Algemeen
Meghan Markle stelt 2 eisen voor verzoening met Prins William en Kate
Meghan Markle en haar echtgenoot, prins Harry, hebben sinds hun vertrek uit het koninklijke leven in januari 2020 geen goede relatie gehad met de koninklijke familie. Het paar vestigde zich in Montecito, Californië, en leidt nu een heel ander leven dan in het Verenigd Koninkrijk, waar ze hun twee kinderen, Lilibet en Archie, opvoeden.

Nadat het paar de Britse bodem had verlaten, duurde het niet lang voordat ze hun stem lieten horen. Hun nu beruchte interview met Oprah, een Netflix-serie en Harry’s boek “Spare” werden wereldwijd groot nieuws, en de Sussexes aarzelden niet om de koninklijke familieleden van allerlei zaken te beschuldigen. Het paar deed verschillende schokkende beweringen over wat ze hadden meegemaakt, en het is gemakkelijk te zeggen dat dit de basis heeft gelegd voor wat er vandaag de dag nog over is van enige vorm van contact tussen de twee partijen.

Meghan is slechts een paar keer terug geweest in het Verenigd Koninkrijk sinds ze met Harry het koninklijke leven verliet, maar in mei is er een kans dat ze terugkeert. Het bezoek zou het begin kunnen betekenen van een verzoening tussen Harry en Meghan en prins William en Kate Middleton. Maar het zou een uitdagende weg kunnen worden, want volgens een koninklijke expert heeft Meghan Markle nu twee eisen, waaronder een “nederige excuses”, voordat ze ooit toenadering zal zoeken.

Hoewel Harry en Meghan pas net waren gesetteld in de VS voordat ze verschenen in het spraakmakende interview met Oprah Winfrey. Het was slechts het begin van een intense ruzie tussen de Sussexes en de koninklijke familie, en aan de kant van het VK stonden prins William en Kate Middleton op de voorste linie.

Harry en Meghan schitterden in hun eigen Netflix-miniserie, en later, na de release van Harry’s boek “Spare”, was de strijd aan de gang. Prins William en Kate Middleton kwamen voor in het boek toen Harry veel dingen over de koninklijke familie onthulde. Hij gaf zijn kijk op hoe zijn leven als “spare” binnen de koninklijke sfeer helemaal niet prettig was.

Ondertussen kozen koninklijke familieleden, waaronder prins William, ervoor om niet te reageren of commentaar te geven op de uitbarstingen van Harry over hen. Tot op de dag van vandaag zal prins William met zijn broer praten wanneer hij een oprecht excuus krijgt, volgens Ingrid Seward, hoofdredacteur van Majesty Magazine.

“William zou van streek zijn dat Harry opnieuw heeft gekozen om dit bezoek om zijn vader te zien als een PR-mogelijkheid te gebruiken”, vertelde ze aan The Sun. “Voor zover William zich zorgen maakt, heeft hij absoluut geen interesse om met Harry te praten totdat Harry zich gedraagt als een heer en zijn excuses aanbiedt voor de jaren van grofheid en laster die hij aan William en de prinses van Wales heeft gericht.”

“William moet privé woedend zijn als hij nadenkt over al die jaren hoe hij Harry heeft gesteund, en op dit ene moment in zijn leven, wanneer zijn 75-jarige vader en vrouw van 13 jaar allebei mogelijk ernstig ziek zijn, kan Harry alleen maar aan Harry denken en het gebruiken als een kans om zijn aankomst aan te kondigen en te verwachten William te zien.”

Prins Harry en Meghan Markle woonden beiden de begrafenis van koningin Elizabeth II bij. De hertogin sloot zich niet aan bij haar man voor de kroning van koning Charles vorig jaar. “Harry voelt zich niet schuldig tegenover Kate” Toch woonde Harry de kroningsceremonie bij in Westminster Abbey maar vertrok snel om terug te vliegen naar de VS. Als de berichten waar waren, waren de royals blij dat hij meteen vertrok.

