Algemeen
Meghan Markle in tranen na ‘oneerlijke kritiek’ op haar nieuwe lifestylemerk
Meghan Markle’s tijd als werkende royal duurde maar kort. Haar ervaring als lid van de koninklijke familie werd een nachtmerrie, en haar beschuldigingen richting de familie in het beruchte interview met Oprah Winfrey zorgden wereldwijd voor opschudding.

Nu hebben zij en Harry een nieuw leven opgebouwd in de VS. Onlangs bezochten ze Nigeria voor een driedaagse tour, wat naar verluidt koning Charles, prins William en Kate Middleton woedend maakte.
Hoewel de meeste van hun zakelijke ondernemingen sinds hun vertrek uit de koninklijke familie niet succesvol zijn geweest, hebben Harry en Meghan nog steeds veel projecten lopen. Onlangs lanceerde Meghan haar lifestylemerk, met als eerste product een beperkte collectie jam. De ontvangst van haar eerste product was echter teleurstellend. Een koninklijk expert onthulde dat de hertogin in tranen was over de kritiek die daarop volgde.
Prins Harry & Meghan Markle – Zakelijk Imperium
Toen Harry en Meghan begin 2020 besloten het koninklijke leven
achter zich te laten, vroegen velen zich af wat hun volgende stap
zou zijn. Het paar woonde eerst korte tijd in Canada, maar
verhuisde later naar het modieuze Montecito, Californië.

Het duurde niet lang voordat het stel begon met het opbouwen van een zakelijk imperium. In september 2020 sloten ze een vijfjarig productiedeal van $100 miljoen met Netflix.
Daarnaast was er de deal voor vier boeken met hun uitgever, die naar verluidt een voorschot van $20 miljoen en wereldwijde royalties voor Harry’s boek, “Spare,” omvatte, wat meer dan $120 miljoen waard zou kunnen zijn. Bovendien ontvingen Meghan en Harry nog eens $20 miljoen voor hun Spotify-deal. Volgens een industrie-expert die sprak met Newsweek, had de overeenkomst zelf bij ondertekening $35 miljoen kunnen zijn.
Ondertussen deelden Harry en William het fortuin van $14 miljoen dat hun moeder, prinses Diana, hen naliet. Meghan Markle’s nettowaarde wordt geschat op ongeveer $60 miljoen.
Het Luxe Leven in Montecito
Harry en Meghan’s celebrity lifestyle in Montecito, inclusief het wonen in een weelderig herenhuis van $14 miljoen, is ongetwijfeld wat velen dromen. De hertog en hertogin hebben veel meegemaakt in de afgelopen jaren, maar lijken eindelijk hun nieuwe leven te hebben gevonden.
Hun Netflix-serie, uitgebracht in december 2022, was een groot succes, en Harry’s boek “Spare” verkocht miljoenen exemplaren in slechts een paar dagen. Ondertussen begon Meghan Markle aan haar eigen Spotify-podcast, die aanvankelijk veelbelovend leek.
Geannuleerde Spotify-deal
In juni vorig jaar kondigden het mediabedrijf van Harry en Meghan, Archewell Audio, en streaminggigant Spotify aan dat ze gezamenlijk hadden besloten hun miljoenencontract te beëindigen.
Het $20 miljoen contract zorgde ervoor dat de hertog en hertogin
van Sussex slechts één serie produceerden – Meghan’s podcast
“Archetypes” – sinds hun overeenkomst in 2020.

Volgens koninklijk expert Richard Fitzwilliams was het einde van hun Spotify-deal een “schokkende mislukking”.
Meghan Markle’s Lifestylemerk American Riviera Orchard
Hoewel de zakelijke beslissingen van de Sussexes hun ups en downs hebben gekend, volgt Meghan Markle nu haar droom van een luxueus merk. In maart van dit jaar kondigde de hertogin een nieuwe zakelijke onderneming aan: het lifestylemerk American Riviera Orchard. In de aankondigingsvideo, opgenomen in het huis van het paar in Montecito, wandelde Meghan door de prachtige woning en toonde ze haar kookkunsten.
Het eerste product – een met citroen gevulde geschenkmand met verse fruitjam – werd naar 50 van haar vrienden gestuurd, van wie velen beroemdheden waren.
PR-expert Mayah Riaz zei destijds dat Meghan Markle binnen het eerste jaar van de lancering van haar lifestylemerk wel een zevencijferig bedrag zou kunnen verdienen.
Oneerlijke Kritiek en Meghan in Tranen
Het merk werd intens gehyped bij de aankondiging en ontving in de eerste 24 uur al honderdduizenden volgers op Instagram. Echter, sindsdien is het stil gebleven en heeft Meghan niet onthuld wanneer het merk live gaat. De interesse lijkt af te nemen, en nu onthult koninklijk expert Tom Quinn nieuwe trieste details over Meghan’s bedrijf.
In een gesprek met de Mirror beweerde Quinn dat de hertogin
kapot was door de publieke ontvangst van haar lifestylemerk. Velen
bekritiseerden haar vanwege het uitbrengen van haar jam, en dit
trof Meghan hard.

