Algemeen
Heftige doodsoorzaak bekendgemaakt Moeder van Kees Momma, bekend van docu Kees vliegt uit

Henriëtte Momma, bekend van de televisie en geliefd bij vele Nederlanders, is eind vorige maand op 90-jarige leeftijd 0verleden.
Miljoenen mensen leerden haar kennen als de zorgzame en liefdevolle moeder van de autistische kunstenaar Kees Momma.
Belangrijke Rol in Bekroonde Documentaires
Henriëtte Momma speelde een cruciale rol in de bekroonde documentaires “Het beste voor Kees” en “Kees vliegt uit”.
Monique Nolte, de maker van beide documentaires, verklaart: “Zij heeft er alles aan gedaan om Kees een mooi en zo goed mogelijk leven te geven. Het is nu de vraag hoe hij het zonder haar gaat redden.” Nolte sprak met deze site over de impact van Henriëtte’s 0verlijden op Kees en zijn familie.
Wie is Kees Momma?
Kees Momma, een autistische man van inmiddels bijna 50 jaar, werd tien jaar geleden bekend door een ontroerende documentaire over hem en zijn ouders.
De film toont de beschermende, maar verouderende ouders van Kees en de worstelingen die hij ervaart met zijn autisme. Kees woont bij zijn ouders en heeft een eigen chalet in hun tuin.
De documentaire laat zien hoe zijn ouders dag en nacht voor hem klaarstaan en hoe ze proberen hem te beschermen tegen de prikkels van de ‘boze buitenwereld’ die hem angstig en depressief maken.
Impact en Bekendheid
De eerste documentaire, waarin onder andere een spraakmakende
scheldtirade van Kees over Duitsers te zien is, maakte hem in één
klap tot een bekende Nederlander.
Dit fragment werd miljoenen keren bekeken op sociale media en platforms zoals Dumpert. Het liet ook zien hoe Henriëtte met engelengeduld en veel liefde haar zoon probeerde te kalmeren.
Henriëtte oogstte daarmee veel lof en bewondering. Monique Nolte noemt het 0verlijden van Henriëtte “een groot verlies voor Kees en zijn familie”.
Een Sterke Persoonlijkheid
Monique Nolte vertelt: “De moeder van Kees was een ongelooflijk sterke persoonlijkheid met een duidelijke missie.
In een tijd waarin we nog weinig wisten over autisme, wist zij Kees te helpen zich te ontwikkelen door te focussen op zijn talenten, zoals tekenen, schilderen en schrijven. Hierdoor heeft Kees zich op een bijzondere manier kunnen ontplooien.”
De sterke band tussen Kees en zijn moeder leidde ertoe dat Kees zeer afhankelijk van haar werd. Nolte legt uit: “Kees is in zijn leven helemaal vergroeid geraakt met zijn moeder.
Haar 0verlijden heeft dan ook een grote impact op Kees. De gezinssituatie verandert nu drastisch en Kees moet een manier zien te vinden om daarmee om te gaan.”
Toekomstige Documentaires
Monique Nolte werkt momenteel aan een nieuwe documentaire die laat zien hoe Kees met het verlies van zijn moeder omgaat en hoe hij nu op zijn eigen benen staat.
Nolte wil nog niet te veel prijsgeven, maar geeft aan: “Hij
heeft natuurlijk veel verdriet, maar het gaat naar omstandigheden
goed met Kees.”
Er zijn in totaal twee nieuwe documentaires over Kees Momma in de maak. Een van de films is een direct vervolg op de bekroonde documentaire “Kees vliegt uit”.
Deze film richt zich op de overgangsperiode waarin Kees volledig zelfstandig gaat wonen. Nolte licht toe: “Kees vliegt uit eindigt met het nieuws dat Kees op zichzelf gaat wonen, maar uiteindelijk is hij toch nog thuis blijven wonen.”
Zelfstandig Wonen
In het tweede deel zien we hoe Kees echt op eigen benen komt te staan en hoe dat proces is geweest voor zijn moeder.
“De nieuwe film zal tonen hoe Kees zich aanpast aan het zelfstandig wonen en hoe zijn broers zich meer met zijn zorg moeten bezighouden. Dit alles maakt deel uit van het complexe proces van afscheid nemen en verdergaan,” aldus Nolte.
Verwachte Releasedata
De eerste nieuwe documentaire over Kees Momma wordt verwacht volgend jaar uit te komen op Videoland.
De tweede documentaire volgt waarschijnlijk een jaar later. Deze films zullen een diepgaand inzicht bieden in het leven van Kees Momma en de impact van het verlies van zijn moeder op zijn leven.
Henriëtte Momma’s overlijden markeert een belangrijk keerpunt in het leven van Kees. Haar toewijding en liefde hebben een blijvende invloed gehad op Kees’ leven en zijn vermogen om zijn talenten te ontwikkelen ondanks de uitdagingen van autisme.
Haar nalatenschap leeft voort in de liefde en zorg die ze aan haar zoon gaf, en in de documentaires die haar buitengewone toewijding aan haar familie vastleggen.

