-

Algemeen

Meghan Markle vreest voor veiligheid kinderen kort voor bezoek aan VK

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Meghan Markle en haar man, Prins Harry, leiden een buitengewoon leven in Californië, vooral in vergelijking met het leven dat ze hadden toen ze werkten als leden van de koninklijke familie. Het paar heeft multi-miljoen dollar deals gesloten, maar niet allemaal waren ze even succesvol.

Ondertussen gaat de vete tussen hen en de koninklijke familie door. Het feit dat Koning Charles en Kate Middleton kankerdiagnoses kregen, opende ironisch genoeg enigszins de mogelijkheid tot verzoening met ‘The Firm’, en een goede eerste stap zou zeker zijn om hen te bezoeken.

Prins Harry bezocht zijn vader voor een kort overleg nadat de kankerdiagnose van de monarch openbaar was gemaakt. Meghan reisde niet met hem mee, en het is al lang geleden dat ze voor het laatst voet zette op Britse bodem. Er wordt gemeld dat dit volgende maand zou kunnen gebeuren. Echter, een bron beweert dat ze de reis zou kunnen annuleren – vanwege zorgen om de veiligheid van haar kinderen.

Harry en Meghan staan al jaren in de schijnwerpers. Niet alleen omdat ze de koninklijke familie verlieten – en in verschillende gerenommeerde interviews verschenen – maar ook vanwege hun voortdurende ruzie met het establishment dat ze achter zich hebben gelaten.

Velen beschouwen het nu beruchte interview met Oprah Winfrey als het begin van hun “oorlog” tegen de monarchie. Tijdens dit gesprek deden ze schokkende beweringen over wat ze moesten doorstaan tijdens hun tijd in het Verenigd Koninkrijk. Geld bleef echter binnenstromen toen ze aan hun nieuwe leven begonnen.

In september 2020 sloten ze een vijfjarige $100 miljoen productiedeal met Netflix. Dan is er de vierboekendeal met hun uitgever – naar verluidt inclusief een voorschot van $20 miljoen en wereldwijde royalty’s voor Harry’s boek ‘Spare’ – die meer dan $120 miljoen waard zou kunnen zijn. Bovendien verdienden Meghan en Harry nog eens $20 miljoen met hun Spotify-deal. Volgens een branche-expert zou de overeenkomst zelf $35 miljoen waard kunnen zijn.

Hun Netflix-serie was een enorm succes en Harry’s boek, ‘Spare’, verkocht miljoenen exemplaren in slechts een paar dagen. Meghan lanceerde zelfs haar eigen Spotify-podcast, die in het begin veelbelovend leek.

Echter, in juni vorig jaar leden ze een enorme tegenslag, zowel op carrière- als economisch gebied. Archewell Audio, de mediagroep van Harry en Meghan, en streamingreus Spotify kondigden aan dat ze in onderling overleg hun meerjarige miljoenendeal zouden beëindigen.

De $20 miljoen deal resulteerde slechts in één serie – Meghan’s podcast ‘Archetypes’ – volgend op hun overeenkomst uit 2020. De podcast van Meghan stond wekenlang bovenaan de hitlijsten met haar gesprekken met verschillende invloedrijke vrouwen. Gasten waren onder meer sterren zoals Mindy Kaling, Mariah Carey, Trevor Noah, Serena Williams en Paris Hilton. Ondanks het succes besloten de twee partijen niet verder te gaan.

Harry & Meghan werden “oplichters” genoemd vanwege het Spotify-fiasco. De officiële verklaring luidde: “Spotify en Archewell Audio zijn in onderling overleg uit elkaar gegaan en zijn trots op de serie die we samen hebben gemaakt.” Volgens een anonieme bron van Variety verwachtte Spotify destijds naar verluidt meer inhoud van Archewell Studios dan ze leverden.

Volgens de Wall Street Journal verklaarde een bron dicht bij Spotify dat Harry en Meghan de productiviteitsnorm niet haalden die nodig was om al het afgesproken geld vanaf het begin te ontvangen.

In totaal bracht Meghan slechts 12 afleveringen van haar podcast uit. Bill Simmons, het hoofd van podcastinnovatie en monetisering van het bedrijf, was niet tevreden met de bijdrage van prins Harry en Meghan Markle onder hun contract. Simmons richtte het Ringer-podcastnetwerk op – en verkocht het aan Spotify voor ongeveer $200 miljoen in 2020. Volgens The Guardian kreeg hij een leidende rol bij het streamingbedrijf in de deal.