Koning Charles is hoogstwaarschijnlijk degene die het meest enthousiast is om zijn twee zonen zich met elkaar te zien verzoenen, niet alleen voor zijn eigen bestwil, maar ook voor hun toekomst. Kate Middleton en Meghan Markle werden beschouwd als de toekomst van de monarchie samen met hun echtgenoten, maar hun tijd zij aan zij eindigde helemaal niet mooi.

Dus, is verzoening tussen de twee stellen zelfs mogelijk? Volgens koninklijke expert Tom Quinn zal het nooit gebeuren. In een interview met de Mirror zei Quinn dat Meghan vond dat Kate haar niet genoeg had gesteund tijdens haar tijd als werkende royal. Ondertussen vond de hertogin, beweert hij, ook dat de twee een band hadden moeten opbouwen omdat ze allebei achtergronden hadden als “buitenstaanders” die in de koninklijke familie waren getrouwd.

“Megan voelt zich niet schuldig tegenover Kate, omdat ze vindt dat Kate de enige persoon in de koninklijke familie had moeten zijn die haar tegen elke moeilijkheid had moeten steunen,” vertelde Tom Quinn aan de Mirror. “Los van alles, wist Meghan dat Kate een buitenstaander was, dus ze kon gewoon niet begrijpen waarom Kate altijd de koninklijke lijn volgde in plaats van haar, Meghan, de andere buitenstaander te steunen.”

Aanvallen van Harry & Meghan hebben Kate, William, Charles en Camilla dichter bij elkaar gebracht, zegt expert “Onvergetelijk”: prins William doorbreekt stilte voor het eerst sinds de aankondiging van de diagnose van kanker van Kate Middleton Harry en Meghan namen contact op met Kate Middleton om hun beste wensen te sturen na haar buikoperatie. Ondertussen zouden het paar via het nieuws hebben gehoord over de k@nker van Kate.

Sommigen beweren dat de gezondheid van Kate Middleton een manier zou kunnen zijn om het weer goed te maken tussen haar en Meghan Markle. Quinn betoogt echter dat hun relatie te “vergiftigd” is om van te herstellen.

“De k@nkerdiagnose van Kate was een echte schok voor Meghan, maar ze ziet geen manier om de relatie te herstellen simpelweg omdat het zo vergiftigd is geworden,” voegde hij eraan toe. “Ze wil ook niet dat mensen zeggen dat ze probeert de relatie met Kate te herstellen alleen maar omdat Kate ziek is. Meghan vindt nog steeds dat Kate verkeerd was en haar excuses moet aanbieden voordat ze proberen de kloof te overbruggen.”

Prins Harry & Meghan Markle bezoeken het VK?
Prins Harry bracht een kort bezoek aan het VK nadat zijn vader, koning Charles, zijn kankerdiagnose had gekregen. De twee hadden naar verluidt een kort gesprek op Sandringham, maar prins William was niet aanwezig. De twee broers praten niet met elkaar, en hoewel Harry naar verluidt heeft aangeboden om in te springen en de royals te helpen met verplichtingen tijdens deze uitdagende tijd, zou William nooit instemmen.

Binnenkort zouden de Sussexes weer op Britse bodem kunnen zijn, maar het heeft niets te maken met de koninklijke familie. Op 8 mei vindt het evenement ter gelegenheid van de verjaardag van de Invictus Games plaats, en er wordt een dienst gehouden in de St. Paul’s Cathedral in Londen.

Prins Harry, die de Invictus Games heeft opgericht, zal aanwezig zijn. Volgens Express staat Meghan “vermeld als gast” voor het evenement. Bronnen vertelden de tabloid: “Zowel Harry als Meghan staan vermeld als gasten, en er is een toespraak gepland, maar er is nog steeds een vraagteken over of Meghan zal verschijnen. Haar naam is ingevuld als TBC (te bevestigen).”

