Algemeen
Deze blonde schoonheid uit de jaren ’70 scheert nog altijd hoge toppen op televisie

All In The Family was een van de grootste shows ooit, met lessen die ik nog steeds relevant vind vandaag de dag. Het lanceerde verschillende acteurs naar de sterren – en Sally Struthers was toevallig een van hen. Vandaag de dag ziet de mooie vrouw met dat kenmerkende blonde haar er heel anders uit – maar ze zit nog steeds in het vak…
Dit bericht op Instagram bekijken
Een veelbelovend talent Voor velen van ons zal Sally Struthers altijd herinnerd worden om haar vertolking van Gloria Stivic in de sitcom uit de jaren ’70, All In The Family. De iconische show ging over een arbeidersgezin dat in Queens, New York woonde en ontving tijdens de uitzending maar liefst 73 nominaties voor prijzen en won er 42.
Maar ik weet niet zeker of mensen die na de hoogtijdagen van de show geboren zijn, goed kunnen bevatten hoe baanbrekend het was. Er waren eerder wel grappige sitcoms geweest, maar die raakten zelden sociale kwesties en taboes aan. All In The Family nam veel van die kwesties en maakte ze grappig, of hartverscheurend, of beide.
Het bekijken van oude afleveringen van de show op YouTube laat je echt weer jong voelen; het laat je lachen, het haalt je gedachten weg van dingen die vandaag de dag gebeuren. Veel van de problemen van toen zijn dezelfde als die van vandaag, alleen op een komische manier gepresenteerd.
Dit bericht op Instagram bekijken
De hoofdpersonages in All In The Family zijn Archie Bunker (Carroll O’Connor), Edith Bunker (Jean Stapleton), Gloria Bunker-Stivic (Sally Struthers), Michael Stivic (Rob Reiner) en Stephanie Mills (Danielle Brisebois) – ze hadden allemaal magie tussen hen. Naar mijn mening was Sally Struthers erg ondergewaardeerd en veelzijdig als actrice. Ze zong af en toe in sommige afleveringen van All In The Family – en ik kon zien hoe ze zich ontwikkelde gedurende de serie.
“In het begin gedroeg ik me als een idioot op de set. Ik dacht dat dat de manier was om mensen mij leuk te laten vinden. Ik ben opgevoed op de set. Ik heb geleerd mezelf te zijn. En nu respecteren ze me,” vertelde ze de Longview Daily News in 1973.
Dit bericht op Instagram bekijken
Toen de serie in januari 1971 in première ging, was Sally een 22-jarige onbekende met minimale tv-ervaring. Producent Norman Lear, die volgens Sally een “vader voor ons allen” was, ontdekte de getalenteerde actrice toen ze danste op The Smothers Brothers Comedy Hour.
Ondanks haar gebrek aan ervaring deed Sally het geweldig – net als de rest van de cast. Zes maanden na de première was ze een gecertificeerde ster omdat All In The Family klom tot de nummer 1 show op televisie. Op het hoogtepunt van haar roem kon ze nauwelijks buiten lopen of uit eten gaan zonder belaagd te worden door fans. Voor een onschuldige 22-jarige was het een behoorlijk uitdagende ervaring.
Dit bericht op Instagram bekijken
Tijdens de eerste seizoenen van de show was Sally blij om te schitteren als Gloria Stivic. Maar de actrice kreeg zelden de kans om het personage te ontwikkelen of haar geweldige acteertalent ten volle te benutten. Tijdens een pauze van All in the Family vertelde ze producenten dat ze wilde overstappen naar een meer dramatische rol.
“Wanneer we met vakantie gaan, wil ik iets anders doen,” zei ze. “En er zijn zoveel manieren om een vrouw te vertegenwoordigen. Ik wil een moordenares spelen en een ongehuwde moeder, en een non, en een oude joodse moeder. Aan het einde van mijn carrière zou ik willen dat mensen zeggen dat ik net zo grappig ben als Judy Holliday en zo vereerd als Ruth Gordon.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Natuurlijk kan stereotypering het einde van iemands carrière betekenen – hoe vaak zie je iemand opkomen tot roem via een iconische show, alleen voor alles wat ze daarna doen, tekort te schieten? Helaas was het een beetje zo voor Sally. Ze won twee Emmy Awards voor haar rol als Gloria en kreeg de hoofdrol in een paar andere shows nadat ze All In The Family verliet. Maar de waarheid was dat ze niet veel aanbiedingen had – en het werk begon al snel op te drogen voor Sally.
