Algemeen
Echtgenoot schreeuwt tijdens verjaardagsfeestje tegen vrouw dat ze te oud is – vriendin reageert namens haar
Emma’s 57e verjaardag veranderde in een ramp toen haar man, Mike, publiekelijk haar leeftijd belachelijk maakte. De spanning escaleerde toen haar beste vriendin opkwam voor Emma en een geheim onthulde dat iedereen, inclusief Emma, geschokt achterliet.

Gisteren was mijn zevenenvijftigste verjaardag, en ondanks wat anderen denken, geniet ik van deze leeftijd. Ik weet wie ik ben, hoef niets te bewijzen, en ben trots op elke grijze haar en rimpel.

Als mijn man, Mike, hetzelfde voelde, had het veel pijn kunnen besparen. Mike maakt constant mijn leeftijd belachelijk alsof hij een komiek is. “Oh, Emma, ben je je kunstgebit vergeten?” gevolgd door zijn irritante lach. Echt origineel, Mike.

Maar ik liet hem mijn verjaardag niet verpesten. Ik nodigde al mijn vrienden uit, versierde het huis en kocht een nieuwe outfit. Ik was zo enthousiast totdat Mike zijn mond opendeed. “Je denkt echt dat je dat kunt dragen?” vroeg hij vol ongeloof.

“Tuurlijk kan ik dat,” antwoordde ik, vastberaden om me niet door hem te laten beïnvloeden. Mike grinnikte. “Misschien moeten we je laten testen op dementie, want je verliest duidelijk de realiteit uit het oog.” Zijn woorden waren als een mes in mijn hart. Voordat ik iets kon zeggen, ging de deurbel.

Mijn beste vriendin, Karen, arriveerde als eerste en gaf meteen complimenten over mijn outfit. Het gaf me de boost die ik nodig had na Mike’s beledigingen. Het huis vulde zich met gelach en gepraat, maar Mike moest natuurlijk de sfeer verpesten. “Emma, denk je echt dat je die wijn moet drinken? Het is toch al bedtijd?”

Ik klemde mijn kaken op elkaar en glimlachte door de pijn heen. “Ik red me wel, Mike.” De feestvreugde ging door, maar Mike bleef doorgaan met zijn nare opmerkingen. “Je gaat die taart eten? Wil je echt oud en dik worden?” zei hij toen ik naar een stuk reikte.

Ik kon niet langer zwijgen. “Waarom ben je zo’n klootzak?” siste ik naar Mike. Mike’s gezicht werd rood. “Ik geef je een reality check,” schreeuwde hij. “Je bent te oud voor mij, Emma! Accepteer het gewoon.”

De kamer viel stil. Voordat ik iets kon zeggen, stapte Karen naar voren, haar ogen vurig. “Te oud voor jou? Maar ben JIJ niet degene die niets in bed kan zonder je pillen?” Mike werd paars. Ik was verbijsterd. Hoe wist ze dat? Karen ging door. “Mike kan niet presteren zonder blauwe pilletjes. En weet je hoe ik dat weet? Omdat hij Emma bedrogen heeft met mijn vriendin, Linda.”

Een collectieve schok ging door de gasten. Linda, die in een hoek stond, wilde verdwijnen. Het verraad trof me als een mokerslag. Mike’s reactie was als een klap in mijn gezicht. “Je kunt mijn reputatie niet zomaar ruïneren!” Ik vond eindelijk mijn stem. “Je reputatie? Wat dacht je van die van mij? Ik ben klaar met je wreedheid en je leugens.”

Mijn vrienden steunden me. “Laten we gaan, Emma. Je hoeft dit niet langer te verdragen,” zei Karen. Mike probeerde me tegen te houden, maar ik voelde me sterker dan ooit. “Ik ben klaar met jou, Mike. Ik ga weg!” Karen en ik liepen naar de deur, omringd door de steun van mijn vrienden. Mike schreeuwde nog dat niemand anders mij zou willen, maar ik lachte en zei: “Aangezien de vakantiewoning op mijn naam staat, zal het ergste wat me kan overkomen een permanente vakantie zijn!”

Toen we het feest verlieten, voelde ik de last van jaren van kwelling van mijn schouders glijden. We gingen naar mijn favoriete restaurant, waar een laatste verrassing op me wachtte. “Op Emma,” zei Karen, “op nieuwe beginnen en nooit iemand onze glans laten doven!”

Ik voelde een warmte die niets te maken had met de wijn. Mike’s verraad deed pijn, maar het was ook een wake-up call. Omringd door vrienden besefte ik hoe gelukkig ik was en hoe sterk hun steun me had gemaakt.

Karen merkte een man op en stelde hem voor als Alex, een charmante en single vaste klant van het restaurant. Misschien was dit het begin van een nieuw hoofdstuk.

Vanaf die dag omarmde ik mijn leeftijd en mijn leven met nieuwe energie. En Mike? Hij moest de gevolgen van zijn daden dragen, te laat beseffend dat hij een vrouw had verloren die veel beter verdiende.

Mijn reis begon net, en ik was klaar om deze met alle herontdekte kracht en veerkracht aan te gaan. En misschien was er zelfs ruimte voor een beetje romantiek.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.