Algemeen
Deze blonde schoonheid uit de jaren ’70 scheert nog altijd hoge toppen op televisie
All In The Family was een van de grootste shows ooit, met lessen die ik nog steeds relevant vind vandaag de dag. Het lanceerde verschillende acteurs naar de sterren – en Sally Struthers was toevallig een van hen. Vandaag de dag ziet de mooie vrouw met dat kenmerkende blonde haar er heel anders uit – maar ze zit nog steeds in het vak…
Dit bericht op Instagram bekijken
Een veelbelovend talent Voor velen van ons zal Sally Struthers altijd herinnerd worden om haar vertolking van Gloria Stivic in de sitcom uit de jaren ’70, All In The Family. De iconische show ging over een arbeidersgezin dat in Queens, New York woonde en ontving tijdens de uitzending maar liefst 73 nominaties voor prijzen en won er 42.

Maar ik weet niet zeker of mensen die na de hoogtijdagen van de show geboren zijn, goed kunnen bevatten hoe baanbrekend het was. Er waren eerder wel grappige sitcoms geweest, maar die raakten zelden sociale kwesties en taboes aan. All In The Family nam veel van die kwesties en maakte ze grappig, of hartverscheurend, of beide.

Het bekijken van oude afleveringen van de show op YouTube laat je echt weer jong voelen; het laat je lachen, het haalt je gedachten weg van dingen die vandaag de dag gebeuren. Veel van de problemen van toen zijn dezelfde als die van vandaag, alleen op een komische manier gepresenteerd.
Dit bericht op Instagram bekijken
De hoofdpersonages in All In The Family zijn Archie Bunker (Carroll O’Connor), Edith Bunker (Jean Stapleton), Gloria Bunker-Stivic (Sally Struthers), Michael Stivic (Rob Reiner) en Stephanie Mills (Danielle Brisebois) – ze hadden allemaal magie tussen hen. Naar mijn mening was Sally Struthers erg ondergewaardeerd en veelzijdig als actrice. Ze zong af en toe in sommige afleveringen van All In The Family – en ik kon zien hoe ze zich ontwikkelde gedurende de serie.

“In het begin gedroeg ik me als een idioot op de set. Ik dacht dat dat de manier was om mensen mij leuk te laten vinden. Ik ben opgevoed op de set. Ik heb geleerd mezelf te zijn. En nu respecteren ze me,” vertelde ze de Longview Daily News in 1973.
Dit bericht op Instagram bekijken
Toen de serie in januari 1971 in première ging, was Sally een 22-jarige onbekende met minimale tv-ervaring. Producent Norman Lear, die volgens Sally een “vader voor ons allen” was, ontdekte de getalenteerde actrice toen ze danste op The Smothers Brothers Comedy Hour.

Ondanks haar gebrek aan ervaring deed Sally het geweldig – net als de rest van de cast. Zes maanden na de première was ze een gecertificeerde ster omdat All In The Family klom tot de nummer 1 show op televisie. Op het hoogtepunt van haar roem kon ze nauwelijks buiten lopen of uit eten gaan zonder belaagd te worden door fans. Voor een onschuldige 22-jarige was het een behoorlijk uitdagende ervaring.
Dit bericht op Instagram bekijken
Tijdens de eerste seizoenen van de show was Sally blij om te schitteren als Gloria Stivic. Maar de actrice kreeg zelden de kans om het personage te ontwikkelen of haar geweldige acteertalent ten volle te benutten. Tijdens een pauze van All in the Family vertelde ze producenten dat ze wilde overstappen naar een meer dramatische rol.

“Wanneer we met vakantie gaan, wil ik iets anders doen,” zei ze. “En er zijn zoveel manieren om een vrouw te vertegenwoordigen. Ik wil een moordenares spelen en een ongehuwde moeder, en een non, en een oude joodse moeder. Aan het einde van mijn carrière zou ik willen dat mensen zeggen dat ik net zo grappig ben als Judy Holliday en zo vereerd als Ruth Gordon.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Natuurlijk kan stereotypering het einde van iemands carrière betekenen – hoe vaak zie je iemand opkomen tot roem via een iconische show, alleen voor alles wat ze daarna doen, tekort te schieten? Helaas was het een beetje zo voor Sally. Ze won twee Emmy Awards voor haar rol als Gloria en kreeg de hoofdrol in een paar andere shows nadat ze All In The Family verliet. Maar de waarheid was dat ze niet veel aanbiedingen had – en het werk begon al snel op te drogen voor Sally.