In de jaren ’90 was ze een semi-regelmatige paneliste in het panel spelprogramma Match Game – anderen herkennen Sally misschien als Babette Dell in Gilmore Girls. Wat betreft nu, ze is sinds het begin van de jaren 2000 een vaste waarde in het Ogunquit Playhouse. Het regionale theater bevindt zich in Ogunquit, Maine, en produceert elk seizoen vier of meer shows.
Dit bericht op Instagram bekijken
In 2022 speelde ze ook samen met AJ Holmes als Frau Blucher in Mel Brooks’ Young Frankenstein, in La Mirada Theatre for the Performing Arts. De ster van All In The Family heeft zich ook veel ingezet voor het pleiten voor arme kinderen in ontwikkelingslanden. Sally is al vele jaren woordvoerder voor Christian Children’s Fund, en is ook verschenen in hun bekende tv-commercials.
Velen weten dit misschien niet, maar Sally is moeder van één – hoewel ze eigenlijk nooit een kind wilde. Nadat ze de beroemde psychiater William C. Rader had ontmoet, veranderde ze van gedachten. Het paar trouwde in 1977, en twee jaar later verwelkomden ze een dochter, Samantha.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Voordat ik Bill ontmoette, wilde ik nooit een baby. Ik was altijd de eerste die zei dat het me niet vervuld zou maken, dat ik geen kopie van mezelf nodig had. Dan word je verliefd op iemand,” vertelde Sally aan People in 1981.
Dit bericht op Instagram bekijken
“En je wilt de moeder zijn van een kind dat deel uitmaakt van die man, het resultaat van jullie liefde voor elkaar.” Helaas duurde haar huwelijk niet erg lang. In 1983 gingen Sally en William C. Rader uit elkaar en leefden ze apart verder. Hun dochter volgde niet in de voetsporen van haar moeder – in plaats daarvan werd ze klinisch psycholoog, en heeft ze vandaag de dag haar eigen praktijk.
Dit bericht op Instagram bekijken
Samantha Struthers Rader is ook erg actief op sociale media, waar ze advies geeft en foto’s deelt van haar reizen. Maar het is duidelijk dat ze enkele van de talenten van haar moeder heeft geërfd… soms laat Samantha haar ongelooflijke zangtalent zien, en haar stem klinkt net zo goed als die van Sally.
Dit bericht op Instagram bekijken
Vandaag de dag is Sally Struthers 75 jaar oud en woont ze in Los Angeles. Ze is nog steeds actief in de entertainmentindustrie en werkt al 25 jaar in theaters. Maar ze staat ook open voor andere dingen.
“Ik ben hier. Ik ben een inwoner van Los Angeles. Ik ben beschikbaar. Ik weet niet waarom ik nooit wordt gevraagd om auditie te doen. Ik krijg hier nooit een baan aangeboden. Maar, geef me Texas, geef me Maine, geef me Virginia, geef me New York, geef me Connecticut en er is altijd een baan voor me. Ze smeken me om het volgende jaar terug te komen in iets anders,” zegt ze.
Dit bericht op Instagram bekijken
In de loop der jaren heeft Sally ups en downs gehad. Ze verloor haar moeder aan Alzheimer in 1996 – ze stierf in de armen van Sally twee dagen voor Kerstmis. Sally heeft ook gemene opmerkingen ontvangen over haar uiterlijk en gewicht door de jaren heen, voornamelijk van willekeurige mensen op sociale media.
Dit bericht op Instagram bekijken
Maar de actrice heeft alle obstakels met charme, integriteit en gevoel voor humor doorstaan. “Vanaf het moment dat ik kon lopen en een paar woorden kon zeggen, was mijn hele doel in het leven om mensen aan het lachen te maken,” vertelde ze Spectrum News in 2022.
Dit bericht op Instagram bekijken
“En als ik andere mensen hoor lachen, en ik weet dat een of andere gekke gezichtsuitdrukking die ik heb gemaakt of een of andere lezing van een zin ervoor zorgt dat ze dubbel liggen, dan ben ik in de zevende hemel. Dat is mijn ding. Lachen.” Ik begrijp niet echt waarom al dat gevloek en die gemene opmerkingen nodig zijn. Sally heeft ons jarenlang gelach gegeven; ze draagt bij aan de maatschappij door haar tijd te schenken aan kinderen in nood en lijkt echt een oprecht zorgzaam mens te zijn.

