-

Algemeen

Deze blonde schoonheid uit de jaren ’70 scheert nog altijd hoge toppen op televisie

All In The Family was een van de grootste shows ooit, met lessen die ik nog steeds relevant vind vandaag de dag. Het lanceerde verschillende acteurs naar de sterren – en Sally Struthers was toevallig een van hen. Vandaag de dag ziet de mooie vrouw met dat kenmerkende blonde haar er heel anders uit – maar ze zit nog steeds in het vak…

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

Een veelbelovend talent Voor velen van ons zal Sally Struthers altijd herinnerd worden om haar vertolking van Gloria Stivic in de sitcom uit de jaren ’70, All In The Family. De iconische show ging over een arbeidersgezin dat in Queens, New York woonde en ontving tijdens de uitzending maar liefst 73 nominaties voor prijzen en won er 42.

Maar ik weet niet zeker of mensen die na de hoogtijdagen van de show geboren zijn, goed kunnen bevatten hoe baanbrekend het was. Er waren eerder wel grappige sitcoms geweest, maar die raakten zelden sociale kwesties en taboes aan. All In The Family nam veel van die kwesties en maakte ze grappig, of hartverscheurend, of beide.

Het bekijken van oude afleveringen van de show op YouTube laat je echt weer jong voelen; het laat je lachen, het haalt je gedachten weg van dingen die vandaag de dag gebeuren. Veel van de problemen van toen zijn dezelfde als die van vandaag, alleen op een komische manier gepresenteerd.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

De hoofdpersonages in All In The Family zijn Archie Bunker (Carroll O’Connor), Edith Bunker (Jean Stapleton), Gloria Bunker-Stivic (Sally Struthers), Michael Stivic (Rob Reiner) en Stephanie Mills (Danielle Brisebois) – ze hadden allemaal magie tussen hen. Naar mijn mening was Sally Struthers erg ondergewaardeerd en veelzijdig als actrice. Ze zong af en toe in sommige afleveringen van All In The Family – en ik kon zien hoe ze zich ontwikkelde gedurende de serie.

“In het begin gedroeg ik me als een idioot op de set. Ik dacht dat dat de manier was om mensen mij leuk te laten vinden. Ik ben opgevoed op de set. Ik heb geleerd mezelf te zijn. En nu respecteren ze me,” vertelde ze de Longview Daily News in 1973.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sam Pancake (@thesampancake)

Toen de serie in januari 1971 in première ging, was Sally een 22-jarige onbekende met minimale tv-ervaring. Producent Norman Lear, die volgens Sally een “vader voor ons allen” was, ontdekte de getalenteerde actrice toen ze danste op The Smothers Brothers Comedy Hour.

Ondanks haar gebrek aan ervaring deed Sally het geweldig – net als de rest van de cast. Zes maanden na de première was ze een gecertificeerde ster omdat All In The Family klom tot de nummer 1 show op televisie. Op het hoogtepunt van haar roem kon ze nauwelijks buiten lopen of uit eten gaan zonder belaagd te worden door fans. Voor een onschuldige 22-jarige was het een behoorlijk uitdagende ervaring.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

Tijdens de eerste seizoenen van de show was Sally blij om te schitteren als Gloria Stivic. Maar de actrice kreeg zelden de kans om het personage te ontwikkelen of haar geweldige acteertalent ten volle te benutten. Tijdens een pauze van All in the Family vertelde ze producenten dat ze wilde overstappen naar een meer dramatische rol.

“Wanneer we met vakantie gaan, wil ik iets anders doen,” zei ze. “En er zijn zoveel manieren om een vrouw te vertegenwoordigen. Ik wil een moordenares spelen en een ongehuwde moeder, en een non, en een oude joodse moeder. Aan het einde van mijn carrière zou ik willen dat mensen zeggen dat ik net zo grappig ben als Judy Holliday en zo vereerd als Ruth Gordon.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sam Pancake (@thesampancake)

Natuurlijk kan stereotypering het einde van iemands carrière betekenen – hoe vaak zie je iemand opkomen tot roem via een iconische show, alleen voor alles wat ze daarna doen, tekort te schieten? Helaas was het een beetje zo voor Sally. Ze won twee Emmy Awards voor haar rol als Gloria en kreeg de hoofdrol in een paar andere shows nadat ze All In The Family verliet. Maar de waarheid was dat ze niet veel aanbiedingen had – en het werk begon al snel op te drogen voor Sally.

