Algemeen
Beelden gelekt mogelijke aanranding Ali B.: ‘Te heftig voor woorden’
De bekende Nederlandse rapper en televisiepersoonlijkheid Ali B staat twee dagen lang terecht voor de r*chtbank in Haarlem.

De 42-jarige artiest, wiens echte naam Ali Bouali is, wordt beschuldigd van vier zedenfeiten met drie vrouwen, waaronder een ex-kandidaat van The Voice of Holland en zangeres Ellen ten Damme. Het 0penbaar Min!sterie (OM) vervolgt hem voor twee verkr*chtingen en twee aanr*ndingen.
Aankomst bij de R*chtbank
Ali B arriveerde onder grote belangstelling bij de r*chtbank. In de parkeergarage verklaarde hij gemengde gevoelens te hebben over de zaak.
Hij beweerde dat hij nooit het signaal had ontvangen dat hij over de schreef ging: “We hebben een totaal andere beleving.”
Ali B gaf aan emotioneel te zijn en sprak over een “moment van ontlading” toen de 0fficier van just!tie (OvJ) de zaak voordroeg.
Hij vroeg zich af waarom het niet eerder duidelijk was geworden wat nu al vanaf dag één duidelijk leek: “En ik ben al volop gestraft door de suggestie.”
Tim Hofman en de Impact van BOOS
Ali B uitte zijn ongenoegen over de rol van Tim Hofman, de presentator van het onlineprogramma BOOS. Volgens Ali B hebben Hofman’s “leugens” geleid tot zijn maatschappelijke veroordeling.
“Op basis van zijn leugens werd ik uitgemaakt voor een beest en een s*ksueel roofdier. Collega’s en vrienden gingen er ook blind in geloven en willen niet meer met mij geassocieerd worden.
Alsof ik een besmettelijke z!ekte was.” De rapper gaf aan dat de afgelopen twee jaar zwaar voor hem waren, met angstaanv*llen en zelfm00rdgedachten: “De d00d leek warmer dan het leven. Ik dacht: misschien is het beter voor mijn familie dat ik niet meer besta.”
Afgeluisterd door de P0litie
Tijdens het onderzoek naar de zedenfeiten is Ali B afgeluisterd door de p0litie. De p0litie luisterde mee met gesprekken die de rapper voerde met zijn vrouw, waarin hij uitleg moest geven over buitenechtelijke affaires.
De r*chter citeerde uit deze afgeluisterde gesprekken tijdens de bespreking van de aang!fte van een anonieme vrouw. Deze vrouw beweert dat Ali B haar tijdens een schrijverskamp in een huis in Heiloo heeft verkr*cht en aangerand.
Volgens de aanklacht zou Ali B in augustus 2018 zijn hand in de legging van de vrouw hebben gestoken en over haar onderbroek hebben gewreven, wat als aanr*nding wordt beschouwd.
In een andere ruimte zou de verdachte onverwachts zijn vingers bij haar hebben binnengebracht terwijl ze orale s*ks had met een andere artiest, Ronnie Flex. Dit incident staat in de aanklacht vermeld als verkr*chting.
Ontkenning en Verdediging
