Algemeen
Meghan Markle vreest voor veiligheid kinderen kort voor bezoek aan VK
Meghan Markle en haar man, Prins Harry, leiden een buitengewoon leven in Californië, vooral in vergelijking met het leven dat ze hadden toen ze werkten als leden van de koninklijke familie. Het paar heeft multi-miljoen dollar deals gesloten, maar niet allemaal waren ze even succesvol.

Ondertussen gaat de vete tussen hen en de koninklijke familie door. Het feit dat Koning Charles en Kate Middleton kankerdiagnoses kregen, opende ironisch genoeg enigszins de mogelijkheid tot verzoening met ‘The Firm’, en een goede eerste stap zou zeker zijn om hen te bezoeken.

Prins Harry bezocht zijn vader voor een kort overleg nadat de kankerdiagnose van de monarch openbaar was gemaakt. Meghan reisde niet met hem mee, en het is al lang geleden dat ze voor het laatst voet zette op Britse bodem. Er wordt gemeld dat dit volgende maand zou kunnen gebeuren. Echter, een bron beweert dat ze de reis zou kunnen annuleren – vanwege zorgen om de veiligheid van haar kinderen.

Harry en Meghan staan al jaren in de schijnwerpers. Niet alleen omdat ze de koninklijke familie verlieten – en in verschillende gerenommeerde interviews verschenen – maar ook vanwege hun voortdurende ruzie met het establishment dat ze achter zich hebben gelaten.

Velen beschouwen het nu beruchte interview met Oprah Winfrey als het begin van hun “oorlog” tegen de monarchie. Tijdens dit gesprek deden ze schokkende beweringen over wat ze moesten doorstaan tijdens hun tijd in het Verenigd Koninkrijk. Geld bleef echter binnenstromen toen ze aan hun nieuwe leven begonnen.

In september 2020 sloten ze een vijfjarige $100 miljoen productiedeal met Netflix. Dan is er de vierboekendeal met hun uitgever – naar verluidt inclusief een voorschot van $20 miljoen en wereldwijde royalty’s voor Harry’s boek ‘Spare’ – die meer dan $120 miljoen waard zou kunnen zijn. Bovendien verdienden Meghan en Harry nog eens $20 miljoen met hun Spotify-deal. Volgens een branche-expert zou de overeenkomst zelf $35 miljoen waard kunnen zijn.

Hun Netflix-serie was een enorm succes en Harry’s boek, ‘Spare’, verkocht miljoenen exemplaren in slechts een paar dagen. Meghan lanceerde zelfs haar eigen Spotify-podcast, die in het begin veelbelovend leek.

Echter, in juni vorig jaar leden ze een enorme tegenslag, zowel op carrière- als economisch gebied. Archewell Audio, de mediagroep van Harry en Meghan, en streamingreus Spotify kondigden aan dat ze in onderling overleg hun meerjarige miljoenendeal zouden beëindigen.

De $20 miljoen deal resulteerde slechts in één serie – Meghan’s podcast ‘Archetypes’ – volgend op hun overeenkomst uit 2020. De podcast van Meghan stond wekenlang bovenaan de hitlijsten met haar gesprekken met verschillende invloedrijke vrouwen. Gasten waren onder meer sterren zoals Mindy Kaling, Mariah Carey, Trevor Noah, Serena Williams en Paris Hilton. Ondanks het succes besloten de twee partijen niet verder te gaan.

Harry & Meghan werden “oplichters” genoemd vanwege het Spotify-fiasco. De officiële verklaring luidde: “Spotify en Archewell Audio zijn in onderling overleg uit elkaar gegaan en zijn trots op de serie die we samen hebben gemaakt.” Volgens een anonieme bron van Variety verwachtte Spotify destijds naar verluidt meer inhoud van Archewell Studios dan ze leverden.

