-

Algemeen

Beelden gelekt mogelijke aanranding Ali B.: ‘Te heftig voor woorden’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De bekende Nederlandse rapper en televisiepersoonlijkheid Ali B staat twee dagen lang terecht voor de r*chtbank in Haarlem.

De 42-jarige artiest, wiens echte naam Ali Bouali is, wordt beschuldigd van vier zedenfeiten met drie vrouwen, waaronder een ex-kandidaat van The Voice of Holland en zangeres Ellen ten Damme. Het 0penbaar Min!sterie (OM) vervolgt hem voor twee verkr*chtingen en twee aanr*ndingen.

Aankomst bij de R*chtbank

Ali B arriveerde onder grote belangstelling bij de r*chtbank. In de parkeergarage verklaarde hij gemengde gevoelens te hebben over de zaak.

Hij beweerde dat hij nooit het signaal had ontvangen dat hij over de schreef ging: “We hebben een totaal andere beleving.”

Ali B gaf aan emotioneel te zijn en sprak over een “moment van ontlading” toen de 0fficier van just!tie (OvJ) de zaak voordroeg.

Hij vroeg zich af waarom het niet eerder duidelijk was geworden wat nu al vanaf dag één duidelijk leek: “En ik ben al volop gestraft door de suggestie.”

Tim Hofman en de Impact van BOOS

Ali B uitte zijn ongenoegen over de rol van Tim Hofman, de presentator van het onlineprogramma BOOS. Volgens Ali B hebben Hofman’s “leugens” geleid tot zijn maatschappelijke veroordeling.

“Op basis van zijn leugens werd ik uitgemaakt voor een beest en een s*ksueel roofdier. Collega’s en vrienden gingen er ook blind in geloven en willen niet meer met mij geassocieerd worden.

Alsof ik een besmettelijke z!ekte was.” De rapper gaf aan dat de afgelopen twee jaar zwaar voor hem waren, met angstaanv*llen en zelfm00rdgedachten: “De d00d leek warmer dan het leven. Ik dacht: misschien is het beter voor mijn familie dat ik niet meer besta.”

Afgeluisterd door de P0litie

Tijdens het onderzoek naar de zedenfeiten is Ali B afgeluisterd door de p0litie. De p0litie luisterde mee met gesprekken die de rapper voerde met zijn vrouw, waarin hij uitleg moest geven over buitenechtelijke affaires.

De r*chter citeerde uit deze afgeluisterde gesprekken tijdens de bespreking van de aang!fte van een anonieme vrouw. Deze vrouw beweert dat Ali B haar tijdens een schrijverskamp in een huis in Heiloo heeft verkr*cht en aangerand.

Volgens de aanklacht zou Ali B in augustus 2018 zijn hand in de legging van de vrouw hebben gestoken en over haar onderbroek hebben gewreven, wat als aanr*nding wordt beschouwd.

In een andere ruimte zou de verdachte onverwachts zijn vingers bij haar hebben binnengebracht terwijl ze orale s*ks had met een andere artiest, Ronnie Flex. Dit incident staat in de aanklacht vermeld als verkr*chting.

Ontkenning en Verdediging

Ali B ontkent beide beschuldigingen van aanr*nding en verkr*chting in Heiloo. Hij erkent wel dat hij zich herinnert dat hij ruzie kreeg met de vrouw in zijn eigen slaapkamer, waar ze bezig was met Ronnie Flex, omdat ze hem toesnauwde met woorden als ‘opdonderen’. “Dit vond ik erg disrespectvol,” aldus Ali B.

Verklaring van Ronnie Flex

Ronnie Flex, een collega-artiest, verklaarde zich niet veel te herinneren van het moment dat Ali B de vrouw zou hebben verkr*cht tijdens het schrijverskamp.

Hij herinnerde zich wel een “akkefietje” tussen Ali B en de vrouw, maar kon zich verder weinig details herinneren. Flex gaf aan dat hij daarna in slaap was gevallen. Andere aanwezigen op het schrijverskamp, waaronder rapper Bokoesam, zijn ook gehoord in deze zaak.

Incident in de Rechtbank

Kort na de aanvang van de strafzaak werd de zitting kort onderbroken door een incident. De parketp0litie verwijderde een man van de publieke tribune omdat hij zich verstorend gedroeg.