In de jaren ’90 was ze een semi-regelmatige paneliste in het panel spelprogramma Match Game – anderen herkennen Sally misschien als Babette Dell in Gilmore Girls. Wat betreft nu, ze is sinds het begin van de jaren 2000 een vaste waarde in het Ogunquit Playhouse. Het regionale theater bevindt zich in Ogunquit, Maine, en produceert elk seizoen vier of meer shows.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

In 2022 speelde ze ook samen met AJ Holmes als Frau Blucher in Mel Brooks’ Young Frankenstein, in La Mirada Theatre for the Performing Arts. De ster van All In The Family heeft zich ook veel ingezet voor het pleiten voor arme kinderen in ontwikkelingslanden. Sally is al vele jaren woordvoerder voor Christian Children’s Fund, en is ook verschenen in hun bekende tv-commercials.

Velen weten dit misschien niet, maar Sally is moeder van één – hoewel ze eigenlijk nooit een kind wilde. Nadat ze de beroemde psychiater William C. Rader had ontmoet, veranderde ze van gedachten. Het paar trouwde in 1977, en twee jaar later verwelkomden ze een dochter, Samantha.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Val Roder (@val_roder)

“Voordat ik Bill ontmoette, wilde ik nooit een baby. Ik was altijd de eerste die zei dat het me niet vervuld zou maken, dat ik geen kopie van mezelf nodig had. Dan word je verliefd op iemand,” vertelde Sally aan People in 1981.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

“En je wilt de moeder zijn van een kind dat deel uitmaakt van die man, het resultaat van jullie liefde voor elkaar.” Helaas duurde haar huwelijk niet erg lang. In 1983 gingen Sally en William C. Rader uit elkaar en leefden ze apart verder. Hun dochter volgde niet in de voetsporen van haar moeder – in plaats daarvan werd ze klinisch psycholoog, en heeft ze vandaag de dag haar eigen praktijk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Val Roder (@val_roder)

Samantha Struthers Rader is ook erg actief op sociale media, waar ze advies geeft en foto’s deelt van haar reizen. Maar het is duidelijk dat ze enkele van de talenten van haar moeder heeft geërfd… soms laat Samantha haar ongelooflijke zangtalent zien, en haar stem klinkt net zo goed als die van Sally.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

Vandaag de dag is Sally Struthers 75 jaar oud en woont ze in Los Angeles. Ze is nog steeds actief in de entertainmentindustrie en werkt al 25 jaar in theaters. Maar ze staat ook open voor andere dingen.

“Ik ben hier. Ik ben een inwoner van Los Angeles. Ik ben beschikbaar. Ik weet niet waarom ik nooit wordt gevraagd om auditie te doen. Ik krijg hier nooit een baan aangeboden. Maar, geef me Texas, geef me Maine, geef me Virginia, geef me New York, geef me Connecticut en er is altijd een baan voor me. Ze smeken me om het volgende jaar terug te komen in iets anders,” zegt ze.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Val Roder (@val_roder)

In de loop der jaren heeft Sally ups en downs gehad. Ze verloor haar moeder aan Alzheimer in 1996 – ze stierf in de armen van Sally twee dagen voor Kerstmis. Sally heeft ook gemene opmerkingen ontvangen over haar uiterlijk en gewicht door de jaren heen, voornamelijk van willekeurige mensen op sociale media.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Classictv (@classictvseries)

Maar de actrice heeft alle obstakels met charme, integriteit en gevoel voor humor doorstaan. “Vanaf het moment dat ik kon lopen en een paar woorden kon zeggen, was mijn hele doel in het leven om mensen aan het lachen te maken,” vertelde ze Spectrum News in 2022.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Val Roder (@val_roder)

“En als ik andere mensen hoor lachen, en ik weet dat een of andere gekke gezichtsuitdrukking die ik heb gemaakt of een of andere lezing van een zin ervoor zorgt dat ze dubbel liggen, dan ben ik in de zevende hemel. Dat is mijn ding. Lachen.” Ik begrijp niet echt waarom al dat gevloek en die gemene opmerkingen nodig zijn. Sally heeft ons jarenlang gelach gegeven; ze draagt bij aan de maatschappij door haar tijd te schenken aan kinderen in nood en lijkt echt een oprecht zorgzaam mens te zijn.

Algemeen

52-jarige model laat zien hoe ze eruit ziet in een badpak

In een tijdperk waarin de perceptie van schoonheid voortdurend verandert en nieuwe uitdagingen met zich meebrengt, staat Allegra Cole centraal in een discussie over de grenzen van esthetische aanpassingen.

