-

Algemeen

Ouders ontroostbaar nadat vaak voorkomend virus leven neemt van 4-jarige

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Slechts enkele dagen nadat artsen zeiden dat hun vierjarige dochter een “gewone verkoudheid” had, is een stel uit Ohio nu bezig met het plannen van de begrafenis van het kleine meisje, dat alleen maar wilde dat “iedereen van haar hield, net zoals zij van iedereen houdt”.

Maisie Schmidt – die een veelvoorkomend virus had dat dodelijk werd toen het zijn strakke greep niet wilde loslaten – werd in een kunstmatige coma gebracht terwijl artsen tegen de klok werkten om haar leven te redden. Maar toen kreeg de kleuter een zware beroerte en overleed op 26 maart.

“Er was simpelweg niets meer dat kon worden gedaan,” zeiden haar ouders over hun hartverscheurende beslissing om hun dochter te laten gaan. Blijf lezen om meer te weten te komen over het tragische einde van dit mooie meisje.

Eind maart haastten Maisie’s ouders – Christin Brigadier en Patric Schmidt – zich naar de dokter toen ze begon te sniffen en te hoesten.

Haar vader Patric, uit Strongsville, Ohio, vertelde aan Cleveland 19: “We kregen te horen dat het gewoon een gewone verkoudheid was, neem haar gewoon mee naar huis, veel vocht en dat soort dingen.”

Omdat ze geloofden in de medische deskundigen die adviseerden dat haar ziekte niet ernstig was, namen de ouders haar mee naar huis. Maar tegen 23 maart was Maisie lusteloos, haar gezondheid dramatisch achteruitgaand, wat haar bezorgde moeder en vader ertoe aanzette haar naar de spoedeisende hulp te brengen.

” Maisie maakte een reis naar het ziekenhuis waarvan iedereen dacht dat het een snelle bezoek zou zijn,” schrijft haar oom Michael Brigadier in een GoFundMe, opgericht om Maisie, haar grote broer en haar ouders te ondersteunen.

‘Het heeft Maisie in zijn greep’

Maar dingen namen al snel een slechte wending en het kleine meisje was “aan het vechten voor haar leven” op “meerdere vormen van levensondersteuning om haar lichaam een vechtkans te geven om terug te komen van het humane metapneumovirus [hMPV].”

De Cleveland Clinic beschrijft hMPV als een virus, vergelijkbaar met het respiratoir syncytieel virus (RSV) en de griep, “dat meestal symptomen veroorzaakt die lijken op de gewone verkoudheid.”

Gemeenlijk treedt de infectie op tegen de leeftijd van vijf jaar en vermoedelijk herstellen patiënten volledig, wat helaas niet het geval was voor de kleine Maisie. “Het heeft Maisie in zijn greep en laat niet los,” schrijft Brigadier.

‘Verscheurd’

Maisie werd vervolgens naar het Rainbow Babies and Children’s Hospital gebracht waar ze in een kunstmatige coma werd gebracht.

“Het is niet wat je verwacht,” zei haar vader. “We dachten gewoon dat het een gewone verkoudheid was en dat we haar dezelfde dag nog naar huis zouden brengen, nooit gedacht dat we hier zouden zijn.”

Tegen 24 maart was Maisie geïntubeerd en artsen gingen door met levensreddende maatregelen om haar te helpen “de oorlog” te winnen die “in haar lichaam begon.”

“[Ouders] zijn verscheurd,” schrijft Tammy McConnaughy op Facebook. Smekend om steun van de gemeenschap, gaat McConnaughy – die haar kleindochter “Pocket” noemt – verder: “Alsjeblieft iedereen gebeden gebeden gebeden Voor onze Maisie om stabiel te blijven en we goede resultaten krijgen voor alle tests en haar lichaam heeft gewoon meer tijd nodig om te genezen en terug te komen naar ons.”

‘Een van de meest liefdevolle mensen’

En toen op 25 maart ontdekten artsen dat de kleuter een beroerte had gehad. “Ze ging voor een CT-scan en ze zeiden dat er wat bloeding was in de hersenen, dus ze wilden een scan van dat maken en tijdens dat proces ontdekten ze dat ze eigenlijk een zeer grote beroerte aan de rechterkant van haar hersenen had,” zei haar vader.

Het kleintje werd toen geopereerd aan de hersenen en volgens Patric was een deel van haar hersenen zo opgezwollen dat het moest worden verwijderd om hopelijk het leven van Maisie te redden.

Haar ouders kregen destijds te horen dat Maisie aangesloten zou blijven op levensondersteunende machines en in een medisch geïnduceerde coma zou blijven voor “verschillende maanden”, wat een gewenste uitkomst was.

“Ze is een van de meest liefdevolle mensen die je ooit zult ontmoeten,” deelde Patric, hopend haar binnenkort mee naar huis te nemen. “Ze is zo slim en zo bereid om iedereen te helpen en ze wil dat iedereen van haar houdt, net zoals zij van iedereen houdt.”

