkt. Maar voor nu kiezen ze voor rust, ruimte en eerlijkheid. Voor zichzelf, maar vooral voor hun zoon.
In een wereld waarin relaties vaak eindigen in conflict of geruisloze stilte, is dit voorbeeld van bewust en respectvol afscheid nemen een verademing. Het toont volwassenheid, kwetsbaarheid en bovenal: liefde – in misschien wel haar puurste vorm.