-

Algemeen

Joost Klein reageert voor het eerst, verkeert in shock

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Joost Klein heeft geen deel uitgemaakt van het Eurovisie Songfestival, maar de stilte rondom zijn diskwalificatie is doorbroken.

Cornald Maas, die zich kritisch uitlaat over de European Broadcasting Union (EBU), heeft contact gehad met de zanger.

Volgens Maas was Joost volledig verrast door de diskwalificatie en keek hij uit naar zijn optreden.

“Iedereen was totaal in shock toen vanochtend bleek dat de EBU de beslissing niet wilde herzien,” aldus Maas.

De huidige verblijfplaats van Joost is onbekend, maar de muziekwereld is in rep en roer over de situatie.

Verschillende landen hebben opgeroepen om Joost te steunen. De Albanese deelnemer, die de finale niet heeft gehaald, heeft openlijk zijn steun betuigd via X.

Uit een verklaring van AVROTROS blijkt dat er een incident heeft plaatsgevonden dat eigenlijk nauwelijks noemenswaardig is.

Na zijn optreden op donderdag liep Joost van het podium en wenste niet gefilmd te worden. Een medewerker negeerde zijn verzoek en bleef filmen.

Ondanks herhaalde verzoeken om te stoppen, ging de cameravrouw door.

Volgens de verklaring maakte Joost een ‘dre!gende beweging’ naar de camera, maar heeft hij niemand aangeraakt. De cameravrouw heeft echter de p0litie ingeschakeld.

Na verhoor van Joost, de betreffende medewerkster en getuigen, heeft de EBU besloten Joost te diskwalificeren.

Dit besluit wordt door AVROTROS, NPO en velen anderen als zwaar overdreven beschouwd.

Bovendien is bekend geworden dat de EBU zelfs een vlag van Joost heeft afgepakt van een bezoeker, wat de controverse rondom de situatie verder aanwakkert.

De actie van de EBU om een vlag van Joost af te pakken, voegt nog meer brandstof toe aan het vuur van verontwaardiging.

Het lijkt erop dat de beslissing om Joost te diskwalificeren en de daaropvolgende acties van de EBU een storm van kritiek hebben veroorzaakt, niet alleen binnen Nederland, maar ook internationaal.

De steunbetuigingen aan Joost blijven binnenstromen, niet alleen van fans, maar ook van andere artiesten en delegaties die de gang van zaken als onrechtvaardig beschouwen.

De oproepen tot solidariteit met Joost komen niet alleen van landen die deelnamen aan het Songfestival, maar ook van landen die niet aan de competitie deelnamen.

Deze solidariteit illustreert de brede verontwaardiging over de beslissing van de EBU.

De situatie roept ook vragen op over de handhaving van privacy en respect voor artiesten op het Songfestival.

Het feit dat Joost herhaaldelijk vroeg om niet gefilmd te worden en dat zijn verzoek werd genegeerd, werpt twijfels op over de naleving van de regels met betrekking tot privacy en respect voor artiesten.

Dit brengt de integriteit van het Songfestival als evenement dat de artistieke vrijheid en waardigheid van deelnemers respecteert, in twijfel.

De vraag blijft hangen of de EBU inderdaad een ‘zero-tolerancebeleid’ hanteert voor ongepast gedrag, zoals ze beweren, of dat er sprake is van willekeurige besluitvorming en oneerlijke behandeling van deelnemers.

Deze kwestie werpt een schaduw over het imago van het Songfestival en roept de vraag op of de EBU de belangen van de artiesten wel op de juiste manier behartigt.

Het is duidelijk dat de situatie rondom Joost Klein een diepgaande discussie heeft aangewakkerd over de rol van de EBU, de handhaving van privacy en respect voor artiesten, en de integriteit van het Eurovisie Songfestival als geheel.

Deze kwestie zal naar verwachting nog geruime tijd voortduren en kan mogelijk leiden tot veranderingen in de manier waarop het Songfestival wordt georganiseerd en uitgevoerd.

De steun voor Joost blijft groeien, en het is duidelijk dat zijn diskwalificatie niet onopgemerkt voorbij zal gaan.

Het is nu aan de EBU om de kritiek serieus te nemen en passende stappen te ondernemen om het vertrouwen van artiesten, delegaties en fans in het Eurovisie Songfestival te herstellen.

Algemeen

Bezoekers zijn woest: Dit betaal je nu in de Efteling voor een frietje en frisdrank

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Efteling-bezoekers schrikken van stijgende prijzen: “Een dag vol magie, maar ook vol rekenen”

Een dagje Efteling staat voor velen gelijk aan verwondering. Het is de plek waar kinderen sprookjes tot leven zien komen en volwassenen hun zorgen even vergeten. Toch merken steeds meer gezinnen dat dit dagje uit flink in de papieren begint te lopen.

De entreeprijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar vooral de horecaprijzen in het park zorgen voor gespreksstof. Van een simpel flesje fris tot een glas wijn — de kosten lopen snel op. Wat ooit een zorgeloze uitstap was, vraagt tegenwoordig om wat meer planning en afweging.


Dorst lessen wordt prijzig

Wie tegenwoordig dorst krijgt in de Efteling, merkt al snel dat een drankje halen een kostbare aangelegenheid is geworden. Een flesje frisdrank zoals cola, sinas of cassis kost in 2025 €4,10.

Ter vergelijking: in 2024 betaalde een bezoeker nog €3,70 voor hetzelfde flesje. Ook populaire varianten als Lipton Ice Tea of de Spa-lijn zijn meegestegen.

Voor gezinnen met kinderen tikt het bedrag extra snel aan. Ook kinderdrankjes zoals Fristi en Chocomel zijn duurder geworden, waardoor een eenvoudig rondje drankjes voor vier personen al snel boven de vijftien euro uitkomt.

“We nemen tegenwoordig zelf pakjes drinken mee,” vertelt een moeder uit Rotterdam. “De kinderen vinden het niet erg, maar het scheelt ons echt een hoop geld over de dag.”

Lees verder