Algemeen
Meghan Markle vreest voor veiligheid kinderen kort voor bezoek aan VK
Meghan Markle en haar man, Prins Harry, leiden een buitengewoon leven in Californië, vooral in vergelijking met het leven dat ze hadden toen ze werkten als leden van de koninklijke familie. Het paar heeft multi-miljoen dollar deals gesloten, maar niet allemaal waren ze even succesvol.

Ondertussen gaat de vete tussen hen en de koninklijke familie door. Het feit dat Koning Charles en Kate Middleton kankerdiagnoses kregen, opende ironisch genoeg enigszins de mogelijkheid tot verzoening met ‘The Firm’, en een goede eerste stap zou zeker zijn om hen te bezoeken.

Prins Harry bezocht zijn vader voor een kort overleg nadat de kankerdiagnose van de monarch openbaar was gemaakt. Meghan reisde niet met hem mee, en het is al lang geleden dat ze voor het laatst voet zette op Britse bodem. Er wordt gemeld dat dit volgende maand zou kunnen gebeuren. Echter, een bron beweert dat ze de reis zou kunnen annuleren – vanwege zorgen om de veiligheid van haar kinderen.

Harry en Meghan staan al jaren in de schijnwerpers. Niet alleen omdat ze de koninklijke familie verlieten – en in verschillende gerenommeerde interviews verschenen – maar ook vanwege hun voortdurende ruzie met het establishment dat ze achter zich hebben gelaten.

Velen beschouwen het nu beruchte interview met Oprah Winfrey als het begin van hun “oorlog” tegen de monarchie. Tijdens dit gesprek deden ze schokkende beweringen over wat ze moesten doorstaan tijdens hun tijd in het Verenigd Koninkrijk. Geld bleef echter binnenstromen toen ze aan hun nieuwe leven begonnen.

In september 2020 sloten ze een vijfjarige $100 miljoen productiedeal met Netflix. Dan is er de vierboekendeal met hun uitgever – naar verluidt inclusief een voorschot van $20 miljoen en wereldwijde royalty’s voor Harry’s boek ‘Spare’ – die meer dan $120 miljoen waard zou kunnen zijn. Bovendien verdienden Meghan en Harry nog eens $20 miljoen met hun Spotify-deal. Volgens een branche-expert zou de overeenkomst zelf $35 miljoen waard kunnen zijn.

Hun Netflix-serie was een enorm succes en Harry’s boek, ‘Spare’, verkocht miljoenen exemplaren in slechts een paar dagen. Meghan lanceerde zelfs haar eigen Spotify-podcast, die in het begin veelbelovend leek.

Echter, in juni vorig jaar leden ze een enorme tegenslag, zowel op carrière- als economisch gebied. Archewell Audio, de mediagroep van Harry en Meghan, en streamingreus Spotify kondigden aan dat ze in onderling overleg hun meerjarige miljoenendeal zouden beëindigen.

De $20 miljoen deal resulteerde slechts in één serie – Meghan’s podcast ‘Archetypes’ – volgend op hun overeenkomst uit 2020. De podcast van Meghan stond wekenlang bovenaan de hitlijsten met haar gesprekken met verschillende invloedrijke vrouwen. Gasten waren onder meer sterren zoals Mindy Kaling, Mariah Carey, Trevor Noah, Serena Williams en Paris Hilton. Ondanks het succes besloten de twee partijen niet verder te gaan.

Harry & Meghan werden “oplichters” genoemd vanwege het Spotify-fiasco. De officiële verklaring luidde: “Spotify en Archewell Audio zijn in onderling overleg uit elkaar gegaan en zijn trots op de serie die we samen hebben gemaakt.” Volgens een anonieme bron van Variety verwachtte Spotify destijds naar verluidt meer inhoud van Archewell Studios dan ze leverden.

Volgens de Wall Street Journal verklaarde een bron dicht bij Spotify dat Harry en Meghan de productiviteitsnorm niet haalden die nodig was om al het afgesproken geld vanaf het begin te ontvangen.