‘Maisie is 0verleden’

Op 26 maart leverde haar familie een verklaring af aan Cleveland 19, waarin staat “Er was simpelweg niets meer dat kon worden gedaan.” Maisie werd van de levensondersteuning gehaald. Ondertussen bood Brigadier een update van het kleine meisje dat hij beschrijft als “zorgzaam, slim, leuk en liefdevol.”

Hij schrijft op de GoFundMe-pagina, dat vanaf 27 maart meer dan $ 26.500 van zijn doel van $ 15.000 is opgehaald: “Ik wou dat ik een gelukkig einde aan dit verhaal kon brengen. Ik wou dat ik de juiste woorden wist te zeggen om het verdriet van mijn dierbaren en al diegenen die door Maisie zijn geraakt, te verzachten.” Hij vervolgt: “Rond 11 uur vanochtend is Maisie overleden. Het typen van deze woorden uren later is nog steeds zo surrealistisch. Ik kan niet geloven dat dit met zo’n lieve familie kon gebeuren.”

Brigadier voegt eraan toe: “Ik ben zo trots om je oom Maisie te zijn en ik zal nooit vergeten wat ik van je heb geleerd.” Rust in vrede, kleine Maisie. We wensen familie en geliefden het allerbeste in hun tijd van genezing na dit tragische verlies.

Algemeen

Frans Timmermans en Jesse Klaver nemen bizar filmpje op en worden gesloopt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Frans Timmermans en Jesse Klaver trekken alles uit de kast met opvallende verkiezingsvideo: “Goed bedoeld, maar ongemakkelijk”

Vandaag is het zover: Nederland gaat naar de stembus. Na weken van debatten, peilingen en campagnestunts is het politieke spel in de laatste versnelling terechtgekomen. Morgen weten we welke partij de grootste is geworden – en welke richting ons land politiek zal inslaan.

In de slotfase van de campagne doen lijsttrekkers er alles aan om nog één keer de aandacht te trekken. Sommige partijen kiezen voor interviews, anderen voor een grote slotbijeenkomst of een persoonlijke oproep. Maar Frans Timmermans en Jesse Klaver, de gezichten van GroenLinks-PvdA, kozen voor een creatieve, muzikale aanpak – die niet bij iedereen in goede aarde viel.


De race om de laatste stemmen

De verkiezingen van dit jaar zijn spannender dan ooit. Volgens de laatste Ipsos I&O-peiling zouden drie partijen nu exact evenveel zetels halen: PVV, D66 en GroenLinks-PvdA staan elk op 23 zetels. Dat maakt de eindfase van de campagne tot een ware nek-aan-nekrace.

Met zulke kleine verschillen telt elk stemmetje. En dus halen lijsttrekkers alles uit de kast om nog één keer de aandacht van kiezers te trekken. Vooral jongeren zijn een belangrijke doelgroep: traditioneel minder trouw aan partijen, maar in tijden van polarisatie steeds invloedrijker.


De video: Frans en Jesse als muzikale tandem

Op het partijkantoor van GroenLinks-PvdA ontstond het idee om iets luchtigs en creatiefs te doen: een campagnevideo waarin Frans Timmermans en Jesse Klaver op speelse wijze jongeren oproepen om te gaan stemmen.

In de korte video staan de twee lijsttrekkers rug aan rug, terwijl ze meebewegen op de beat van een populair nummer. Jesse Klaver speelt de rol van rapper, terwijl Timmermans zichtbaar zijn best doet om ritme te houden.

Het idee: jongeren op een positieve manier motiveren om te stemmen. De uitvoering: een mengeling van enthousiasme, humor en ongemak.

“We wilden iets doen dat jongeren aanspreekt,” zou een medewerker van het campagneteam hebben gezegd. “Een filmpje dat niet te zwaar is, maar juist luchtig en verbindend.”

De boodschap was duidelijk: ga stemmen, laat je stem niet verloren gaan. Maar online werd vooral gesproken over hoe de boodschap werd gebracht.


Social media reageren massaal

Binnen enkele uren na het plaatsen van de video stroomden de reacties binnen op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok. Veel gebruikers spraken hun verbazing uit over de stijl van de video.

Een veelgehoorde term: ‘cringe’ — een woord dat wordt gebruikt om iets te beschrijven dat bedoeld is om grappig of cool te zijn, maar juist ongemakkelijk overkomt.

Journalist Wierd Duk plaatste het fragment op X met de korte reactie:

“Cringe.”

Hij was niet de enige die moeite had met de toon van de video. Een gebruiker schreef:

“Alsof ze denken dat jongeren alleen luisteren als iemand rapt. Het is goed bedoeld, maar voelt een beetje neerbuigend.”

Een ander reageerde luchtiger:

“Ik geef ze punten voor de moeite, maar dit had beter op TikTok kunnen blijven.”

Toch waren er ook positieve reacties. Sommige jongeren vonden het juist verfrissend dat politici eens iets anders probeerden. “Lievere dit dan weer een debat vol ruzie,” schreef een fan op Instagram.


Een dunne lijn tussen creatief en ongemakkelijk

Het is niet de eerste keer dat politici proberen met humor of muziek jongeren te bereiken. In de afgelopen jaren hebben verschillende partijen geëxperimenteerd met sociale media, memes en influencers om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Volgens communicatiedeskundige Jeroen de Jong is dat niet zonder risico.