Terwijl de relaties tussen Harry en Meghan en William en Kate op een dieptepunt zijn, beweert Tom Quinn verrassend genoeg dat de prins en prinses van Wales degene zijn die proberen de dingen te repareren. In een ander interview met de Mirror beweerde de koninklijke expert dat prins William en Kate Middleton “suggereerden” dat Harry en Meghan Markle hun kinderen mee zouden moeten nemen in verband met het evenement van de Invictus Games.

“William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meenemen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens heen,” vertelde Quinn aan de Mirror. Meghan Markle maakt zich zorgen om de veiligheid van haar kinderen in het VK Hoewel Meghan, volgens Express, momenteel als gast staat vermeld, lijkt het erop dat ze van gedachten is veranderd, wat haar kinderen betreft.

Een bron vertelde OK! Magazine dat Meghan, hoewel ze de hoop had om in mei met Harry naar het VK te gaan, niet met Archie en Lilibet wil komen omdat ze zich zorgen maakt om de veiligheid van haar kinderen. “Het is nu zover gekomen dat Meghan niet met de kinderen naar het VK wil komen. Ze voelt zich gewoon niet veilig. De situatie gaat nu over of de familie moet komen met verhoogde beveiliging of dat Harry alleen moet gaan,” zei de bron.

Bovendien smeekte Harry zijn vrouw om opnieuw na te denken, zeggende: “Ik wil dit niet alleen doen.” “Harry wil geen solo-reizen meer maken naar het VK,” ging de bron verder. “Hij zou het liever zien als het hele gezin regelmatig op bezoek komt om zijn familie te zien en de banden te versterken, maar er speelt zoveel achter de schermen dat het op dit moment gewoon niet mogelijk is.”

“Zowel Harry als Meghan waren van plan om naar het VK te komen, maar toen de exacte tijd en datum van hun optreden openbaar werden gemaakt, begon ze dat idee te heroverwegen,” zei de bron.

Meghan Markle heeft ’twee eisen’ voordat ze zich verzoent met William & Kate De veiligheid van de kinderen is niet het enige waar Meghan zich zorgen over maakt bij terugkeer naar het VK. De bron van OK! Magazine verklaarde dat de hertogin niet terug wil naar een angstig bezoek aan Engeland waar ze zich niet welkom voelt. Tegelijkertijd zou Harry erg verscheurd zijn over hoe hij zijn vrouw kan steunen en tegelijkertijd Kate Middleton, zijn schoonzus, kan steunen.

Zoals vermeld, is prins William boos op zijn broer voor wat zou kunnen worden omschreven als “geheimen verkopen” over de koninklijke familie. Het feit dat de hertog Kate Middleton in zijn boek betrok, verbeterde de zaken niet, en William wil niets met zijn broer te maken hebben na ‘het familie onder de bus gooien’.

Zoals men zich kan voorstellen, zal de geïnfecteerde ruzie zichzelf niet oplossen. Prins William eist excuses van Harry, en Harry wil ook excuses van zijn broer. Nogmaals, koninklijke expert Tom Quinn legt uit dat twee eisen verzoening tussen de twee stellen voorkomen – en Meghan Markle is niet bereid om de dingen te accepteren zoals ze zijn.

“Harry zou graag een verzoening zien, maar steunt zijn vrouw volledig en totdat zij het gevoel heeft dat de koninklijke familie voldoende aardig is geweest tegen haar – en zich nederig heeft verontschuldigd voor het verleden – zal het niet gebeuren,” vertelde Quinn aan de Mirror, volgens Daily Record.

Bovendien beweerde de koninklijke expert dat Meghan Harry blokkeert om deel te nemen aan vredesbesprekingen. “Er is hier een verschuiving geweest sinds de ziekte van Kate, en Harry en Meghan voelen dat ze een olijftak moeten uitstrekken, maar Meghans gevoel van grief voorkomt nog steeds dat er iets echt betekenisvol gebeurt. Ziekte brengt vaak strijdende familieleden samen, en er waren hoop in Kensington Palace dat de ziekte van Kate dat zou kunnen doen,” legde de koninklijke expert uit, eraan toevoegend dat “er geen enkele manier is” waarop Meghan haar kinderen naar het VK brengt.