Algemeen
Dit is wanneer de documentaire over compleet geëscaleerde Project X-feest in Haren op Netflix te zien is

Ruim tien jaar na dato is het beruchte Project X-feest in Haren weer volop onderwerp van gesprek. Niet omdat er opnieuw rellen zijn uitgebroken, maar vanwege een indringende documentaire die op 8 juli 2025 verschijnt op Netflix. De streamingdienst wijdt een aflevering van zijn Trainwreck-serie aan het ongekend uit de hand gelopen feestje dat het kleine dorp Haren in september 2012 landelijk op de kaart zette.
Van onschuldige uitnodiging naar nationale chaos
Wat begon als een simpel plan voor een verjaardagsfeest, groeide razendsnel uit tot een landelijk fenomeen. Een tienermeisje uit Haren plaatste op Facebook een uitnodiging voor haar zestiende verjaardag, maar vergat het evenement op privé te zetten. In een tijd waarin sociale media nog vrij nieuw waren en regels minder duidelijk, werd het bericht massaal gedeeld. De naam “Project X” werd eraan gekoppeld, verwijzend naar de Amerikaanse film waarin een huisfeest totaal uit de hand loopt. Dat bleek een fatale inspiratiebron.
Honderden jongeren trekken naar Haren
De uitnodiging bereikte binnen enkele dagen duizenden jongeren uit het hele land. Wat begon als een grap of een spontane actie, werd al snel serieus. Jongeren zagen het als hun kans om deel te nemen aan een feest dat geschiedenis zou schrijven. Op de bewuste avond trokken naar schatting zes- tot achtduizend jongeren naar het Groningse dorp. Er ontstonden rellen, vernielingen en confrontaties met de politie. De schade was aanzienlijk en het dorp zwaar getraumatiseerd.
The Real Project X: rauw, confronterend en compleet
De Netflix-documentaire, getiteld The Real Project X, brengt het hele verhaal opnieuw onder de aandacht. Aan de hand van uniek archiefmateriaal en nieuwe interviews met bewoners, hulpverleners, journalisten en betrokken jongeren, wordt de avond minutieus gereconstrueerd. Maar de makers gaan verder dan alleen de feiten: de documentaire legt ook bredere maatschappelijke kwesties bloot, zoals de kwetsbaarheid van online communicatie, de rol van de media en de trage reactie van bestuurders.
De invloed van sociale druk en media-aandacht
Wat de aflevering extra indringend maakt, is de analyse van groepsgedrag en sociale beïnvloeding. De makers tonen aan hoe een enkele digitale vonk een massale sociale ontploffing kan veroorzaken. Groepsdruk, nieuwsgierigheid en het verlangen naar ‘erbij zijn’ werkten als een aanjager. Toen media aandacht begonnen te besteden aan het op handen zijnde ‘feest’, groeide het alleen maar verder uit tot een hype die niet meer te stoppen was.
Bestuurlijk falen onder het vergrootglas
De documentaire neemt ook het optreden van de lokale overheid kritisch onder de loep. Haren werd volgens velen niet adequaat voorbereid op de massa jongeren die het dorp overspoelde. Er was te weinig communicatie, onvoldoende politiecapaciteit en geen duidelijk noodplan. Burgers voelden zich in de steek gelaten. De nasleep bracht dan ook een stevige discussie op gang over wie verantwoordelijk was voor het laten escaleren van de situatie.
Trauma en herinneringen in de dorpsgemeenschap
Voor veel inwoners van Haren zijn de beelden en herinneringen aan die avond nog altijd pijnlijk. In de documentaire vertellen zij over de angst, het onbegrip en de onmacht die zij voelden. Winkels werden geplunderd, ruiten sneuvelden en het vertrouwen in de overheid kreeg een flinke deuk. De uitzending laat zien hoe diep de impact van één enkele avond kan zijn op een gemeenschap.
Een waarschuwing voor de digitale generatie
Hoewel het incident zich inmiddels meer dan een decennium geleden afspeelde, voelt de boodschap van de documentaire actueler dan ooit. De aflevering dient als een waarschuwing voor de huidige digitale generatie: één onschuldig ogende actie online kan onvoorziene en verstrekkende gevolgen hebben. The Real Project X is daarmee niet alleen een terugblik op een gitzwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, maar ook een spiegel voor de toekomst.