“Meghan was in tranen toen het merk werd gelanceerd, en haar nieuwe jam werd breed bespot vanwege de hoge prijs en niets bijzonders. Ze is op het punt gekomen waar ze denkt dat alles wat ze doet oneerlijk bekritiseerd zal worden,” zei Quinn.
Quinn voegde toe dat prins Harry gelooft dat “mensen haar oneerlijk bekritiseren.” Bovendien zei Quinn dat Meghan niet voorbereid was op de tegenslagen rondom American Riviera Orchard.
Toekomst van Meghan’s Lifestylemerk
Of Meghan’s nieuwe lifestylemerk succesvol zal zijn, moet nog blijken. Ze is vastbesloten om haar merk verder te ontwikkelen, ondanks de aanvankelijke kritiek. Alleen de tijd zal leren of haar inspanningen vruchten zullen afwerpen en of ze haar doelen zal bereiken.
Deel dit artikel op Facebook met vrienden en familie, en geef ons je mening!
Algemeen
Bekende paragnost waarschuwt: ”Zet vanaf DEZE datum de kerstboom pas op, anders roep je onheil over jezelf af”

Waarom te vroeg je kerstboom neerzetten volgens een paragnost ‘ongeluk’ brengt – en waarom traditiedeskundigen het daar niet mee eens zijn
Nu de dagen korter worden en de winter langzaam maar zeker zijn intrede doet, krijgen veel mensen kriebels om het huis in kerstsferen te brengen. De feestelijke lichtjes in de straten, de eerste kerstliedjes op de radio en natuurlijk de geur van een vers dennenboompje in de woonkamer zorgen voor dat warme, nostalgische gevoel waar velen naar verlangen. Maar volgens de Britse paragnost Inbaal Honigman is het vroeg optuigen van je kerstboom helemaal geen goed idee. Sterker nog: wie volgens haar te vroeg begint, zou ‘ongeluk’ kunnen uitnodigen.

Een uitspraak die op social media meteen voor veel nieuwsgierigheid, maar ook voor verwarring zorgt. Want wanneer mág je volgens deze paragnost dan wél beginnen? En hoe verhoudt dat zich tot de Nederlandse tradities?
In deze uitgebreide longread zetten we alle inzichten, tradities, waarschuwingen én psychologische effecten overzichtelijk op een rij — zodat jij zelf kunt bepalen wanneer jouw kerstboom het beste tot zijn recht komt.
⭐ De waarschuwing van paragnost Inbaal Honigman
Paragnost en astrologie-expert Inbaal Honigman laat in Britse media weten dat het vroeg optuigen van kerstdecoratie volgens haar geen goed idee is. In haar optiek heeft dat niet alleen te maken met tradities, maar vooral met astrologische invloeden.
De rol van Mercurius retrograde
Volgens Honigman bevindt de aarde zich dit jaar tot 29 november in een astrologische periode die bekendstaat als Mercurius retrograde. Tijdens zo’n periode zouden communicatie, logistiek en planning minder soepel verlopen.
Volgens haar kan dit leiden tot:
-
misverstanden bij het kopen van cadeaus
-
vertragingen bij bestellingen
-
verkeerde leveringen
-
rommelige voorbereiding op het feestseizoen
-
onrust of frustratie in huis
En dat alles, zo zegt Honigman, kan je “kerstgeluk” verstoren. Haar advies is daarom helder: wacht tot minstens 29 november met het ophangen van kerstversiering.

Waarom juist die datum?
De paragnost wijst erop dat het einde van Mercurius retrograde dit jaar toevallig samenvalt met:
-
1 december, de datum waarop veel mensen traditioneel starten met de kerstdecoratie
-
de eerste zondag van de advent, hét symbolische begin van de kerstperiode binnen veel christelijke tradities
Volgens haar is dat een teken dat het “energetisch veilige” moment om te versieren pas dan is aangebroken.
⭐ Maar… traditiedeskundigen kijken er heel anders naar
Hoewel astrologie voor sommigen richting geeft, verschillen experts uit andere vakgebieden van mening. De Nederlandse traditiedeskundige Ineke Strouken vertelt aan NH Nieuws dat Nederland heel andere gebruiken kent als het gaat om het optuigen van de kerstboom.