Ali B ontkent beide beschuldigingen van aanr*nding en verkr*chting in Heiloo. Hij erkent wel dat hij zich herinnert dat hij ruzie kreeg met de vrouw in zijn eigen slaapkamer, waar ze bezig was met Ronnie Flex, omdat ze hem toesnauwde met woorden als ‘opdonderen’. “Dit vond ik erg disrespectvol,” aldus Ali B.
Verklaring van Ronnie Flex
Ronnie Flex, een collega-artiest, verklaarde zich niet veel te herinneren van het moment dat Ali B de vrouw zou hebben verkr*cht tijdens het schrijverskamp.
Hij herinnerde zich wel een “akkefietje” tussen Ali B en de vrouw, maar kon zich verder weinig details herinneren. Flex gaf aan dat hij daarna in slaap was gevallen. Andere aanwezigen op het schrijverskamp, waaronder rapper Bokoesam, zijn ook gehoord in deze zaak.
Incident in de Rechtbank
Kort na de aanvang van de strafzaak werd de zitting kort onderbroken door een incident. De parketp0litie verwijderde een man van de publieke tribune omdat hij zich verstorend gedroeg.
De bezoeker sloeg tegen het raam en begon te schreeuwen, waarna hij werd aangehouden en afgevoerd. Ali B, die vanaf het verdachtenbankje toekeek, zei dat de man hem dreigend aankeek.
Aang!ftes en Beschuldigingen
De zaak draait om twee aang!ftes en een melding. Jill Helena, een voormalige kandidaat van The Voice of Holland, deed aang!fte van aanr*nding in mei 2018.
Ze beweert dat ze door Ali B in een auto is meegenomen naar een afgelegen bospad bij Amsterdam of Amstelveen, waar ze ontuchtige handelingen moest ondergaan. De zangeres zal een slacht0fferverklaring voorlezen tijdens de zitting.
De tweede aang!fte komt van een vrouw die zegt in augustus 2018 door Ali B te zijn verkr*cht en aangerand tijdens het schrijverskamp in Heiloo. Ellen ten Damme heeft verklaard dat Ali B haar in april 2014 in de Marokkaanse stad Meknes heeft verkr*cht, tijdens tv-opnames voor het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan.
Voortgang van de Zaak
De zedenzaak tegen Ali B trekt veel media-aandacht, omdat het de eerste en enige strafzaak is over de vermeende misstanden bij The Voice of Holland. Het OM startte het str*frechtelijk onderzoek na een aflevering van BOOS over s*ksueel overschrijdend gedrag bij de talentenjacht.
Eind vorige maand maakte het OM bekend de zaak tegen bandleider Jeroen Rietbergen wegens gebrek aan bewijs te seponeren. Het onderzoek naar zanger Marco Borsato leidde in maart vorig jaar al tot een sepot. Borsato wordt wel vervolgd voor ontucht in een ander zedenonderzoek.
Ali B’s Laatste Woord
Aan het einde van de eerste zittingsdag geven de officieren van just!tie hun visie op de zaak en formuleren ze een strafeis.
Donderdag houdt de advocaat van Ali B zijn pleidooi, waarna Ali Bouali het laatste woord krijgt. Ali B benadrukte dat hij nooit het signaal heeft gekregen dat zijn gedrag ongepast was en dat hij vindt dat hij al genoeg gestraft is door de publieke opinie en de media.