Volgens de Wall Street Journal verklaarde een bron dicht bij Spotify dat Harry en Meghan de productiviteitsnorm niet haalden die nodig was om al het afgesproken geld vanaf het begin te ontvangen.

In totaal bracht Meghan slechts 12 afleveringen van haar podcast uit. Bill Simmons, het hoofd van podcastinnovatie en monetisering van het bedrijf, was niet tevreden met de bijdrage van prins Harry en Meghan Markle onder hun contract. Simmons richtte het Ringer-podcastnetwerk op – en verkocht het aan Spotify voor ongeveer $200 miljoen in 2020. Volgens The Guardian kreeg hij een leidende rol bij het streamingbedrijf in de deal.

Richard Fitzwilliams verklaarde dat het einde van hun Spotify-deal een “schokkende mislukking” was. “Het idee was dat er meerdere series zouden worden geproduceerd. Aangezien er slechts één was, staat het buiten kijf dat het contract als een mislukking kan worden beschouwd. Het is duidelijk dat deze relatie niet zo wederzijds voordelig is geweest,” zei hij.

“Het verliezen van Spotify is een enorme klap. Hoe moeilijk dit zal zijn, moeten we afwachten,” voegde Fitzwilliams eraan toe. “Het instorten van de Spotify-deal brengt de drie deals die ze hebben – Netflix en Random House – onder de loep. Ze hebben opmerkelijk weinig gedaan voor Netflix.”

Terwijl Harry en Meghan herhaaldelijk klaagden over de behandeling die ze moesten ondergaan in het VK, is hun droom om privé te worden en een rustiger leven te leiden een centraal onderwerp geweest, vaak besproken sinds hun verhuizing naar de VS.

Anderen betoogden dat de Sussexes actief proberen relevant te blijven, interviews te geven, een boek uit te brengen, betrokken te zijn bij hun eigen Netflix-show en podcasts te maken. Het is inderdaad niet helemaal de stap terug van de schijnwerpers die mensen zich hadden voorgesteld.

Het feit dat Harry en Meghan nog meer tijd in de schijnwerpers leken te willen, ging niet onopgemerkt voorbij, en het paar werd zelfs op een gegeven moment bespot in een van de meest succesvolle komedieshows in de geschiedenis.

Meer dan een jaar geleden werden ze belachelijk gemaakt op South Park. In de aflevering wordt een scène getoond van de begrafenis van koningin Elizabeth II waarin twee personages, gebaseerd op Harry en Meghan, langs een kaars lopen die identiek lijkt op die van vorige herfst, vermoedelijk Meghan blokkeert van de camera’s. Er werd beweerd dat de royals het opzettelijk deden, en de scène in South Park was duidelijk een knipoog naar de hertogin.

Ook in de aflevering promoot Harry een nieuw boek met de titel WAAAAGH – een duidelijke knipoog naar zijn memoires, Spare. De personages van Harry en Meghan in de South Park-aflevering ontmoeten wat een “brand manager” zou kunnen worden genoemd, die Meghan labelt als een “meisje van het studentenhuis, actrice, influencer en slachtoffer.” Tegelijkertijd wordt Harry bestempeld als een “koninklijke prins, miljonair, wereldreiziger en slachtoffer.”

Toen Harry en Meghan hun nieuwe leven begonnen in Noord-Amerika, duurde het niet lang voordat ze gingen zitten met de iconische tv-presentator Oprah Winfrey. Het resulterende interview haalde wereldwijd de krantenkoppen en schokte de monarchie tot in de kern.

Natuurlijk maakte South Park zijn eigen versie van een gesprek tussen Harry en Meghan, waarbij de twee geanimeerde personages Good Morning Canada bezochten in de show.

