Algemeen
Meghan Markle vreest voor veiligheid kinderen kort voor bezoek aan VK
Meghan Markle en haar man, Prins Harry, leiden een buitengewoon leven in Californië, vooral in vergelijking met het leven dat ze hadden toen ze werkten als leden van de koninklijke familie. Het paar heeft multi-miljoen dollar deals gesloten, maar niet allemaal waren ze even succesvol.

Ondertussen gaat de vete tussen hen en de koninklijke familie door. Het feit dat Koning Charles en Kate Middleton kankerdiagnoses kregen, opende ironisch genoeg enigszins de mogelijkheid tot verzoening met ‘The Firm’, en een goede eerste stap zou zeker zijn om hen te bezoeken.

Prins Harry bezocht zijn vader voor een kort overleg nadat de kankerdiagnose van de monarch openbaar was gemaakt. Meghan reisde niet met hem mee, en het is al lang geleden dat ze voor het laatst voet zette op Britse bodem. Er wordt gemeld dat dit volgende maand zou kunnen gebeuren. Echter, een bron beweert dat ze de reis zou kunnen annuleren – vanwege zorgen om de veiligheid van haar kinderen.

Harry en Meghan staan al jaren in de schijnwerpers. Niet alleen omdat ze de koninklijke familie verlieten – en in verschillende gerenommeerde interviews verschenen – maar ook vanwege hun voortdurende ruzie met het establishment dat ze achter zich hebben gelaten.

Velen beschouwen het nu beruchte interview met Oprah Winfrey als het begin van hun “oorlog” tegen de monarchie. Tijdens dit gesprek deden ze schokkende beweringen over wat ze moesten doorstaan tijdens hun tijd in het Verenigd Koninkrijk. Geld bleef echter binnenstromen toen ze aan hun nieuwe leven begonnen.

In september 2020 sloten ze een vijfjarige $100 miljoen productiedeal met Netflix. Dan is er de vierboekendeal met hun uitgever – naar verluidt inclusief een voorschot van $20 miljoen en wereldwijde royalty’s voor Harry’s boek ‘Spare’ – die meer dan $120 miljoen waard zou kunnen zijn. Bovendien verdienden Meghan en Harry nog eens $20 miljoen met hun Spotify-deal. Volgens een branche-expert zou de overeenkomst zelf $35 miljoen waard kunnen zijn.

Hun Netflix-serie was een enorm succes en Harry’s boek, ‘Spare’, verkocht miljoenen exemplaren in slechts een paar dagen. Meghan lanceerde zelfs haar eigen Spotify-podcast, die in het begin veelbelovend leek.

Echter, in juni vorig jaar leden ze een enorme tegenslag, zowel op carrière- als economisch gebied. Archewell Audio, de mediagroep van Harry en Meghan, en streamingreus Spotify kondigden aan dat ze in onderling overleg hun meerjarige miljoenendeal zouden beëindigen.

De $20 miljoen deal resulteerde slechts in één serie – Meghan’s podcast ‘Archetypes’ – volgend op hun overeenkomst uit 2020. De podcast van Meghan stond wekenlang bovenaan de hitlijsten met haar gesprekken met verschillende invloedrijke vrouwen. Gasten waren onder meer sterren zoals Mindy Kaling, Mariah Carey, Trevor Noah, Serena Williams en Paris Hilton. Ondanks het succes besloten de twee partijen niet verder te gaan.

Harry & Meghan werden “oplichters” genoemd vanwege het Spotify-fiasco. De officiële verklaring luidde: “Spotify en Archewell Audio zijn in onderling overleg uit elkaar gegaan en zijn trots op de serie die we samen hebben gemaakt.” Volgens een anonieme bron van Variety verwachtte Spotify destijds naar verluidt meer inhoud van Archewell Studios dan ze leverden.

Volgens de Wall Street Journal verklaarde een bron dicht bij Spotify dat Harry en Meghan de productiviteitsnorm niet haalden die nodig was om al het afgesproken geld vanaf het begin te ontvangen.

In totaal bracht Meghan slechts 12 afleveringen van haar podcast uit. Bill Simmons, het hoofd van podcastinnovatie en monetisering van het bedrijf, was niet tevreden met de bijdrage van prins Harry en Meghan Markle onder hun contract. Simmons richtte het Ringer-podcastnetwerk op – en verkocht het aan Spotify voor ongeveer $200 miljoen in 2020. Volgens The Guardian kreeg hij een leidende rol bij het streamingbedrijf in de deal.