Conclusie
De zaak tegen Ali B is complex en beladen, met beschuldigingen van ernstige zedenfeiten en een breed scala aan emoties en reacties van betrokkenen.
De uitspraak van de rechtbank zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben, niet alleen voor Ali B, maar ook voor de betrokken vrouwen en de bredere discussie over s*ksueel wangedrag in de entertainmentindustrie. De komende dagen zullen cruciaal zijn in het bepalen van de toekomst van de rapper en de uitkomst van deze veelbesproken rechtszaak.
Algemeen
Politieagenten Bureau Utrecht geven eindelijk antwoord op vraag die alle kijkers hebben

Krijgen ag*nten in Bureau Utrecht betaald voor hun deelname? Peter en Eduard geven eindelijk duidelijkheid
Het televisieprogramma Bureau Utrecht, waarin programmamaker Ewout Genemans een jaar lang meeliep met p0litieagenten in de Domstad, is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste kijkcijferhits van het moment. Het programma geeft een unieke inkijk in het dagelijkse werk van agenten en laat zien wat er gebeurt achter de schermen van een p0litieteam dat voortdurend schakelt tussen meldingen, emoties, veiligheid en menselijkheid.

Met inmiddels zeven seizoenen binnen de bredere Bureau-reeks — waarvan Bureau Burgwallen, Bureau Arnhem en Bureau Rotterdam eerdere successen waren — heeft Bureau Utrecht opnieuw een groot publiek weten te boeien. Veel kijkers raken geïnteresseerd in de agenten achter het uniform en stellen vragen over hun dagelijkse werk, hun motivatie en hun ervaringen met de camera’s.
Een van de meest gestelde vragen gaat over de deelname zelf: krijgen de agenten betaald voor hun rol op televisie? Het antwoord zorgt voor veel verbazing, en dat geven Peter en Eduard — twee van de populairste agenten uit de reeks — helder in een recent interview.
Een kijkje achter de schermen dat miljoenen mensen raakt
In het zevende seizoen van de serie volgen we een divers team van agenten: Rebecca, Ellen, Lennart, Kiki, Kirsten, Naomi, Yannick, Frank, Maikel, en natuurlijk het duo Peter en Eduard. Iedere aflevering laat zien wat er op straat gebeurt, maar ook wat je normaal niet ziet: de emoties, de hectiek, het geduld, de humor en de saamhorigheid in het team.
Het succes van Bureau Utrecht komt niet alleen door de spannende meldingen die worden afgehandeld, maar vooral door de menselijkheid van de agenten. Kijkers leren hen beter kennen en ontdekken dat achter iedere agent ook gewone mensen schuilgaan die hun werk met passie doen, maar soms ook worstelen met lastige situaties.
Dat maakt de vraag over financiële compensatie des te relevanter: met zoveel kijkers, zoveel impact en zoveel betrokkenheid zou je verwachten dat de agenten extra beloond worden voor hun deelname. De werkelijkheid blijkt echter heel anders.

Krijgen de agenten betaald voor Bureau Utrecht?
In een gesprek met Veronica Superguide worden Peter en Eduard — twee publiekslievelingen — gevraagd of zij een vergoeding ontvangen voor hun deelname aan het televisieprogramma.
Hun antwoord is verrassend simpel én eerlijk:
“Nee hoor, was het maar waar!”
Er wordt dus géén extra vergoeding uitgekeerd aan de agenten die meedoen. Voor velen komt dat onverwacht, omdat de mediawereld bekendstaat om flinke vergoedingen voor mensen die op televisie verschijnen. Denk aan realityprogramma’s, talentenshows of documentaires: deelnemers ontvangen daar vaak wel een financiële compensatie.
In Bureau Utrecht is dat anders. De agenten doen mee als onderdeel van hun werk, en de opnames vinden plaats tijdens hun reguliere diensten. De extra uren, intensiteit of publieke aandacht leveren dus geen extra financiële beloning op.

Waarom doen de agenten dan wél mee?
De logische vervolgvraag is: waarom zou je op nationale televisie verschijnen als je er niet extra voor betaald krijgt?
Daar hebben Peter en Eduard beiden een duidelijk, maar verschillend antwoord op.
Eduard: bijdragen aan begrip voor het p0litiewerk
Eduard vertelt dat zijn motivatie vooral ligt in het creëren van begrip voor het vak. Hij wil graag laten zien wat agenten dagelijks meemaken en hoeveel druk er soms op hen ligt.
Hij zegt:
“Ik wil mensen laten zien wat wij als p0litie allemaal over ons heen krijgen. Dat verhaal wilde ik graag voortzetten.”
Voor hem draait deelname dus om transparantie en maatschappelijke impact. Door de camera’s een jaar lang mee te nemen, hoopt hij dat kijkers meer inzicht krijgen in hoe breed en uitdagend het p0litiewerk werkelijk is — van kleine buurtconflicten tot emotioneel zware meldingen.