Bij binnenkomst in de studio houdt Meghan een bord omhoog met de tekst “Kijk niet naar ons,” terwijl Harry zegt: “We willen geen privacy.” De presentator van het ochtendprogramma vraagt vervolgens aan Harry of hij “een hekel heeft aan journalisten.” De prins antwoordde: “Dat klopt, we willen gewoon normale mensen zijn – al die aandacht is zo moeilijk.”
Het is duidelijk onzin.
De andere personages in de hitshow waardeerden hun komst echter niet. Een van de hoofdpersonages, Kyle, beschuldigde het personage van Meghan ervan hem “te commanderen.”

“Ik ben het zat om over hen te horen! Ik kan niet van hen wegkomen!” zegt Kyle. Kyle verklaart ook: “Ze hebben deze enorme jet voor mijn huis geparkeerd en ze willen maar dat ik hun boek koop.”

Volgens een bron in The Spectator was Meghan niet blij met de vertolking. Een ingewijde zei dat ze “geïrriteerd was door South Park maar weigerde het te kijken.” Bovendien zou de hertogin “dagenlang van streek” zijn geweest en “teleurgesteld.”

Op dat moment zei koninklijk expert Neil Sean dat de Sussexes mogelijk zelf een rechtszaak zouden aanspannen tegen de volwassen comedyserie. Echter, tot op de dag van vandaag is dat nog niet gebeurd.

Ondertussen verklaarde een woordvoerder namens Harry en Meghan dat de berichten dat ze boos zijn over hoe ze werden afgebeeld, onwaar zijn. “Het is allemaal flauwekul. Volledig ongegronde, saaie berichten,” vertelde de woordvoerder aan The Guardian.

Harry en Meghan zijn sinds ze de koninklijke familie hebben verlaten niet vaak meer op Britse bodem geweest. Het paar woonde samen de begrafenis van koningin Elizabeth bij, maar toen koning Charles zijn kankerdiagnose ontving en Harry naar het VK reisde om met zijn vader te praten, bleef de hertogin in de VS.

De vete tussen de Sussexes en The Firm duurt al jaren voort, en niets wijst erop dat ze ooit zullen verzoenen. Ondertussen zochten Harry en Meghan contact met Kate Middleton na haar operatie en toen ze aankondigde dat ze was gediagnosticeerd met kanker – iets wat Harry en Meghan naar verluidt via het nieuws en niet rechtstreeks van hun familieleden hebben gehoord.

Meghan sloeg de uitnodiging van Prins William & Kate om naar het VK te komen af – ze vreest voor de veiligheid van haar kinderen. Ondanks de ijzige relatie suggereert een koninklijk expert dat Prins William en Kate Middleton klaar staan om het nog een keer te proberen om de strijdbijl te begraven.
In een gesprek met de Mirror verklaarde expert en koninklijk auteur Tom Quinn dat de Prins en Prinses van Wales open stonden voor het idee om Harry en Meghan, evenals hun kinderen, uit te nodigen om Engeland te bezoeken.

Echter, Meghan leek niet al te enthousiast over het idee – en sloeg het aanbod af. “Er is geen manier waarop Meghan de kinderen naar het VK zou brengen,” vertelde Quinn in april aan de Mirror. “William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meebrengen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens.”
Algemeen
Levensgevaarlijke bacterie aangetroffen in veel verkocht Albert Heijn-product: ”Eet dit niet”

Albert Heijn waarschuwt voor besmette haringfilet: klanten dringend opgeroepen product niet te eten
Albert Heijn heeft een belangrijke waarschuwing uitgebracht voor een veelgekocht visproduct uit het eigen assortiment. In een partij haringfilet is mogelijk de bacterie Listeria monocytogenes aangetroffen. De supermarktketen roept klanten met klem op het product niet te consumeren en direct terug te brengen naar de winkel. Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt actief via sociale media.

