-

Algemeen

Dokters geven hoop op en willen stekker uit man trekken – dan neemt familie moedige beslissing

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Wanneer je trouwt, beloof je je partner lief te hebben in z1ekte en gezondheid. In de loop der jaren is echtsche1ding onder stellen steeds gebruikelijker geworden – maar de 22-jarige Matt Davis en zijn vrouw Danielle hebben zeker de statistieken getrotseerd.

Ik dacht dat liefde op het eerste gezicht alleen in films gebeurt, maar Matt en Danielle bewijzen dat het ook in het echte leven kan gebeuren. Volgens rapporten kenden het jonge stel elkaar slechts acht weken toen ze in het huwelijksbootje stapten!

Ze hielden meer van elkaar dan van al het andere en konden niet wachten om samen hun toekomst te plannen. Helaas had het lot andere plannen.

Slechts zeven maanden nadat ze getrouwd waren, raakte Matt in een coma. Alles veranderde op een hete, zomerse dag toen Matt betrokken raakte bij een ernstig 0ngeval.

Nadat ze alles hadden geprobeerd, wilden artsen zijn be@demingsapparaat uitschakelen, maar toen deed Danielle iets wat een wonder veroorzaakte…

Het was een vreselijk motor0ngeluk dat Matt in het ziekenhuis deed belanden. Artsen ontdekten dat de 22-jarige verschillende botten had gebroken, interne organen had verwond en een ernstig hersenletsel had opgelopen.

In het ziekenhuis kreeg Danielle de woorden te horen die niemand ooit zou moeten horen: “Uw man zal waarschijnlijk niet meer wakker worden”.

Na veel discussie en tests adviseerden artsen Danielle om de levensondersteunende behandeling van Matt stop te zetten. Ze waren ervan overtuigd dat er niets anders meer kon worden gedaan.

Maar Danielle weigerde de hoop op te geven. “We hadden eigenlijk niet eens de kans om ons leven samen te beginnen, en ik wilde niet opgeven”, zei Danielle. Matt’s vader st1erf 2 jaar geleden en zijn moeder was te ziek om voor haar zoon te zorgen.

Danielle besloot Matt naar huis te brengen en hem 24 uur per dag te verzorgen. Ze gaf alles op – alleen maar om voor haar man te zorgen.

Haar weigering om de hoop op te geven zou uiteindelijk beloond worden. Na 3 maanden in coma gebeurde het onmogelijke: Matt opende zijn ogen!

Danielle besefte dat hij iets probeerde te zeggen, maar hij kon de woorden er niet uit krijgen. Ze bleef hem vragen stellen en plotseling hoorde ze haar man uitbarsten: “Ik probeer!” Danielle kon het niet geloven: “Het was het mooiste wat ik ooit heb gehoord!”

Maar de weg terug naar een normaal leven was verre van gemakkelijk. Matt vocht elke dag om beter te worden, stap voor stap. Hij moest alles opnieuw leren, zelfs praten, staan en lopen.

Hij heeft nog steeds moeite om zich dingen van vóór het 0ngeval te herinneren. Zijn relatie met Danielle, hun huwelijk – alles was weg. Maar Matt is er 100 procent zeker van: “Ik ben blij dat ik met Danielle ben getrouwd!”. Zonder haar onvoorwaardelijke liefde zou hij vandaag niet meer leven.

Vandaag voelt Matt zich beter en kan hij een normaal leven leiden. Hij kan lopen, praten en fietsen – hij doet zelfs aan yoga. Fantastisch! Danielle’s strijd voor het leven van haar man leidde tot een wonder. Hoewel de artsen de hoop hadden opgegeven, vocht Matt zijn eigen strijd om uit de c0ma te komen.

Hun verhaal laat zien dat ware liefde alles kan overwinnen! In een wereld die misschien donker, koud en hopeloos lijkt, zijn er verhalen zoals deze die echt mijn hart verwarmen.