“Politiek en humor zijn een lastige combinatie,” legt hij uit. “Een video die bedoeld is als sympathiek kan snel verkeerd vallen als het publiek het niet authentiek vindt. Mensen prikken er zo doorheen wanneer iets te veel als marketing voelt.”

Volgens De Jong hadden Timmermans en Klaver waarschijnlijk goede bedoelingen, maar sloeg de uitvoering net de verkeerde toon aan.

“Ze wilden laten zien dat ze ook zelfspot hebben en niet altijd serieus zijn. Maar voor jongeren werkt dat alleen als het écht spontaan voelt. Deze video was te geregisseerd.”


Een strijd om aandacht

De timing van de video is begrijpelijk: de laatste 24 uur voor de verkiezingen zijn cruciaal. Partijen proberen met opvallende acties nog één keer de media te halen, zodat hun boodschap blijft hangen.

GroenLinks-PvdA positioneert zich in deze campagne als progressief alternatief voor de gevestigde partijen, met een nadruk op klimaat, sociale gelijkheid en betaalbaarheid. Maar volgens sommige commentatoren overschaduwde de ludieke video die inhoudelijke boodschap juist.

Politiek commentator Arjen Fortuin zegt daarover:

“Inhoudelijk voeren ze een sterke campagne, maar het risico van zo’n filmpje is dat mensen het niet meer over je standpunten hebben, maar over je dansmoves.”

En dat gebeurde inderdaad: hashtags als #TimmermansRap en #JesseFlow werden trending, maar niet vanwege het verkiezingsprogramma.


Het doel: jongeren naar de stembus krijgen

Toch benadrukken mensen binnen GroenLinks-PvdA dat het filmpje zijn doel diende. Uit cijfers blijkt dat jongeren nog altijd minder vaak stemmen dan oudere generaties. Een creatieve campagne kan volgens hen helpen om die drempel te verlagen.

“We wilden laten zien dat politiek niet altijd saai hoeft te zijn,” zegt een partijmedewerker. “Het gaat erom dat jongeren beseffen: jouw stem doet ertoe.”

Ook Jesse Klaver zelf liet weten te kunnen lachen om de reacties. Op zijn eigen account schreef hij:

“Als het mensen laat praten over stemmen, is dat al winst. En ja, ik blijf bij mijn dagtaak: politiek, niet muziek.”


Andere partijen pakken het anders aan

Waar GroenLinks-PvdA voor een creatieve aanpak koos, hielden andere partijen het bij een meer traditionele slotcampagne.

D66 organiseerde een drukbezochte bijeenkomst met Rob Jetten in Utrecht, waar hij zich presenteerde als “de toekomstgerichte leider van een nieuw tijdperk”. Geert Wilders van de PVV richtte zich vooral op zijn trouwe achterban, met nadruk op veiligheid en immigratie.

De VVD koos voor een soberder slot, waarbij lijsttrekker Dilan Yeşilgöz haar toespraak hield in Den Haag. “Geen experimenten, maar stabiliteit,” was haar boodschap.

De verschillen in toon laten zien hoe breed de politieke strategieën uiteenlopen. Waar de een inzet op inhoud, probeert de ander met emotie of humor te winnen.


Politiek anno 2025: de strijd om viral te gaan

De campagne van 2025 laat zien dat politiek niet langer alleen op straat of in zaaltjes wordt gevoerd, maar ook online. Een enkel filmpje kan meer aandacht trekken dan een uur debat.

Volgens politicoloog Tom van Lingen is dat de nieuwe realiteit:

“Sociale media bepalen tegenwoordig het ritme van de campagne. Elke partij probeert viraal te gaan, want dat levert zichtbaarheid op. Zelfs als het ongemakkelijk is.”

Daarmee wordt duidelijk dat de video van Timmermans en Klaver past in een bredere trend: politiek als performance. En in een tijd waarin kiezers hun mening vormen via korte filmpjes, kan zelfs een mislukte poging bijdragen aan naamsbekendheid.


De dag van de waarheid

Vandaag is het dus zover: de stembureaus zijn open en miljoenen Nederlanders brengen hun stem uit. Morgen weten we welke partij de grootste wordt — en of het creatieve duet van Timmermans en Klaver nog een effect heeft gehad.

Wat de uitslag ook wordt, de campagne van 2025 zal herinnerd worden als de meest digitale, persoonlijke en soms ongemakkelijke ooit.

Of zoals een gebruiker op X het samenvatte:

“Ze bedoelden het goed, maar ik stem toch liever op iemand die niet probeert te rappen.”


Samenvatting

  • Vandaag vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats.

  • In de laatste Ipsos-peiling staan PVV, D66 en GroenLinks-PvdA gelijk op 23 zetels.

  • Frans Timmermans en Jesse Klaver namen een humoristische video op om jongeren te bereiken.

  • De video kreeg gemengde reacties: van “grappig” tot “ongemakkelijk”.

  • Campagne-experts wijzen erop dat politiek steeds vaker draait om aandacht en emotie in plaats van inhoud.

Lees verder