Richard Fitzwilliams verklaarde dat het einde van hun Spotify-deal een “schokkende mislukking” was. “Het idee was dat er meerdere series zouden worden geproduceerd. Aangezien er slechts één was, staat het buiten kijf dat het contract als een mislukking kan worden beschouwd. Het is duidelijk dat deze relatie niet zo wederzijds voordelig is geweest,” zei hij.

“Het verliezen van Spotify is een enorme klap. Hoe moeilijk dit zal zijn, moeten we afwachten,” voegde Fitzwilliams eraan toe. “Het instorten van de Spotify-deal brengt de drie deals die ze hebben – Netflix en Random House – onder de loep. Ze hebben opmerkelijk weinig gedaan voor Netflix.”

Terwijl Harry en Meghan herhaaldelijk klaagden over de behandeling die ze moesten ondergaan in het VK, is hun droom om privé te worden en een rustiger leven te leiden een centraal onderwerp geweest, vaak besproken sinds hun verhuizing naar de VS.

Anderen betoogden dat de Sussexes actief proberen relevant te blijven, interviews te geven, een boek uit te brengen, betrokken te zijn bij hun eigen Netflix-show en podcasts te maken. Het is inderdaad niet helemaal de stap terug van de schijnwerpers die mensen zich hadden voorgesteld.

Het feit dat Harry en Meghan nog meer tijd in de schijnwerpers leken te willen, ging niet onopgemerkt voorbij, en het paar werd zelfs op een gegeven moment bespot in een van de meest succesvolle komedieshows in de geschiedenis.

Meer dan een jaar geleden werden ze belachelijk gemaakt op South Park. In de aflevering wordt een scène getoond van de begrafenis van koningin Elizabeth II waarin twee personages, gebaseerd op Harry en Meghan, langs een kaars lopen die identiek lijkt op die van vorige herfst, vermoedelijk Meghan blokkeert van de camera’s. Er werd beweerd dat de royals het opzettelijk deden, en de scène in South Park was duidelijk een knipoog naar de hertogin.

Ook in de aflevering promoot Harry een nieuw boek met de titel WAAAAGH – een duidelijke knipoog naar zijn memoires, Spare. De personages van Harry en Meghan in de South Park-aflevering ontmoeten wat een “brand manager” zou kunnen worden genoemd, die Meghan labelt als een “meisje van het studentenhuis, actrice, influencer en slachtoffer.” Tegelijkertijd wordt Harry bestempeld als een “koninklijke prins, miljonair, wereldreiziger en slachtoffer.”

Toen Harry en Meghan hun nieuwe leven begonnen in Noord-Amerika, duurde het niet lang voordat ze gingen zitten met de iconische tv-presentator Oprah Winfrey. Het resulterende interview haalde wereldwijd de krantenkoppen en schokte de monarchie tot in de kern.

Natuurlijk maakte South Park zijn eigen versie van een gesprek tussen Harry en Meghan, waarbij de twee geanimeerde personages Good Morning Canada bezochten in de show.

Bij binnenkomst in de studio houdt Meghan een bord omhoog met de tekst “Kijk niet naar ons,” terwijl Harry zegt: “We willen geen privacy.” De presentator van het ochtendprogramma vraagt ​​vervolgens aan Harry of hij “een hekel heeft aan journalisten.” De prins antwoordde: “Dat klopt, we willen gewoon normale mensen zijn – al die aandacht is zo moeilijk.”

Het is duidelijk onzin.

De andere personages in de hitshow waardeerden hun komst echter niet. Een van de hoofdpersonages, Kyle, beschuldigde het personage van Meghan ervan hem “te commanderen.”

“Ik ben het zat om over hen te horen! Ik kan niet van hen wegkomen!” zegt Kyle. Kyle verklaart ook: “Ze hebben deze enorme jet voor mijn huis geparkeerd en ze willen maar dat ik hun boek koop.”

Volgens een bron in The Spectator was Meghan niet blij met de vertolking. Een ingewijde zei dat ze “geïrriteerd was door South Park maar weigerde het te kijken.” Bovendien zou de hertogin “dagenlang van streek” zijn geweest en “teleurgesteld.”

Op dat moment zei koninklijk expert Neil Sean dat de Sussexes mogelijk zelf een rechtszaak zouden aanspannen tegen de volwassen comedyserie. Echter, tot op de dag van vandaag is dat nog niet gebeurd.

Ondertussen verklaarde een woordvoerder namens Harry en Meghan dat de berichten dat ze boos zijn over hoe ze werden afgebeeld, onwaar zijn. “Het is allemaal flauwekul. Volledig ongegronde, saaie berichten,” vertelde de woordvoerder aan The Guardian.

