-

Algemeen

Buren vinden kleur van mijn huis niet leuk en herschilderen het terwijl ik weg ben – dan verzon ik plannetje

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Toen Victoria terugkwam van een twee weken durende reis, trof ze een nachtmerrie aan: haar levendige gele huis, geschilderd door de liefdevolle handen van haar overleden echtgenoot, was overgeschilderd door haar bemoeizuchtige buren. Woedend over hun brutaliteit besloot ze terug te vechten en hen een les te leren die ze nooit zouden vergeten.

Hey mensen, ik ben Victoria, 57 lentes jong… en ik ben nieuwsgierig. Stel je voor dat je na een lange reis je oprit oprijdt, alleen om een compleet ander huis voor je te zien. Dat is precies wat mij onlangs is overkomen, en laat me je vertellen, ik ben nog steeds woedend… Ik woon op een hoekperceel. Twee jaar geleden verhuisde meneer en mevrouw Davis, een pasgetrouwd stel, naar het huis naast mij. Vanaf het begin maakten ze gemene opmerkingen over mijn felgele huis.

Ze lachten en zeiden: “Wow! Dat is het felste huis dat we ooit hebben gezien! Heb je het zelf geschilderd?” “Ja, met een emmer zonneschijn!” zei ik dan, en dat maakte ze stil. “Wat denk je? Moet ik de brievenbus ook schilderen?” Maar laat me je vertellen, die twee naast me stopten niet met me lastigvallen over de kleur van het huis. Elke keer als meneer Davis voorbij liep, moest hij een grap maken. “Fel genoeg voor je, Victoria?!” sneerde hij, terwijl hij zijn vrouw een duwtje gaf die dan mee lachte als een hyena.

Zij was niet beter. In plaats van grappen, gaf ze me gewoon een medelijdende blik en zei: “Victoria, heb je er ooit aan gedacht om het te veranderen? Misschien iets meer… neutraal?” Alsof mijn huis een soort doorn in het oog was en zijn persoonlijkheid operatief verwijderd moest worden. Hun minachting was vanaf het begin duidelijk. Ze deden alsof de kleur van mijn huis een bordje met regenboogsprinkles was dat op een begrafenis werd geserveerd.

Op een dag marcheerde mevrouw Davis naar me toe terwijl ik petunia’s aan het planten was. Haar glimlach was zo helder als een regenachtige dinsdag en ze wees met een gemanicuurde vinger naar mijn huis. “Die kleur is gewoon een doorn in het oog… het vloekt met alles, Victoria! Het moet weg. Wat dacht je van… beige… voor de verandering?” verklaarde ze. Met een gietertje in mijn hand trok ik een wenkbrauw op.

“Mijn hemel, mevrouw Davis, is dat waar al die commotie buiten over gaat? Ik dacht dat er een UFO was geland, te oordelen naar de gezichten van iedereen. Maar het is gewoon een beetje verf!” “Een beetje verf? Het lijkt alsof er een reusachtige banaan in onze buurt is geland! Denk aan je woningwaarde! Je kunt toch wel zien hoe… schreeuwerig het is!” fronste ze. Ik schudde mijn hoofd, probeerde kalm te blijven. “Er is geen wet tegen, mevrouw Davis. Ik hou van geel. Het is de favoriete kleur van mijn overleden echtgenoot.”

Haar gezicht werd vuurrood. “Dit is nog lang niet voorbij, Victoria!” snauwde ze voordat ze wegstormde. Mevrouw Prijsbewust en meneer Saai konden mijn vrolijke gele huis gewoon niet verdragen. Ze klaagden bij de politie over de “verblindende” kleur, klaagden bij de stad over een “veiligheidsrisico” (het risico was blijkbaar geluk), en probeerden me zelfs aan te klagen! Die rechtszaak verliep zo goed als een sneeuwbal in juli – smolt snel.

Hun laatste poging? Een vereniging tegen felle kleuren oprichten, maar mijn buren zijn geweldig en vertelden hen om op te krassen. Nu zijn die twee zo populair als een stinkdier op een picknick en door iedereen gemeden. “Kun je het geloven?” bulderde mijn oude buurman meneer Thompson, terwijl hij met een glimlach zo breed als de zon op mijn gele huis kwam aanlopen. “Die twee dachten echt dat we op hun beige karretje zouden springen! Belachelijk!”

Mevrouw Lee van de overkant lachte, haar ogen rimpelden in de hoeken. “Lieverd, een fel huis en een gelukkig hart, dat is het motto hier, niet welke tint saaiheid zij proberen te verkopen.” “Ja, nou, misschien houdt dit ze eindelijk stil!” zuchtte ik. Wat ik niet wist, was dat dit slechts het openingsnummer was in de grote opera van hun afkeuring. Hou je vast, want het zou nog veel erger worden.