Algemeen
Arm gezin uit Steenrijk, Straatarm veroorzaakt grote ophef. ´Kijkers in shock over AOW-bedrag´

De nieuwste aflevering van Steenrijk, Straatarm heeft een storm van reacties losgemaakt. In deze aflevering wisselden twee stellen, met een wereld van verschil in inkomen, tijdelijk van leven. Het welgestelde koppel Marco en Caroline uit Kroatië ruilde met Han en Norma uit Rijswijk, die afhankelijk zijn van hun AOW. Het contrast tussen beide levensstijlen bracht niet alleen emotie, maar ook maatschappelijke discussie teweeg.
120 euro als bliksemafleider
Han en Norma kregen tijdens hun ruilweek een budget van slechts 120 euro. Dat bedrag zette meteen de toon voor online reacties. Waar sommigen vinden dat het ‘prima te doen’ is, zijn anderen verbijsterd. Reacties als “Dat is toch niet weinig” en “Ik red het niet eens met zoveel” illustreren de verdeeldheid. De discussie legt bloot hoe verschillend mensen financiële beperkingen ervaren en interpreteren.
Schuld na werkgerelateerde tegenslag
De achtergrond van Han en Norma roept ook veel medeleven op. Door een pensioengat van 25.000 euro – ontstaan na problemen bij Han’s voormalige werkgever – leven zij al jaren op het absolute minimum. Elke uitgave moet overwogen worden. Voor hen is 120 euro geen tijdelijke beproeving, maar realiteit.
Luxe aan de Kroatische kust
Marco en Caroline daarentegen genieten van het goede leven aan de kust van Kroatië. Hun weekbudget van 1.200 euro biedt ruimte voor luxe en ontspanning. Toch is hun leven niet altijd zo geweest. Caroline vertelt openhartig dat ook zij in het verleden met deurwaarders te maken hadden. Die ervaring maakt haar empathisch, al blijft het lastig om het verschil in leefwereld écht te begrijpen.
Verwondering en contrasten
Bij aankomst in Rijswijk zijn Marco en Caroline verrast door het huis van Han en Norma. De woning is groter dan verwacht en vooral de keuken maakt indruk. De opmerking van Marco – “Die hebben een grotere koelkast dan wij” – benadrukt hoe snel men aannames doet over ‘arm zijn’. Toch laat het stel ook merken hogere standaarden te hanteren, met name als het op eten aankomt.
Discussie over perceptie van armoede
De aflevering maakt pijnlijk duidelijk hoe relatief armoede is. Heb je het slecht als je een huis hebt, maar nauwelijks geld? Of ben je pas arm als je ook geen dak boven je hoofd hebt? Op sociale media wordt deze vraag intensief besproken. De aflevering raakt een gevoelige snaar en laat zien dat armoede niet alleen draait om geld, maar ook om waardigheid, perspectief en dagelijkse keuzes.
Oordeel of inzicht?
Waar de ene kijker het programma ziet als een bron van vermaak of oordeel, zien anderen het als een bron van inzicht. Het confronteert kijkers met hun eigen vooroordelen. Het idee dat ‘arm zijn’ er altijd zichtbaar uitziet, wordt onderuitgehaald. Tegelijkertijd laat het ook zien dat financiële luxe niet automatisch leidt tot meer begrip of dankbaarheid.
Brede maatschappelijke relevantie
De aflevering van Steenrijk, Straatarm toont meer dan persoonlijke verhalen. Het legt maatschappelijke pijnpunten bloot: inkomensongelijkheid, de fragiele positie van ouderen en het gebrek aan solidariteit. In een tijd waarin financiële onzekerheid voor velen groeit, blijkt dat dit onderwerp leeft – en schuurt.