Peter: twijfels, een duwtje in de rug en onverwacht succes
Peter had juist een heel andere start. Hij bekent dat hij lange tijd twijfelde of hij zich moest opgeven. De deadline kwam steeds dichterbij en zelfs een kwartier voor het verstrijken van die tijd had hij zijn inschrijving nog niet verstuurd.
Volgens Peter was het uiteindelijk een collega die de knoop doorhakte:
“We moesten ons voor een bepaalde datum opgeven en een kwartiertje voor de deadline had ik dat nog niet gedaan.”
Het blijkt een beslissing te zijn geweest die zijn leven op onverwachte manieren veranderde. Peter groeide in razend tempo uit tot een van de meest geliefde agenten van de serie. Op sociale media ontvangen hij en Eduard talloze positieve berichten, waardoor ze een vaste schare fans hebben opgebouwd.
Peter is dankbaar voor die steun, maar blijft tegelijkertijd nuchter:
“Je weet van tevoren dat het kan gebeuren, dus het hoort er een beetje bij. Maar wat het echt met je doet als persoon, dat weet je pas achteraf.”
Hij benadrukt dat hij niet bekend wil staan als een televisiepersoonlijkheid:
“Ik wil bekendstaan om het werk dat ik laat zien. Ik ben gewoon Peter, niet de nieuwe Daan.”
Met de verwijzing naar ‘de nieuwe Daan’ doelt hij op Daan — een collega-agent uit eerdere Bureau-reeksen — die eveneens enorm populair werd door zijn televisieoptredens.
Publieke waardering als grootste beloning
Hoewel de agenten geen extra vergoeding ontvangen, blijkt dat waardering van kijkers een belangrijke rol speelt in hun motivatie. Veel kijkers sturen berichten via Instagram, laten complimenten achter onder filmpjes, of spreken hen aan op straat.
Kijkers waarderen vooral:
-
de geduldige toon die de agenten aannemen,
-
hun humor tijdens stressvolle situaties,
-
de menselijke manier waarop ze met burgers omgaan,
-
en hun uitleg over waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.
Door het programma ontstaat er meer begrip voor het p0litiewerk. Burgers zien niet alleen de incidenten zelf, maar ook de gesprekken, overwegingen, emoties en dilemma’s die voorafgaan aan beslissingen.
Voor Peter en Eduard voelt dat als een vorm van erkenning die verder gaat dan een financiële vergoeding. Het laat zien dat hun werk ertoe doet en dat het publiek hen ziet als mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de veiligheid van anderen.
Waarom Bureau Utrecht zo goed werkt voor televisie
Dat Bureau Utrecht zo’n enorme hit is, heeft meerdere redenen. De serie combineert:
-
actie met rustige observaties,
-
spanning met humor,
-
emotie met professionaliteit,
-
en kwetsbare momenten met krachtige interventies.
Ewout Genemans weet het p0litiewerk toegankelijk te maken zonder sensatiezucht, waardoor de serie bijzonder geschikt is voor een breed publiek. Van jongeren die nieuwsgierig zijn naar de praktijk van het blauwe uniform tot volwassenen die willen begrijpen wat er speelt in hun eigen wijk: de serie toont het allemaal.
Daarnaast zijn de agenten herkenbare figuren geworden. Niet als sterren, maar als gewone mensen die toevallig een bijzondere baan hebben.
De impact van bekendheid op het dagelijks leven van een agent
Hoewel Peter en Eduard hun bekendheid omarmen, blijft de realiteit dat ze ook gewoon op straat moeten werken. Dat betekent dat ze soms worden herkend tijdens een dienst, aangesproken door bewoners of gecomplimenteerd door voorbijgangers.
Peter zegt hierover dat bekendheid “een beetje bij het programma hoort”, maar dat hij graag wil dat mensen hem vooral zien als p0litieman, niet als televisiegezicht.
Zijn nuchtere houding en oprechte manier van communiceren maken hem geliefd. Dat is misschien wel de grootste reden waarom kijkers zo graag naar hem en zijn collega’s kijken.
Conclusie: geen extra geld, wel een groot publiek dat meeleeft
Agenten die deelnemen aan Bureau Utrecht krijgen geen vergoeding voor hun rol op televisie. Toch kiezen zij ervoor om mee te doen om een reden die misschien nog waardevoller is: om het echte p0litiewerk zichtbaar te maken, begrip te creëren en te laten zien hoe veelzijdig en menselijk hun vak is.
Peter en Eduard veroverden de harten van kijkers door hun eerlijkheid, humor en professionaliteit. Dat zij dit zonder extra betaling doen, versterkt wellicht nog meer hoe authentiek hun inzet is.
En precies dat maakt Bureau Utrecht tot een van de meest geliefde en besproken tv-programma’s van dit moment.