Harry en Meghan zijn sinds ze de koninklijke familie hebben verlaten niet vaak meer op Britse bodem geweest. Het paar woonde samen de begrafenis van koningin Elizabeth bij, maar toen koning Charles zijn kankerdiagnose ontving en Harry naar het VK reisde om met zijn vader te praten, bleef de hertogin in de VS.

De vete tussen de Sussexes en The Firm duurt al jaren voort, en niets wijst erop dat ze ooit zullen verzoenen. Ondertussen zochten Harry en Meghan contact met Kate Middleton na haar operatie en toen ze aankondigde dat ze was gediagnosticeerd met kanker – iets wat Harry en Meghan naar verluidt via het nieuws en niet rechtstreeks van hun familieleden hebben gehoord.

Meghan sloeg de uitnodiging van Prins William & Kate om naar het VK te komen af – ze vreest voor de veiligheid van haar kinderen. Ondanks de ijzige relatie suggereert een koninklijk expert dat Prins William en Kate Middleton klaar staan om het nog een keer te proberen om de strijdbijl te begraven.

 

In een gesprek met de Mirror verklaarde expert en koninklijk auteur Tom Quinn dat de Prins en Prinses van Wales open stonden voor het idee om Harry en Meghan, evenals hun kinderen, uit te nodigen om Engeland te bezoeken.

Echter, Meghan leek niet al te enthousiast over het idee – en sloeg het aanbod af. “Er is geen manier waarop Meghan de kinderen naar het VK zou brengen,” vertelde Quinn in april aan de Mirror. “William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meebrengen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens.”

Algemeen

Levensgevaarlijke bacterie ontdekt in veel verkocht Aldi-product: ”Direct terugbrengen”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Aldi slaat alarm: gerookte forelfilet mogelijk besmet – klanten dringend gewaarschuwd om product niet te eten

Er is opnieuw grote onrust ontstaan rondom een product dat via de Nederlandse supermarktschappen werd verkocht. Dit keer is het de Aldi die met spoed een waarschuwing naar buiten brengt. Eén van de visproducten, een populaire gerookte forelfilet, blijkt mogelijk besmet te zijn met de bacterie Listeria monocytogenes. De supermarktketen neemt de kwestie hoog op en roept klanten dringend op het product niet te consumeren. Het nieuws zorgt voor veel vragen en bezorgdheid, vooral onder mensen uit kwetsbare groepen.

Welke forelfilet gaat het precies om?

De terugroepactie betreft gerookte forelfilet van 125 gram. Het gaat om verpakkingen die een houdbaarheidsdatum van 30 november dragen. Klanten die deze variant hebben gekocht, wordt met klem geadviseerd het artikel niet open te maken en zeker niet te gebruiken voor consumptie.

Dat uitgerekend gerookte vis onder de loep ligt, is niet nieuw. Dit type product behoort tot de voedselcategorieën waar listeria vaker een risico vormt, vooral wanneer de temperatuur tijdens transport of opslag fluctueert.

De waarschuwing werd begin van de avond bevestigd door meerdere nieuwsplatformen, waaronder Hart van Nederland, dat berichtte dat de bacterie mogelijk in het product is aangetroffen. De supermarkt benadrukt dat het gaat om een voorzorgsmaatregel, maar adviseert toch maximale voorzichtigheid.

Waarom is Listeria zo gevaarlijk?

De bacterie Listeria monocytogenes komt niet vaak voor, maar wanneer iemand besmet raakt, kan dat grote risico’s met zich meebrengen. Het gevaar zit hem vooral in het feit dat listeria zich ook op lagere temperaturen kan vermenigvuldigen. Koeling vertraagt de bacterie, maar verwijdert haar niet. Daardoor is voorverpakte vis extra gevoelig.

Wie lopen het meeste risico?

  • Jonge kinderen

  • Ouderen

  • Mensen met een verzwakt immuunsysteem

  • Zwangere vrouwen

Voor vrouwen die in verwachting zijn, is de waarschuwing extra belangrijk. De bacterie kan in zeldzame gevallen worden overgedragen op het ongeboren kind, wat zeer ernstige gevolgen kan hebben. De supermarkt komt daarom met een duidelijke oproep: neem geen enkel risico.

Hoe herken je een mogelijke besmetting?

De meeste gezonde volwassenen merken weinig tot niks van een listeriabesmetting. Sommige mensen ervaren hoogstens wat milde griepachtige klachten, zoals koorts of spierpijn. Dat betekent echter niet dat het ongevaarlijk is voor iedereen.