De bezoeker sloeg tegen het raam en begon te schreeuwen, waarna hij werd aangehouden en afgevoerd. Ali B, die vanaf het verdachtenbankje toekeek, zei dat de man hem dreigend aankeek.

Aang!ftes en Beschuldigingen

De zaak draait om twee aang!ftes en een melding. Jill Helena, een voormalige kandidaat van The Voice of Holland, deed aang!fte van aanr*nding in mei 2018.

Ze beweert dat ze door Ali B in een auto is meegenomen naar een afgelegen bospad bij Amsterdam of Amstelveen, waar ze ontuchtige handelingen moest ondergaan. De zangeres zal een slacht0fferverklaring voorlezen tijdens de zitting.

De tweede aang!fte komt van een vrouw die zegt in augustus 2018 door Ali B te zijn verkr*cht en aangerand tijdens het schrijverskamp in Heiloo. Ellen ten Damme heeft verklaard dat Ali B haar in april 2014 in de Marokkaanse stad Meknes heeft verkr*cht, tijdens tv-opnames voor het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan.

Voortgang van de Zaak

De zedenzaak tegen Ali B trekt veel media-aandacht, omdat het de eerste en enige strafzaak is over de vermeende misstanden bij The Voice of Holland. Het OM startte het str*frechtelijk onderzoek na een aflevering van BOOS over s*ksueel overschrijdend gedrag bij de talentenjacht.

Eind vorige maand maakte het OM bekend de zaak tegen bandleider Jeroen Rietbergen wegens gebrek aan bewijs te seponeren. Het onderzoek naar zanger Marco Borsato leidde in maart vorig jaar al tot een sepot. Borsato wordt wel vervolgd voor ontucht in een ander zedenonderzoek.

Ali B’s Laatste Woord

Aan het einde van de eerste zittingsdag geven de officieren van just!tie hun visie op de zaak en formuleren ze een strafeis.

Donderdag houdt de advocaat van Ali B zijn pleidooi, waarna Ali Bouali het laatste woord krijgt. Ali B benadrukte dat hij nooit het signaal heeft gekregen dat zijn gedrag ongepast was en dat hij vindt dat hij al genoeg gestraft is door de publieke opinie en de media.

Conclusie

De zaak tegen Ali B is complex en beladen, met beschuldigingen van ernstige zedenfeiten en een breed scala aan emoties en reacties van betrokkenen.

De uitspraak van de rechtbank zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben, niet alleen voor Ali B, maar ook voor de betrokken vrouwen en de bredere discussie over s*ksueel wangedrag in de entertainmentindustrie. De komende dagen zullen cruciaal zijn in het bepalen van de toekomst van de rapper en de uitkomst van deze veelbesproken rechtszaak.

Algemeen

Katja Schuurman en Babette van Veen gesloopt om optreden bij Boulevard: ”Vals kattengejank”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het had een warm, nostalgisch moment moeten worden in de kerstspecial van RTL Boulevard, maar het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen leidde vooral tot verbazing, discussie en scherpe reacties op sociale media. De twee zangeressen, die in de jaren negentig samen met Guusje Nederhorst furore maakten als onderdeel van het populaire trio Linda, Roos & Jessica, mochten een liedje zingen in de feestelijke uitzending. Wat bedoeld was als een sfeervolle ode aan vroeger, werd door veel kijkers echter ervaren als pijnlijk ongemakkelijk.

Een nostalgische terugkeer met hoge verwachtingen

Voor veel kijkers riep de aankondiging meteen herinneringen op aan een tijdperk waarin Linda, Roos & Jessica niet weg te denken waren van de Nederlandse televisie. De groep ontstond vanuit Goede Tijden, Slechte Tijden, waar Katja Schuurman, Babette van Veen en Guusje Nederhorst uitgroeiden tot publiekslievelingen. Hun muziek was misschien niet technisch hoogstaand, maar wel herkenbaar, vrolijk en onlosmakelijk verbonden met een generatie.

Die nostalgische lading zorgde ervoor dat de verwachtingen hoog lagen. Juist tijdens een kerstspecial, een moment waarop kijkers gevoelig zijn voor emotie en warmte, hoopten velen op een klein, ontroerend eerbetoon aan vroeger. Zeker omdat Guusje Nederhorst er niet meer is en haar plek altijd voelbaar blijft wanneer Katja en Babette samen op een podium staan.