In totaal bracht Meghan slechts 12 afleveringen van haar podcast uit. Bill Simmons, het hoofd van podcastinnovatie en monetisering van het bedrijf, was niet tevreden met de bijdrage van prins Harry en Meghan Markle onder hun contract. Simmons richtte het Ringer-podcastnetwerk op – en verkocht het aan Spotify voor ongeveer $200 miljoen in 2020. Volgens The Guardian kreeg hij een leidende rol bij het streamingbedrijf in de deal.

Richard Fitzwilliams verklaarde dat het einde van hun Spotify-deal een “schokkende mislukking” was. “Het idee was dat er meerdere series zouden worden geproduceerd. Aangezien er slechts één was, staat het buiten kijf dat het contract als een mislukking kan worden beschouwd. Het is duidelijk dat deze relatie niet zo wederzijds voordelig is geweest,” zei hij.

“Het verliezen van Spotify is een enorme klap. Hoe moeilijk dit zal zijn, moeten we afwachten,” voegde Fitzwilliams eraan toe. “Het instorten van de Spotify-deal brengt de drie deals die ze hebben – Netflix en Random House – onder de loep. Ze hebben opmerkelijk weinig gedaan voor Netflix.”

Terwijl Harry en Meghan herhaaldelijk klaagden over de behandeling die ze moesten ondergaan in het VK, is hun droom om privé te worden en een rustiger leven te leiden een centraal onderwerp geweest, vaak besproken sinds hun verhuizing naar de VS.

Anderen betoogden dat de Sussexes actief proberen relevant te blijven, interviews te geven, een boek uit te brengen, betrokken te zijn bij hun eigen Netflix-show en podcasts te maken. Het is inderdaad niet helemaal de stap terug van de schijnwerpers die mensen zich hadden voorgesteld.

Het feit dat Harry en Meghan nog meer tijd in de schijnwerpers leken te willen, ging niet onopgemerkt voorbij, en het paar werd zelfs op een gegeven moment bespot in een van de meest succesvolle komedieshows in de geschiedenis.

Meer dan een jaar geleden werden ze belachelijk gemaakt op South Park. In de aflevering wordt een scène getoond van de begrafenis van koningin Elizabeth II waarin twee personages, gebaseerd op Harry en Meghan, langs een kaars lopen die identiek lijkt op die van vorige herfst, vermoedelijk Meghan blokkeert van de camera’s. Er werd beweerd dat de royals het opzettelijk deden, en de scène in South Park was duidelijk een knipoog naar de hertogin.

Ook in de aflevering promoot Harry een nieuw boek met de titel WAAAAGH – een duidelijke knipoog naar zijn memoires, Spare. De personages van Harry en Meghan in de South Park-aflevering ontmoeten wat een “brand manager” zou kunnen worden genoemd, die Meghan labelt als een “meisje van het studentenhuis, actrice, influencer en slachtoffer.” Tegelijkertijd wordt Harry bestempeld als een “koninklijke prins, miljonair, wereldreiziger en slachtoffer.”

Toen Harry en Meghan hun nieuwe leven begonnen in Noord-Amerika, duurde het niet lang voordat ze gingen zitten met de iconische tv-presentator Oprah Winfrey. Het resulterende interview haalde wereldwijd de krantenkoppen en schokte de monarchie tot in de kern.

Natuurlijk maakte South Park zijn eigen versie van een gesprek tussen Harry en Meghan, waarbij de twee geanimeerde personages Good Morning Canada bezochten in de show.

Bij binnenkomst in de studio houdt Meghan een bord omhoog met de tekst “Kijk niet naar ons,” terwijl Harry zegt: “We willen geen privacy.” De presentator van het ochtendprogramma vraagt vervolgens aan Harry of hij “een hekel heeft aan journalisten.” De prins antwoordde: “Dat klopt, we willen gewoon normale mensen zijn – al die aandacht is zo moeilijk.”
Het is duidelijk onzin.
De andere personages in de hitshow waardeerden hun komst echter niet. Een van de hoofdpersonages, Kyle, beschuldigde het personage van Meghan ervan hem “te commanderen.”