Deels omdat Danielle nooit stopte met vechten voor haar man en liet zien wat ware liefde is, en deels omdat Matt alles deed om te genezen en zijn leven terug te krijgen toen de kansen tegen hem waren.

Algemeen

Humberto Tan zwaar onder vuur na interview met Martijn Krabbé

Avatar foto

Gepubliceerd

op

RTL ligt onder vuur na het uitgebreide en emotionele interview met Martijn Krabbé in het programma RTL Tonight. De presentator, die ongeneeslijk z!ek is door uitgezaaide longk*nker, sprak dinsdagavond openhartig over zijn angsten, zijn gezin en het naderende afscheid. Het gesprek, dat plaatsvond aan zijn eigen keukentafel en werd geleid door Humberto Tan, maakte veel los bij het publiek. Waar veel kijkers het interview omschreven als indrukwekkend, eerlijk en ontroerend, klinkt er op sociale media ook stevige kritiek op de manier waarop het werd gebracht.

Een gesprek dat niemand onberoerd liet

Vanaf het eerste moment was duidelijk dat het interview geen standaard televisiegesprek zou worden. Geen studiopubliek, geen luchtige onderwerpen, maar een man die zonder omwegen sprak over de realiteit van leven met een ongeneeslijke z!ekte. Krabbé vertelde hoe zijn dagen eruitzien, hoe de nachten soms zwaarder zijn dan de dagen en hoe zijn grootste angst niet zozeer draait om zichzelf, maar om wat hij achterlaat.

Hij sprak met zachte stem, maar duidelijke woorden over zijn vrouw Deborah en hun kinderen. Over de gedachte dat zij straks zonder hem verder moeten, en hoe hij probeert hen zo goed mogelijk “achter te laten”. Juist die eerlijkheid maakte diepe indruk op veel kijkers. Tegelijkertijd riep het ook ongemak op bij een deel van het publiek, dat zich afvroeg of deze kwetsbaarheid wel thuishoort in een televisieformat.

Kritiek: ‘tranentrekkerij’ en ‘effectbejag’

Op sociale media ontstond al snel een fel debat. Met name op X uitten enkele bekende accounts hun ongenoegen. Influencer MiesBee schreef dat ze zich “onpasselijk” voelde bij wat zij omschreef als tranentrekkerij. Ze vroeg zich hardop af of Krabbé zichzelf hier wel een plezier mee deed door zo ver te gaan in zijn openheid.

Ook Marieke Derksen, dochter van een bekende mediapersoonlijkheid, liet zich kritisch uit. Volgens haar ging RTL een grens over door het gesprek zo uitgebreid en emotioneel in beeld te brengen. Zij sprak zelfs van het “uitbuiten van z!eke mensen voor goede kijkcijfers”. Die woorden vonden weerklank bij een groep kijkers die vond dat het interview te lang duurde en te veel nadruk legde op emotie.

Sommigen wezen daarbij niet zozeer naar Krabbé zelf, maar naar de rol van de zender en de interviewer. De interviewstijl van Humberto Tan werd door critici omschreven als te sturend en te gericht op het losmaken van emoties. Er werd gesproken over “effectbejag” en “smakeloze televisie”.

Net zo veel steun en bewondering

Tegenover die kritische geluiden stond echter een minstens zo grote groep kijkers die het interview juist waardeerde. Voor hen was dit geen uitbuiting, maar een zeldzaam eerlijk gesprek dat herkenning en troost bood. Onder de hashtag van het programma verschenen honderden berichten van mensen die aangaven geraakt te zijn.

Kijkers schreven dat ze onverwacht tranen in de ogen kregen, maar dat die tranen niet voortkwamen uit sensatie, maar uit menselijkheid. Velen prezen Krabbé om zijn moed om zo open te spreken over een onderwerp waar nog altijd veel taboe op rust: angst voor het einde, zorgen om nabestaanden en de rauwe werkelijkheid van ongeneeslijke z!ekte.