Ik moest twee weken weg vanwege mijn werk. Twee stinkende weken opgesloten in die benauwde stad. Eindelijk strekte de weg zich voor me uit, leidend naar mijn toevluchtsoord. Mijn gele huis, fel als een zonnebloem tegen het saaie beige van de buurt, had het eerste moeten zijn wat ik zag. In plaats daarvan stond er een gigantisch GRIJS blok aan de stoep. Ik reed er bijna voorbij. Mijn huis, het huis dat mijn overleden echtgenoot vrolijk geel had geschilderd, stond er nu geschilderd in een kleur die geschikt was voor een vergeten graf!

Ik trapte op de rem, de banden schreeuwden uit protest. Grijs? Mijn maag draaide om. Ik was woedend en wist meteen wie verantwoordelijk was voor deze makeover waar ik niet om had gevraagd. Dachten die bleke buren echt dat ze mijn geest konden wissen met een emmer verf? Geen schijn van kans. Mijn bloed kookte. Twee weken opgesloten in de stad en dit is wat ik thuis aantref? Mijn stappen weerklonken op het trottoir terwijl ik recht naar het huis van de Davises liep. Ze waren de hoofdverdachten, de beige pestkoppen die geen vleugje kleur in hun saaie wereld konden verdragen.

Ik gooide mezelf praktisch tegen hun deur, bonkte erop met gebalde vuist. Geen antwoord. De brutaliteit! Denken dat ze mijn huis, mijn geest, konden veranderen met een verfblik. Mijn buurman meneer Thompson kwam eraan, schudde zijn hoofd. “Ik heb alles gezien, Victoria. Heb ook foto’s. Probeerde je te bellen, maar het gesprek kwam niet door. Belde de politie, maar de schilders hadden een geldige werkopdracht. Ze konden niets doen.” “Wat bedoel je met een geldige werkopdracht?” vroeg ik, mijn stem trillend van woede.

Meneer Thompson knikte verontschuldigend. “Ze lieten de politie de papieren zien. Blijkbaar beweerden de Davises dat jij hen had ingehuurd om het opnieuw te schilderen terwijl je weg was.” Ik voelde mijn bloed koken. “Hebben ze mijn naam op de werkopdracht vervalst?” Meneer Thompson knikte. “Het lijkt erop. Het spijt me echt, Victoria. Ik probeerde ze te stoppen, maar ze wilden niet luisteren.”

“Laat me die foto’s zien,” zei ik, mijn ogen vernauwd. Hij liet me foto’s zien van het schildersbedrijf dat zich klaarmaakte en aan het werk was op mijn terrein. “Ze hadden een werkopdracht op naam van ‘meneer en mevrouw Davis’, contant betaald,” voegde hij eraan toe. Ik balde mijn vuisten. “Natuurlijk hadden ze dat.” Ik controleerde mijn bewakingsbeelden. En raad eens? De Davises hebben nooit een voet op mijn terrein gezet. Slim. Geen overtreding. Geen aanklacht. Ik belde de politie opnieuw, maar ze konden niets doen omdat de schilders te goeder trouw hadden gehandeld.

Ik was WOEDEND. Hoe konden die twee domkoppen dit mijn huis aandoen? Ik had een plan nodig. Ik stormde terug naar mijn huis en toen zag ik het. De verfklus was slordig – sporen van oude gele verf gluurden door. Als interieurontwerper wist ik dat de oude verf eerst had moeten worden afgeschraapt. Ik stormde naar het kantoor van het schildersbedrijf met mijn ID en huisdocumenten. “Jullie hebben mijn huis zonder mijn toestemming geschilderd en een waardeloze klus geleverd. Dit kan de buitenkant van het huis ruïneren. Weet je wat… ik ga jullie aanklagen,” snauwde ik.

De manager, Gary, stond verbijsterd en mompelde een verontschuldiging voordat hij stotterde: “Maar… maar we dachten dat het uw huis was.” Ik fronste mijn wenkbrauwen en schreeuwde: “Natuurlijk is het MIJN HUIS, maar IK heb niet om een verfbeurt gevraagd.” Ik kookte van woede en vroeg om een kopie van de werkopdracht. Natuurlijk, het stond op naam van de Davises. De manager was geschokt toen ik hem vertelde wat er was gebeurd. “Meneer en mevrouw Davis beweerden dat het hun huis was en wezen de schraapdienst af om geld te besparen… zeiden dat ze weg zouden zijn en wilden dat het gedaan werd terwijl ze weg waren,” legde Gary uit.

