Algemeen
Dit schijnt de vrouw te zijn die voor de diskwalificatie van Joost Klein heeft gezorgd!

De droom van Joost Klein werd vorige week tijdens het Eurovisie Songfestival bruut verstoord.
Sinds de aankondiging van zijn diskwalificatie heeft de artiest zich stilgehouden, en het is nog onduidelijk of hij naar buiten zal treden om zijn kant van het verhaal te vertellen.
Hoewel velen met hem meeleven, blijft het volledige verhaal nog in nevelen gehuld.
Volgens bronnen zou Joost een ‘vuistbeweging’ of een ‘dreigende
beweging met zijn vuist’ hebben gemaakt, waarbij hij een
cameravrouw raakte die vervolgens aang!fte tegen hem deed.
De aanleiding hiervoor zou liggen in het feit dat Joost zich niet voldoende privacy gunde achter de schermen, en dat deze cameravrouw zijn grenzen niet respecteerde.
Wat de gevolgen zullen zijn voor Joost naast zijn diskwalificatie blijft vooralsnog onduidelijk, al wordt gespeculeerd dat hij mogelijk een geldb0ete kan verwachten, die in Zweden inkomensafhankelijk is.
In de nasleep van deze gebeurtenissen wordt er veel gesproken over ‘de cameravrouw’ die betrokken was bij het incident.
Verschillende verhalen wijzen op pestgedrag tussen leden van de Israëlische delegatie en Joost.
Eerder tijdens een persconferentie was er al sprake van een
conflict toen Joost ongepland tussenbeide kwam tijdens een
interview met een Israëlische zangeres.
Daarnaast circuleren er diverse video’s waarin te zien is dat een cameravrouw Joost stiekem filmt backstage.
Deze cameravrouw wordt nu geïdentificeerd als Keren Peles, een Israëlische singer-songwriter die het lied ‘Hurricane’ schreef en honderdduizenden volgers heeft op Instagram.
Dit versterkt het idee dat Joost mogelijk slacht0ffer was van provocatie.
Op social media circuleren beelden waarop te zien is hoe Keren stiekem op Joost inzoomt terwijl hij nadrukkelijk vraagt om niet gefilmd te worden backstage.
Hoewel deze beelden nog niet officieel zijn bevestigd als zijnde
het incident in kwestie, versterken ze de vermoedens van velen dat
Joost Klein inderdaad slacht0ffer was van ongewenst gefilm en
getreiter.
Het feit dat Keren Peles een bekende persoonlijkheid is, draagt bij aan de geloofwaardigheid van deze speculaties.
Deze ontwikkelingen werpen een nieuw licht op de situatie en roepen vragen op over de naleving van privacyregels en het respect voor persoonlijke grenzen, met name in de context van grote evenementen zoals het Eurovisie Songfestival.
Hoewel het nog te vroeg is om conclusies te trekken, is het duidelijk dat deze gebeurtenissen een impact zullen hebben op de reputatie van alle betrokken partijen.
Joost Klein zal mogelijk moeten omgaan met juridische consequenties en publieke opinie, terwijl Keren Peles geconfronteerd wordt met beschuldigingen van onprofessioneel gedrag.
Voor de fans en volgers van beide artiesten blijft het afwachten
hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen en welke lessen eruit
getrokken kunnen worden voor de toekomst.

Algemeen
Carrière Jan Smit definitief voorbij: ´Hij is compleet ingestort´

Jarenlang was Muziekfeest op het Plein een vaste waarde in de zomerprogrammering van de NPO. Onder leiding van Jan Smit trok het programma volle pleinen en respectabele kijkcijfers. Maar die tijden lijken voorbij. Tv-kenner Tina Nijkamp uit stevige kritiek en suggereert zelfs een mogelijke degradatie van het programma naar NPO 3.
Flinke daling in populariteit
Waar het programma voorheen steevast boven het miljoen kijkers scoorde, komt het nu volgens Nijkamp nauwelijks boven de 500.000 uit. In haar populaire podcast Tina’s TV Update vraagt ze zich openlijk af waarom er juist dit jaar meer afleveringen zijn ingepland. “Vorig jaar waren het er nog vier, dit jaar zes. Dat is veel, zeker als je ziet wat het oplevert,” aldus Tina.
Van regionaal succes naar karig reisschema
Het oorspronkelijke idee achter Muziekfeest op het Plein was een tour langs verschillende steden in Nederland. Een feest voor de regio, direct bij de mensen op het plein. Dit jaar zijn er echter nog maar twee opnamelocaties: Leeuwarden en Amsterdam. Dat komt volgens Nijkamp mede door de kosten die gepaard gaan met het steeds verplaatsen van het decor.
Minder breed draagvlak
Voor veel kijkers was het reizende karakter juist de charme van het programma. Door het in te perken tot slechts twee steden, verdwijnt dat lokale gevoel. “Het krijgt daardoor een veel minder breed draagvlak in het land,” stelt Tina. Ze vergelijkt het met Nederland Muziekland, een programma dat uiteindelijk ook zijn glans verloor toen het steeds minder mobiel werd.
Opnames in Amsterdam al afgerond
De aflevering in Amsterdam werd onlangs al opgenomen, op een locatie langs de Ring. Daarmee lijkt het spektakel meer op een festivaluitzending dan op een intiem volksfeest. De grote vraag is of deze nieuwe invulling nog wel aanslaat bij het trouwe publiek dat gewend was om de artiesten voor hun eigen stadhuis te zien optreden.
NPO 1 past niet meer
Nijkamp vindt dat het programma eigenlijk niet meer thuishoort op NPO 1. “Het muzikale karakter zou beter passen bij NPO 3, dat sowieso meer muziek en jongerenprogramma’s uitzendt.” Volgens haar is het behouden van Muziekfeest op het Plein op het hoofdnet een vorm van vasthouden aan iets dat zijn tijd heeft gehad.
Kans voor de concurrentie
De zomerperiode waarin het programma wordt uitgezonden – tussen 25 juli en 29 augustus – is doorgaans rustig op televisiegebied. Tina merkt op dat dit de ideale kans is voor commerciële zenders om met een nieuwe show te komen. “Als RTL of SBS met iets vernieuwends komt, kunnen ze zomaar de aandacht van het grote publiek opeisen.”
Onzekere toekomst voor Jan Smit en zijn muziekfeest
Hoewel Jan Smit al jarenlang het vertrouwde gezicht is van het programma, is het nog maar de vraag of Muziekfeest op het Plein nog toekomst heeft op de huidige zender. Als de kijkcijfers dit jaar opnieuw tegenvallen, zou een verschuiving naar een andere net of zelfs een volledige stopzetting niet ondenkbaar zijn. Vooralsnog moet Jan hopen dat het publiek hem deze zomer nog massaal weet te vinden.