Een optreden dat niet landde

Al snel na het begin van het nummer werd duidelijk dat het optreden niet het gewenste effect had. Op sociale media, met name op X, verschenen vrijwel direct reacties van kijkers die zich verbaasden over de zang en de uitvoering. Waar Katja Schuurman bij sommige kijkers nog wegkwam met haar uitstraling en ontspannen présence, kreeg Babette van Veen het zwaarder te verduren.

Kijkers spraken over een optreden dat “onzeker”, “rommelig” en “niet zuiver” klonk. Ook de lichaamstaal van Babette werd besproken: volgens sommigen oogde ze houterig en zichtbaar gespannen. Het contrast met de professionele setting van RTL Boulevard maakte dat extra pijnlijk. Juist omdat het programma een groot podium biedt, verwachten kijkers een zekere kwaliteit, ook bij een nostalgisch moment.

Sociale media zijn genadeloos

Zoals tegenwoordig vaker gebeurt, speelde het oordeel zich grotendeels af op sociale media. X stroomde vol met korte, scherpe opmerkingen en ironische observaties. Sommige reacties waren mild en begripvol, andere ronduit hard. Humor werd daarbij niet geschuwd. Eén populaire reactie suggereerde zelfs dat dit optreden geschikt zou zijn als alternatieve verhoormethode voor geheime diensten — een opmerking die breed werd gedeeld en geliket.

Toch waren er ook kijkers die het duo verdedigden. Zij wezen erop dat Katja en Babette geen actieve zangcarrières hebben en dat het optreden vooral bedoeld was als gezellig kerstmoment, niet als vocale krachtmeting. “Het hoeft toch niet perfect te zijn?” klonk het bij deze groep. “Het gaat om de herinnering, niet om de noten.”

De erfenis van Linda, Roos & Jessica

Een belangrijk element in de discussie is de erfenis van Linda, Roos & Jessica. De groep stopte definitief na het wegvallen van Guusje Nederhorst, die begin 2004 op jonge leeftijd ziek werd en niet meer beter werd. Haar afwezigheid maakt elk gezamenlijk optreden van Katja en Babette beladen. Voor sommigen is dat reden om extra mild te oordelen, voor anderen juist om kritischer te zijn: als je het doet, moet het goed zijn.

Sindsdien hebben Katja Schuurman en Babette van Veen hun carrière vooral voortgezet in acteerwerk en televisie, niet in muziek. Dat ze af en toe nog samen zingen, gebeurt meestal in een losse, informele context. RTL Boulevard is echter geen huiskamer of reüniefeest, maar een nationaal bekeken entertainmentprogramma. Die context vergroot de lat.

Het spanningsveld tussen nostalgie en kwaliteit

Het optreden legt een breder spanningsveld bloot dat vaker terugkomt op televisie: hoe ver mag nostalgie reiken voordat het schuurt met kwaliteit? Programma’s spelen graag in op herkenning en sentiment, zeker rond kerst. Maar kijkers zijn tegelijkertijd kritischer dan ooit en laten dat direct horen.

Voor de redactie van RTL Boulevard is het balanceren: ruimte geven aan iconen uit het verleden, zonder dat het afbreuk doet aan de professionele uitstraling van het programma. Het optreden van Katja en Babette laat zien hoe dun die lijn kan zijn.

Geen schandaal, wel een les

Hoewel de kritiek fel kan klinken, is er geen sprake van een echt schandaal. Katja Schuurman en Babette van Veen hebben geen regels overtreden en deden zichtbaar hun best om er iets moois van te maken. De commotie zegt misschien wel meer over het huidige medialandschap dan over het optreden zelf.

In een tijd waarin alles wordt gefilmd, gedeeld en beoordeeld, kan een moment van kwetsbaarheid razendsnel omslaan in publieke afrekening. Dat maakt optredens als deze riskant, zeker voor artiesten die niet dagelijks op een podium staan om te zingen.

Conclusie: een kerstmoment dat bleef hangen

Wat bedoeld was als een warme, nostalgische kerstbijdrage, werd uiteindelijk een van de meest besproken momenten van de uitzending. Niet vanwege ontroering, maar vanwege de verdeeldheid onder kijkers. Sommigen genoten van de herinnering, anderen haakten af vanwege de uitvoering.

Eén ding is zeker: het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen heeft niemand onberoerd gelaten. En in televisieland is dat misschien wel het enige criterium dat altijd blijft gelden: of mensen blijven kijken, praten en reageren. Dat deden ze dit keer in ieder geval massaal.

Lees verder