“Ik ben het zat om over hen te horen! Ik kan niet van hen wegkomen!” zegt Kyle. Kyle verklaart ook: “Ze hebben deze enorme jet voor mijn huis geparkeerd en ze willen maar dat ik hun boek koop.”

Volgens een bron in The Spectator was Meghan niet blij met de vertolking. Een ingewijde zei dat ze “geïrriteerd was door South Park maar weigerde het te kijken.” Bovendien zou de hertogin “dagenlang van streek” zijn geweest en “teleurgesteld.”

Op dat moment zei koninklijk expert Neil Sean dat de Sussexes mogelijk zelf een rechtszaak zouden aanspannen tegen de volwassen comedyserie. Echter, tot op de dag van vandaag is dat nog niet gebeurd.

Ondertussen verklaarde een woordvoerder namens Harry en Meghan dat de berichten dat ze boos zijn over hoe ze werden afgebeeld, onwaar zijn. “Het is allemaal flauwekul. Volledig ongegronde, saaie berichten,” vertelde de woordvoerder aan The Guardian.

Harry en Meghan zijn sinds ze de koninklijke familie hebben verlaten niet vaak meer op Britse bodem geweest. Het paar woonde samen de begrafenis van koningin Elizabeth bij, maar toen koning Charles zijn kankerdiagnose ontving en Harry naar het VK reisde om met zijn vader te praten, bleef de hertogin in de VS.

De vete tussen de Sussexes en The Firm duurt al jaren voort, en niets wijst erop dat ze ooit zullen verzoenen. Ondertussen zochten Harry en Meghan contact met Kate Middleton na haar operatie en toen ze aankondigde dat ze was gediagnosticeerd met kanker – iets wat Harry en Meghan naar verluidt via het nieuws en niet rechtstreeks van hun familieleden hebben gehoord.

Meghan sloeg de uitnodiging van Prins William & Kate om naar het VK te komen af – ze vreest voor de veiligheid van haar kinderen. Ondanks de ijzige relatie suggereert een koninklijk expert dat Prins William en Kate Middleton klaar staan om het nog een keer te proberen om de strijdbijl te begraven.
In een gesprek met de Mirror verklaarde expert en koninklijk auteur Tom Quinn dat de Prins en Prinses van Wales open stonden voor het idee om Harry en Meghan, evenals hun kinderen, uit te nodigen om Engeland te bezoeken.

Echter, Meghan leek niet al te enthousiast over het idee – en sloeg het aanbod af. “Er is geen manier waarop Meghan de kinderen naar het VK zou brengen,” vertelde Quinn in april aan de Mirror. “William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meebrengen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens.”
Algemeen
Vanaf 2026 ga je dit bizarre bedrag betalen voor een ticket bij de Efteling

Entreeprijzen 2026 bekendgemaakt: wat verandert er voor bezoekers en waarom?
De bekendmaking van de entreeprijzen voor 2026 trekt opnieuw veel aandacht. Het park ontvangt jaarlijks miljoenen bezoekers en voor veel gezinnen is het belangrijk om precies te weten waar ze financieel aan toe zijn. De introductie van variabele tarieven in 2020 maakte het mogelijk om bezoekersstromen beter te verdelen, en ook komend jaar worden de bedragen weer licht aangepast. Met name het nieuwe maximale tarief van 56 euro valt op: dit bedrag geldt voor de drukste en meest populaire dagen van het jaar. Tegelijkertijd blijven de voordeligste winterdagen nog steeds aantrekkelijk geprijsd, waardoor iedere bezoeker een geschikt moment kan vinden dat past bij zowel planning als budget.