Een kijker schreef: “Dit is geen televisie om weg te zappen. Dit is televisie die je dwingt om even stil te staan.” Anderen benadrukten dat ze zich gesteund voelden door het gesprek, omdat ze zelf of in hun omgeving met z!ekte te maken hebben gehad.

Angst, maar ook levenslust

In het interview vertelde Krabbé dat zijn angst vooral ’s nachts toeslaat. Overdag probeert hij te leven, te lachen en geen dag te verspillen. Maar als het stil wordt, komen de gedachten. Dan maakt hij zich zorgen over hoe zijn gezin het straks zal redden. Hij vertelde dat hij zijn vrouw altijd wakker mag maken, ook midden in de nacht. Deborah bevestigde dat die gesprekken zwaar zijn, maar dat ze proberen niet in somberheid te blijven hangen.

Wat veel kijkers raakte, was de balans die het stel liet zien tussen verdriet en levenslust. Ze spraken niet alleen over afscheid, maar ook over het leven dat er nu nog is. Over kleine momenten, humor en het belang van niet vooruitlopen op wat nog komt. Die nuance maakte dat het gesprek voor velen meer was dan alleen een confronterend portret van z!ekte.

Terugblik op zijn carrière

Een ander onderdeel van het interview was de terugblik op Krabbés lange carrière. Fragmenten uit eerdere programma’s kwamen voorbij, waaronder een aflevering waarin hij een ongeneeslijk z!eke vrouw hielp om haar kinderen financieel veilig achter te laten. Dat fragment raakte hem zichtbaar, omdat hij zichzelf daarin herkende.

Hij vertelde dat hij destijds al voelde hoe belangrijk het is om praktische zaken te regelen, juist uit liefde. Dat inzicht heeft hij meegenomen in zijn eigen bevestiging. Niet vanuit angst, maar vanuit zorg en verantwoordelijkheid.

De staande ovatie die bleef hangen

Een van de meest besproken momenten was het terugzien van de staande ovatie die Krabbé kreeg tijdens het Televizierring-gala. Het applaus duurde minutenlang en maakte diepe indruk. Krabbé gaf toe dat hij zich daar ongemakkelijk bij voelde. Hij wilde niet als individu op een voetstuk worden geplaatst.

Voor hem stond die ovatie symbool voor iets groters: voor iedereen die met k*nker te maken krijgt, voor patiënten en hun naasten. Hij benadrukte dat de enorme golf aan liefde en steun die hij nu ontvangt, onlosmakelijk verbonden is met zijn z!ekte. Die gedachte stemt hem dankbaar, maar ook weemoedig.

Waar ligt de grens?

Het interview roept een bredere vraag op die verder gaat dan dit ene gesprek: waar ligt de grens tussen openheid en exploitatie? Mag televisie ruimte bieden aan zulke kwetsbare verhalen, of moet er juist terughoudendheid zijn?

Voorstanders zeggen dat juist deze openheid het onderwerp bespreekbaar maakt en mensen verbindt. Tegenstanders vrezen dat emotie te gemakkelijk wordt ingezet als middel om kijkers te trekken. Het antwoord is niet eenduidig en lijkt sterk afhankelijk van hoe de kijker het gesprek beleeft.

Een gesprek dat blijft nazinderen

Wat vaststaat, is dat het interview met Martijn Krabbé niemand onberoerd liet. Het bracht tranen, boosheid, bewondering en discussie. Voor de één was het te veel, voor de ander precies wat nodig was. Krabbé zelf leek vooral één ding te willen: eerlijk zijn, zonder opsmuk.

Misschien is dat ook de reden dat het gesprek zo’n impact had. Niet omdat het perfect was, maar omdat het menselijk was. En juist dat maakt het debat eromheen zo fel en zo begrijpelijk tegelijk.

Lees verder