Richard Fitzwilliams verklaarde dat het einde van hun Spotify-deal een “schokkende mislukking” was. “Het idee was dat er meerdere series zouden worden geproduceerd. Aangezien er slechts één was, staat het buiten kijf dat het contract als een mislukking kan worden beschouwd. Het is duidelijk dat deze relatie niet zo wederzijds voordelig is geweest,” zei hij.

“Het verliezen van Spotify is een enorme klap. Hoe moeilijk dit zal zijn, moeten we afwachten,” voegde Fitzwilliams eraan toe. “Het instorten van de Spotify-deal brengt de drie deals die ze hebben – Netflix en Random House – onder de loep. Ze hebben opmerkelijk weinig gedaan voor Netflix.”

Terwijl Harry en Meghan herhaaldelijk klaagden over de behandeling die ze moesten ondergaan in het VK, is hun droom om privé te worden en een rustiger leven te leiden een centraal onderwerp geweest, vaak besproken sinds hun verhuizing naar de VS.

Anderen betoogden dat de Sussexes actief proberen relevant te blijven, interviews te geven, een boek uit te brengen, betrokken te zijn bij hun eigen Netflix-show en podcasts te maken. Het is inderdaad niet helemaal de stap terug van de schijnwerpers die mensen zich hadden voorgesteld.

Het feit dat Harry en Meghan nog meer tijd in de schijnwerpers leken te willen, ging niet onopgemerkt voorbij, en het paar werd zelfs op een gegeven moment bespot in een van de meest succesvolle komedieshows in de geschiedenis.

Meer dan een jaar geleden werden ze belachelijk gemaakt op South Park. In de aflevering wordt een scène getoond van de begrafenis van koningin Elizabeth II waarin twee personages, gebaseerd op Harry en Meghan, langs een kaars lopen die identiek lijkt op die van vorige herfst, vermoedelijk Meghan blokkeert van de camera’s. Er werd beweerd dat de royals het opzettelijk deden, en de scène in South Park was duidelijk een knipoog naar de hertogin.

Ook in de aflevering promoot Harry een nieuw boek met de titel WAAAAGH – een duidelijke knipoog naar zijn memoires, Spare. De personages van Harry en Meghan in de South Park-aflevering ontmoeten wat een “brand manager” zou kunnen worden genoemd, die Meghan labelt als een “meisje van het studentenhuis, actrice, influencer en slachtoffer.” Tegelijkertijd wordt Harry bestempeld als een “koninklijke prins, miljonair, wereldreiziger en slachtoffer.”

Toen Harry en Meghan hun nieuwe leven begonnen in Noord-Amerika, duurde het niet lang voordat ze gingen zitten met de iconische tv-presentator Oprah Winfrey. Het resulterende interview haalde wereldwijd de krantenkoppen en schokte de monarchie tot in de kern.

Natuurlijk maakte South Park zijn eigen versie van een gesprek tussen Harry en Meghan, waarbij de twee geanimeerde personages Good Morning Canada bezochten in de show.

Bij binnenkomst in de studio houdt Meghan een bord omhoog met de tekst “Kijk niet naar ons,” terwijl Harry zegt: “We willen geen privacy.” De presentator van het ochtendprogramma vraagt vervolgens aan Harry of hij “een hekel heeft aan journalisten.” De prins antwoordde: “Dat klopt, we willen gewoon normale mensen zijn – al die aandacht is zo moeilijk.”
Het is duidelijk onzin.
De andere personages in de hitshow waardeerden hun komst echter niet. Een van de hoofdpersonages, Kyle, beschuldigde het personage van Meghan ervan hem “te commanderen.”

“Ik ben het zat om over hen te horen! Ik kan niet van hen wegkomen!” zegt Kyle. Kyle verklaart ook: “Ze hebben deze enorme jet voor mijn huis geparkeerd en ze willen maar dat ik hun boek koop.”

Volgens een bron in The Spectator was Meghan niet blij met de vertolking. Een ingewijde zei dat ze “geïrriteerd was door South Park maar weigerde het te kijken.” Bovendien zou de hertogin “dagenlang van streek” zijn geweest en “teleurgesteld.”

Op dat moment zei koninklijk expert Neil Sean dat de Sussexes mogelijk zelf een rechtszaak zouden aanspannen tegen de volwassen comedyserie. Echter, tot op de dag van vandaag is dat nog niet gebeurd.