Ik kon mijn bloed voelen koken. “En je dacht niet om dit te verifiëren met de echte eigenaar? Je dacht niet om het adres of de eigendomsgegevens te controleren?” Gary keek oprecht verontschuldigend. “We doen dat meestal, maar ze waren zo overtuigend. Ze lieten ons zelfs foto’s van uw huis zien, bewerend dat het van hen was. Het spijt me echt, mevrouw.” “En je hebt niet met iemand in de buurt gecheckt? Je hebt gewoon je mannen gestuurd om mijn huis te schilderen??” snauwde ik.

Gary keek verward. “Het spijt me, mevrouw. We hadden geen reden om aan hen te twijfelen.” Ik haalde diep adem, probeerde mijn kalmte te bewaren. “Nou, nu weet je het. En je gaat me helpen dit recht te zetten. Dit is onaanvaardbaar en iemand moet verantwoordelijk worden gehouden.” De slapen van de manager parelden van het zweet. “Absoluut. We zullen volledig meewerken. We hadden geen idee. Dit had nooit mogen gebeuren.” Ik knikte. “Ik wil dat je werknemers getuigen in de rechtbank.”

Toen ik een rechtszaak aanspande, hadden de Davises het lef om een tegenvordering in te dienen, bewerend dat ik voor de verfklus moest betalen. Ongelofelijk. Zielig. In de rechtbank getuigden de werknemers van het schildersbedrijf tegen hen. Mijn advocaat legde uit hoe de Davises mijn huis hadden beschadigd en fraude hadden gepleegd door zich voor mij uit te geven. De rechter luisterde aandachtig en wendde zich toen tot de Davises. “U heeft haar identiteit gestolen en haar eigendom beschadigd. Dit is niet alleen een civiele kwestie, maar ook een strafrechtelijke.”

De Davises keken alsof ze citroenen hadden ingeslikt. Ze werden schuldig bevonden aan fraude en vandalisme. Ze werden veroordeeld tot gemeenschapsdienst en bevolen om mijn huis terug te schilderen naar geel, met alle kosten, inclusief gerechtskosten. Buiten het gerechtsgebouw siste mevrouw Davis: “Ik hoop dat je gelukkig bent.” Ik glimlachte zoet. “Ik zal gelukkig zijn als mijn huis weer GEEL is!”

Algemeen

Bezorgdheid om Rogier Smit na emotioneel Instagrambericht: Frank Jansen reageert op afstand

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Rogier Smit plaatst zorgwekkend bericht op Instagram: volgers en ex Frank Jansen reageren bezorgd

Rogier Smit, bekend van het programma Paleis voor een Prikkie, heeft zijn volgers deze week flink laten schrikken. Op zijn Instagramaccount verscheen een kort en verontrustend bericht: “The end… R.I.P. Rogier Smit. Tot ziens.” De tekst was niet alleen cryptisch, maar klonk ook als een afscheid — en dat leidde tot een golf van bezorgdheid op sociale media.

Onrust onder volgers: ‘Gaat het wel goed met je?’

De reactie op het bericht liet niet lang op zich wachten. Volgers van Rogier schoten massaal in de stress. Sommigen dachten aan een definitief afscheid, anderen hoopten dat het ging om een roep om hulp. Onder het bericht verschenen tientallen steunbetuigingen, bemoedigende woorden en oproepen om hulp te zoeken. Verschillende mensen probeerden zelfs persoonlijk contact met hem op te nemen, om hem gerust te stellen of simpelweg te laten weten dat hij er niet alleen voor staat.

Het incident benadrukt hoe sociaal kwetsbaar iemand kan zijn, ook als diegene bekend is van televisie. Sociale media zijn niet alleen een plek voor zichtbaarheid en succes, maar worden steeds vaker gebruikt om gevoelens van verdriet, eenzaamheid of verwarring te uiten.

Frank Jansen verrast door het nieuws: ‘Ik wist van niets’

De media klopten al snel aan bij Frank Jansen, de voormalige partner van Rogier. Het duo was jarenlang samen — zowel privé als op televisie — en beleefde samen veel succes. Maar de breuk tussen de twee verliep moeizaam en werd breed uitgemeten in de media.

In een reactie aan weekblad Weekend liet Frank weten dat hij geen weet had van het Instagrambericht. Sterker nog, hij vertelde dat hij het contact met Rogier volledig heeft verbroken. Zijn oude nummer is geblokkeerd en hoewel Frank zijn nieuwe contactgegevens kent, voelt hij geen behoefte om opnieuw contact te leggen. Het is een harde, maar duidelijke grens die hij heeft getrokken.

Zeventien jaar lief en leed

De relatie tussen Rogier en Frank duurde zeventien jaar en stond bol van liefde, samenwerking, maar ook conflicten. Samen waren ze te zien in verschillende televisieprogramma’s, waarin ze op eigenzinnige wijze huizen omtoverden tot stijlvolle paleisjes. Hun uitgesproken karakters en onderlinge dynamiek maakten hen geliefd bij het publiek.