Met haar 52 jaar heeft Allegra een reis doorgemaakt van conventionele schoonheid naar een extreem geïndividualiseerde visie hierop.

Haar verhaal biedt een unieke inkijk in de dynamiek van schoonheidsidealen en de persoonlijke en sociale implicaties daarvan.

Model

Allegra begon haar carrière in de modellenwereld op 30-jarige leeftijd, een fase die het begin markeerde van een diepgaande transformatie, zowel fysiek als professioneel.

Oorspronkelijk had ze een uiterlijk dat velen als conventioneel mooi beschouwden, maar zij begon aan een zoektocht naar een unieke vorm van schoonheid die haar onderscheidde in een competitieve industrie.

Deze transformatie was niet alleen een persoonlijke keuze, maar ook een statement in een branche die vaak wordt bekritiseerd om zijn rigide en smalle schoonheidsnormen.

Chirurgie

De beslissing van Allegra om meerdere plastische chirurgieprocedures te ondergaan en haar lichaam drastisch te veranderen, weerspiegelt haar provocatieve kijk op wat schoonheid kan betekenen.

Haar keuzes hebben geleid tot een lichaam dat zij als perfect beschouwt, hoewel het vaak wordt gezien als een extreme afwijking van conventionele normen.

Deze keuzes dwingen ons na te denken over onze collectieve normen over schoonheid en de mate waarin individuen hun lichaam mogen aanpassen in de zoektocht naar zelfexpressie en tevredenheid.

Strijd

De ingrijpende fysieke veranderingen van Allegra hadden een diepgaande impact op haar persoonlijke relaties, vooral op haar huwelijk.

De weigering van haar echtgenoot om haar esthetische keuzes te accepteren na meer dan twee decennia samen, leidde uiteindelijk tot een scheiding.

Dit aspect van haar leven belicht de vaak over het hoofd geziene emotionele en relationele kosten van extreme schoonheidsingrepen. Het stelt ook vragen over de compromissen en grenzen binnen persoonlijke relaties en het belang van ondersteuning en begrip van dierbaren.

Kritiek

Op sociale media heeft Allegra een platform gevonden waar ze zowel steun als kritiek ontvangt. Haar volgers variëren van diehard fans die haar keuzes vieren tot critici die haar beslissingen in twijfel trekken.

Deze interacties benadrukken de rol van sociale media als een moderne arena voor het debatteren en vormgeven van schoonheidsnormen. Ze bieden een venster op hoe publieke figuren zoals Allegra de percepties van schoonheid kunnen beïnvloeden en tegelijkertijd de grenzen van acceptatie kunnen testen.

Reflectie

Allegra Cole’s verhaal werpt licht op de complexiteit van persoonlijke en publieke percepties van schoonheid in onze hedendaagse cultuur.

Haar ervaringen dagen ons uit om na te denken over de vrijheid van individuele expressie tegenover sociale acceptatie en de impact van esthetische keuzes op persoonlijk welzijn en sociale relaties.

Belangrijkste punten van het artikel

  • De Keuze van Persoonlijke Schoonheid: Allegra’s keuzes benadrukken de autonomie van het individu in het definiëren van persoonlijke schoonheid.
  • Impact op Relaties: De invloed van esthetische keuzes op intieme relaties belicht de noodzaak van ondersteuning en acceptatie binnen persoonlijke verbintenissen.
  • Rol van Sociale Media: Sociale media spelen een cruciale rol in het vormgeven van en reageren op hedendaagse schoonheidsnormen, en fungeren als zowel een steunpunt als een platform voor kritiek.
  • Culturele Normen en Waarden: Allegra’s verhaal nodigt uit tot een bredere discussie over culturele schoonheidsstandaarden en de spanning tussen individuele vrijheid en maatschappelijke verwachtingen.

Conclusie

Allegra Cole’s benadering van schoonheid biedt een diepgaand inzicht in de persoonlijke en maatschappelijke dynamiek van esthetische keuzes.

Haar verhaal onderstreept de complexiteit van schoonheid in de moderne tijd en roept op tot een bredere acceptatie van diverse schoonheidsidealen.

Allegra’s reis van conventionele naar geïndividualiseerde schoonheid toont niet alleen haar persoonlijke moed, maar ook de voortdurende evolutie van wat schoonheid betekent in onze samenleving.

Terwijl ze kritiek en steun ontvangt, blijft haar verhaal een krachtige reminder van de autonomie en vrijheid die ieder individu heeft om hun eigen pad te kiezen in de zoektocht naar zelfexpressie en tevredenheid.

Lees verder