-

Algemeen

Kijkers Steenrijk, Straatarm gaan los en zeggen allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Zoals elke woensdagavond stemden ook gisteravond weer duizenden televisiekijkers af op het programma Steenrijk, Straatarm. In de aflevering van vanavond waren de rijke Marjolein en de arme alleenstaande moeder Monique te zien.

Marjolein

Het verhaal van Marjolein is bijzonder en inspirerend. Woonachtig in het zonovergoten Ibiza ontbreekt het haar aan weinig in haar leven. Ze werkt als trainer, spreker en auteur en heeft nu een comfortabel en succesvol leven. Maar dit was niet altijd het geval. In 2011 moest Marjolein vluchten voor haar gewelddadige ex-man die haar zowel fysiek als mentaal mishandelde. Als gevolg hiervan belandde ze samen met haar kinderen op straat. Ondanks deze zware periode heeft Marjolein zichzelf en haar leven volledig opnieuw opgebouwd en is ze nu een bron van inspiratie voor velen.

Monique

Monique Molenberg is een alleenstaande moeder die moet rondkomen van slechts 50 euro per week. Ze werkte elf jaar in de zorg, maar haar leven veranderde drastisch door de gewelddadigheid van haar ex-man. Hierdoor verloor Monique niet alleen haar werk, maar belandde ze ook in de schulden. Nu, vijf jaar later, heeft ze bijna al haar schulden afbetaald, maar makkelijk is het zeker niet. Naast het beperkte budget is het gezin helaas ook aangewezen op een voedselbank om rond te komen.

Reacties van kijkers

De aflevering riep veel reacties op van kijkers, vooral op social media. Hoewel de financiële strijd van Monique veel medeleven opriep, waren er ook kritische opmerkingen over de staat van haar huis en haar keuzes. Veel kijkers vonden dat armoede geen excuus hoeft te zijn voor een rommelig huis. Op platforms als Twitter en Facebook werd er volop gediscussieerd over deze kwestie.

Een ander punt van discussie onder de kijkers was het aantal huisdieren dat Monique heeft. Veel mensen vroegen zich af waarom iemand in haar financiële situatie zoveel dieren zou houden, gezien de kosten die daarmee gepaard gaan. Een kijker, Elske, schreef: “En weer: waarom zoveel huisdieren? Dat kost geld.” Onderstaand zijn meer reacties van kijkers te lezen:

  • “Ik snap dat het moeilijk is, maar een beetje opruimen moet toch kunnen.”
  • “Waarom zou je zoveel huisdieren hebben als je nauwelijks geld hebt om voor jezelf en je kinderen te zorgen?”
  • “Iedereen heeft het zwaar, maar orde houden in huis kan echt helpen.”

Het programma

Steenrijk, Straatarm biedt een uniek kijkje in de levens van mensen uit verschillende sociale en economische klassen door hen voor een week van huis en budget te laten ruilen. Het doel is om begrip en empathie te kweken voor elkaars omstandigheden en uitdagingen. Deze week zagen we hoe Marjolein, die een luxueus leven leidt, de uitdagingen van Monique’s dagelijkse leven ervoer, en vice versa.

De wisselwerking

Tijdens de ruil ondervonden Marjolein en Monique elkaars leefomstandigheden. Marjolein kreeg te maken met het krappe budget en de dagelijkse zorgen van Monique, terwijl Monique een week lang mocht genieten van de luxe en het comfort van Marjoleins leven op Ibiza. Beide vrouwen leerden veel van de ervaring en de impact ervan was groot.

Voor Marjolein was het een herinnering aan hoe ver ze is gekomen en hoeveel ze heeft overwonnen. Voor Monique bood het een zeldzaam moment van rust en het besef dat er hoop is, zelfs in de meest uitdagende situaties. Beide vrouwen spraken openhartig over hun verleden en de moeilijke keuzes die ze moesten maken, wat zorgde voor een emotioneel geladen en inspirerende aflevering.

Conclusie

De aflevering van vanavond van Steenrijk, Straatarm heeft veel losgemaakt bij de kijkers. De verhalen van Marjolein en Monique, beiden sterk en veerkrachtig ondanks hun moeilijke verleden, lieten een diepe indruk achter. Hoewel er kritische opmerkingen waren, vooral over de levensstijl van Monique, was er ook veel begrip en steun voor haar situatie.

De ruil tussen deze twee vrouwen benadrukte de kloof tussen rijk en arm, maar ook de kracht van het menselijk doorzettingsvermogen. Het programma blijft een krachtig platform dat inzicht biedt in de dagelijkse realiteit van mensen uit verschillende sociale lagen en stimuleert gesprekken over empathie en solidariteit in onze samenleving.

Algemeen

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Lees verder