In de jaren ’90 was ze een semi-regelmatige paneliste in het panel spelprogramma Match Game – anderen herkennen Sally misschien als Babette Dell in Gilmore Girls. Wat betreft nu, ze is sinds het begin van de jaren 2000 een vaste waarde in het Ogunquit Playhouse. Het regionale theater bevindt zich in Ogunquit, Maine, en produceert elk seizoen vier of meer shows.
Dit bericht op Instagram bekijken
In 2022 speelde ze ook samen met AJ Holmes als Frau Blucher in Mel Brooks’ Young Frankenstein, in La Mirada Theatre for the Performing Arts. De ster van All In The Family heeft zich ook veel ingezet voor het pleiten voor arme kinderen in ontwikkelingslanden. Sally is al vele jaren woordvoerder voor Christian Children’s Fund, en is ook verschenen in hun bekende tv-commercials.

Velen weten dit misschien niet, maar Sally is moeder van één – hoewel ze eigenlijk nooit een kind wilde. Nadat ze de beroemde psychiater William C. Rader had ontmoet, veranderde ze van gedachten. Het paar trouwde in 1977, en twee jaar later verwelkomden ze een dochter, Samantha.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Voordat ik Bill ontmoette, wilde ik nooit een baby. Ik was altijd de eerste die zei dat het me niet vervuld zou maken, dat ik geen kopie van mezelf nodig had. Dan word je verliefd op iemand,” vertelde Sally aan People in 1981.
Dit bericht op Instagram bekijken
“En je wilt de moeder zijn van een kind dat deel uitmaakt van die man, het resultaat van jullie liefde voor elkaar.” Helaas duurde haar huwelijk niet erg lang. In 1983 gingen Sally en William C. Rader uit elkaar en leefden ze apart verder. Hun dochter volgde niet in de voetsporen van haar moeder – in plaats daarvan werd ze klinisch psycholoog, en heeft ze vandaag de dag haar eigen praktijk.
Dit bericht op Instagram bekijken
Samantha Struthers Rader is ook erg actief op sociale media, waar ze advies geeft en foto’s deelt van haar reizen. Maar het is duidelijk dat ze enkele van de talenten van haar moeder heeft geërfd… soms laat Samantha haar ongelooflijke zangtalent zien, en haar stem klinkt net zo goed als die van Sally.
Dit bericht op Instagram bekijken
Vandaag de dag is Sally Struthers 75 jaar oud en woont ze in Los Angeles. Ze is nog steeds actief in de entertainmentindustrie en werkt al 25 jaar in theaters. Maar ze staat ook open voor andere dingen.

“Ik ben hier. Ik ben een inwoner van Los Angeles. Ik ben beschikbaar. Ik weet niet waarom ik nooit wordt gevraagd om auditie te doen. Ik krijg hier nooit een baan aangeboden. Maar, geef me Texas, geef me Maine, geef me Virginia, geef me New York, geef me Connecticut en er is altijd een baan voor me. Ze smeken me om het volgende jaar terug te komen in iets anders,” zegt ze.
Dit bericht op Instagram bekijken
In de loop der jaren heeft Sally ups en downs gehad. Ze verloor haar moeder aan Alzheimer in 1996 – ze stierf in de armen van Sally twee dagen voor Kerstmis. Sally heeft ook gemene opmerkingen ontvangen over haar uiterlijk en gewicht door de jaren heen, voornamelijk van willekeurige mensen op sociale media.
Dit bericht op Instagram bekijken
Maar de actrice heeft alle obstakels met charme, integriteit en gevoel voor humor doorstaan. “Vanaf het moment dat ik kon lopen en een paar woorden kon zeggen, was mijn hele doel in het leven om mensen aan het lachen te maken,” vertelde ze Spectrum News in 2022.
Dit bericht op Instagram bekijken
“En als ik andere mensen hoor lachen, en ik weet dat een of andere gekke gezichtsuitdrukking die ik heb gemaakt of een of andere lezing van een zin ervoor zorgt dat ze dubbel liggen, dan ben ik in de zevende hemel. Dat is mijn ding. Lachen.” Ik begrijp niet echt waarom al dat gevloek en die gemene opmerkingen nodig zijn. Sally heeft ons jarenlang gelach gegeven; ze draagt bij aan de maatschappij door haar tijd te schenken aan kinderen in nood en lijkt echt een oprecht zorgzaam mens te zijn.
Algemeen
Yvonne Coldeweijer opent keiharde aanval op Marco Borsato en komt met nieuwe bewijzen

