Algemeen
MAFS-Dirk zwijgt niet meer: Dit deed Anneke toen de camera’s uit waren
Het afgelopen seizoen van MAFS (Married At First Sight) was er een om te herinneren. Uiteindelijk bleven alleen Jeppe en Jantine bij elkaar.

Een van de veelbesproken koppels waren Dirk en Anneke. Nu blikt Dirk terug op het gedrag van Anneke.
MAFS-Dirk: Een turbulente ervaring
Anneke en Dirk leken in eerste instantie voor elkaar gemaakt, maar de realiteit bleek anders. In een interview met Veronica Superguide onthult Dirk dat hij van tevoren had gehoord dat hij een fantastische, lieve vrouw zou trouwen.
“Dan liggen je verwachtingen natuurlijk wel hoog,” aldus Dirk. Helaas kwam hij er al op de huwelijksnacht achter hoe Anneke echt in elkaar zat.
Eerste indrukken en de waarheid
Voor de camera’s deed Anneke nog leuk en aardig, volgens Dirk. “Anneke was verliefd op het plaatje en de entourage,” zegt hij.
Maar toen de twee in de bruidssuite waren en de camera’s verdwenen, kwam Anneke’s ware aard naar boven. Wat er toen gebeurde, was schokkend voor Dirk.
Het onverwachte einde
Amper een paar uur nadat ze haar jawoord had gegeven aan Dirk, besloot Anneke dat ze alweer wilde scheiden.
Dirk is er duidelijk over: “Ze gooide ’s nachts om half 2 de handdoek al in de ring.” Op televisie was te zien hoe hij emotioneel werd, maar achteraf is hij niet bepaald rouwig om het verlies van Anneke. “Ze zou niet gepast hebben in mijn familie,” geeft hij toe.
De nasleep en nieuwe liefde
De relatie tussen Dirk en Anneke was dus snel voorbij. Kort na
de uitzendingen werd bekend dat Dirk een nieuwe vriendin had
gevonden in de persoon van Patty Harpenau.

Patty uitte harde kritiek naar Anneke en sprak van een ‘prille relatie’ met Dirk. Toch liep ook deze relatie op niets uit. Nu is Dirk echter weer aan het daten.
Hoop op een nieuwe start
Dirk laat weten dat hij momenteel ‘mooi contact’ heeft met iemand, maar hij wil de naam van de dame in kwestie niet prijsgeven.
“Dat ga ik niet op het spel zetten,” zegt hij. Het lijkt erop dat Dirk na zijn turbulente ervaring in MAFS voorzichtig is geworden met zijn persoonlijke leven.
Reflectie en vooruitzicht
Dirk’s deelname aan MAFS heeft hem veel geleerd over relaties en verwachtingen. Zijn openheid over de teleurstellingen en de uitdagingen van het huwelijk met Anneke geeft een eerlijk inkijkje in de complexiteit van relaties die onder publieke druk tot stand komen.
Ondanks de pijnlijke ervaring lijkt Dirk vastbesloten om opnieuw liefde te vinden en te koesteren.
Conclusie
Het afgelopen seizoen van MAFS heeft duidelijk veel stof doen opwaaien, vooral door de onverwachte wendingen in de relaties.
Dirk en Anneke’s relatie, die aanvankelijk veelbelovend leek, eindigde al snel in een teleurstelling. Dirk’s verhaal benadrukt de moeilijkheden van het vinden van echte compatibiliteit, zelfs wanneer de omstandigheden ideaal lijken.
De toekomst van MAFS-deelnemers
Voor de deelnemers van MAFS blijft het zoeken naar liefde een
uitdagende onderneming. Terwijl sommige koppels, zoals Jeppe en
Jantine, het hebben gered, toont het verhaal van Dirk en Anneke aan
dat niet elke match succesvol is.

De ervaringen van de deelnemers bieden waardevolle lessen voor toekomstige seizoenen en voor iedereen die overweegt aan dergelijke experimenten mee te doen.
Dirk’s bereidheid om weer te daten en zijn hoop op een nieuwe start laten zien dat zelfs na een pijnlijke ervaring, er altijd ruimte is voor groei en nieuwe mogelijkheden.
Het is een herinnering dat liefde soms tijd nodig heeft en dat het belangrijk is om geduldig en open te blijven voor nieuwe kansen.
In de wereld van MAFS blijft de zoektocht naar liefde complex en onvoorspelbaar, maar de verhalen van de deelnemers geven inzicht in de kracht van menselijke veerkracht en de voortdurende hoop op een gelukkig einde.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.