Algemeen
Massa is Kassa-kijkers gaan helemaal los om houding Mark Gillis

Vanavond was het langverwachte moment eindelijk daar voor trouwe fans: een gloednieuw seizoen van “Massa is Kassa” ging van start.
Ondanks de uitdagingen waar Peter mee te maken heeft, blijft hij kunnen rekenen op de steun van een toegewijde groep kijkers.
Echter, velen zijn niet te spreken over de houding van Mark, en op sociale media wordt er flink over gediscussieerd.
In de eerste aflevering, die al een tijd geleden werd opgenomen, zagen kijkers hoe er op park Prinsenmeer, dat al vijf maanden gesloten is, een caravan verplaatst moest worden.
Mark, samen met Erik en een vriend van Peter Thomas, werd belast met deze taak.
Mark leek echter weinig zin te hebben in de klus.
In plaats van actief mee te helpen, gaf hij vooral commando’s, vaak gepaard met handgebaren.
Veel kijkers waren verbaasd en teleurgesteld over zijn houding, waarbij de term “tenenkrommend” online veelvuldig werd gebruikt.
Op sociale media lieten verschillende kijkers hun ongenoegen
blijken over de attitude van Mark.
Zo schreef @Nondeju: “Jezus, bolle. Help anders even mee met je vette pens. Zal je goed doen.”
Hieronder volgt een selectie van reacties van kijkers die hun mening ventileerden op sociale media:
– “@ParkieMarkie, als je klaar bent met het zwaaien van je handen, kun je dan misschien ook helpen met het werk?”
– “Wat een vertoning, Mark. Je zou denken dat je wel wat meer respect toont voor Peter en zijn situatie.”
– “Het is echt teleurstellend om te zien hoe Mark zich gedraagt. Het lijkt alsof hij totaal geen interesse heeft in het helpen van anderen.”
– “Peter verdient beter dan dit. Mark, toon alsjeblieft wat meer empathie en betrokkenheid.”
Deze reacties weerspiegelen de algemene teleurstelling van de kijkers over de houding van Mark in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van “Massa is Kassa”.
Jezus, bolle. Help anders even mee met je vette pens. Zal je goed doen. #ParkieMarkie #MassaIsKassa
— M. (@_nondeju_) April 5, 2024
Weten jullie waarom er geen caravans staan in de woestijn? 😂😂😂#massaiskassa
— Ome Co, Die van Rien (@die_rien) April 5, 2024
Parkiemarkie kan beter bij de #macdonalds gaan werken. Lekker vreten en koffie zuipen slurpppp #massaiskassa
— Pauline (@pauletta69) April 5, 2024

Algemeen
Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.
Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer
Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.
Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval
Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.
Complexe achterdeurconstructie onder vuur
De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.
Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts
Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.
Oudere systemen mogelijk veiliger in nood
Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.
Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak
Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.
Aandacht voor noodmechanismen groeit
Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.