Ondertussen verklaarde een woordvoerder namens Harry en Meghan dat de berichten dat ze boos zijn over hoe ze werden afgebeeld, onwaar zijn. “Het is allemaal flauwekul. Volledig ongegronde, saaie berichten,” vertelde de woordvoerder aan The Guardian.

Harry en Meghan zijn sinds ze de koninklijke familie hebben verlaten niet vaak meer op Britse bodem geweest. Het paar woonde samen de begrafenis van koningin Elizabeth bij, maar toen koning Charles zijn kankerdiagnose ontving en Harry naar het VK reisde om met zijn vader te praten, bleef de hertogin in de VS.

De vete tussen de Sussexes en The Firm duurt al jaren voort, en niets wijst erop dat ze ooit zullen verzoenen. Ondertussen zochten Harry en Meghan contact met Kate Middleton na haar operatie en toen ze aankondigde dat ze was gediagnosticeerd met kanker – iets wat Harry en Meghan naar verluidt via het nieuws en niet rechtstreeks van hun familieleden hebben gehoord.

Meghan sloeg de uitnodiging van Prins William & Kate om naar het VK te komen af – ze vreest voor de veiligheid van haar kinderen. Ondanks de ijzige relatie suggereert een koninklijk expert dat Prins William en Kate Middleton klaar staan om het nog een keer te proberen om de strijdbijl te begraven.
In een gesprek met de Mirror verklaarde expert en koninklijk auteur Tom Quinn dat de Prins en Prinses van Wales open stonden voor het idee om Harry en Meghan, evenals hun kinderen, uit te nodigen om Engeland te bezoeken.

Echter, Meghan leek niet al te enthousiast over het idee – en sloeg het aanbod af. “Er is geen manier waarop Meghan de kinderen naar het VK zou brengen,” vertelde Quinn in april aan de Mirror. “William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meebrengen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens.”
Algemeen
De Hansler-kijkers woest om DEZE schokkende actie van mama Mo

Ophef rond Monique in De Hanslers: Van de Playa naar de Piste: kijkers spreken schande van opvallende actie
De nieuwste aflevering van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste heeft opnieuw voor flinke discussies gezorgd. Waar de realityserie wekelijks goed scoort qua kijkcijfers, groeit tegelijkertijd de kritiek op één persoon in het bijzonder: moeder Monique. In de meest recente uitzending ging zij volgens veel kijkers opnieuw een grens over, wat leidde tot een stortvloed aan reacties op sociale media. “Hoe haal je het in je hoofd?”, klinkt het verontwaardigd.

Van onbekend gezin naar kijkcijferhit
Tot ongeveer een jaar geleden had vrijwel niemand van de familie Hansler gehoord. Daar kwam verandering in toen zoon Mike zich aanmeldde voor het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde. Vanaf de allereerste aflevering viel niet alleen Mike op, maar vooral zijn moeder Monique. Haar uitgesproken aanwezigheid, directe opmerkingen en sterke bemoeienis met het liefdesleven van haar zoon maakten haar al snel tot een opvallende persoonlijkheid binnen het programma.
Bij veel kijkers ontstond toen al het gevoel dat Monique een zeer dominante rol innam. Niet alleen in het leven van haar zoon, maar ook in hoe situaties in beeld werden gebracht. Dat zorgde direct voor verdeeldheid: waar de één haar “eerlijk en uitgesproken” noemde, vond de ander haar “overheersend en grensoverschrijdend”.

Relaties onder een vergrootglas
Mike eindigde Winter Vol Liefde aanvankelijk met Antine. Tijdens de reünie werd echter duidelijk dat deze relatie geen stand had gehouden. Niet veel later dook een nieuwe naam op: Denise. Ook deze relatie bleek van korte duur. Kort voor de start van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste gaf Denise in een interview al aan dat het contact met Mike inmiddels voorbij was.
Toch besloot Talpa het gezin Hansler een eigen realityserie te geven. Dat besluit werd met gemengde gevoelens ontvangen. Veel kijkers gaven vooraf aan weinig behoefte te hebben aan “weer een nieuwe familiesoap”. Toch bleek al snel dat de serie verrassend goed bekeken werd. Sterker nog: de kijkcijfers liggen volgens insiders zelfs hoger dan die van sommige gevestigde realityformats.