Het prijsmodel sluit aan op de manier waarop het park de afgelopen jaren is omgegaan met groeiende bezoekersaantallen, stijgende kosten en veranderende seizoensdrukte. Door verschillende tarieven te hanteren verspreid over het kalenderjaar blijft het voor bezoekers overzichtelijk én eerlijk. Het maakt bovendien mogelijk dat ieder seizoen zijn eigen charme behoudt, zonder dat het te druk wordt op piekmomenten.
Overzicht van oude en nieuwe tarieven: wat verandert er precies?
De nieuwe tarieven voor 2026 laten kleine, maar merkbare verschillen zien ten opzichte van 2025. Hieronder staat een overzicht van de aanpassingen per categorie:
| Categorie | Prijs 2025 | Prijs 2026 | Verschil |
|---|---|---|---|
| Laagste tarief | €38 | €40 | + €2 |
| Tweede categorie | €46 | €47 | + €1 |
| Derde categorie | €48 | €51 | + €3 |
| Vierde categorie | €50 | €54 | + €4 |
| Hoogste tarief | €53 | €56 | + €3 |
| Parkeren | €15 | €15 | Geen wijziging |
De verhogingen blijven relatief beperkt, maar zijn wel voelbaar voor families die regelmatig komen. Vooral de middelste categorieën — waar de meeste bezoekers in vallen — krijgen te maken met een kleine toename.
Positief is dat het parkeertarief gelijk blijft. In een tijd waarin veel kosten stijgen, geeft dit bezoekers een stukje financiële stabiliteit. De totale dagprijs verandert daardoor minder drastisch dan bij sommige andere grote Europese themaparken, waar parkeertarieven soms meegroeien met entreeprijzen.

Waarom stijgen de entreeprijzen in 2026?
Een park van deze omvang draait dagelijks op een complexe combinatie van personeelskosten, onderhoud, veiligheid, energie en ontwikkeling van nieuwe belevingen. De lichte prijsstijging weerspiegelt die realiteit. Achter de schermen wordt continu gewerkt aan renovaties, verbeteringen en vernieuwingen die de kwaliteit van het park op niveau houden. Denk aan onderhoud van attracties, aanpassingen in decorstukken, updates van technische installaties en de inzet van getrainde medewerkers op drukke momenten.
Daarnaast helpt de spreiding van tarieven mee om het bezoekpatroon te sturen. Door drukkere dagen iets duurder en rustige dagen voordeliger te maken, stimuleert het park een betere balans in bezoekersaantallen. Dit heeft meerdere voordelen:
-
Kortere wachttijden op piekmomenten
-
Meer ruimte en rust op favoriete familieplekken
-
Een gelijkmatiger personeelsinzet
-
Een prettige sfeer voor zowel jonge als oudere bezoekers
Voor veel terugkerende bezoekers blijkt dit systeem juist prettig: de rustige wintermaanden blijven vriendelijk geprijsd en bieden daardoor een aantrekkelijk alternatief voor wie meer waarde hecht aan sfeer en beleving dan aan zomerse drukte.

Wanneer gelden de verschillende tarieven in 2026?
Elk seizoen heeft zijn eigen beleving en prijsniveau. Veel bezoekers gebruiken de ticketkalender om slim te plannen, zodat ze niet alleen kunnen besparen, maar ook kunnen genieten van het soort dag dat het beste bij hun gezin past.
1. Winterperiode – De laagste tarieven
De eerste weken van het jaar blijven traditiegetrouw de voordeligste tijd om het park te bezoeken. De entreeprijs van €40 wordt gekoppeld aan dagen die zich kenmerken door:
-
zachte winterverlichting,
-
kortere wachttijden,
-
een rustige sfeer en
-
extra aandacht voor details in het park.
Voor gezinnen met jonge kinderen is dit vaak het ideale moment: minder drukte, meer rust en voldoende tijd om in eigen tempo door het park te wandelen.
2. Voorjaar – Langzame opbouw in tarief
Vanaf februari en maart loopt het tarief langzaam op. Zodra de temperaturen stijgen, kiezen meer families voor een uitje. De rijen worden iets langer en er heerst een energieke sfeer, zonder dat het direct piekdrukte is. Dit maakt het voorjaar populair bij bezoekers die houden van levendigheid, maar tóch niet midden in de vakanties willen zitten.
3. April en mei – Midden in het seizoen
De lentemaanden brengen de middelste tariefgroepen met zich mee. Vakanties en feestdagen spelen een grote rol en zorgen voor dagen met uiteenlopende drukten. De natuur staat volop in bloei, buitenoptredens trekken publiek en het park is bruisend zonder overweldigend te zijn.
4. Zomer – De drukste én duurste periode
Zodra juni overgaat in juli, start opnieuw de periode waarin het hoogste tarief geldt: €56. Zomerdagen zijn traditioneel de meest populaire dagen van het jaar. Lange openingstijden, evenementen, terrasjes, internationale bezoekers en een bijna festivalachtige sfeer zorgen voor een onvergetelijke dag. Dit is het moment waarop het park op zijn levendigst is, maar ook wanneer de prijs het hoogst ligt.