“William en Kate hebben voorgesteld dat Meghan en Harry de kinderen meenemen en dat de twee stellen en hun families proberen het goed te maken, maar het voorstel leidt tot nu toe nergens heen,” voegde Quinn toe.
Algemeen
Nieuw plan Rob Jetten roept enorme weerstand op in het hele land: ”Waar stopt dit”

Rob Jetten wil straatverlichting dimmen: waarom zijn voorstel zoveel losmaakt in Nederland
Het debat over energie, duurzaamheid en de toekomst van ons stroomnet bereikt steeds vaker de dagelijkse leefomgeving van Nederlanders. Waar de energietransitie lange tijd draaide om grote windparken, zonnepanelen en internationale klimaatdoelen, schuift die discussie nu steeds zichtbaarder richting maatregelen die bewoners direct raken. Een van de meest besproken voorstellen van dit moment komt van D66-leider Rob Jetten, die onlangs opperde om in heel Nederland de straatverlichting in de avonduren te dimmen of op rustige momenten zelfs (deels) uit te schakelen.

De gedachte daarachter is volgens Jetten eenvoudig: als Nederland slimmer met energie omgaat, kunnen we het overbelaste stroomnet ontlasten en tegelijkertijd het bewustzijn vergroten over ons eigen energieverbruik. Maar wat voor de één klinkt als een praktische stap in een groter duurzaamheidsplan, voelt voor de ander als een directe aantasting van veiligheid, leefbaarheid en comfort.
Het voorstel leidde binnen enkele uren tot een vloedgolf aan reacties. Zowel online als in lokale gemeenteraden werd fel gediscussieerd over de vraag: kan je zomaar het licht in de openbare ruimte terugschroeven?
In deze uitgebreide analyse zetten we de achtergronden, reacties, zorgen én mogelijke oplossingen op een rij.

Waarom straatverlichting volgens Jetten op tafel ligt
Rob Jetten, die zich tijdens zijn politieke loopbaan heeft ontpopt tot een van de meest zichtbare voorstanders van een duurzame toekomst, benadrukt dat Nederland op een belangrijk kruispunt staat. De vraag naar elektriciteit stijgt razendsnel, onder meer door de groei van elektrische auto’s, warmtepompen, datacenters en industrieën die overstappen op elektrisch produceren.
Het stroomnet raakt daardoor steeds voller. Op sommige plekken zijn er al wachtlijsten voor bedrijven, sportclubs en woningprojecten die willen aansluiten.
Volgens Jetten is het daarom noodzakelijk om te kijken waar op korte termijn ruimte gecreëerd kan worden:
-
zonder ingewikkelde procedures,
-
zonder miljardeninvesteringen,
-
en zonder ingrijpende verbouwingen.
Openbare verlichting vormt daarbij een interessant puzzelstuk. In Nederland staan ruim 3,5 miljoen lichtmasten, die samen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van het energiegebruik van gemeenten.
Dat betekent volgens Jetten niet dat het licht overal en altijd uit moet. Hij pleit voor slimme verlichting: fel waar nodig, gedimd waar mogelijk.

“Het gaat niet om besparen om het besparen,” benadrukte hij. “Het gaat om bewust omgaan met energie op momenten dat het net overbelast is.”
Hij wijst erop dat veel gemeenten al experimenteren met sensoren, dimschema’s en energiezuinige LED-verlichting. In sommige dorpen gaat het licht automatisch feller branden zodra er iemand langsloopt; op andere plekken wordt verlichting ’s nachts al deels gedimd.
Toch vindt Jetten dat dit niet langer afhankelijk mag zijn van individuele gemeenten: er moet een landelijke strategie komen.

