Algemeen
Verboden glamour kiekjes van Willem Alexander en Máxima dan toch online!
Wanneer Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima of de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane in het wild worden gefotografeerd, mag dit niet zomaar online worden geplaatst. Dit is geregeld via de ‘mediacode’.
De mediacode zorgt ervoor dat de privacy van het koninklijk gezin wordt beschermd door te bepalen dat beelden buiten officiële evenementen niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Echter, deze mediacode krijgt steeds meer kritiek, en er ontstaan vaak discussies over of foto’s van het gezin, buiten officiële gebeurtenissen, door de media kunnen worden gebruikt.
Aangezien het Koningshuis wordt gefinancierd door belastinggeld, willen veel mensen meer weten over wat de leden van het Koningshuis allemaal doen. Ze zijn benieuwd hoe ze vakantie vieren en met wie ze omgaan. Critici vinden dat hoewel de leden van het Koningshuis geen publiek bezit zijn, er best wat meer openheid mag zijn.
De mediacode geldt echter niet altijd alleen in Nederland, vooral niet wanneer een lid van het Koningshuis in het buitenland onfortuinlijk wordt gefotografeerd.
Zo heeft de Koning een Duits blad al eens ‘dwingend gevraagd’ om een foto offline te halen. Maar aangezien de mediacode niet in het buitenland geldt, kan het alleen bij vragen blijven, zoals ook het geval was in Argentinië.
Onlangs zijn Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima samen met prinsessen Amalia en Alexia gespot in Griekenland. Opvallend was dat ze niet alleen waren; prinses Ariane ontbrak, maar de rest van het gezin was in gezelschap van beroemdheden.
Het Argentijnse blad Hola! publiceerde vakantiefoto’s van het gezin op luxe jachten, waaronder de Wajer 55 en de TM Blue One, een superjacht ter waarde van 15 miljoen euro van modeontwerper Valentino Garavani. De Oranjes waren op deze jachten te zien samen met de oprichter van het modemerk Valentino en de beroemde actrice Anne Hathaway, die in 2013 een Oscar won voor haar rol in “Les Misérables”.
De Nederlandse media zijn terughoudend met het plaatsen van deze foto’s vanwege de mediacode, maar op Twitter zijn ze inmiddels wel openbaar verschenen.
Evert Santegoeds, een bekende Nederlandse journalist, uitte zijn frustratie over de mediacode: “We zagen foto’s in Argentijnse bladen van de Oranjes op vakantie voordat ze naar Parijs gingen en daar zitten ze op het super-de-luxe jacht van Valentino, de kledingontwerper van onder andere Máxima’s trouwjurk.
Op dat schip zit ook Anne Hathaway, dus de Oranjes gaan tegenwoordig voor glamour. Ze zitten met z’n allen op dat schip. Ja, die foto’s mogen we in Argentinië wel zien en bij ons niet, door die mediacode.”
Guido den Aantrekker, een andere journalist, voegde hieraan toe: “De mediacode is volledig eenzijdig bedacht door Willem-Alexander. Als journalist kun je je daar wel of niet aan houden. De consequentie als je je er niet aan houdt, is dat je wordt uitgesloten.”
Deze opmerkingen illustreren de groeiende onvrede over de mediacode en de uitdagingen die journalisten ervaren bij het verslag doen over het privéleven van het Nederlandse koningshuis. De discussie blijft gaande over hoe ver de privacybescherming van publieke figuren mag gaan, vooral als het om met belastinggeld gefinancierde instellingen gaat.
Algemeen
Sinterklaas is zichtbaar onder de indruk wanneer Sylvana IJsselmuiden haar badjas uitdoet
Sinterklaas maakt zijn intrede, maar niet zonder opvallend bezoek
Het blijft elk jaar weer een traditie vol debat, maar ook dit jaar heeft Sinterklaas voet aan wal gezet in Nederland. Zoals altijd brengt de Goedheiligman een bezoek aan degenen die het afgelopen jaar lief zijn geweest. En als er één persoon is die zeker op dat lijstje thuishoort, dan is het voormalig Mooiste Vrouw van Nederland, Sylvana IJsselmuiden.
Maar wat gebeurt er als de goedbedoelde Sint ineens oog in oog staat met Sylvana, die zich toevallig in een nogal ongebruikelijke outfit bevindt? Dit verhaal heeft de nodige wenkbrauwen doen fronsen en internetgebruikers doen lachen.
Sylvana en de Sint: een onverwacht moment
Sylvana IJsselmuiden, bekend van haar sprankelende persoonlijkheid en adembenemende uitstraling, kreeg een onverwacht bezoek van Sinterklaas. Blijkbaar vond de Sint het tijd om haar persoonlijk te inspecteren – uiteraard met een knipoog naar de gedachte dat hij iedereen die lief is een cadeautje brengt.
Maar toen Sylvana de deur opende, gebeurde er iets wat zelfs de Goedheiligman niet had verwacht. Sylvana bleek enkel een badjas te dragen, waardoor de situatie al snel komische vormen aannam. En zoals velen grapten op sociale media: zelfs Sinterklaas is niet immuun voor een onverwacht moment van bewondering.
Humor en controverse hand in hand
De anekdote zorgde al snel voor hilariteit op sociale media. Mensen gaven de situatie al snel de bijnaam: “De Sint als ondeugende passant.” Sommigen konden de humor ervan inzien en maakten grappen over de Goedheiligman die plotseling wel heel menselijke trekjes vertoonde.
Toch waren er ook geluiden van kritiek. In tijden waarin Sinterklaas en zijn tradities steeds meer onder een vergrootglas liggen, vroegen sommigen zich af of dit soort humor wel gepast is. Anderen waren juist blij om te zien dat er ruimte blijft voor luchtigheid rondom een traditie die zo diep geworteld is in de Nederlandse cultuur.
Dit bericht op Instagram bekijken
Sylvana blijft nuchter
Zelf lijkt Sylvana zich niet te druk te maken over de aandacht die het bezoek heeft opgeleverd. De voormalig tv-presentatrice en socialmedia-persoonlijkheid staat bekend om haar relativeringsvermogen en humor. “Ach, een beetje humor rond deze tijd kan geen kwaad,” grapte ze in een korte reactie.
Met miljoenen volgers op haar socialmediaplatforms weet Sylvana hoe ze een situatie kan omzetten in een vermakelijke gebeurtenis. Haar volgers lijken het daar mee eens te zijn, want de reacties stroomden binnen. “De Sint heeft goede smaak,” luidde een van de meest gelikete opmerkingen.
Sinterklaas en de cultuur van nu
Deze gebeurtenis laat zien hoe tradities zoals Sinterklaas zich aanpassen aan de moderne tijd. Het klassieke beeld van de Goedheiligman wordt steeds vaker gecombineerd met humor en zelfspot. Dit houdt de traditie niet alleen levendig, maar maakt het ook toegankelijker voor jongere generaties.
De komst van Sinterklaas blijft een feestelijke tijd waarin humor, cadeautjes en een vleugje magie samenkomen. En of je het nu grappig vindt of niet, dit soort verhalen geven altijd stof tot gesprek. Zoals de Sint zelf misschien zou zeggen: “Laten we vooral het goede in elkaar blijven zien – met of zonder badjas.”