-

Algemeen

Heftige doodsoorzaak bekendgemaakt Moeder van Kees Momma, bekend van docu Kees vliegt uit

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Henriëtte Momma, bekend van de televisie en geliefd bij vele Nederlanders, is eind vorige maand op 90-jarige leeftijd 0verleden.

Miljoenen mensen leerden haar kennen als de zorgzame en liefdevolle moeder van de autistische kunstenaar Kees Momma.

Belangrijke Rol in Bekroonde Documentaires

Henriëtte Momma speelde een cruciale rol in de bekroonde documentaires “Het beste voor Kees” en “Kees vliegt uit”.

Monique Nolte, de maker van beide documentaires, verklaart: “Zij heeft er alles aan gedaan om Kees een mooi en zo goed mogelijk leven te geven. Het is nu de vraag hoe hij het zonder haar gaat redden.” Nolte sprak met deze site over de impact van Henriëtte’s 0verlijden op Kees en zijn familie.

Wie is Kees Momma?

Kees Momma, een autistische man van inmiddels bijna 50 jaar, werd tien jaar geleden bekend door een ontroerende documentaire over hem en zijn ouders.

De film toont de beschermende, maar verouderende ouders van Kees en de worstelingen die hij ervaart met zijn autisme. Kees woont bij zijn ouders en heeft een eigen chalet in hun tuin.

De documentaire laat zien hoe zijn ouders dag en nacht voor hem klaarstaan en hoe ze proberen hem te beschermen tegen de prikkels van de ‘boze buitenwereld’ die hem angstig en depressief maken.

Impact en Bekendheid

De eerste documentaire, waarin onder andere een spraakmakende scheldtirade van Kees over Duitsers te zien is, maakte hem in één klap tot een bekende Nederlander.

Dit fragment werd miljoenen keren bekeken op sociale media en platforms zoals Dumpert. Het liet ook zien hoe Henriëtte met engelengeduld en veel liefde haar zoon probeerde te kalmeren.

Henriëtte oogstte daarmee veel lof en bewondering. Monique Nolte noemt het 0verlijden van Henriëtte “een groot verlies voor Kees en zijn familie”.

Een Sterke Persoonlijkheid

Monique Nolte vertelt: “De moeder van Kees was een ongelooflijk sterke persoonlijkheid met een duidelijke missie.

In een tijd waarin we nog weinig wisten over autisme, wist zij Kees te helpen zich te ontwikkelen door te focussen op zijn talenten, zoals tekenen, schilderen en schrijven. Hierdoor heeft Kees zich op een bijzondere manier kunnen ontplooien.”

De sterke band tussen Kees en zijn moeder leidde ertoe dat Kees zeer afhankelijk van haar werd. Nolte legt uit: “Kees is in zijn leven helemaal vergroeid geraakt met zijn moeder.

Haar 0verlijden heeft dan ook een grote impact op Kees. De gezinssituatie verandert nu drastisch en Kees moet een manier zien te vinden om daarmee om te gaan.”

Toekomstige Documentaires

Monique Nolte werkt momenteel aan een nieuwe documentaire die laat zien hoe Kees met het verlies van zijn moeder omgaat en hoe hij nu op zijn eigen benen staat.

Nolte wil nog niet te veel prijsgeven, maar geeft aan: “Hij heeft natuurlijk veel verdriet, maar het gaat naar omstandigheden goed met Kees.”

Er zijn in totaal twee nieuwe documentaires over Kees Momma in de maak. Een van de films is een direct vervolg op de bekroonde documentaire “Kees vliegt uit”.

Deze film richt zich op de overgangsperiode waarin Kees volledig zelfstandig gaat wonen. Nolte licht toe: “Kees vliegt uit eindigt met het nieuws dat Kees op zichzelf gaat wonen, maar uiteindelijk is hij toch nog thuis blijven wonen.”

Zelfstandig Wonen

In het tweede deel zien we hoe Kees echt op eigen benen komt te staan en hoe dat proces is geweest voor zijn moeder.

“De nieuwe film zal tonen hoe Kees zich aanpast aan het zelfstandig wonen en hoe zijn broers zich meer met zijn zorg moeten bezighouden. Dit alles maakt deel uit van het complexe proces van afscheid nemen en verdergaan,” aldus Nolte.

Verwachte Releasedata

De eerste nieuwe documentaire over Kees Momma wordt verwacht volgend jaar uit te komen op Videoland.

De tweede documentaire volgt waarschijnlijk een jaar later. Deze films zullen een diepgaand inzicht bieden in het leven van Kees Momma en de impact van het verlies van zijn moeder op zijn leven.

Henriëtte Momma’s overlijden markeert een belangrijk keerpunt in het leven van Kees. Haar toewijding en liefde hebben een blijvende invloed gehad op Kees’ leven en zijn vermogen om zijn talenten te ontwikkelen ondanks de uitdagingen van autisme.

Haar nalatenschap leeft voort in de liefde en zorg die ze aan haar zoon gaf, en in de documentaires die haar buitengewone toewijding aan haar familie vastleggen.

Algemeen

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Lees verder