Mogelijke verschijnselen van listeriose:

  • Hoge koorts

  • Spierpijn

  • Hoofdpijn

  • Misselijkheid

  • Diarree

In zeldzame gevallen kan de bacterie zich via het bloed of het zenuwstelsel verspreiden. Dat kan leiden tot:

  • Bloedvergiftiging

  • Ernstige infecties van het zenuwstelsel

  • Hersenvliesontsteking

Vooral voor kwetsbare mensen kan dat zeer ernstig zijn en daarom is de waarschuwing van de Aldi allesbehalve overdreven.

Aldi vraagt klanten om forel direct terug te brengen

De supermarkt is duidelijk: eet de forelfilet niet. Klanten die dit product in huis hebben, kunnen het zonder discussie inleveren bij de dichtstbijzijnde Aldi-winkel.

De terugroepactie verloopt volgens de bekende procedure:

  • Het product terugbrengen naar de winkel

  • Ook openen of aangebroken verpakkingen mogen worden ingeleverd

  • Bewijs van aankoop zoals een kassabon is niet nodig

  • Het volledige aankoopbedrag wordt vergoed

Aldi benadrukt dat klantveiligheid altijd voorop staat en dat de keten liever te streng optreedt dan te laat reageert.

Niet de eerste terugroepactie: salami eerder ook uit de schappen gehaald

Opvallend is dat het de tweede keer in korte tijd is dat Aldi een product moest terugroepen vanwege mogelijke besmetting. Iets meer dan een week geleden ging het om salami van 150 gram, waarbij de verdachte houdbaarheidsdatums 06-12-2025, 07-12-2025 en 09-12-2025 betroffen.

Toen bleek uit een interne controle dat er mogelijk Shigatoxine-producerende E. coli (STEC) in de worst zat. Dat soort bacteriën kan eveneens een aanzienlijk gezondheidsrisico opleveren. Ook toen luidde de boodschap: niet eten, meteen terugbrengen.

Dat Aldi nu opnieuw een waarschuwing moet afgeven, baart sommige klanten zorgen. Op sociale media uiten mensen hun twijfels over de kwaliteitscontrole. Toch benadrukt de supermarkt dat deze maatregelen juist bewijzen dat het controlesysteem functioneert en dat verdachte producten er direct uit worden gehaald.

Waarom zien we terugroepacties tegenwoordig vaker?

Volgens experts zijn er meerdere redenen waarom voedselwaarschuwingen vaker in het nieuws komen:

  1. Strengere kwaliteitscontroles
    Moderne laboratoriumtests kunnen steeds kleinere hoeveelheden bacteriën opsporen. Daardoor komen risico’s sneller aan het licht.

  2. Meer bewaakte voedselketens
    Door strengere regelgeving worden problemen sneller gemeld.

  3. Sociale media versnellen de verspreiding van informatie
    Waar vroeger een waarschuwing soms onopgemerkt bleef, wordt deze nu binnen enkele uren landelijk gedeeld.

  4. Grotere schaal van productie
    Eén fout kan gevolgen hebben voor duizenden verpakkingen, en dus grijpt men sneller in.

Dat alles maakt terugroepacties niet alleen noodzakelijker, maar ook zichtbaarder.

Wat kun je zelf doen om voedselveiligheid te vergroten?

Hoewel consumenten geen invloed hebben op wat er in de fabriek gebeurt, kunnen ze wél thuis maatregelen nemen om risico’s verder te verkleinen:

  • Controleer altijd de houdbaarheidsdatum

  • Bewaar gekoelde producten direct in de koelkast

  • Let op de temperatuur van de koelkast (tussen 3 en 5 graden)

  • Ontdooi vis nooit op kamertemperatuur

  • Verhit restjes goed door

Maar wanneer een supermarkt duidelijk communiceert dat een product mogelijk risicovol is, geldt altijd één regel: gewoon niet eten.

Hoe nu verder?

Voor Aldi is transparantie essentieel. De keten belooft dat de bron van de mogelijke besmetting wordt onderzocht en dat er maatregelen worden genomen om vergelijkbare situaties te voorkomen. Ondertussen blijft de oproep helder: klanten die gerookte forelfilet met houdbaarheidsdatum 30 november in huis hebben, moeten dit product onmiddellijk terugbrengen.

Voor consumenten blijft het zaak alert te zijn. Terugroepacties zijn niet prettig, maar helpen juist om de voedselketen veiliger te houden. Het advies blijft: twijfel je? Dan niet eten.

Lees verder