Rechtszaak Marco Borsato zorgt voor mediastorm: scherpe uitspraken van Yvonne Coldeweijer zetten discussie op scherp
De rechtszaak rondom Marco Borsato behoort tot de meest besproken gebeurtenissen binnen de Nederlandse entertainmentwereld. Al jaren is er publieke aandacht voor de aantijgingen waarover nu eindelijk een rechter zich buigt. Terwijl de zanger zich bij de rechtbank in Utrecht moest verantwoorden, volgden journalisten, opiniemakers én het grote publiek elke ontwikkeling op de voet. Een van de luidste stemmen in die discussie is die van Yvonne Coldeweijer, de bekende roddelvlogger die zich al eerder heeft uitgesproken over diverse kwesties binnen de showbizz. Ook nu houdt zij zich niet in.

Haar uitgesproken mening over de zaak zorgt voor verhitte debatten op sociale media. Waar sommigen haar zien als iemand die misstanden durft aan te kaarten, vinden anderen haar uitlatingen te scherp of te suggestief in een periode waarin de rechter nog geen officieel oordeel heeft geveld. Het contrast tussen deze standpunten laat zien hoezeer de zaak Nederland verdeelt.
Een rechtszaak die de aandacht trekt van het hele land
Sinds de aankondiging van de zittingsdata stond Utrecht in het middelpunt van de belangstelling. De rechtbank was tijdens de zittingen volledig gevuld met media, deskundigen en geïnteresseerden. Buiten stonden mensen die hun steun wilden betuigen, of juist duidelijk wilde laten merken dat zij kritisch stonden ten opzichte van de zanger. Het laat zien hoe groot de impact van de zaak is, zowel op de entertainmentwereld als op de samenleving.
Binnen in de zaal was de spanning continu voelbaar. Volgens het team van Borsato is de zanger het slacht0ffer geworden van een sfeer waarin publieke meningen haast sneller worden gevormd dan het juridisch proces kan volgen. Zijn advocaten benadrukten dat er volgens hen geen volledig sluitend bewijs ligt en dat veel elementen van het dossier afhankelijk zijn van interpretatie.
Het 0penbaar Ministerie liet daarentegen een uitgebreid pakket aan verklaringen en gesprekken horen, waarmee zij een ander beeld schetsen. Voor hen staat de kern van de zaak niet alleen in wat er letterlijk is gezegd, maar ook in hoe bepaalde momenten worden geïnterpreteerd. Hierdoor ontpopt de rechtszaak zich tot een complexe juridische puzzel waarin verschillende partijen overtuigd zijn van hun eigen lezing.

Getuigen delen hun ervaringen: een beladen onderdeel van het proces
Tijdens de verschillende zittingen kwamen getuigen aan het woord die hun ervaringen deelden. Voor sommige van hen was dit de eerste keer dat zij zo openlijk spraken. Volgens de aanklagers was het van groot belang dat deze verhalen werden verteld om zo een compleet beeld te schetsen. De verdediging probeerde tegelijkertijd de betrouwbaarheid van die verklaringen te toetsen en wees daarbij naar eerdere uitspraken die volgens hen niet altijd met elkaar overeenkwamen.
Voor het publiek – zowel in de zaal als thuis – gaf dit deel van de zaak een dieper inzicht in hoe ingewikkeld situaties kunnen zijn waarin emoties, machtsverhoudingen en persoonlijke ervaringen samenkomen. Veel mensen merkten op dat deze zittingen lieten zien hoe moeilijk het is om één duidelijke waarheid te destilleren uit gebeurtenissen die jaren geleden plaatsvonden en waarbij herinneringen en interpretaties een grote rol spelen.