Toch bleek de relatie niet bestand tegen de spanningen die erbij kwamen kijken. De breuk liet diepe sporen na, en dat is te merken in de woorden van Frank. In zijn interview liet hij weten dat hij nog steeds kampt met intense gevoelens ten opzichte van Rogier. “Ik voel een diepe afkeer,” zei hij openlijk, al kon hij niet precies benoemen waar dat gevoel vandaan komt.

Psychische klachten en sociale media

Volgens Frank kampt Rogier al langere tijd met psychische problemen. Depressieve periodes, gevoelens van somberheid en het uiten van emoties via sociale media zijn geen nieuw fenomeen in hun geschiedenis. Frank vindt het delen van zulke persoonlijke berichten op een publiek platform “onhandig en verwarrend”.

“Hij zou zijn emoties beter op een andere manier kunnen uiten,” zei hij. “Professionele hulp of een goed gesprek in privésfeer zou meer helpen dan zulke posts online.” Hoewel hij afstand houdt, lijkt Frank zich wel zorgen te maken over Rogiers mentale gezondheid.

“Het zou me niet verbazen…”

Op de vraag wat hij zou voelen als Rogier daadwerkelijk een poging zou doen zichzelf iets aan te doen, reageerde Frank terughoudend maar open. “Ik zou daar niet verbaasd over zijn,” zei hij, en benadrukte dat hij het verdrietig zou vinden als iemand niet ziet dat er altijd alternatieven zijn.

Die uitspraak klinkt hard, maar lijkt vooral te wijzen op de afstand die Frank inmiddels tot de situatie heeft genomen. Hij probeert zijn emoties te beheersen door zich afzijdig te houden, maar tegelijkertijd klinkt er in zijn woorden ook een zekere mate van betrokkenheid door.

De dunne lijn tussen publiek en privé

Wat deze situatie extra ingewikkeld maakt, is de publieke context waarin het zich afspeelt. Door zijn bekendheid is Rogier voor velen meer dan alleen een persoon: hij is een mediafiguur. Elk bericht dat hij plaatst, wordt opgepikt en uitvergroot. De grens tussen persoonlijk verdriet en publieke beleving vervaagt, zeker op sociale media.

Tegelijkertijd roept dit belangrijke vragen op. Hoe gaan we als maatschappij om met zulke signalen? Wanneer iemand openlijk zijn nood uitspreekt, hoe reageren we daar dan op — met medeleven, met cynisme, of met oprechte hulp?

Het belang van mentale ondersteuning

Rogiers bericht laat opnieuw zien hoe belangrijk het is om psychische gezondheid bespreekbaar te maken. Of iemand nu bekend is of niet: gevoelens van wanhoop en verdriet verdienen altijd aandacht en ondersteuning. In Nederland zijn er gelukkig verschillende hulplijnen beschikbaar, van huisartsen en psychologen tot vertrouwenspersonen en instanties als 113 Zelfm00rdpreventie.

Mensen die zich zorgen maken om een ander, kunnen ook zelf het verschil maken. Een simpel berichtje, een luisterend oor of het aanbieden van hulp kan veel betekenen. Zeker als iemand zich eenzaam of machteloos voelt.

Hoe gaat het nu met Rogier?

Op dit moment is er weinig nieuws over Rogiers toestand. Sinds het verontrustende Instagrambericht is het stil gebleven op zijn sociale kanalen. Veel fans hopen dat hij zich inmiddels in een veilige omgeving bevindt en de nodige ondersteuning krijgt. Zijn televisiecarrière lijkt voor nu even op pauze te staan, maar dat is op dit moment van ondergeschikt belang. Zijn welzijn als mens staat nu voorop.

Een les voor ons allemaal

Wat deze situatie vooral duidelijk maakt, is dat achter elk Instagrambericht een verhaal schuilt. Een leven vol emoties, met hoogtepunten én diepe dalen. De relatie tussen Rogier en Frank — ooit zo zichtbaar op tv — is inmiddels verstoord, maar het blijft pijnlijk om te zien hoe een lange geschiedenis eindigt in afstand en verwarring.

Toch is dit verhaal ook een les in menselijkheid. In het belang van mentale gezondheid. En in hoe belangrijk het is om signalen serieus te nemen, bij jezelf én bij anderen.

Conclusie: Menselijke waardigheid boven alles

Het zorgwekkende bericht van Rogier Smit liet velen niet onberoerd. Zijn volgers, zijn voormalige partner en de media: allemaal reageerden ze op hun eigen manier. Wat blijft, is de hoop dat hij de rust en hulp vindt die hij nodig heeft — en dat we als samenleving leren om met dit soort situaties zorgvuldiger en empathischer om te gaan.

Want bekend of niet: achter elk profiel zit een mens. En daar mogen we nooit aan voorbijgaan.

Lees verder