De waarschuwing zorgt voor grote aandacht, mede omdat Listeria een bacterie is die in sommige gevallen ernstige gezondheidsklachten kan veroorzaken. Hoewel de meeste mensen na besmetting slechts milde symptomen krijgen, benadrukt het Voedingscentrum dat de bacterie jaarlijks enkele slachtoffers maakt onder kwetsbare groepen. De oproep om het product niet te eten is daarom zeer dringend.
Om welk product gaat het precies?
Het gaat om AH Gerookte Haringfilet van het Albert Heijn-huismerk, met een houdbaarheidsdatum tot 20 december 2025. De verdachte partij is waarschijnlijk verkocht tussen 3 en 8 december. Klanten die de haring in die periode hebben gekocht, worden verzocht hun koelkast te controleren en het product per direct uit de keuken te verwijderen.
Albert Heijn adviseert iedereen die deze haringfilet in huis heeft het product niet te openen, niet te proeven en niet te gebruiken in gerechten. Wie de haring al heeft gegeten en zich z!ek voelt, kan bij twijfel altijd contact opnemen met een huisarts, zeker wanneer iemand behoort tot een risicogroep.
Consumenten kunnen de haring terugbrengen naar een Albert Heijn-filiaal. Het aankoopbedrag wordt in alle gevallen volledig vergoed, ook zonder bon. Voor wie online boodschappen heeft gedaan, geldt dezelfde regeling: via de klantenservice kan eenvoudig een melding worden gemaakt.

NVWA benadrukt ernst van de situatie
Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit waarschuwt voor het product. In een bericht op X schrijft de NVWA:
“Veiligheidswaarschuwing: Albert Heijn waarschuwt voor AH Gerookte Haringfilet. Het product bevat mogelijk de bacterie Listeria monocytogenes. Eet de haringfilet niet.”
De combinatie van waarschuwingen vanuit zowel de supermarktketen als de voedselautoriteit onderstreept het belang van snelle actie. Terugroepacties komen in Nederland gelukkig niet dagelijks voor, maar wanneer het gaat om Listeria is de procedure strikt: het product moet onmiddellijk uit de schappen én uit huishoudens worden verwijderd.

Wat is Listeria monocytogenes?
Listeria monocytogenes is een bacterie die in de natuur voorkomt en die in lage hoeveelheden nauwelijks merkbaar is voor gezonde mensen. Toch is het een van de weinige bacteriën die zelfs bij gekoelde temperaturen kunnen overleven en zich kunnen vermenigvuldigen. Dit maakt vooral gekoelde, vacuümverpakte vis- en vleesproducten kwetsbaar.
Volgens het Voedingscentrum komt Listeria regelmatig voor in rauwe dierlijke producten. Meestal gaat het om kleine aantallen die geen risico vormen, maar bij te grote aantallen kan de bacterie zorgen voor:
-
Buikpijn
-
Misselijkheid
-
Koorts
-
Braken
-
Diarree
Voor de meeste gezonde volwassenen gaan deze klachten vanzelf over. Toch wordt aangeraden extra alert te zijn, omdat de incubatietijd van Listeria lang kan zijn: variërend van enkele dagen tot soms wel drie weken.