Yvonne Coldeweijer spreekt zich fel uit
In gesprekken met De Telegraaf en op haar eigen kanalen gaf Yvonne Coldeweijer opnieuw scherpe analyses. Ze zei onder andere:
“Ik zie hoe diep Marco Borsato in het hart van mensen zit, waardoor sommigen bijna niet meer naar de inhoud kijken. Wat ik hoor en zie, klinkt voor mij alsof hij is geconfronteerd met zaken die moeilijk uit te leggen zijn.”
Coldeweijer zei dat het in haar ogen opvallend was hoe ingewikkeld het gesprek was waarin de moeder van het vermeende slacht0ffer de zanger confronteerde met een dagboek. Volgens haar klonk het alsof er sprake was van iemand die niet meer wist hoe hij zich moest verhouden tot de situatie. Daarbij benadrukte ze dat haar mening losstaat van wat de rechter uiteindelijk beslist.
Hoewel veel mensen haar direct geloven, krijgt ze ook kritiek. Tegenstanders vinden dat influencers met een groot bereik voorzichtig moeten zijn met het delen van stellige conclusies zolang de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan. Toch blijft Coldeweijer volhouden dat zij zich baseert op informatie die volgens haar niet te negeren is.

Een mediaspektakel dat zelfs professionals verrast
De manier waarop deze zaak wordt gevolgd, is volgens mediamakers uniek. Niet alleen televisieprogramma’s en kranten berichten erover; ook podcasts, YouTube-kanalen en roddelaccounts op Instagram bespreken elke zitting, elk detail en elk citaat. In talkshows worden juridische experts, psychologen en mediadeskundigen uitgenodigd om hun visie te geven.
Voor veel platforms blijkt de zaak een gegarandeerd onderwerp voor kijkcijfers en clicks. Hierdoor ontstaat een bijzondere dynamiek: de grens tussen journalistiek, entertainment en meningsvorming vervaagt.
Sommigen noemen dit een moderne vorm van publieke deelname aan rechtspraak, anderen spreken over een risicovolle trend waarin de grens tussen feiten en interpretatie steeds moeilijker te bewaken is.
De toekomst van Borsato: onzeker en vol vraagtekens
Wat de rechter ook besluit, het staat vast dat de impact op de carrière van Marco Borsato enorm is. Sinds de eerste beschuldigingen naar buiten kwamen, is hij al zes jaar niet meer actief geweest als artiest. Zijn optredens zijn stilgevallen en hij leidde een teruggetrokken bestaan buiten de publieke schijnwerpers.
Mocht hij worden vrijgesproken, dan blijft de vraag of een terugkeer in de muziekwereld überhaupt nog mogelijk is. Het vertrouwen van het publiek, de media en verschillende collega’s is verdeeld. Sommigen benadrukken dat iedereen moet worden beoordeeld op de uitspraak van de rechter; anderen vinden dat de schade te groot is, ongeacht de uitkomst.
Deze onzekerheid laat zien hoe sterk de entertainmentwereld afhankelijk is van reputatie, en hoe fragiel die reputatie kan zijn.
Een rechtszaak die een bredere discussie aanwakkert
Deze zaak gaat inmiddels over meer dan één persoon. Het gesprek dat nu in Nederland wordt gevoerd, raakt aan grotere thema’s:
-
Hoe moet de samenleving omgaan met meldingen van grensoverschrijdend gedrag?
-
Hoe groot mag de invloed van social media zijn op lopende rechtszaken?
-
Wat is de grens tussen verslaggeving en publieke veroordeling?
-
Hoe beschermen we zowel vermeende slacht0ffers als beschuldigden tegen voorbarige conclusies?
Juridische experts verwachten dat de uitspraak invloed zal hebben op toekomstige zaken. Vooral de manier waarop bewijs wordt beoordeeld en hoe verklaringen tot stand komen, wordt gezien als richtinggevend. De zaak legt daarnaast bloot dat het vertrouwen in gezaghebbende figuren niet meer vanzelfsprekend is.
Een zaak die Nederland blijft volgen
Wat de rechter op 4 december ook zal beslissen, duidelijk is dat deze zaak een blijvende indruk zal achterlaten op de Nederlandse showbizzwereld en de manier waarop ons land omgaat met kwesties rondom grensoverschrijdend gedrag.
De discussie gaat over emoties, recht, reputatie en vertrouwen — en precies daardoor blijft heel Nederland meeluisteren én meepraten.