De zorgen van burgers: ‘Een donkere straat voelt niet veilig’
Waar Jetten vooral kijkt naar duurzaamheid en het efficiënt inzetten van energie, klinkt bij veel Nederlanders een heel andere zorg: veiligheid.
1. Onveiligheidsgevoel
Vooral vrouwen, ouderen en ouders van tieners spreken zich daar duidelijk over uit. Donkere straten worden al snel geassocieerd met onoverzichtelijke situaties, minder zicht en een groter gevoel van kwetsbaarheid.
Het gaat daarbij niet alleen om daadwerkelijke risico’s, maar vooral om het gevoel dat ontstaat wanneer een buurt minder verlicht is.
“Je voelt je gewoon minder
prettig in het donker,” schrijft een gebruiker op X.
“Hoe leg ik mijn dochter van 15 uit dat ze voortaan door donkere
straten naar huis moet fietsen?”
2. Verkeersveiligheid
Verkeersdeskundigen wijzen daarnaast op de gevaren van te weinig licht op:
-
rotondes
-
kruispunten
-
fietspaden
-
oversteken
-
landelijke wegen zonder vangrails
Nederland is een fietsland, en goede zichtbaarheid is een belangrijk onderdeel van verkeersveiligheid. Vooral in de herfst- en wintermaanden, wanneer veel scholieren vroeg vertrekken en laat thuiskomen, kan dimmen volgens experts tot verwarrende of gevaarlijke situaties leiden.
Een verkeersonderzoeker uit
Utrecht verwoordde het zo:
“Het is een begrijpelijke maatregel vanuit energiebesparing, maar
we moeten ontzettend voorzichtig zijn. Je wilt geen risico dat te
voorkomen was.”
Is de energiewinst wel zo groot?
Een andere lijn van kritiek richt zich op de vraag of deze maatregel überhaupt veel oplevert. Straatverlichting zou volgens sceptici maar een klein deel zijn van het totale energieverbruik in Nederland.
Critici noemen het daarom symboolpolitiek: zichtbaar, maar niet substantieel.
Waarom, zo vragen zij, ligt de focus op:
-
gezinnen,
-
woonwijken,
-
dorpen en steden,
terwijl energie-intensieve sectoren zoals industrie, datacenters, agrarische bedrijven en luchtvaart minder vaak onderwerp zijn van dergelijke maatregelen?
De kritiek komt neer op één
vraag:
Wordt de
verantwoordelijkheid eerlijk verdeeld?
Jetten reageerde daarop door te zeggen dat de energietransitie een gezamenlijke inspanning is, waarbij zowel grote als kleine maatregelen bijdragen aan het geheel.
Experts vragen om nuance: niet overal hoeft het licht aan te blijven
Hoewel veel Nederlanders moeite hebben met het voorstel, klinkt er ook constructieve feedback.
Locatiegebonden verlichtingsplannen
Steeds meer experts pleiten voor een gebiedsgerichte aanpak. Niet elke straat hoeft dezelfde hoeveelheid licht. Mogelijke plekken waar dimmen wél verantwoord kan zijn:
-
lege parkeerplaatsen na 22.00 uur
-
industrieterreinen buiten werktijden
-
fietspaden met sensoren die licht aanzetten bij beweging
-
sportcomplexen die ’s nachts gesloten zijn
-
parken waar geen doorstroom is
Deze aanpak wordt in delen van Duitsland en Scandinavië al toegepast.
Slimme technologie als alternatief
Nederland loopt technisch voorop en beschikt over:
-
LED-lampen die 90% minder energie verbruiken dan oude lampen
-
sensoren die licht automatisch laten oplichten bij beweging
-
slimme lantaarnpalen die onderling communiceren
Volgens ingenieurs is het zelfs mogelijk om verlichting volledig te laten reageren op het aantal voorbijgangers, de verkeersdrukte en weersomstandigheden.
De vraag is dus niet óf er bespaard kan worden, maar hoe dat kan zonder dat mensen zich onveilig voelen.
Gemeenten zitten klem: zij moeten het uiteindelijk uitvoeren
Gemeentebesturen reageren verdeeld. Veel gemeenten willen wel bijdragen aan energiebesparing, maar benadrukken dat zij dagelijks verantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid van wijken.
Een wethouder uit
Noord-Brabant zei hierover:
“Wij zijn de eersten die gebeld worden wanneer een lantaarnpaal uit
staat. Mensen voelen het meteen in hun eigen straat. Je kunt dat
niet met één landelijke maatregel oplossen.”
Daarnaast zitten veel gemeenten vast aan:
-
bestaande verlichtingscontracten
-
onderhoudsplannen
-
oude infrastructuur die niet zomaar aangepast kan worden
Een landelijke verplichting zou daarom niet alleen gevoelig liggen, maar ook technisch lastig uitvoerbaar zijn.