Waarom Listeria gevaarlijk kan zijn
Hoewel de meeste mensen gelukkig niet ernstig z!ek worden, waarschuwt het Voedingscentrum dat Listeria in sommige gevallen bijzonder gevaarlijk kan zijn. Vooral de volgende groepen lopen risico:
1. Mensen met een verminderde weerstand
Denk aan ouderen, mensen die zware medische behandelingen ondergaan of mensen met chronische aandoeningen. Bij hen kan de bacterie leiden tot ernstige infecties.
2. Zwangere vrouwen
Voor zwangeren is Listeria extra risicovol. De bacterie kan in zeer zeldzame gevallen leiden tot complicaties tijdens de zwangerschap, zoals een vroeggeboorte. Hoewel het risico klein is, geldt voor deze groep altijd het advies om extra voorzichtig te zijn met rauwe visproducten.
3. Pasgeboren baby’s
Infecties bij zwangeren kunnen gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Daarom is het belangrijk dat deze groep de waarschuwing zeer serieus neemt.
De combinatie van mogelijke risico’s maakt dat supermarkten en de NVWA geen enkel risico nemen wanneer een besmette partij wordt vermoed of vastgesteld.
Niet de eerste waarschuwing rondom haring bij Albert Heijn
Opvallend genoeg is dit niet de eerste haringgerelateerde terugroepactie bij Albert Heijn dit jaar. In augustus waarschuwde de supermarktketen al voor een andere haringvariant, namelijk haring met uitjes. Ook toen ging het om een mogelijk Listeria-probleem. Die partij werd niet alleen bij Albert Heijn verkocht, maar ook bij PLUS.
Hoewel terugroepacties altijd vervelend zijn, benadrukken voedselveiligheidsexperts dat ze vooral laten zien dat controles goed functioneren. Zodra er twijfel bestaat over de kwaliteit of veiligheid, moet een partij meteen worden teruggeroepen—ongeacht de hoeveelheid of verkoopperiode.
Veiligheidswaarschuwing: Albert Heijn waarschuwt voor AH Gerookte haringfilet. Het product bevat mogelijk de bacterie Listeria monocytogenes. Eet de haringfilet niet. https://t.co/ONtdX5v550 pic.twitter.com/4EAbMSvf4T
— Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (@_NVWA) December 8, 2025
Listeria treft ook andere supermarkten
Albert Heijn is niet de enige supermarkt die de afgelopen maanden te maken kreeg met een terugroepactie vanwege Listeria. Op 27 november meldde de ALDI al dat hun gerookte forelfilet mogelijk besmet was met dezelfde bacterie.
Dat twee supermarkten kort na elkaar een soortgelijke waarschuwing moeten doen, is niet uniek, maar wel opmerkelijk. Voedselveiligheidsexperts geven aan dat de visindustrie te maken heeft met een hogere gevoeligheid voor bacteriegroei, vooral in producten die koud worden bewaard en niet worden verhit vóór consumptie.
Wat moeten consumenten nu doen?
Albert Heijn en de NVWA zijn beide zeer duidelijk: eet het product niet. Ook niet een klein stukje om te proeven. De risico’s zijn, hoe klein ook, niet te overzien.
Consumenten wordt geadviseerd:
-
Controleer de houdbaarheidsdatum van de haringfilet: staat erop 20 december 2025?
-
Controleer de aankoopdatum: is het gekocht tussen 3 en 8 december?
-
Breng het product terug naar een Albert Heijn-filiaal of meld het bij de online klantenservice.
-
Gooi het niet in de gewone prullenbak, zodat anderen het niet per ongeluk kunnen eten.
-
Maak koelkastoppervlakken schoon, vooral als de verpakking geopend is geweest.
Wie klachten ervaart na het eten van verdachte haring kan altijd contact opnemen met de huisarts. Bij zwangerschap wordt geadviseerd dit direct te melden, ook als er nog geen klachten zijn.
Waarom terugroepacties belangrijk blijven
Hoewel het voor consumenten vervelend kan zijn om producten weg te gooien, beschermen terugroepacties de volksgezondheid. De snelle communicatie via supermarkten, nieuwsmedia en de NVWA zorgt ervoor dat risico’s worden beperkt.
Bovendien tonen ze dat voedselveiligheid in Nederland uiterst serieus wordt genomen. Het feit dat supermarkten direct handelen zodra er een vermoeden is van besmetting, laat zien hoe streng de eisen zijn.
Conclusie: neem de waarschuwing serieus en check je koelkast
De haringfilet van Albert Heijn met houdbaarheidsdatum 20 december mag niet worden geconsumeerd. De waarschuwing van zowel Albert Heijn als de NVWA is helder en dringend.
Iedereen die dit product in huis heeft, wordt gevraagd het onmiddellijk terug te brengen. Daarmee voorkom je mogelijke gezondheidsproblemen én help je de risico’s voor anderen te beperken.