De ongeschreven Nederlandse regel: eerst Sinterklaas
Strouken legt uit dat we in Nederland simpel gezegd drie feestmomenten na elkaar hebben:
-
Sint-Maarten
-
Sinterklaas
-
Kerstmis
Volgens haar beginnen veel mensen pas aan kerst zodra Sinterklaas het land heeft verlaten. Dit is een gewoonte die al decennialang diepgeworteld zit in de Nederlandse cultuur. Het is niet voor niets dat in veel winkels de kerstafdelingen pas écht losgaan op 6 december.
“Eerst vieren we Sinterklaas, en pas dan komt de kerstboom,” aldus Strouken.
Toch ziet zij ook dat steeds meer mensen daar vanaf wijken. Het vroeg optuigen van kerstdecoratie is namelijk steeds populairder.

⭐ Waarom beginnen mensen tegenwoordig wél vroeg met kerst?
Strouken ziet een trend die ze “kerstpassie” noemt. Steeds meer mensen vinden het heerlijk om wekenlang te genieten van kerstgevoel, lichtjes en warmte — zeker nu donkere dagen soms drukkend kunnen aanvoelen.
Psychologische voordelen van een vroege kerstboom
Uit onderzoek van het Journal of Environmental Psychology blijkt:
-
De kerstboom maakt mensen gelukkiger
-
Lichtjes en kleuren verhogen het welzijnsgevoel
-
Decoratie zorgt voor nostalgische warmte
-
De boom helpt mensen stress te verminderen
Volgens psychologen komt dat omdat kerstdecoratie ons herinnert aan:
-
tradities
-
familie
-
kindertijd
-
veiligheid
-
voorspelbaarheid in een chaotische wereld
Het is dus niet vreemd dat mensen steeds eerder beginnen: het geeft gewoon een goed gevoel.
⭐ Hoe zit het dan met cadeaus kopen in november?
Volgens Honigman zou ook dat “ongeluk” brengen. Ze waarschuwt dat Mercurius retrograde invloed heeft op:
-
miscommunicatie
-
vertragingen bij pakketdiensten
-
verkeerde bestellingen
-
onrust bij planning
Maar laten we eerlijk zijn: dat kan óók zonder astrologische redenen voorkomen. Veel pakketdiensten kampen elk jaar met drukte, en Black Friday bestellingen zijn sowieso een chaos.
Of je er dus astrologische waarde aan hecht, is vooral persoonlijk.
⭐ Wanneer moet je de kerstboom weer aftuigen?
Net als bij het optuigen bestaan hier verschillende tradities over.
Volgens de traditie: na Driekoningen (6 januari)
Strouken vertelt dat het oorspronkelijk ongeluk zou brengen om de boom eerder weg te halen. Vroeger liet men de boom tot 6 januari staan, de dag waarop volgens christelijke traditie de drie wijzen bij het kindje Jezus aankwamen.
Maar tegenwoordig? Iedereen doet het anders
De moderne Nederlander volgt zelden nog die vaste datum. Veel mensen ruimen de boom op:
-
meteen ná oud en nieuw
-
zodra hij begint te strooien met naalden
-
wanneer ze weer rust in huis willen
-
of juist pas eind januari, omdat ze ervan genieten
Er bestaan geen harde regels meer. Traditie is steeds meer persoonlijke keuze geworden.
⭐ Dus… wanneer mág je de kerstboom nou opzetten?
Dat hangt volledig af van welke visie jij volgt.
Volgens paragnost Inbaal Honigman
→ Vanaf 29 november – als Mercurius retrograde voorbij is.
Volgens Nederlandse tradities
→ Na 5 december, zodra Sinterklaas voorbij is.
Volgens psychologisch onderzoek
→ Wanneer jij er gelukkiger van wordt.
Volgens moderne gezinnen
→ Wanneer het uitkomt.
⭐ Conclusie: kies wat bij jouw huis, energie én planning past
De waarschuwing van Honigman zorgt voor veel gespreksstof, maar uiteindelijk draait het allemaal om één ding: het kerstgevoel mag je nooit laten tegenhouden door angst voor pech.
Of je nu wacht tot de advent, tot ná Sinterklaas, tot het einde van Mercurius retrograde of gewoon tot wanneer je zin hebt — kerst draait om warmte, licht en verbinding.
En soms is precies dát wat mensen midden in november al nodig hebben.