De grotere discussie: wie draagt de last van de energietransitie?
Onder de oppervlakte speelt
een bredere vraag:
Wie draagt het meest de
gevolgen van duurzaamheidsmaatregelen?
Burgers zien steeds:
-
hogere energierekeningen
-
strengere regels in huis
-
discussies over zonnepanelen en warmtepompen
-
nu ook mogelijke aanpassingen in de openbare ruimte
Daarbij ontstaat het gevoel dat huishoudens veel moeten inleveren, terwijl grote bedrijven minder zichtbare offers brengen.
Jetten benadrukt dat dit beeld niet klopt en dat het bedrijfsleven juist zware transitie-eisen krijgt opgelegd. Toch blijft het gevoel bestaan dat de balans niet altijd eerlijk voelt—een gevoel dat eerder al opdook in debatten over stikstof, klimaatplannen en woningbouw.

De politieke dimensie: waarom het voorstel gevoelig ligt
In de politiek wordt het voorstel nauwlettend in de gaten gehouden, omdat het raakt aan gevoelige thema’s zoals:
-
veiligheid
-
leefbaarheid
-
energiearmoede
-
vertrouwen in de overheid
Voor oppositiepartijen vormt het voorstel een kans om vragen te stellen over de koers van het klimaatbeleid. Coalitiepartners worstelen juist met de balans tussen ambitie en uitvoerbaarheid.
Er wordt gevreesd dat een maatregel die als “klein en praktisch” wordt gepresenteerd, in de praktijk kan uitgroeien tot een bron van grote maatschappelijke weerstand.

Waar liggen de kansen voor een gezamenlijk plan?
Als er één ding duidelijk is, dan is het dat niemand in Nederland zit te wachten op onveilige situaties. Maar veel Nederlanders zien wél dat energiebesparing gewenst is.
De oplossing lijkt daarom te liggen in een combinatie van:
-
slimme technologie
-
gebiedsgericht maatwerk
-
goede communicatie
-
burgerparticipatie
-
transparante data over effecten en energiewinsten
Een landelijke strategie kan werken — maar alleen als deze rekening houdt met de diversiteit van Nederlandse straten, wijken en inwoners.

Een gesprek dat nog lang niet voorbij is
Het voorstel van Rob Jetten heeft losgemaakt wat veel Nederlanders al langer voelen: de energietransitie schuift steeds dichter naar het persoonlijke domein. Waar het eerst ging over windmolens, CO₂-doelen en internationale afspraken, gaat het nu over de straat waarin je woont en de route die je ’s avonds fietst.
De behoefte aan duidelijkheid, nuance en veiligheid is groter dan ooit.
De komende maanden zullen bepalend zijn voor hoe dit voorstel verder wordt opgepakt. Gemeenten, experts, bewoners en politici zullen hun stemmen laten horen. Want hoe noodzakelijk energiebesparing ook is, de manier waarop dat gebeurt moet passen bij het dagelijks leven van miljoenen Nederlanders.
Wat vind jij?
Moet Nederland slimmer omgaan met verlichting, of is dit een grens
die niet overschreden mag worden?
Praat mee op onze Facebookpagina en deel je mening.