Kritiek blijft, kijkers blijven ook kijken
Ondanks – of misschien juist dankzij – de voortdurende ophef rondom Monique, blijft het publiek massaal inschakelen. Elke aflevering levert nieuwe gesprekstof op. Monique krijgt wekelijks kritiek, maar lijkt tegelijkertijd een belangrijke motor achter het succes van het programma.
In de aflevering van deze week liep de spanning opnieuw op. Kijkers zagen hoe Monique besloot een kijkje te nemen in de slaapkamer van Mike en Denise. Wat begon als een ogenschijnlijk onschuldige inspectie, mondde uit in een moment dat bij veel mensen verkeerd viel.

Een rommelige kamer en een gevoelige grens
Tijdens haar inspectie trof Monique een rommelige kamer aan. Ze liet aan de camera’s zien dat er kleding lag, stof zichtbaar was en dat het volgens haar “niet netjes” was. Dat Monique allergisch is voor rommel, is inmiddels bekend bij vaste kijkers. Toch was het niet haar commentaar op de kamer die de meeste boosheid opriep.
Wat volgde, zorgde voor ophef: Monique opende de kledingkast van Denise en begon deze te bekijken. Voor veel kijkers voelde dat als een stap te ver. Op sociale media werd massaal gereageerd, waarbij mensen hun onbegrip en frustratie uitten.
Sociale media ontploffen
Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen er tientallen reacties op X (voorheen Twitter), Instagram en Facebook. Veel kijkers vonden dat Monique zich bemoeide met zaken die haar niet aangingen. “Dit is toch privé?”, vroeg iemand zich af. Een ander schreef: “Iedereen heeft recht op een eigen ruimte, zelfs in een realityserie.”
De algemene teneur was duidelijk: volgens veel kijkers overschreed Monique een persoonlijke grens. Niet alleen richting Denise, maar ook richting het publiek, dat steeds vaker het gevoel krijgt dat privacy ondergeschikt wordt gemaakt aan controle.
De rol van Monique in de serie
De kritiek roept opnieuw de vraag op welke rol Monique precies inneemt binnen De Hanslers. Is zij de bezorgde moeder die het beste wil voor haar zoon? Of is zij uitgegroeid tot de dominante spil waar alles om draait?
Realitykenners wijzen erop dat sterke persoonlijkheden vaak worden uitvergroot in dit soort programma’s. “Het format draait om dynamiek en conflict,” aldus een televisiedeskundige. “Monique zorgt voor reuring, en dat houdt kijkers vast.” Tegelijkertijd schuilt daar ook een risico in: als het publiek zich structureel stoort, kan sympathie omslaan in afkeer.
Waarom blijven kijkers toch kijken?
Opvallend is dat, ondanks de aanhoudende kritiek, de kijkcijfers stabiel blijven. Dat fenomeen is niet nieuw binnen reality-tv. Kijkers kunnen zich ergeren, maar blijven toch terugkomen uit nieuwsgierigheid, verbazing of omdat ze willen weten “wat er nu weer gebeurt”.
Bij De Hanslers speelt ook mee dat het programma inspeelt op herkenbare familiedynamieken: bemoeizuchtige ouders, moeizame relaties en botsende persoonlijkheden. Veel kijkers herkennen daar elementen uit hun eigen leven in, wat het gesprek verder aanwakkert.
Stilte vanuit de familie
Tot nu toe heeft Monique zelf niet publiekelijk gereageerd op de kritiek rondom deze aflevering. Ook vanuit Talpa is er geen inhoudelijke reactie gekomen. Dat is niet ongebruikelijk: vaak laten zenders de storm op sociale media vanzelf overwaaien.
Of Monique zich iets aantrekt van de reacties, blijft onduidelijk. In eerdere afleveringen leek zij zich weinig aan te trekken van publieke opinie en bleef ze trouw aan haar eigen manier van doen.
Blijft dit goed gaan?
De grote vraag is hoe lang deze balans standhoudt. Realityseries leven bij de gratie van spanning, maar wanneer kijkers structureel het gevoel krijgen dat grenzen worden overschreden, kan dat effect hebben op de reputatie van het programma.
Voorlopig lijkt De Hanslers: Van de Playa naar de Piste echter nog stevig in het zadel te zitten. De combinatie van hoge kijkcijfers, sociale media-discussies en uitgesproken hoofdpersonen zorgt ervoor dat de serie volop in gesprek blijft.
Eén ding is zeker: zolang Monique blijft doen wat ze doet, zal de serie niet onopgemerkt voorbijgaan. De vraag is alleen of die aandacht op de lange termijn positief blijft – of dat de kritiek uiteindelijk zwaarder gaat wegen dan de nieuwsgierigheid van de kijker.