Hoe verhouden deze prijzen zich tot Europese themaparken?
Wie de entreeprijzen legt naast die van vergelijkbare parken in Europa, ziet al snel dat de Nederlandse tarieven relatief mild blijven. Bij andere Europese topbestemmingen — vooral in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië — kunnen piekprijzen oplopen tot anderhalf tot twee keer het hoogste Nederlandse tarief.
Dat verschil verklaart waarom veel Nederlandse families het park blijven zien als een aantrekkelijke bestemming. Het blijft bereikbaar voor een breed publiek, iets wat het park al decennialang nastreeft. Toch moet eerlijk worden gezegd dat een zomerdag met meerdere gezinsleden een flinke uitgave blijft.
Vier entreetickets op een piekdag kunnen samen meer dan tweehonderd euro kosten. Tel daarbij horeca, souvenirs en eventueel extra’s op en een bezoek vraagt om bewuste planning. Hierom wordt de spreiding in tarieven door veel bezoekers juist gewaardeerd: wie flexibel is, kan aanzienlijk besparen.
Tips voor bezoekers die in 2026 een bezoek willen plannen
Voor wie slim wil omgaan met tijd én budget, zijn er verschillende aandachtspunten die helpen bij het plannen van een bezoek:
1. Bekijk vooraf de ticketkalender
De rustigste dagen bieden niet alleen de laagste prijs, maar ook de beste ervaring voor wie niet van drukte houdt. Veel gezinnen met jonge kinderen kiezen bewust voor deze dagen.
2. Houd rekening met vakantieperiodes
Schoolvakanties zorgen steevast voor hogere tarieven en vollere paden. Wie flexibel is, kan door net buiten die perioden te plannen aanzienlijk besparen.
3. Maak gebruik van het gelijk gebleven parkeertarief
Dat de parkeerkosten niet stijgen, maakt het inschatten van de totale dagprijs eenvoudiger. Dit is vooral prettig voor vaste bezoekers die jaarlijks meerdere keren langskomen.
4. Kies het seizoen dat past bij jouw beleving
Sfeer in de winter, bloemenpracht in de lente, levendigheid in de zomer: elk seizoen heeft zijn eigen charme. Het tarief weerspiegelt die seizoensbeleving.
5. Besef dat wachttijden en prijzen samenhangen
Hogere prijzen betekenen meestal drukkere dagen, maar ook extra entertainment en langere openingstijden. Rustige dagen met lagere tarieven zijn ideaal voor wie in alle rust wil genieten.
Conclusie: lichte verhogingen, maar het park blijft toegankelijk
De entreeprijzen voor 2026 laten zien dat het park meebeweegt met stijgende kosten, maar tegelijk wil blijven aansluiten bij een breed publiek. De verhogingen zijn klein, de spreiding in tarieven logisch en de totale beleving blijft trouw aan het warme, sprookjesachtige karakter dat generaties bezoekers kent.
Het blijft een plek waar verhalen tot leven komen, ongeacht seizoen, leeftijd of gezelschap. En hoewel de prijzen iets stijgen, blijft het mogelijk om een betaalbaar en sfeervol bezoek te plannen — zolang je de kalender slim gebruikt.
Wat vind jij van de nieuwe tarieven? Welke dagen of seizoenen spreken jou het meest aan voor een bezoek in 2026? Deel het gerust met anderen en denk mee over de beste momenten om te gaan.